استفاده از فناوری های جدید برای کمک به حیات وحش و ردیابی DNA اکوسیستم ها

با وجود دستکاری انسان در طبیعت و ایجاد لطمه های شدید به تنوع زیستی آن، اکنون پژوهشگران قصد دارند از فناوریهایی مانند پهپادها برای احیای حیات وحش استفاده کنند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، اگرچه فناوری باعث فرسایش اکوسیستم ها و یا از بین رفتن تنوع زیستی در جهان شده اند اما […]

با وجود دستکاری انسان در طبیعت و ایجاد لطمه های شدید به تنوع زیستی آن، اکنون پژوهشگران قصد دارند از فناوریهایی مانند پهپادها برای احیای حیات وحش استفاده کنند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، اگرچه فناوری باعث فرسایش اکوسیستم ها و یا از بین رفتن تنوع زیستی در جهان شده اند اما می توان از همان فناوری برای اصلاح و احیای اکوسیستم ها استفاده کرد. به همین دلیل تحقیقات جدیدی درباره استفاده از پهپادها برای ژنوم شناسی و احیای طبیعت انجام گرفته است.

 در این تحقیق مشخص شد پهپادها نیز می توانند در نظارت فعالیت های احیای اکوسیستم ها موثر باشند. همچنین این فناوری با تاثیر در یک اکوسیستم میتواند روی دیگر اکوسیستم ها نیز موثر باشد. ژنوم شناسی نیز با شناسایی جمعیت های آسیب پذیر در برابر تغییرات آب و هوایی به محافظت از تنوع زیستی خواهد پرداخت. در حال حاضر از پهپاد ها علاوه بر استفاده در مکان های شهری در کشاورزی و برای ارزیابی وضعیت سلامتی محصول استفاده می شود. اما این فناوری چگونه می تواند باعث ترمیم بافت های آسیب دیده شود.

 آنها با نقشه برداری از پوشش گیاهی نمونه های آب ،خاک و گیاه می توانند نظارت درستی بر وضعیت سلامتی گیاهان و همچنین پویایی جمعیت حیات وحش داشته باشند. اخیراً در یک طرح جدید برای کمک به احیای جنگل ها از پهپادها برای کاشت درخت استفاده شده است. در این روش از طریق انداختن بمب بذر تلاش شده است تا با درختکاری به احیای جنگل ها بپردازند. همچنین پهپاد هایی برای مبارزه با آتش سوزی جنگل ها ساخته شده است تا بتواند از اکوسیستم های حساس محافظت کند.

البته استفاده از پهپادها در فاصله بسیار نزدیک به حیوانات و پرندگان می تواند روی آنها تاثیر منفی داشته باشد. تحقیقی در این مورد در سال ۲۰۱۵ انجام شد که نشان می داد پرواز پهپاد در نزدیکی خرسهای سیاه آمریکایی باعث افزایش اضطراب و تپش قلب آنها شد به طوری که اکنون برای استفاده از پهپادها در زمان مشخص و در مناطق حساس حیات وحش باید مجوزهای لازم را دریافت کرد.

در حال حاضر دانشمندان می توانند با استفاده از DNA های به جا مانده در محیط هایی مانند آب یا خاک از ارگانیسم ها، شناخت بیشتری از اکوسیستم ها دریافت کرده و برای احیای حیات وحش و جلوگیری از زیان بیشتر به تنوع زیستی از فناوری ها استفاده کنند.

برای دیدن خبرهای بیشتر می توانید به صفحه اخبار زیست محیطی مراجعه کنید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال