انواع مدل های هاست برای میزبانی و مقایسه آنها

خرید هاست ایده‌آل همیشه از دغدغه‌های مهم کسانی است که می‌خواهند یک وب‌سایت راه‌اندازی کنند. از آن‌جایی‌که هر یک از انواع مدل‌ های هاست دارای قابلیت‌ها و مزایای متفاوت است گاهی انتخاب را برای کاربران تازه‌کار پیچیده می‌کند. حتی گاهی ممکن است وبمسترها نیز برای انتخاب مدل هاست دچار سردرگمی شوند. بنابراین تصمیم داریم در […]

خرید هاست ایده‌آل همیشه از دغدغه‌های مهم کسانی است که می‌خواهند یک وب‌سایت راه‌اندازی کنند. از آن‌جایی‌که هر یک از انواع مدل‌ های هاست دارای قابلیت‌ها و مزایای متفاوت است گاهی انتخاب را برای کاربران تازه‌کار پیچیده می‌کند. حتی گاهی ممکن است وبمسترها نیز برای انتخاب مدل هاست دچار سردرگمی شوند. بنابراین تصمیم داریم در این مقاله ضمن آشنایی با مفهوم هاست با انواع مدل‌های آن نیز آشنا شویم. لطفا با ما همراه باشید.

هاست (HOST) چیست؟

هاست (Host) یا وب هاستینگ در لغت به معنای میزبان است که روی سرور قرار می‌گیرد. به طور کلی اطلاعات وب‌سایت شما در قالب یک فایل روی سرور بارگذاری می‌شود. (سرور، قطعه‌ای است در داخل یا خارج از ایران که به صورت 24 ساعته به اینترنت متصل بوده و محتواهای شما را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. سرور به بخش‌های مختلفی تقسیم می شود که هاست یکی از مهم‌ترین آن‌ها است.)

به طور کلی هاست حجمی است که شما برای بارگذاری محتوای خود در قالب محتواهای صوتی، تصویری و متنی به آن نیاز دارید. اگر با توجه به حجم مورد نیاز و ویژگی‎‌های هاست، گزینه‌ مورد نظر خود را خریداری کنید، قطعاٌ یک خرید موفق را تجربه خواهید کرد.

آشنایی با انواع مدل ‌های هاست

بهتر است قبل از خرید هاست با انواع مدل ‌های آن آشنا شویم چرا که هر کدامشان از ویژگی‌ها و امکانات متفاوتی برخوردار است. در ادامه با انواع مدل های هاست آَشنا خواهیم شد:

هاست اشتراکی (Shared web hosting service)

هاست اشتراکی که برخی به آن میزبانی مشتق یا میزبانی مجازی نیز می‌گویند، یکی از به صرفه ترین هاست‌های موجود در بازار است. در این روش گاهی صدها یا حتی هزاران وب‌سایت بر روی یک سرور قرار می‌گیرند. با توجه به اینکه شما به اندازه فضای مورد نیاز خود هزینه می‌کنید، گزینه‌ به صرفه‌ای نسبت به سایر هاست‌ها خواهد بود.

این مدل هاست در دو نوع مدیریت شده و مدیریت نشده ارائه می‌شود که می توانید به دلخواه یکی را خریداری کنید. پیشنهاد ما خرید هاست اشتراکی مدیریت شده است چرا که پشتیبانی و حمایت بهتری نسبت به روش مدیریت نشده دارد.

مهم ترین نکته‌ای که لازم است درمورد هاست اشتراکی بدانید مشکلات امنیتی آن است. نفوذ و دسترسی به یکی از وب‌سایت‌ها راه‌ را برای دسترسی به سایر وب‌سایت‌ها را باز می‌کند؛ البته در صورتی که حجم درخواست‌های روی سرور به صورت ناگهانی زیاد شود، افت سرعت سایر وب‌سایت‌ها را به دنبال خواهد داشت.

این نوع هاست به هیچ وجه امکان دسترسی به پیکربندی و تنظیمات سرور را در اختیار شما قرار نمی‌دهد. با توجه به نکات ذکر شده توصیه می‌کنیم در صورتی که قصد دارید از هاست اشتراکی استفاده کنید حتما از سرورهای ایمن و معتبر استفاده کنید تا از خطرات احتمالی پیشگیری شود.

مزایای هاست اشتراکی عبارتند از:

  • برای مدیریت تخصص فنی ندارد.
  • بهترین گزینه برای وب‌سایت‎های نسبتاً کوچک است.
  • اقتصادی و مقرون به صرفه است.
  • سرور قبل از خرید پیکربندی شده است.
  • به نگهداری و مدیریت سرور نیازی ندارد.

هاست اختصاصی (dedicated web hosting)

اگر از هزینه‌ بالای این نوع هاست (میزبانی وب) چشم پوشی کنیم، یکی از بهترین گزینه‎هایی است که شما می‌توانید از آن برای میزبانی وب‌سایت خود استفاده کنید؛ این هاست نه تنها در اختیار یک مشتری قرار می‌گیرد، بلکه از مزایای زیادی برخوردار است.

از مهم ترین مزایای هاست اختصاصی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرعت بالا
  • پهنای باند اختصاصی
  • دسترسی Root به سرور
  • امنیت فوق‌العاده
  • کنترل کامل کاربر به تنظیمات و کانفیگ سرور

هاست اختصاصی چه معایبی دارد؟

مدیریت این نوع هاست و سرور به دانش تخصصی و فنی نیاز دارد و هزینه‌ خرید آن نسبت به سایر هاست‌ها بیشتر است به همین علت توصیه می‌شود این نوع هاست برای وب‌سایت‌های بزرگ و پربازدید (بالای 80 هزار بازدید در ماه) تهیه شود چرا که برای سایت‌های معمولی می‌توان با صرف هزینه کمتر هاست قوی و مناسب‌تری تهیه کرد. پس عجله نکنید و با توجه به نیاز خود از هاست‌های به صرفه استفاده کنید.

هاست ابری چیست؟هاست‌های ابری (cloud)

در هاست ابری از چندین سرور مجازی برای میزبانی وب‌سایت‌ها استفاده می‌شود؛ همچنین اگر مشکلی برای یکی از سایت‌ها پیش بیاید سایر سایت‌ها در امان خواهند بود.

هاست ابری برای اینکه بتواند به خوبی میزبانی وب‌سایت‌های مختلف را مدیریت کند به مجموعه‌ای از سرورهای وب نیازمند است و از آن‌ها استفاده می‌کند. این هاست آپ‌تایم بالایی دارد که باعث می‌شود سایت‌هایی که از هاست ابری استفاده می‌کنند به ندرت دچار اختلال عملکردی شوند.

هاست ابری از لحاظ امنیت در رده‌ بالایی قرار دارد. این امنیت از حملات مختلفی مثل DDoS پیشگیری می‌کند؛ البته این نوع حمله مشکل امنیتی ایجاد نمی‌کند، بلکه هدف‌های دیگری مثل از کار انداختن یک سرور یا ارسال بسته‌های ترافیکی زیاد دارد. امروزه بهترین روش برای پیشگیری از حملات DDoS بلاک کردن درخواست‌های غیرعادی و زیاد از یک منبع ثابت و پخش آن در یک شبکه‌ گسترده‌تر است. علاوه‌بر نکات ذکر شده این هاست دارای مزایای و معایبی است که به طور خلاصه عبارتند از:

مزایای هاست ابریمزایای هاست ابری:

  • عدم محدودیت وب‌سایت منابع یک سرور
  • حفظ تعادل ترافیک وب‌سایت و پیشگیری از حملات امنیتی
  • حفظ سلامت نرم افزارها و سخت افزارهای سرور

معایب هاست ابری:

  • عدم امکان دسترسی به Root به طور مدام و همیشگی
  • افزایش هزینه‌ها( هزینه این نوع هاست از هاست اشتراکی و vps بیشتر است.)

هاست وردپرس

سیستم مدیریت محتوا (cms) با هاست وردپرس که یک سرور بهینه شده است می تواند با سرعت نسبتاً بالا به بارگذاری بهتر سایت شما کمک کند. این نوع هاست به دلیل کاهش مشکلات وب‌سایت و افزایش سرعت، طرفداران زیادی دارد.

برخی به اشتباه تصور می‌کنند هاست وردپرس، مختص به سایت‌های وردپرسی است و نمی‌توان از سایر هاست‌ها برای سایت وردپرسی استفاده کرد که این باور اشتباه است. شما می‌توانید از انواع هاست‌های دیگر روی سایت وردپرسی خود استفاده کنید.

هاست ایمیل (email)

هاست ایمیل سرویسی است که اگر بخواهید سرویس ایمیل سفارشی (ایمیل با آدرس دامنه) روی وب‌سایت خود فعال کنید به آن نیاز دارید.

این سرویس امکاناتی مثل: ارسال و دریافت ایمیل بدون تبلیغات مزاحم، مدیریت راحت مخاطبین، ارسال فایل با حجم بالا، بکاپ‌گیری مداوم را به شما ارائه می‌دهد.

هاست دانلود (download)

هاست دانلود، یک هاست ابری است که می‌توانید در آن فایل‎‌های مورد نیاز خود را با حجم بالا ذخیره کنید و هر زمانی که به اینترنت متصل شوید به آن دسترسی داشته باشید.

کلام آخر

دو جزء اصلی هر وب‌سایت هاست و دامنه است. بسیاری از ما در اوایل راه اندازی وب‌سایت با چالش‌های زیادی رو به رو می‌شویم که مهم‌ترین آن‌ها انتخاب هاست است. یک فرد باهوش برای خرید نوع هاست به سراغ بهترین و معتبرترین شرکت‌های هاستینگ می رود تا از خدمات پس از فروش، از جمله: پشتیبانی 24 ساعته، ترافیک نامحدود، هاردهای پرسرعت (نسل جدید) برخوردار شود.

ایران سرور از جمله هاستینگ‌های معتبر و مشهور ایرانی است که علاوه‌بر موارد ذکر شده مزایای دیگری نیز در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد. با خرید از این مجموعه شما تنها بر روی کسب‌وکار خود تمرکز کنید و تضمین سرعت و امنیت را به ما بسپارید. برای اطلاع و یا خرید انواع هاست‌‌های ایران سرور (https://www.iranserver.com/web-hosting/) کلیک کنید.