گرم شدن اقیانوس ها با سرعت بیشتری اتفاق می افتد

گرم شدن زمین نه تنها بر روی کیفیت هوا تاثیر گذار است، بلکه باعث گرم شدن اقیانوس ها می شود و در نتیجه این افزایش حرارت باعث بوجود آمدن مرجان های سفید، ذوب یخچال های طبیعی و بالا رفتن سطح دریاها می شود. در واقع مشکلاتی که بوجود خواهد آمد، خطرناک تر از آن است […]

گرم شدن زمین نه تنها بر روی کیفیت هوا تاثیر گذار است، بلکه باعث گرم شدن اقیانوس ها می شود و در نتیجه این افزایش حرارت باعث بوجود آمدن مرجان های سفید، ذوب یخچال های طبیعی و بالا رفتن سطح دریاها می شود. در واقع مشکلاتی که بوجود خواهد آمد، خطرناک تر از آن است که محققان فکرش را می کردند. اما در روشی جدید محققان می توانند با دقتی بسیار بالا، گرم شدن اقیانوس ها را پیش بینی کنند که در نتیجه محققان می گویند که مشکلاتی که در پیش رو می باشد، 60 درصد حادتر از پیش بینی های قدیمی می باشد.

به گزارش در اندازه گیری های گذشته محققان با استفاده از ربات هایی با نام آرگو(Argo) که مجهز به سنسور می باشند، دمای اقیانوس ها را اندازه گیری می کردند. این سیستم ها که بصورت دقیق عمل می کردند، تنها تا سال 2007 به برداشت داده ادامه دادند و اکنون نمی توان از داده ی آنها استفاده کرد.

به گزارش سرویس اخبار علمی تک‎نیوز به نقل از مجله Nature در مطالعات جدیدی که توسط محققان اقیانوس شناسی اسکریپس صورت گرفته است، محققان برای پیش بینی تغییرات دمایی اقیانوس ها از هوا استفاده می کنند. بر مبنای این تحقیقات، زمانی که آب اقیانوس ها گرم می شود، اکسیژن و کربن دی اکسید از سطح آب ها آزاد شده و به جو می رسد. با اندازه گیری مقدار این دو گاز در جو، محققان می توانند مقدار گرمایی که در اقیانوس ها ذخیره می شود را اندازه گیری کنند.

تاثیر گرم شدن اقیانوس ها

تاثیر گرم شدن اقیانوس ها

اما گرم شدن اقیانوس ها تنها دلیل بوجود آمدن تغییرات جوی نمی باشد و مواردی همچون استفاده زیاد از سوخت های فسیلی که در رتبه ی اول قرار دارند و دیگر فرآیند های طبیعی عامل بوجود آمدن این تغییرات می باشند. محققان با کنار گذاشتن عوامل دیگر می توانند تغییرات بوجود آمده توسط گرمایی که توسط اقیانوس ها ذخیره می شود را بسنجند.

بیشتر بخوانید: دانستنی های علمی جالب و جذاب ماه جاری

محققان تخمین می زنند که اقیانوس های جهان چیزی در حدود 13 زتاژول از انرژی را در هر سال در بین سال های 1991 تا 2016 به خود جذب کرده اند که این مقدار 150 برابر بیشتر از انرژیی می باشد که انسان ها در یک سال از الکتریسته تولید می کنند. این مقدار از گرما که توسط اقیانوس ها جذب می شود، 60 درصد بیشتر از حدسیات گذشته ی مجمع بین‌المللی تغییرات آب‌وهوایی می باشد.

Laure Resplandy، یکی از نویسندگان این تحقیق می گوید: “تصور کنید که عمق اقیانوس ها به 9 متر برسد! داده های جدید ما نشان می دهد که اقیانوس ها از سال 1991 در هر دهه چیزی در حدود 6.6 درجه ی سانتی گراد افزایش دما دارند اما این مقدار در گزارش های قبلی چیزی در حدود 4 درجه ی سانتی گراد تخمین زده شده بود.”

با توجه به گزارشات جدید در رابطه با افزایش دمای اقیانوس ها، انسان ها باید تولید کربن دی اکسید را تا 25 درصد کاهش دهند تا از بوجود آمدن تغییرات اقلیمی جلوگیری کنند. در غیر این صورت انسان ها در آینده دچار وضعیت بسیار بحرانی خواهند شد. از شما دعوت میکنیم خبرهای حوزه فناوری را در صفحه اخبار تکنولوژی روز مشاهده کنید.