استفاده از سلول های بنیادی دندان برای تولید فولیکول دندانی

محققان با کمک مدل سازی سه بعدی و سلول های بنیادی دندان نوعی مینای دندان تولید کرده‌اند که می‌تواند در آینده جایگزین مواد پرکننده مصنوعی ترمیم دندان شود. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان دانشگاه لون سلول های بنیادی دندان انسان را برای تحقیقات خود انتخاب کردند. آنها در این همکاری مطالعاتی […]

محققان با کمک مدل سازی سه بعدی و سلول های بنیادی دندان نوعی مینای دندان تولید کرده‌اند که می‌تواند در آینده جایگزین مواد پرکننده مصنوعی ترمیم دندان شود.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان دانشگاه لون سلول های بنیادی دندان انسان را برای تحقیقات خود انتخاب کردند. آنها در این همکاری مطالعاتی توانستند یک مدل تحقیقاتی سه بعدی طراحی کنند که در آن از سلولهای بنیادی فولیکول دندانی استفاده می شود. به گفته این محققان این مدل سه بعدی امکان بازتولید خواص اصلی سلول های بنیادی استفاده شده را خواهد داشت. به عنوان مثال می توان در آزمایشگاه بخش کوچکی از دندان را شبیه سازی کرد.

اکنون نیز با استفاده از سلول های بنیادی دندان میتوان سلول های دیگر مسئول ایجاد مینای دندان را تولید کرد. استفاده روزانه اسیدها و قند های مواد غذایی باعث آسیب به مینای دندان میشود. از آنجایی که این بافت امکان ترمیم خود را ندارد دندانپزشکان نیز تنها می توانند حفره های ایجاد شده را با خمیر مصنوعی پر کنند.

لارا همریک از محققان این مطالعه می گوید: در این مدل جدید از سلول های بنیادی دندان آملوبلاست‌هایی تولید شد که قادر به ساخت مینای دندان است و در آینده می تواند برای ترمیم دندان به طور طبیعی مورد استفاده قرار بگیرد. این مدل سلول سه بعدی حتی در حوزه صنایع غذایی موثر بر مینای دندان نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت. حتی تولیدکنندگان خمیردندان نیز می‌توانند برای افزایش سطح محافظت در خمیر دندان از آن استفاده کنند. علاوه بر آن می توان با ترکیب این سلول ها با سلول های بنیادی دیگر دندان بیولوژیکی نیز تولید کرد.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال