تهران و اصفهان استان‌های با آلودگی بالا به باج‌افزار «واناکریپت»

مرکز مدیریت امداد و هماهنگی مدیریت رخدادهای رایانه‌ای اعلام کرد: تاکنون ۵۰ اپراتور ارتباطی و سازمان به بدافزار باج‌گیر «واناکریپت» آلوده شده‌اند. طبق گزارشی که توسط مرکز ماهر منتشر شده، بیشترین آلودگی از طریق باج افزار wannacrypt را به ترتیب متعلق به اپراتورهای ارتباطی، سلامت و پزشکی و دانشگاهی و بیشترین استان‌های آلوده را تهران […]

مرکز مدیریت امداد و هماهنگی مدیریت رخدادهای رایانه‌ای اعلام کرد: تاکنون ۵۰ اپراتور ارتباطی و سازمان به بدافزار باج‌گیر «واناکریپت» آلوده شده‌اند.

طبق گزارشی که توسط مرکز ماهر منتشر شده، بیشترین آلودگی از طریق باج افزار wannacrypt را به ترتیب متعلق به اپراتورهای ارتباطی، سلامت و پزشکی و دانشگاهی و بیشترین استان‌های آلوده را تهران و اصفهان اعلام کرد.

این اپراتورها و سازمان‌ها علاوه بر دریافت نامه‌های رسمی در خصوص این باج‌افزار، به صورت تلفنی نیز مشاوره‌های لازم در جهت پیشگیری و مقابله با این باج‌افزار دریافت کرده‌اند. همچنین طی سه روز گذشته، ۵۰۰ درخواست راهنمایی از سوی بخش‌های مختلف مطرح شده که اقدام‌های لازم برای افزایش سطح آگاهی متقاضیان و فعالیت‌های مورد نیاز برای پیشگیری و مقابله با این پدیده صورت گرفته است.

از جمله راهکارهای فنی ارائه شده در این حوزه عبارتند از: به روزرسانی سیستم عامل ویندوز، پشتیبان گیری از اطلاعات مهم و حیاتی سیستم‌ها، به روزرسانی آنتی ویروس‌ها و اطلاع رسانی به کاربران جهت عدم اجرای فایل‌های پیوست ایمیل‌های ناشناس، غیرفعال کردن پروتکل SMB، در سیستم عامل ویندوز درصورت عدم به روزرسانی یا نصب وصله‌ها، بستن پورت‌های ۴۴۵ و ۱۳۹ از طریق فایروال سیستم عامل ویندوز و خودداری از بازکردن ایمیل‌های مشکوک و ناشناس.

به کاربران پیشنهاد می‌شود که برای دریافت آخرین اطلاعات و راهنمایی‌ها در خصوص پیشگیری و مقابله با باج‌افزار wannacrypt به آدرس اینترنتی سایت مرکز ماهر به نشانی WWW.CERTCC.IR مراجعه کنند.