بعد از برخورد شهاب سنگ با زمین چه اتفاقاتی رخ داد؟

مدفون در اعماق شبه جزیره یوکاتان مکزیک، دهانه چیگشلوب قرار دارد که 66 میلیون سال پیش مورد اثابت شهاب سنگ قرار گرفت. از مهترین پیامدی که در این برخورد فاجعه­بار اتفاق افتاد، می­توان به انقراض پنجم اشاره کرد که بیش از 80 % از تمام گونه ­های جانوری از جمله دایناسورها را از بین برد. […]

مدفون در اعماق شبه جزیره یوکاتان مکزیک، دهانه چیگشلوب قرار دارد که 66 میلیون سال پیش مورد اثابت شهاب سنگ قرار گرفت. از مهترین پیامدی که در این برخورد فاجعه­بار اتفاق افتاد، می­توان به انقراض پنجم اشاره کرد که بیش از 80 % از تمام گونه ­های جانوری از جمله دایناسورها را از بین برد.

دهانه چیکشلوب

اما به راستی چه واقعه­ای بعد از برخورد شهاب سنگ با زمین رخ داد؟

به گزارش سرویس اخبار علمی تکنا، با کمک دانش زمین­ شناسی و برسی میدانی در دهانه چیگشلوب و تحقیقات گسترده جهانی، دانشمندان توانستند بعد از مدت­ها تیکه­ های پازل را کنار هم بگذارند و از معمای این پدیده پرده برداری کنند.

حتی قبل از برخورد شهاب سنگ با زمین نابودی اکثر موجودات زنده انتظار می­رفت. مطابق با مطالعات انجام شده در این زمینه توسط نچرال کامیونیکیشن، شهاب سنگ در مخرب­ترین زاویه ممکن با زمین برخورد کرد. شان گولیک، از محققان صاحب نظر و پروفسور ژئوفیزیک دانشگاه تگزاس بر این عقیده است که شهاب­ سنگ مذکور با قطری بالغ بر 12 کیلومتر و سرعت 43 هزار کیلومتر در ساعت در حرکت بود تا سرانجام زخمی به ابعاد 200 کیلومتر بر روی سطح زمین ایجاد کرد.

شهاب­ سنگ در زاویه 60 درجه با سطح زمین برخورد کرد و چیزی که آن را حائز اهمیت می­کند میزان مخرب بودن آن است که در نتیجه ذرات زیادی از گرد و خاک و گاز های معلق را در هوا پخش کرد. پروفسور گولیک با در نظر گرفتن تحقیقات میدانی همکاران محقق خود که در آن سرزمین ساکن هستند، فرضیه زاویه 60 درجه برخورد شهاب سنگ با زمین را اثبات کرد.

از این شواهد می­توان به شکل نامتقارن گودال که بعد از برخورد شهاب سنگ به وجود آمده است، سنگ­هایی که در اطراف آن قرار دارند، رسوب جمع آوری شده از اطراف و نبود سنگ­های تبخیری اشاره کرد. پروفسور گولیک براورد کرد که اثر برخورد شهاب سنگ بی شک سنگ های تبخیری و رسوبی را به بخار تبدیل کرده و در نتیجه میلیون­ها تن گوگرد و کربن دی­اکسید را در قالب گاز به هوا فرستاده است.

با استناد به مطالعات سال 2014 که در مقالات علمی زمین­شناسی چاپ شد، مواد پخش شده در اتمسفر هوا عمدتا از پودر خاک و سولفریک اسید تشکیل شده بودند که از سنگ­های دریایی به اسم سنگ گچ بعد از برخورد شهاب سنگ تبخیر و در هوا پخش شده بودند که در نتیجه این مواد میکروسکوپی پوششی در اطراف سیاره ایجاد کردند که نرسیدن نور و گرمای خورشید به زمین و افت بیش از حد دمای کره زمین را به دنبال داشت.

بر اساس تحقیقات انجام شده در سال 2016 دانشمندان به این نتیجه رسیدند که طی این تحولات جوی و ایجاد پوشش گرد و قبار در بالای سطح زمین، دمای نواحی تراپیکال یا گرمسیری بین دو مدار شمال و جنوب استوا از 27 درجه سلسیوس به 5 درجه سلسیوس سقوط کرد و در نتیجه گونه های جانوری و گیاهی که به نور خورشید وابسته بودند، در خشکی و دریا دچار فروپاشی و اضمحلال شدند. از این دسته می­توان به دایناسورها نیز اشاره کرد.

در این اثناء سولفریک اسید شناور در هوا موجب شروع باران­ های اسیدی شد که تا روزهای زیادی بعد از برخورد شهاب سنگ نیز ادامه داشت و مرگ درصد بالایی از جانوران آبزی و دوزیست را در اقیانوس­ها، رودخانه­ ها و برکه­ ها به همراه داشت.

از این گذشته از اثرات برخورد شهاب سنگ می­توان به سونامی­های مهیب و غول­آسایی اشاره کرد که در ابتدا در آب­های کم عمق ایجاد شدند و بعد­ها به اقیانوس­ها ریختند. در ابتدا طور امواج سونامی از 1.5 کیلومتر شروع شدند و با سرعتی بالغ بر 143 کیلومتر بر ساعت به حرکت افتادند، که گفته می­شود طول بعضی از این امواج به چیزی بیش از 24 کیلومتر در اقیانوس اطلس و 6 کیلومتر در اقیانوس آرام می­رسیدند.

از اسناد مربوط به این پدیده می­توان به گزارش­های زمین­ لرزه ­ای سه بعدی در لوئیزیانا واقع در غرب ایالت متحده که به امواج نامتقارن 16 کیلومتری که به روز برخورد شهاب سنگ به سطح کره زمین برمیگردند اشاره کرد. بعلاوه باید به خاک ریزه، گرد­ و خاک و خاکستری که به سطح زمین برگشتند نیز پرداخت که موجب ایجاد آتش ­سوزی های زیادی در سطح زمین شدند.

با استناد به مطالعات علمی می­توان گفت که تخمین زمان و نحوه برخورد شهاب سنگ با سطح زمین برای زمین­شناسان کار نسبتا ساده ­ای است، تنها کاری که نیاز است برسی دقیق لایه های سنگ است. در سنگ­های قدیمی که بعضی­از آنها به 66 میلیون سال پیش برمیگردند، می­توان لایه­ های نازکی از خاک رس مملو از اریدیوم را که عنصری کمیاب در سطح زمین ولی متعارف در سنگ­های فضایی است را پیدا کرد و به این صورت به جزئیات آن پی برد.

به عقیده پروفسور گولیک جدای سونامی، آتش­سوزی­ها و خیلی جزئیات دیگر این پدیده، تغیرات جوی زمین بعد از برخورد شهاب سنگ که به سرد شدن بیش از یک دهه زمین ختم شد حائز اهمیت زیادی است. / پایان – برای مشاهده دیگر مقالات میتوانید از صفحه اخبار نجومی و یا صفحه تحقیقات علمی دیدن فرمایید.