رفع مسدودی ویکی‌پدیای فارسی در ایران

در چند روز اخیر ماجرای مسدود شدن ویکی پدیای فارسی در شبکه های اجتماعی بازتاب گسترده ای داشت. با این وجود بنظر می رسد که مشکل مسدود شدن نسخه دسکتاپ ویکی پدیای فارسی در حال برطرف شدن است. البته نسخه موبایلی ویکی پدیا کماکان در دسترس بود.  به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، […]

در چند روز اخیر ماجرای مسدود شدن ویکی پدیای فارسی در شبکه های اجتماعی بازتاب گسترده ای داشت. با این وجود بنظر می رسد که مشکل مسدود شدن نسخه دسکتاپ ویکی پدیای فارسی در حال برطرف شدن است. البته نسخه موبایلی ویکی پدیا کماکان در دسترس بود.

 به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، شرکت ابرآروان در ایران که وضعیت اینترنت کشور را تحت نظر دارد، مشکلی را در ویکی پدیا مشاهده نکرد. دلیل آن هم نظارت بر ویکی پدیای انگلیسی و نه فارسی بوده است. سامانه رادار این شرکت تنها بر ویکی پدیای انگلیسی نظارت دارد.البته این شرکت اعلام کرده است که به زودی آن را با ویکی پدیای فارسی جایگزین می کند. نت بلاکس که وظیفه نظارت بر ترافیک اینترنت جهانی را دارد نیز در توئیتی از مسدود شدن ویکی پدیای فارسی با روش SNI خبر داده بود. این نهاد علت این مسدود سازی را ترس از انتشار اخبار مربوط به کرونا دانست.

اما اکنون بنظر می رسد که این مشکل در حال برطرف شدن است. گزارش های نت بلاکس نیز از برطرف شدن فیلترهای DNS و SNI حکایت دارد. ویکی پدیای فارسی یکی از نسخه های ویکی پدیا و مرکز ساخت دانشنامه هایی با محتوای آزاد با مشارکت همه و به همه زبان هاست.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال