[IFA 2015] ایسوس لپتاپ گیمینگ GX700 را با خنک‌کننده‌ی آبی معرفی کرد

سیستم‌های خنک‌کننده‌ی آبی برای اورکلاکرها و گیمران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و همواره تلاش کمپانی‌های مختلف بر این بوده تا بتوانند بهترین شرایط را برای انجام این کار مهیا نمایند. حالا انجام این کار خیلی آسانتر از گذشته شده و هر کسی می‌تواند به کمک ابزارها و وسایل مخصوص و بدون نیاز به […]

سیستم‌های خنک‌کننده‌ی آبی برای اورکلاکرها و گیمران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و همواره تلاش کمپانی‌های مختلف بر این بوده تا بتوانند بهترین شرایط را برای انجام این کار مهیا نمایند. حالا انجام این کار خیلی آسانتر از گذشته شده و هر کسی می‌تواند به کمک ابزارها و وسایل مخصوص و بدون نیاز به هر دانشی، از خنک‌کننده‌های آبی استفاده نماید.

البته باید اشاره کنیم که استفاده از این سیستم‌ها، نیاز به فضای بیشتری نسبت به آنچه تصور می‌کنید نیز دارد. حتی استفاده از خنک‌کننده‌های معمولی و هوایی نیز نیازمند فضای بیشتری باشند. به عنوان مثال در لپتاپ‌ها نمی‌توان از خنک‌کننده‌های بزرگتر استفاده کرد چرا که جایی برای قرار دادن آنها نیست. به همین دلیل، فکر کردن به خنک‌کننده‌های آبی می‌تواند زمانی صحیح باشد که بخواهید از آن در کامپیوترهای خانگی و Desktop ها استفاده نمایید.

Watercooling goes mobile with the Asus GX700 gaming notebook 2

اما ایسوس در این زمینه عقیده‌ی دیگر دارد، مهندسین این شرکت اعتقاد دارند که دارندگان لپتاپ‌ها نیز باید این سیستم خنک‌کنندگی را تجربه کنند. اما در نمایشگاه IFA 2015، ایسوس از لپتاپ جدید گیمینگ GX700 رونمایی کرد تا این تجربه را به صورت حقیقی به گیمرها و دارندگان لپتاپ‌ها، منتقل نماید. این لپتاپ قدرتمند، صفحه‌نمایشی 17-اینچی داشته با رزولوشن 4K داشته که بنابر گفته‌ی ایسوس، اولین لپتاپ در نوع خود می‌باشد. همچنین این محصول جدید به آخرین نسل از پرازنده‌های شرکت اینتل یعنی سری Skylake و پردازنده‌های GTX انویدیا مجهز شده است. البته مدل دقیق کارت گرافیک اعلام نشده اما احتمالا باید شاهد به کارگیری ایسوس از سری 900 باشیم.

وب‌سایت Computerbase.de معتقد است که پردازنده‌ی به کار رفته در این محصول، یکی از قدرتمندترین پردازنده‌های ساخته شده توسط اینتل یعنی Core i7-6820HK (با فرکانس پایه 2.7 گیگاهرتز که در حالت بوست به 3.6 گیگاهرتز افزایش پیدا می‌کند) می‌باشد. همچنین 64 گیگابایت حافظه‌ی رم در کنار این پردازنده، می‌تواند هر عنوان جدیدی را بدون هیچ مشکلی و با نهایت کارایی اجرا نماید. اما مهمترین بخش در مورد پردازش بازی‌های جدید، کارت گرافیک می‌باشد که مدل دقیق آن ذکر نشده اما مشخصات فنی کارت گرافیک استفاده شده در GX700 به صورت کامل شرح داده شده است. این کارت با داشتن 2048 پردازشگر هسته‌ای، فرکانسی برابر با 1190 مگاهرتز داشته و در کنار آن نیز از 128 واحد پرادازشگر TMU و 64 واحد پردازشگر ROP استفاده شده و پهنای باند آن نیز 160GB/s می‌باشد.

اما چیزی که GX700 را به یک محصول بی‌همتا تبدیل می‌کند، “پایه اتصال” آن می‌باشد، قسمتی که خود یکی خنک‌کننده‌ی آبی مجزا است. در واقع تنها از سیستم خنک‌کنندگی آبی در این لپتاپ استفاده شده و GX700 بدون نیاز به هر سیستم دیگری، با بهترین شرایط کار می‌کند و دمای قطعات نیز به هیچ وجه از حد مجاز، فراتر نمی‌رود. اما نباید فراموش کرد که همین خنک‌کننده‌ی آبی، لپتاپ جنگنده ایسوس را قادر می‌سازد تا از بهترین و قدرتمندترین سخت‌افزارها بی‌آنکه نیازی به نگران بودن در مورد افزایش دمای بیش از حد قطعات باشد، استفاده کرد. همچنین طبق ادعای ایسوس، این شرایط باعث شده تا قطعات به کار رفته در جنگنده‌ی جدید این شرکت، در زمان‌هایی که از خنک‌کننده‌ی آبی استفاده می‌شود، حدود 80 درصد از حالت‌های عادی قوی‌تر باشد که واقعا شگفت‌آور است.

Watercooling goes mobile with the Asus GX700 gaming notebook 3

اما یکی از اصلی‌ترین دلایلی که ایسوس اینگونه در مورد افزایش عملکرد لپتاپ GX700 صحبت کرده، این است که اگر کارت گرافیک این لپتاپ به وسیله‌ی خنک‌کننده‌های آبی خنک نشود، باعث ایجاد گلوگاه در پردازش شده و در نهایت نمی‌توانیم عملکرد واقعی سیستم را مشاهده نمایید. هر چند باید این ادعای ایسوس که واقعا نمی‌توان به سادگی نیز آن را قبول کرد، پس از عرضه‌ی لپتاپ، خود بسنجیم و یا منتظر انتشار بنچمارک‌ها توسط وب‌سایت‌ها و مجلات معتبر باشیم.

برای گیمرهایی که علاقه‌ی زیادی به بازی کردن با کامپیوترهای قابل حمل دارند، قدرت بالای لپتاپ، از جمله مهمترین عواملی است که باعث می‌شود برخی از آنها سمت این سری از محصولات نروند چرا که اگر قطعات به کار رفته در لپتاپی که می‌خرند قدیمی شود، حتی نمی‌توانند همانند کاربران خانگی آن را ارتقاء دهند.

اینطور که ما متوجه شده‌ایم، ایسوس قصد دارد تا پایان سال جاری، لپتاپ گیمینگ GX700 را وارد بازار کند. هنوز هیچ خبری در مورد قیمت نهایی این محصول در دست نیست اما اگر قیمت آن را از ما بپرسید، باید بگوییم که این لپتاپ احتمالا گران‌تر از آن چیزی که تصور می‌کنید، خواهد بود.

اما آیا شما تا کنون به فکر استفاده از لپتاپ‌ها با خنک‌کننده‌های آبی بوده‌اید؟ تصور می‌کنید این سیستم تا چه اندازه می‌تواند به شما در خنک شدن قطعات کمک نماید؟

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال