لباس‎های قابل انعطاف و تولید انرژی الکتریکی از آنها!

قبلا در مورد تکنولوژی‌های Thermoelectric و Piezoelectric (دریافت انرژی از گرمای تولید شده توسط بدن) و چگونگی تولید انرژی برای گوشی‌های هوشمند و دیگر گجت‌ها، مطالبی را شنیده بودیم. هم اکنون، تیمی بین‌المللی از دانشمندان، با تحقیق بر روی این موضوع، موفق به تولید فیبری شده‌اند که قادر به تولید برق از نانوژنراتورهایی با نام triboelectric است. این تحقیقات، راه […]

قبلا در مورد تکنولوژی‌های Thermoelectric و Piezoelectric (دریافت انرژی از گرمای تولید شده توسط بدن) و چگونگی تولید انرژی برای گوشی‌های هوشمند و دیگر گجت‌ها، مطالبی را شنیده بودیم. هم اکنون، تیمی بین‌المللی از دانشمندان، با تحقیق بر روی این موضوع، موفق به تولید فیبری شده‌اند که قادر به تولید برق از نانوژنراتورهایی با نام triboelectric است. این تحقیقات، راه را برای تولید لباس‌هایی که توسط حرکت فرد، شارژ می‌شوند، هموار کرده است.

این فیبرهای منعطف بوسیله ورقه‌ای از نقره، پوشیده شده‎اند و مواد اورگانیک سیلیکونی (polydimethylsiloxane) و نانو ذرات اکسید روی، سرتاسر آن را در بر گرفته‌اند. این فیبر‌ها بصورت لایه به لایه بر روی یکدیگر قرار گرفته‌اند و با حرکت شخص، به تولید انرژی می‌پردازند. بنابراین اثر  triboelectric به این شکل است که با مالیده شدن مواد در کنار هم و با فشار مناسب، منجر به تولید برق و الکتریسیته می‌شوند. این شکل از تولید برق در حالت ایستاده نیز امکان‌پذیر است. به این طریق که فرد در هنگام شانه کردن موهای خود نیز می‌تواند به تولید الکتریسیته بپردازد.

انرژی تولید شده، بلافاصله از طریق جریان الکتریکی قابل استفاده است. این انرژی برای تست در LEDها، نمایشگر‌هایی از کریستال مایع و یا شارژ سویئچ ماشین، مورد استفاده قرار گرفته است. فیبر‌های تولید شده قادر هستند تا حداقل برای 12000 چرخه‌ی استفاده، ولتاژی یکسان و بدون افت را تولید کنند. لازم به ذکر است، این تکنولوژی علاوه بر کاربردی که در تولید پوشاک شارژ کننده‌ی دستگاه‌های قابل حمل خواهد داشت، می‌تواند در حیطه پزشکی و روبات‌های حساس به لمس نیز استفاده گردد.

این تحقیقات توسط محققان دانشگاه Sungkyunkwan کره جنوبی و Wollongong استرالیا انجام شده است و به تازگی در ژورنال ACS Nano به چاپ رسیده است.

عده‌ای از محققان گرجستانی نیز در همین حیطه، در حال کار بر روی triboelectric حساس به لمس هستند.

با این تفاسیر، بنظر شما در آینده فیبرهای موجود در این پوشاک توانایی شارژ کردن گجت‌های بزرگتری را هم خواهند داشت؟!

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال