هزاران دستگاه پزشکی در معرض هک شدن از طریق اینترنت هستند

تحقیقات امنیتی جدیدی که به تازگی انجام شده، نشان می‌دهد که حداقل 68,000 هزار دستگاه پزشکی (همچون اسکنرهای MRI و سیستم‌های تزریق) یکی از شرکت‌های بزرگ آمریکایی در معرض هک شدن از طریق اینترنت قرار دارند. آقایان Scott Erven و Mark Collao در کنفرانس هک و امنیت Derbycon در مورد این رخنه‌ی امنیتی اعلام کردند که […]

تحقیقات امنیتی جدیدی که به تازگی انجام شده، نشان می‌دهد که حداقل 68,000 هزار دستگاه پزشکی (همچون اسکنرهای MRI و سیستم‌های تزریق) یکی از شرکت‌های بزرگ آمریکایی در معرض هک شدن از طریق اینترنت قرار دارند.

آقایان Scott Erven و Mark Collao در کنفرانس هک و امنیت Derbycon در مورد این رخنه‌ی امنیتی اعلام کردند که این امکان برای دسترسی به بسیاری از این دستگاه‌های پزشکی از طریق موتور جستجوی Shodan که به صورت اختصاصی برای دستگاه‌های متصل به اینترنت طراحی شده، برای آن‌ها وجود داشته است. سطح این دسترسی به قدری بالا بوده که حتی این دو نفر قادر بودند تا تصویرسازی از این دستگاه، از تمامی جزئیات آن‌ها و حتی مکان قرار گرفتن آنها در ساختمان مورد نظر نیز آگاهی پیدا کنند.

موردی که باعث نگرانی بسیاری از افراد شده، این است که این رخنه نه‌تنها اطلاعات دستگاه مورد نظر را در اختیار هکرها قرار می‌دهد، بلکه این امکان برای آنها وجود دارد تا بتوانند از اطلاعات بیماران نیز مطلع شوند.

این دو نفر برای اثبات ادعای خود، اذعان داشتند که به مدت شش ماه، یک دستگاه MRI را به صورت مجازی، شبیه‌سازی کرده و در این مدت، شاهد تلاش هزاران هکر برای دسترسی و نفوذ به این دستگاه‌ها بودند که در 299 مورد از آنها، تلاش برای نصب بدافزار نیز وجود داشته است. و Erven و Collao نگران هستند که چنین چیزی در مورد بیمارستان‌ها و دستگاه‌های آنها نیز وجود داشته باشد و اگر این‌چنین باشد، اطلاعات بسیاری از بیماران و بیمارستان‌ها، هم‌اکنون در اختیار هکرها قرار دارد! از جهتی، نگرانی اصلی Collao که آن را با وب‌سایت The Register در میان گذاشته، استفاده‌ی بسیاری از کامپیوترهای بیمارستانی از ویندوز منسوخ‌شده‌ی XP است چرا که بسیاری از این سیستم‌ها به خاطر قدیمی بودن، حتی به آنتی‌ویروس نیز مجهز نیستند.

البته این اولین‌بار نیست که شاهد زیر سوال رفتن امنیت دیجیتالی دستگاه‌های بیمارستانی هستیم. چندین سال است که زنگ خطر برای وجود شایع “بدافزارها” در بیمارستان‌ها وجود دارد. ابتدای سال جاری نیز اخباری در مورد امکان نفوذ هکرها به سیستم‌ها و پمپ‌های تزریق دارو در بیمارستا‌ن‌ها نیز منتشر و باعث شد تا نگرانی‌ها در این زمینه دوچندان گردد. شکی نیست که برای رفع این رخنه‌ی امنیتی، باید کاری بزرگ انجام داد اما احتمالا بزرگ‌ترین مشکل، این باشد که هنوز مسئولین نمی‌دانند که از کجا برای رفع این مشکل باید شروع کنند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال