این فناوری جدید از عرق بدن برای تشخیص بیماری استفاده می‌کند

محققان در دانشگاه نورث وسترن و موسسه علم و فناوری در کره جنوبی فناوری جدیدی را ابداع کرده‌اند که در آن از عرق بدن برای تشخیص بیماری استفاده می‌شود. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، به گفته محققان نشانگرهای زیستی در عرق می‌تواند علائم مربوط به بیماری‌های گوناگون از اختلالات ژنتیکی گرفته تا […]

محققان در دانشگاه نورث وسترن و موسسه علم و فناوری در کره جنوبی فناوری جدیدی را ابداع کرده‌اند که در آن از عرق بدن برای تشخیص بیماری استفاده می‌شود.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، به گفته محققان نشانگرهای زیستی در عرق می‌تواند علائم مربوط به بیماری‌های گوناگون از اختلالات ژنتیکی گرفته تا دیابت را منعکس کنند. به گفته محققان این فناوری می‌تواند در آینده در دسترس عموم قرار بگیرد.

نمونه برداری از عرق به دلیل ماهیت بدون درد نسبت به خون می‌تواند بسیار مورد علاقه کاربران باشد. برای دریافت نشانگرهای زیستی مانند هورمون‌های مورد نیاز باید فعالیت بدنی شدید انجام شود. به همین دلیل چالش‌هایی در این روش برای افراد با تحرک اندک وجود دارد.

دکتر کیم جوهی از موسسه علم و فناوری و مرکز تحقیقات بیونیک به همراه همکاران خود از دانشگاه نورث وسترن مورد نظر را به همراه فناوری جدید برای نظارت روی تعریق ابداع کرده‌اند. این دستگاه به فعالیت بدنی شدید نیاز نداشته و تحریک‌های مورد نظر را از طریق پوست انجام می‌دهند. در این دستگاه به جای ورزش برای عرق کردن از داروهایی برای تحریک غدد عرق از طریق پوست استفاده میشود.

محققان با ساخت این دستگاه انعطاف پذیر توانستند یک جریان الکتریکی و اعمال آن روی هیدروژل، دارو را به غدد عرق برسانند. سپس عرق ایجاد شده درون دستگاه جمع آوری شده و از طریق حسگرهای زیستی برای بررسی نشانگرهای موجود در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش می‌توان نشانگرهای زیستی موجود در عرق را تحلیل کرده و دیگر نیاز به مراجعه به بیمارستان و خطر آلودگی نشانگرها وجود نخواهد داشت.

محققان برای آزمایش این دستگاه آن را در نوزادانان مبتلا به فیبروز سیستیک مورد استفاده قرار دادند و توانستند غلظت کلرید را به عنوان یک نشانگر زیستی در عرق به صورت موفق شناسایی کنند. دستگاه جدید می‌تواند در آینده برای نظارت بر بیماری‌های غیر تهاجمی مبتنی بر عرق نیز مورد استفاده قرار بگیرد. فناوری انتقال دارو در آن نیز می‌تواند علاوه بر تحریک عرق کردن از طریق پوست برای افزایش میزان موفقیت در دارو رسانی به صورت موضعی در شرایط دشوار کاربرد داشته باشد.