محققان با استفاده از یک زیست تراشه اثرات زهر مار را برای نخستین بار روی انسان مشاهده کردند

تاکنون امکان مشاهده اثرات زهر مار روی بدن انسان در لحظه وجود نداشته است. اکنون یک مدل آزمایشگاهی از رگ‌های خونی انسان که روی تراشه توسعه یافته است می‌تواند در مورد اثرات زهر مار روی بدن اطلاعات دقیقی را ارائه کند. این تراشه می‌تواند در آینده به توسعه پادزهرهای جدید نیز کمک کند. به گزارش […]

تاکنون امکان مشاهده اثرات زهر مار روی بدن انسان در لحظه وجود نداشته است. اکنون یک مدل آزمایشگاهی از رگ‌های خونی انسان که روی تراشه توسعه یافته است می‌تواند در مورد اثرات زهر مار روی بدن اطلاعات دقیقی را ارائه کند. این تراشه می‌تواند در آینده به توسعه پادزهرهای جدید نیز کمک کند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، پژوهشگران هلندی در مطالعه اخیر خود روی انواع زهر مار روش جدیدی را ابداع کرده‌اند که شامل رگ‌های خونی کوچک انسان روی یک تراشه بوده و با استفاده از آن می‌توان اثرات زهر مار را در لحظه مشاهده کرد. ماتیاس بیتن بایندر، پژوهشگر دانشگاه آمستردام و محقق مرکز تنوع زیستی ناتورالیسم که از نویسندگان ارشد این مطالعه محسوب می‌شود گفته است: تاکنون چنین اقدامی انجام نشده و با استفاده از این مدل می‌توان تعداد موش های مورد مطالعه برای سمی بودن زهر مار را کاهش داد.

طبق گزارشی که توسط سازمان بهداشت جهانی منتشر شده است مسمومیت توسط زهر مار اغلب نادیده گرفته شده اما به عنوان یک بیماری شناخته می‌شود. این بیماری باعث مرگ بیش از ۱۰۰ هزار نفر در طول سال می‌شود. همچنین ممکن است مار گزیدگی به بروز آسیب‌های شدید یا مزمن در افراد منجر شود.

زهرمار همراه با سمومی است که تنها در چند دقیقه پس از گزش باعث خونریزی داخلی شده و برای تولید پادزهر به فرایند اثرات آن نیاز است. پژوهشگران در روش جدید محدودیت‌های کشت سلولی را برطرف کرده و مدل‌های اندام روی تراشه را با استفاده از چندین بافت انسانی و با هدف انجام تحقیقات پزشکی تولید کردند. اندام‌های تولید شده روی تراشه همانند دستگاه‌های کوچک امکان پرورش سلول‌های انسانی را داشته و به طور کلی می‌توانند محیط درون بدن را تقلید کنند. محققان در این مطالعه زهر چهار گونه مار را روی رگ‌های خونی پرورش یافته آزمایش کردند. سپس طی دو مکانیسم اصلی این روش دریافتند که زهر این نوع مارها باعث خونریزی در اندام‌های داخلی خواهند شد.