حساب بانکی ترکیه یک حساب بانکی بین المللی برای تجارت

در گذشته افتتاح حساب بانکی محدود به آدم‌های ثروتمند بود اما امروزه برای تسهیل امور روزمره به یک امر ضروری تبدیل شده‌است. اگر به دنبال اقامت یا سرمایه‌گذاری در کشور ترکیه هستید باید به فکر افتتاح یک حساب بانکی باشید. حساب بانکی برای بسیاری از امور روزمره مثل پرداخت هزینه‌های خانه ضروری است. افراد خارجی […]

در گذشته افتتاح حساب بانکی محدود به آدم‌های ثروتمند بود اما امروزه برای تسهیل امور روزمره به یک امر ضروری تبدیل شده‌است. اگر به دنبال اقامت یا سرمایه‌گذاری در کشور ترکیه هستید باید به فکر افتتاح یک حساب بانکی باشید. حساب بانکی برای بسیاری از امور روزمره مثل پرداخت هزینه‌های خانه ضروری است.

افراد خارجی که در کشور ترکیه کار می‌کنند یا مقیم این کشور هستند باید برای انجام کارهای مالی خود حساب بانکی باز کنند. افراد همچنین برای انجام امور تجاری با کشورهای دیگر نیاز به یک حساب بانکی بین‌المللی دارند. فرآیند افتتاح حساب بانکی ممکن است از بانکی به بانک دیگر متفاوت باشد، اما هنگام افتتاح حساب بانکی باید مراحل کلی را رعایت کنید.

از سال 2000، حتی افرادی که مقیم کشور ترکیه نیستند یا شهوندی این کشور را ندارند هم می‌توانند در بانک‌های ترکیه حساب باز کنند.

برای افتتاح یک حساب بانکی شخصی در کشور ترکیه به چه مدارکی نیاز دارم؟

اگر شما دارای مجوز کار، اقامت ترکیه و شماره هویت خارجی معتبر هستید می‌توانید به بانک مورد نظر خود مراجعه و اقدام به افتتاح حساب بانکی کنید. برای افتتاح حساب، شما باید مدارک خود را به بانک ارائه بدهید. مدارکی که برای افتتاح حساب بانکی کشور ترکیه لازم دارید شامل موارد زیر است:

  • پاسپورت معتبر که کمتر از ده سال از آن گذشته باشد. برای مراحل اولیه افتتاح حساب ممکن است کپی آن را دریافت کنند.
  • مجوز اقامت، کار یا شناسه حفاظت موقت
  • سند اثبات محل اقامت( قبض آب، برق، قرارداد اجاره یا کپی ثبت شناسه)

شما به یک قبض آب و برق نیاز دارید که به نام شما صادر شده‌باشد اگر خانه شما اجاره‌ای و صورت حساب‌ها به نام مالک باشد باید کپی قرارداد اجاره خود را ارائه بدهید.

آیا می‌ توان برای یک شرکت در ترکیه حساب بانکی افتتاح کرد؟

برای افتتاح حساب بانکی برای یک شرکت، مدیری که حق امضا دارد می‌تواند اقدام کند. حساب شرکت‌ها نوعی حساب تجاری به حساب می‌آید که می‌توان برای آن سقف مشخص کرد. مدارکی که برای افتتاح حساب بانکی شرکت‌ها باید ارائه بدهید شامل موارد زیر است:

  • شماره شناسه مالیاتی،شما می‌توانید شماره مالیاتی را به اداره مالیات محل اقامت خود درخواست بدهید و در همان لحظه دریافت کنید. شما همچنین می‌توانید با استفاده از شماره هویت ملی خارجی معتبر خود برای شماره مالیات اقدام کنید.
  • اساسنامه شرکت
  • فرم درخواست
  • مدارک آدرس ثبت‌شده شرکت

برای افتتاح حساب بانکی ترکیه باید اقامت این کشور را داشته باشم؟

می‌توانید بدون داشتن اقامت و فقط با پاسپورت و شماره مالیاتی که از اداره مالیات ترکیه دریافت می‌کنید در ترکیه حساب بانکی افتتاح کنید. شما می‌توانید در بانک زراعت ترکیه که بزرگ‌ترین بانک دولتی ترکیه است برای افتتاح حساب اقدام کنید و سایر بانک‌های ترکیه ممکن است به اتباع خارجی خدمات ندهند. شما می‌توانید در هنگام افتتاح حساب، کارت اعتباری دریافت کنید.

بانک‌ها برای اتباع خارجی که اقدام به اخذ کارت اعتباری می‌کنند شرایطی را به عنوان تضمین در نظر می‌گیرند. بانک به اندازه موجودی کارت یا ده درصد بیشتر، از موجودی حساب شما مسدود می‌کند. شما باید این نکته را بدانید که اگر صاحبان حساب در بانک‌های ترکیه از حساب شخصی خود به عنوان حساب تجاری استفاده کنند بانک می‌تواند آن حساب را مسدود کند. برای ایرانیان بهترین بانک برای افتتاح حساب، بانک زراعت است و اگر حساب شما در این بانک مسدود شود با مشکلات زیادی روبرو می‌شوید.

افتتاح حساب حقوقی در ترکیه

افتتاح حساب در ترکیه از طریق وکالت هم ممکن است. شما باید از کنسولگری ترکیه در ایران درخواست وکالت بدهید. در واقع سازمان‌های دولتی ترکیه فقط وکالت‌نامه‌هایی را می‌پذیرند که در کنسولگری ترکیه در ایران تنظیم شده‌باشد. وکالتنامه‌هایی که در دفاتر اسناد رسمی ایران انجام می‌شوند قابل قبول و معتبر نیستند.

چرا افتتاح حساب بانکی در ترکیه؟

افتتاح حساب در کشور ترکیه باعث می‌شود تا شما یک حساب بین‌المللی برای انجام امور مالی و تبادلات مالی خود داشته باشید. مزایای افتتاح حساب در بانک‌های ترکیه شامل موارد زیر است:

  • امکان دریافت مسترکارت و ویزاکارت
  • انجام تبادلات مالی با سایر کشورهای اروپایی و آمریکایی
  • عدم نیاز به حضور شخص در کشور ترکیه برای انجام امور بانکی
  • داشتن حساب دلاری و یورویی
  • امکان سپرده‌گذاری در بانک‌های معتبر و امن کشور ترکیه

چه نوع حسابی می ‌توانم در بانک های ترکیه افتتاح کنم؟

انواع حساب‌هایی که شما به عنوان یک فرد خارجی در بانک‌های کشور ترکیه می‌توانید باز کنید شامل موارد زیر است:

  • حساب جاری
  • حساب پس‌انداز کوتاه مدت و بلند مدت
  • حساب بانکی الکترونیکی
  • و غیره

بهترین بانک ‌های ترکیه برای افتتاح حساب

بیشتر بانک‌های کشور ترکیه برای افتتاح حساب و ارائه خدمات به ایرانیان، سختگیری‌های زیادی دارند و امور بانکی آن‌ها خیلی ساده انجام نخواهند شد. بهترین بانک‌های ترکیه به ترتیب رتبه‌بندی عبارتند از:

  • زراعت بانک یا Ziraat Bankası
  • گارانتی بانک یا Garanti BBVA
  • ایش بانک یا İş Bankası
  • آک بانک یا AKBank
  • یاپی کردی بانک یا Yapı Kredi Bankası
  • واکیف بانک یا VakıfBank
  • دنیز بانک یا DenizBank

در چند سال اخیر سیستم بانکداری ترکیه تغییرات زیادی داشته‌ که باعث رشد و توسعه ترکیه شده‌است و سرمایه‌گذاران زیادی توانسته‌اند در این کشور حساب بانکی افتتاح کنند. طبق قوانین کشور ترکیه ایرانیان مجاز به افتتاح حساب در بانک‌های زراعت، ایش و واکیف هستند. حساب‌های بانکی را می‌توان به لیر ترکیه باز کرد اما امکان افتتاح حساب به هر ارز دیگری از جمله دلار و یورو هم وجود دارد. افتتاح حساب در کشور ترکیه پرداخت‌ها، نقل‌وانتقال، مالیات و حتی خرید ملک با اقساط را آسان می‌کند.

در آخر

در سال‌های اخیر به خاطر تحریم‌ها ایرانیان در تبادل مالی مشکلات زیادی دارند که با داشتن حساب بانکی بین‌المللی می‌توانند با سایر کشور‌های خارجی تبادلات مالی و تجاری داشته باشند. ایرانیان با افتتاح حساب در بانک‌های کشور ترکیه می‌توانند حساب بین‌المللی داشته باشند و از مزایای آن بهره‌مند شوند. همچنین با افتتاح حساب در کشور ترکیه می‌توانند ویزا کارت و مستر کارت دریافت کنند.

بانک‌های کشور ترکیه حساسیت بالایی روی ارائه خدمات به ایرانیان دارند و اگر قصد افتتاح حساب در بانک‌های این کشور را دارید پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان و مشاوران حرفه‌ای آرال گام تماس بگیرید.