تلاش ترامپ برای تدوین معاهده آرتمیس و استخراج قانونی از ماه

دولت ترامپ تلاش دارد تا بتواند بصورت قانونی و طی یک توافق بین المللی منابع ماه را استخراج کند. قرار است طرح قانونی برای استخراج ماه همراه با یک توافق بین المللی در معاهده آرتمیس مطرح شود. به گزارش سرویس اخبار تکنولوژی و فناوری تکنا و به نقل از reuters، آمریکا تلاش دارد تا با […]

دولت ترامپ تلاش دارد تا بتواند بصورت قانونی و طی یک توافق بین المللی منابع ماه را استخراج کند. قرار است طرح قانونی برای استخراج ماه همراه با یک توافق بین المللی در معاهده آرتمیس مطرح شود.

به گزارش سرویس اخبار تکنولوژی و فناوری تکنا و به نقل از reuters، آمریکا تلاش دارد تا با متقاعد کردن هم پیمانانش در پروژه فضایی ناسا و ارسال انسان به ماه، ایستگاه های فضایی همیشگی را در ماه مستقر کند. دولت ترامپ با همکاری دیگر کشورها که توان فضایی دارند، در فکر استخراج دارایی ماه هستند. البته نقش ماه در سفر انسان به مریخ نیز بسیار موثر خواهد بود. معاهده آرتمیس که به پروژه ناسا گره خورده، مربوط به ایجاد مناطقی در سطح ماه است که طی آن آمریکا عملیات استخراجی خود را بدون دخالت کشورهای رقیب انجام دهد.

در معاهده مورد نظر قوانین طوری نوشته خواهد شد که در آن منابع استخراجی تنها به کشور انجام دهنده تعلق داشته باشد. مفاد این معاهده در روزهای آینده با کشورهایی که تکنولوژی فضایی را دارند مانند کانادا، ژاپن و کشورهای اروپایی و همچنین امارات متحده عربی به مذاکره گذاشته خواهد شد. در این میان روسیه که به عنوان شریک ناسا محسوب می شود در تدوین این معاهده حضور نخواهد داشت. دلیل این امر نیز مانورهای ماهواره ای این کشور و جاسوسی از ماهواره های موجود در مدار زمین عنوان شده که این کشور را نوعی کشور متخاصم نشان داده است. نکته جالب این است که در معاهده قبلی که در سال 1967 انجام شده بود عنوان شد که هیچ کشوری حق ندارد با اشغال اجرام آسمانی و یا ماه از آنها استفاده و یا مالک آنها باشد. این در حالیست که آمریکا مهمترین بند این پیمان فضایی را زیرپا خواهد گذشت.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال