برتری کوانتومی گوگل به چه معناست؟

هفته پیش ، گوگل مقاله ای را درباره رایانش کوانتومی در وب سایت ناسا منتشر کرده بود. در این مقاله امده بود که محققان این شرکت با کمک کامپیوتر کوانتومی خود توانسته است تنها ابر کامپیوتر موجود در جهان (سامیت ) ،که متعلق به شرکت IBM است ، را شکست دهد. به گزارش سرویس اخبار […]

هفته پیش ، گوگل مقاله ای را درباره رایانش کوانتومی در وب سایت ناسا منتشر کرده بود. در این مقاله امده بود که محققان این شرکت با کمک کامپیوتر کوانتومی خود توانسته است تنها ابر کامپیوتر موجود در جهان (سامیت ) ،که متعلق به شرکت IBM است ، را شکست دهد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری تک نیوز ، این ادعا برتری کوانتومی این شرکت را نشان داده بود. این برتری بدین معناست که کامپیوتر کوانتومی عملکرد بهتری نسبت به کامپیوترهای معمولی از خود نشان میدهد. همچنین گزارشی در این مقاله امده بود که نشان میداد کامپیوتر ۵۳ کیوبیتی گوگل یک وظیفه‌ی پردازشی را در سه دقیقه و ۲۰ ثانیه انجام داده است؛ درحالی‌که ابرکامپیوتر سامیت برای انجام‌دادن وظیفه‌ی مذکور به ۱۰ هزار سال زمان نیاز داشت.

کامپیوترهای کوانتومی مزیت های بسیاری را نسبت به کامپیوترهای معمولی دارند. از جمله اینکه به جای بیت های صفر و یک ، از مفهوم کیوبیت استفاده میکند. هر بیت در اینجا ، یک سیستم مکانیکی کوانتومی دوفازی را شامل میشود. به این صورت که علاوه بر برهم نهی ، همزمان حالت های صفر و یک را نیز به خود میگیرد. البته بلافاصله از بین میرود. خاصیت سوپرپوزیشن ( برهم نهی ) در اینجا بدین صورت است که برای مشاهده خروجی پردازش آن را از بین برد. سوپرپوزیشن و احتمال ، در کامپیوترهای کوانتومی به عنوان کلید وظایف ریاضی خاص بکار میروند.

از جمله کاربردهای کامپیوترهای کوانتومی میتوان به هواشناسی و مدل‌سازی فیزیکی و شیمیایی و رمزنگاری در حوزه‌های کاربردی رایانش کوانتومی را نام برد. رمز نگاری در کامپیوترهای کوانتومی در کسری از ثانیه انجام میگیرد. بدین ترتیب کامپیوتر کوانتومی میتوانند در طول چند ساعت یا حداکثر چند روز، عملیات چندین‌ساله‌ی رمزگشایی را انجام دهند. که امروزه در بازار رمزارزها کاربرد زیادی دارد. البته این کامپیوترها اکنون در مرحله توسعه قرار دارند و سالها طول میکشد تا به مرحله تجاری برسد.

داریو گیل، مدیر تحقیقات IBM و از محققان رایانش کوانتومی، ادعای گوگل را اشتباه می‌داند. او مدعی است که تحقیق گوگل تجربه‌ای آزمایشگاهی است که از ابتدا و با هدف مشخص برای پیاده‌سازی روند کوانتومی طراحی شد و کاربرد واقعی ندارد. بسیاری از رقبای دیگر نیز به برتری نهایی آنها اعتقادی ندارند. در نهایت آنچه مسلم است این که امروزه بیش از قبل به ساخت کامپیوترهای کوانتومی نزدیک شده ایم و در آینده شاهد فعالیت های بیشتر در این زمینه خواهیم بود.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال