این خزه می‌تواند در سیاره سرخ نیز زنده بماند

بررسی‌های جدید دانشمندان چینی باعث کشف خزه‌هایی در برخی از مناطق زمین شده است که امکان زنده ماندن در سیاره سرخ را خواهند داشت. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، خزه های کشف شده در برخی از مناطق زمین راهی برای ایجاد حیات در سیاره مریخ خواهند بود. این نوع خزه صحرا در […]

بررسی‌های جدید دانشمندان چینی باعث کشف خزه‌هایی در برخی از مناطق زمین شده است که امکان زنده ماندن در سیاره سرخ را خواهند داشت.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، خزه های کشف شده در برخی از مناطق زمین راهی برای ایجاد حیات در سیاره مریخ خواهند بود. این نوع خزه صحرا در مناطقی از جمله جنوبگان و بیابان موهاوه یافت شده و دلیل ویژگی‌های خاص می‌تواند در برابر شرایط سخت مانند سطوح بالای تشعشع، سرمای شدید و خشکسالی مقاومت کند.

این اولین پژوهشی است که در مورد بقای گیاهان در محیط‌های مختلف بررسی می‌شود. هدف از انجام این مطالعه توسط گروه پژوهشی این موضوع بوده که آیا گیاهان به جای گلخانه‌ها امکان رشد در سطح سیاره دیگری را دارند یا خیر. در توضیح پژوهش‌های انجام شده آمده اطلاعات دریافت شده می‌تواند پایه و اساس سکونت در فضای بیرون زمین را از طریق استفاده از گیاهان طبیعی و سازگار با شرایط ناملایم ایجاد کند.

پروفسور استوارت مک دنیل، متخصص خزه از دانشگاه فلوریدا در مورد پژوهش انجام شده گفته است: پرورش گیاهان زمینی می‌تواند بخش مهمی از ماموریت‌های فضایی بلند مدت را تشکیل دهد. زیرا گیاهان به طور موثر قادر به تبدیل دی اکسید کربن و آب به اکسیژن و کربوهیدرات بوده که در نهایت غذای مورد نیاز انسان و هوای آن را برای بقا تشکیل می‌دهند. گرچه خزه صحرا یک گیاه خوراکی محسوب نمی‌شود اما می‌تواند خدمات منحصر به فردی را در فضا ارائه کند.

دانشمندان چینی در مقاله مربوط به این مطالعه می‌گویند خزه های صحرا علاوه بر زنده ماندن در شرایط سخت به سرعت خود را با کم آبی وفق داده می‌توانند خود را از این شرایط نجات دهند. همچنین طی دوره ۵ ساله این خزه همچنان در دمای منفی ۸۰ درجه سانتیگراد و ۳۰ روز در دمای منفی 196 درجه سانتیگراد مقاومت کرده و با وجود قرارگیری در معرض پرتوهای گاما با دوز ۵۰۰ گری همچنان مانند شرایط طبیعی به رشد خود ادامه دادند. محققان در پژوهش خود محیطی را مشابه مریخ ایجاد کردند و در نهایت دریافتند این خزه‌ها می‌توانند در محیط مشابه مریخ نیز زنده مانده و پس از گذشت ۷ روز مانند شرایط طبیعی رشد کنند.