ضرورت استفاده از نرم افزار مانیتورینگ شبکه چیست؟

همه گیری ویروس کرونا بسیاری از سازمان ها را مجبور کرد تا با فرهنگ دورکاری کنار بیایند و به این ترتیب بنیانگذار یک تغییر ناگهانی در شیوه های کاری موجود و مرسوم در جهان شد. سازمان ها و کسب و کارهای مختلف همچنین باید روش هایی را که برای محافظت از فرایندهای کاری به آن […]

همه گیری ویروس کرونا بسیاری از سازمان ها را مجبور کرد تا با فرهنگ دورکاری کنار بیایند و به این ترتیب بنیانگذار یک تغییر ناگهانی در شیوه های کاری موجود و مرسوم در جهان شد. سازمان ها و کسب و کارهای مختلف همچنین باید روش هایی را که برای محافظت از فرایندهای کاری به آن ها متکی بودند، تغییر می دادند. امروزه سازمان ها باید با شبکه های پیچیده مدرن سر و کار داشته و همزمان قادر به حمایت از پرسنل خود از راه دور هم باشند. اهمیت وجود یک زیرساخت شبکه امن در این بحران هر چه بیشتر خودش را نمایان کرد و بسیاری از سازمان ها ضرورت استفاده از نرم افزار مانیتورینگ شبکه را به طور کامل احساس کردند.

شبکه شما مهم ترین فاکتور در کسب و کار شما است. تا زمانی که شبکه شما به درستی کار نکند، قادر نخواهید بود عملیات روزانه سازمان را به درستی انجام دهید. مانیتورینگ مستمر شبکه به شما در حل این مشکل کمک می کند و اطمینان حاصل می کند که شبکه شما همیشه به درستی کار خواهد کرد. در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر در مورد اهمیت و ضرورت مانیتورینگ شبکه صحبت کنیم.

زیرساخت شبکه چیست؟

زیرساخت شبکه شما شامل مواردی مانند منابع نرم افزاری و سخت افزاری شبکه است. این منابع دستگاه هایی مانند سرورها، فایروال ها، وای فای و سوئیچ ها را شامل می شوند. لازم است این دستگاه ها را با دقت پیکربندی و نگهداری کنید.

روترها به شما در اتصال شبکه خصوصی سازمان به اینترنت کمک می کنند. می‌ توانید از سوئیچ‌ ها برای اتصال همه دستگاه‌ های موجود در شبکه‌ های خودتان مانند چاپگرها و رایانه‌ ها به یکدیگر استفاده کنید. انجام این کار تضمین می کند که دستگاه های شما می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. فایروال شبکه، از شبکه شما در برابر نفوذ محافظت کرده و به شما در کنترل ترافیک خروجی و ورودی کمک می کند. شما می توانید فایل های داده، پایگاه داده ها و برنامه های کاربردی خودتان را در سرورها ذخیره کنید.

این ها اجزای اصلی شبکه شما هستند. البته مواردی تبلت، تلفن، چاپگر و رایانه شخصی هم شامل این زیرساخت است. مانیتورینگ شبکه به شما کمک می کند تا اطمینان حاصل کنید که شبکه شما همیشه به طور موثر کار می کند.

مانیتورینگ شبکه چیست؟

مانیتورینگ شبکه به این معنی است که شما به طور مستمر شبکه خودتان را نظارت خواهید کرد. انجام این کار به شما در شناسایی و رفع مشکلات عملکرد شبکه کمک می کند. ابتدا باید آمار و اطلاعات مربوط به شبکه را جمع آوری کنید. این آمار به شما در تعیین وضعیت کیفیت شبکه کمک می کند. بررسی و مانیتورینگ مستمر شبکه به شما در رفع آسیب‌ پذیری ‌ها و باگ‌ های مختلف نیز کمک خواهد کرد. لازم است به صورت مستمر روی سخت افزار و نرم افزار شبکه خودتان نظارت داشته باشید.

مانیتورینگ شبکه به شما کمک می کند تا علت اصلی مشکلات را شناسایی کرده و از بین ببرید. نظارت مستمر شبکه یافتن مشکلات احتمالی در شبکه را برای شما امکان پذیر می کند. انجام این کار به شما این امکان را می دهد تا به طور فعال و پیشگیرانه مشکلات را قبل از وقوع حل کنید. به عنوان مثال، مانیتورینگ شبکه به شما در شناسایی و حل مشکلاتی مانند کندی شبکه کمک می کند. این نوع مشکلات می توانند کل سازمان شما را تحت تاثیر قرار دهند.

شناسایی چنین مسائلی در شبکه، در حفاظت از شهرت کسب و کارتان و همچنین افزایش بهره وری کارمندان موثر خواهد بود. در چنین شرایطی کارمندان شما می توانند کار خود را بدون نگرانی در مورد مسائل شبکه انجام دهند. مانیتورینگ شبکه همچنین تضمین می کند که مشتریان شما از خدمات شما راضی خواهند بود زیرا همیشه و به راحتی به این خدمات دسترسی خواهند داشت.

مهم است اطمینان حاصل کنید که شبکه تجاری شما به درستی کار می کند. انجام این کار به شما کمک می کند تا بتوانید بهترین خدمات را به مشتریان و کارمندان خودتان ارائه دهید. مانیتورینگ شبکه از راه دور می تواند به شما در حل بسیاری از مشکلات و مسائل امنیتی شبکه نیز یاری رساند.

اهمیت مانیتورینگ شبکه در سازمان ها

خرابی شبکه منجر به متوقف شدن فرایندها می شود. به این ترتیب، کارکنان شما قادر به پیشبرد وظایف شان نخواهند بود. همچنین در این شرایط ممکن است مشتریان شما نتوانند به محصولات، خدمات و برنامه های شما دسترسی داشته باشند. به همین دلیل مشتریان تان را از دست خواهید داد. این امر منجر به متحمل شدن خسارات هنگفت خواهد شد. پرسنل شما نیز زمان خود را هدر خواهند داد. بیش از 35 درصد از کسب و کارهای کوچک و متوسط به دلیل خرابی شبکه درآمد خودشان را از دست می دهند. همچنین زمان از کار افتادن شبکه می تواند بهره وری کارکنان شما را تا 21 درصد کاهش دهد.

مانیتورینگ شبکه می تواند به شما در کاهش زمان خرابی کمک کند. به این ترتیب شما می توانید مشتریان خود را راضی نگه دارید. کارمندان شما هم همیشه به منابع مورد نیازشان دسترسی خواهند داشت. این ویژگی تضمین می کند که بهره وری هرگز از دست نخواهند رفت. بنابراین، مانیتورینگ شبکه برای مشاغل مدرن بسیار مهم است.

نرم افزار مانیتورینگ شبکه چیست

در محیط کسب و کار مدرن، انجام سریع کارها برای افزایش کارایی و جذب مشتری اهمیت بالایی دارد. نتایج سریع همه را تحت تاثیر قرار می دهد. داشتن کارمندان خوب، قابل اعتماد و با صلاحیت، قدمی مثبت برای بهبود کارایی است؛ اما فراهم کردن یک بستر و شبکه سالم و امن برای پیشرفت سازمان ها و کسب و کارهای امروزی یک ضرورت است.

شبکه ‌های غیرقابل اعتماد می‌ توانند برای صاحب هر کسب ‌و کاری بدترین کابوس باشند و تأثیرات منفی بسیار واقعی بر سودآوری سازمان داشته باشند.

نرم افزار مانیتورینگ یک ابزار حیاتی فناوری اطلاعات است که طیف گسترده ای از مزایا و خدمات را برای سازمان ها در هر اندازه ای ارائه می دهد. این نرم افزار با کاهش هزینه های زیرساختی باعث صرفه جویی در هزینه ها و افزایش بهره وری می شود. این افزایش بهره وری شامل امکان مشاهده و گزارش مشکلات به شکل مستمر به همراه بهینه سازی جریان داده و دسترسی در یک محیط پیچیده و دائما در حال تغییر است.

یک نرم افزار مانیتورینگ می‌تواند به یافتن راه‌ حل ‌های مناسب برای طیف گسترده ‌ای از مشکلات، از جمله سرعت پایین دانلود، گم شدن ایمیل، فعالیت مشکوک از سوی کاربران خاص، و تحویل کند فایل ناشی از بارگیری بیش از حد و خرابی سرورها، و همچنین مشکلات در اتصالات شبکه کمک کند.

مزایای استفاده از نرم افزار مانیتورینگ شبکه

استفاده از نرم افزار نظارت بر شبکه به سازمان شما در عیب یابی و رفع مشکلات شبکه کمک می کند. همچنین در بهینه سازی شبکه نیز بسیار موثر خواهد بود. می ‌توانید از معیارهای مهم شبکه برای بررسی سلامت شبکه خودتان استفاده کنید.

نرم افزار مانیتورینگ به شما در جلوگیری یا به حداقل رساندن خرابی و تضمین تداوم کسب و کارتان کمک خواهد کرد. مزایای اصلی استفاده از نرم افزار مانیتورینگ شبکه عبارتند از:

شناسایی مشکلات شبکه

با استفاده از نرم افزار مانیتورینگ شبکه شما می توانید به سرعت مشکلات موجود در شبکه خودتان را پیدا کنید. همچنین به شما در یافتن علت اصلی این مشکلات هم کمک خواهد کرد. می توانید بررسی کنید که مشکل در چه زمانی رخ داده است. وجود این امکان به شما در حل سریع مشکلات شبکه کمک می کند. تا زمانی که به طور فعال شبکه خودتان را نظارت نکنید، نمی توانید مشکلات شبکه را به درستی برطرف کنید. اگر به درستی شبکه خودتان را زیر نظر داشته باشید، می توانید به راحتی هر گونه تغییر عملکردی که ممکن است برای کاربران تان مشکل ساز باشد را شناسایی کنید.

افزایش دید

با استفاده از نرم افزار مانیتورینگ شبکه اطمینان حاصل می کنید که شبکه شما برای تیم فناوری اطلاعات سازمان کاملاً قابل مشاهده است و پرسنل IT می توانند تمام نرم افزارها و دارایی های شبکه شما را بررسی کنند. این یک ویژگی بسیار مهم است که به شما در بررسی سلامت شبکه کمک می کند.

می توان مانیتورینگ شبکه را به مراجعه به پزشک تشبیه کرد که در آن پزشک ابتدا به دنبال علائم خطر است. نرم افزار برتر مانیتورینگ همچنین داده هایی که در شبکه شما جریان دارند را نیز ردیابی می کند. به این ترتیب شما قادر خواهید بود کل جریان داده را با نظارت بر شبکه خودتان بررسی کنید. در این شرایط در صورت بروز مشکل به راحتی قادر خواهید بود علت آن را پیدا کنید که به شما در حل سریع مشکل کمک خواهد کرد.

افزایش قابلیت اطمینان شبکه

نرم افزار مانیتورینگ شبکه سلامت دستگاه ها را مورد ازریابی قرار می دهد. این ابزار نشان می دهد که آیا دستگاه های شما (روتر، پایگاه داده، سرور) به درستی کار می کنند یا خیر. یک رویکرد نظارت بر شبکه فعال به شما در حفظ یک شبکه سالم کمک می کند. با استفاده از این نرم افزار اطمینان حاصل می کنید که همه چیز در شبکه شما به درستی کار می کند. بنابراین، نظارت بر شبکه می تواند در کاهش تعداد وقوع خرابی ها موثر عمل کند. دستگاه های شما همیشه به درستی کار خواهند کرد و در شرایطی که دستگاه های شبکه به درستی کار نمی کنند، می توان به راحتی آن ها را ردیابی کرده و روی تعمیر آن ها تمرکز کرد.

بهبود عملکرد شبکه

کسب و کار و شبکه شما با گذشت زمان رشد خواهد کرد. بنابراین، دستگاه های جدیدی به شبکه اضافه خواهند شد. همچنین، احتمالا بخواهید پهنای باند شبکه خود را برای مقابله با بالا رفتن میزان تقاضا افزایش دهید. نرم افزار نظارت بر شبکه به شما در ردیابی فعال دستگاه ها کمک می کند. این ویژگی اطمینان حاصل می کند که شما می توانید وضعیت برنامه های کاربردی نرم افزاری و دستگاه هایی که کاربران شما از آن ها استفاده می کنند را در زمان واقعی بررسی کنید. به این ترتیب می توانید از مانیتورینگ شبکه برای بهبود عملکرد شبکه و در نهایت شکست دادن رقبای تان استفاده کنید.

استفاده بهینه از منابع

تیم های فناوری اطلاعات معمولا افراد سرشلوغی هستند. این در حالی است که بیش از 75 درصد از متخصصان فناوری اطلاعات پس از دوران همه گیری کرونا مسئولیت های جدیدی را هم بر عهده گرفته اند. قطع شدن شبکه باعث از بین رفتن بهره وری کارمندان خواهد شد. در شرایطی که شبکه شما از کار افتاده باشد، کارمندان شما نمی توانند وظایف شان را تکمیل کنند.

استفاده از نرم افزار مانیتورینگ شبکه به شما کمک می کند از سالم بودن شبکه خودتان اطمینان حاصل کنید. همچنین میزان کارهای دستی را هم کاهش می دهد. تیم های فناوری اطلاعات دیگر نیازی به بررسی دستی شبکه نخواهند داشت و قادر خواهند بود مستقیماً از ابزارهای خودکار برای مانیتورینگ شبکه شما استفاده کنند. در صورت قطعی شبکه، تیم IT می تواند از نرم افزار مانیتورینگ برای یافتن سریع مشکلات شبکه شما استفاده کنند. بنابراین، می توان به سرعت مشکلات شبکه را حل کرد. این ویژگی تضمین می کند که می توانید زمان و توجه تیم فناوری اطلاعات شرکت را به پروژه ها و وظایف مهم دیگری معطوف کنید.

ارائه داده های پایه

داده های پایه به ابزارهای نظارت شبکه شما در مقایسه مداوم داده ها کمک می کنند. اگر عملکرد شبکه شما رو به کاهش باشد، نرم افزار یک هشدار برای شما ارسال می کند. داده های پایه یا تاریخی، نقاط داده مقایسه ای بسیار مهمی را در اختیار شما قرار می دهند. همچنین به شما در استفاده از داده های گذشته برای حل مشکلات فعلی شبکه هم یاری می رسانند.

مدیریت شبکه های در حال تغییر و رشد

محیط های IT در حال رشد و بزرگ تر شدن هستند. ظهور دستگاه‌ های اینترنت اشیا هم قطعا این امر را تسریع می ‌کند. اکنون می توانید هزاران دستگاه اینترنت اشیا را به شبکه خودتان متصل کنید. این ویژگی باعث بهبود کارایی کارمندان و همچنین تجربه مشتری خواهد شد.

شبکه ها با گذشت زمان پیچیده تر می شوند. برای نظارت بر دارایی های IT خودتان به ابزارهای قابل اعتماد و انعطاف پذیر نیاز دارید. این کار باعث می شود که شبکه شما همیشه به خوبی کار کند.

شناسایی تهدیدات شبکه

نرم افزار مانیتورینگ شبکه در محافظت از برنامه ها و داده ها در برابر مهاجمان به خوبی عمل کرده و استفاده از آن در مقایسه با سایر ابزارهای امنیتی مانند نرم افزار تشخیص نفوذ توجیه مالی دارد. گزارش های ابزار مانیتورینگ شبکه به شما در تعیین عملکرد عادی شبکه کمک می کنند. این ویژگی تضمین می کند که به راحتی می توانید ناهنجاری ها را در عملکرد شبکه خودتان تشخیص دهید.

در صورتی که دستگاه ناآشنا در شبکه شما وجود داشته باشد، می توانید به راحتی آن را شناسایی کنید. تیم امنیت فناوری اطلاعات شما می تواند از گزارش های تولید شده توسط نرم افزار مانیتورینگ شبکه برای بررسی سلامت شبکه شما استفاده کند. اگر مشکلی در شبکه شما وجود دارد، می توانید شروع به تعمیر شبکه کنید. این رویکرد فعال و پیشگیرانه به شما در محافظت از شبکه در برابر مهاجمان کمک خواهد کرد.

توجیه نیاز به ارتقای تجهیزات

داشتن حس درونی مبنی بر اینکه سرور نیاز به ارتقاء دارد برای متقاعد کردن بیشتر مدیران کافی نیست. اما ارائه یک گزارش تاریخی در مورد نحوه عملکرد این تجهیزات در 12 ماه گذشته که توسط نرم افزار مانیتورینگ تهیه شده باشد، قطعا قانع کننده خواهد بود.

ابزارهای مانیتورینگ شبکه به شما این بینش تاریخی در مورد نحوه عملکرد تجهیزات در طول زمان برای توجیه ارتقاء شبکه را ارائه می دهند. تجزیه و تحلیل روندها کمک می کند تا تعیین کنید که آیا فناوری فعلی شما می تواند پاسخگوی نیازهای کسب و کارتان باشد یا اینکه نیاز به سرمایه گذاری جدید دارید.

ارائه گزارش در مورد SLA

برای مشاوران فناوری اطلاعات و ارائه دهندگان خدمات مدیریتی، وفای به عهد در رابطه با در دسترس بودن شبکه، اولویت اصلی است. با بهره گیری از قابلیت گزارش عملکردی که نرم افزار مانیتورینگ فراهم می کند، می توانید به راحتی ضوابط SLA را برآورده کرده و رضایت مشتریان تان را هم تضمین کنید.

افزایش درامد

نرم افزار مانیتورینگ  شبکه با صرفه جویی در زمان مدیریت شبکه و در عین حال کاهش هزینه های عملیاتی، باعث افزایش بهره وری و درامدزایی کسب و کارها می شود. همچنین با آگاهی از مشکلات فعلی یا قریب الوقوع می توانید زمان خرابی را مدیریت کرده یا کاهش دهید و بهره وری و کارایی تیم های تجاری خودتان را افزایش دهید و به این ترتیب افزایش درامد را برای سازمان تان رقم بزنید.

اطمینان از انطباق با استانداردها

انطباق با استانداردها یک وظیفه مهم برای تیم های پرمشغله IT است که مسئولیت رعایت تمام پروتکل های نظارتی و حفاظتی در شبکه های پیچیده را بر عهده دارند. داده‌ های استخراج‌ شده از نرم افزار مانیتورینگ به ارزیابی کل سیستم کمک کرده و از ارائه یک سرویس ایمن و کارآمد که با تمام استانداردهای لازم مطابقت دارد اطمینان حاصل می کند. آخرین دستورالعمل ‌های مرتبط با انطباق توصیه می ‌کنند که به طور فعال مراقب تغییرات در رفتار عادی سیستم و جریان غیرمعمول داده ها باشید. بدون شک استفاده از نرم افزار مانیتورینگ شبکه به صورت 24 ساعته می ‌تواند به اطلاع رسانی به شما هنگام بروز موارد تخطی در استانداردها کمک کند.

مقابله با تهدیدات امنیتی

نرم افزار نظارت بر شبکه نه تنها برای ردیابی عملکرد سیستم ها مفید است بلکه همچنین به سازمان کمک می کنند تا با تهدیدات امنیتی که به شبکه نفوذ می کنند هم مقابله کند. با بهره گیری از یک ابزار نظارتی، سازمان شما از رویدادهایی که نشان دهنده وجود بدافزار در سیستم شما هستند (انتقال غیرعادی داده، خرابی سیستم و غیره) آگاه می شود. برخی از نرم افزارهای مانیتورینگ شبکه به طور خودکار مشکلات جزئی را برطرف می کنند.

ویژگی های کلیدی نرم افزار نظارت بر شبکه

اگر سازمان شما در حال ارزیابی راه حل های مانیتورینگ شبکه موجود در بازار است، دانستن ویژگی ها و قابلیت های کلیدی مورد انتظار از این ابزار می تواند به شما در این جستجو کمک کند. یک نرم افزار مانیتورینگ کارامد به سازمان ‌ها این امکان را می ‌دهد تا مسائل و مشکلات مربوط به عملکرد شبکه را کشف کرده و در مورد آن ها اطلاعاتی به دست بیاورند، از جمله اینکه این مشکلات دقیقا کجا هستند، چه مناطقی از شبکه را تحت تأثیر قرار می ‌دهند و چگونه می توان آن ها را برطرف کرد.

در ادامه به برخی ویژگی های کلیدی نرم افزار مانیتورینگ اشاره می کنیم.

ارائه شاخص های عملکرد در زمان واقعی

راه حل های مانیتورینگ شبکه، در هسته خود، به طور مداوم شبکه را برای یافتن مشکلات و ارائه گزارش فعالانه و پیشگیرانه در مورد مسائل و رخدادهای عملکرد پایش می کنند. برای رسیدگی موفقیت آمیز به این مشکلات، این ابزار باید معیارها یا شاخص های عملکرد شبکه را در زمان واقعی ارائه دهد. هرچه زودتر و با سرعت بالاتری این اتفاق بیفتد، بهتر است.

کشف خودکار دستگاه

یک نرم افزار نظارت بر شبکه مؤثر، باید تصویر واضحی از هر دستگاه و اتصال در یک شبکه داشته باشد. راه حل های مانیتورینگ شبکه باید دارای قابلیت کشف دستگاه باشند که به پلتفرم اجازه می دهد تا نظارت بر گره های جدید را آغاز کند. ابزار مانیتورینگ شبکه شما در حالت ایده آل به ‌طور خودکار دستگاه‌ هایی که به شبکه اضافه می ‌شوند را کشف کرده و کاربران را از وظیفه اضافه کردن دستگاه ‌های جدید به صورت دستی نجات می ‌دهد.

هشدارهای هوشمند

در حالی که نیمی از کار با نرم افزار، کشف مسائل مربوط به عملکرد است، نیمی دیگر شامل هشدار دادن به کاربران در مورد مشکلات می شود. ابزار مانیتورینگ شبکه شما باید هشدارهای بی ‌درنگ هوشمندی را در مورد مسائلی که پیدا می‌ کند ارائه دهد و مدیر شبکه را از وقوع رخدادها مطلع کند. هشدارها باید اطلاعات درستی از جمله مکان و شدت رخداد را گزارش دهند و مشکلات مهم ‌تر را اولویت ‌بندی کنند.

تشخیص مشکل و تجزیه و تحلیل علت اصلی

برای اطمینان از اینکه کاربران قادر به رسیدگی صحیح به مسائل مربوط به عملکرد شبکه هستند، نرم افزار مانیتورینگ نیاز به ارائه خدمات تشخیص و تجزیه و تحلیل علل ریشه ای در مورد مشکلاتی دارد که آن ها را کشف می کند. به این ترتیب، سازمان ها قادر خواهند بود در زمان مورد نیاز برای تشخیص دستی مشکلات صرفه‌ جویی کنند و مستقیماً به رفع مشکل بپردازند.

گراف شبکه

از آنجایی که نرم افزار مانیتورینگ شبکه تصویری از تمام دستگاه های متصل به یک شبکه را در اختیار دارد، می ‌تواند یک نمایش بصری از ظاهر شبکه ترسیم کنند. این نقشه ‌یا گراف شبکه به مدیران این امکان را می ‌دهد تا به صورت انتزاعی یک دید کلی از شبکه داشته باشند. این ویژگی در ابزار مانیتورینگ شبکه برای سازمان هایی با شبکه ‌های گسترده و پیچیده ضروری است. بهترین گراف ‌های شبکه حاوی اطلاعات بصری گره ‌ها و دستگاه‌ ها هستند و به کاربران اجازه می ‌دهند فوراً مشکلات عملکرد را در یک نگاه مشاهده کنند.

داشبوردهای قابل تنظیم

نرم افزار مانیتورینگ شبکه معمولاً مجهز به داشبوردهایی است که شاخص های کلیدی عملکرد را نشان می ‌دهند. اما بسته به میزان اطلاعاتی که داشبورد نمایش می ‌دهد، یافتن معیارهای مهم برای سازمان شما ممکن است کمی دشوار باشد. داشبوردهای مانیتورینگ شبکه قابل تنظیم به کاربران این امکان را می دهند که تعیین کنند که می خواهند کدام شاخص های کلیدی را مشاهده کرده و اینکه این داده ها چگونه نمایش داده شوند. به این ترتیب میزان زمان تلف شده برای جستجوی اطلاعات مرتبط کاهش خواهد یافت.

مقیاس پذیری

شبکه ها یک محیط ثابت نیستند. بسیاری از کسب و کارها به طور مداوم شبکه ها را گسترش می دهند یا یکپارچه می کنند تا با رشد سازمان مطابقت داشته باشند و دستگاه های شبکه دائماً جایگزین می شوند. به این ترتیب، نرم افزار مانیتورینگ شما باید بتواند همزمان با تغییر مختصات شبکه، به طور طبیعی در کنار شبکه شما مقیاس دهی شود. برخی از ابزارهای مانیتورینگ شبکه نظارت بر تعداد نامحدودی دستگاه را امکان پذیر می کنند، اما برخی دیگر ممکن است برنامه های خاصی را برای شبکه هایی با تعداد معینی گره تعیین کنند.

انواع مانیتورینگ شبکه

انواع مانیتورینگ شبکه قابل اجرا توسط این نرم افزار عبارتند از:

مانیتورینگ پهنای باند

میزان استفاده از پهنای باند یکی از مهم ترین معیارهای شبکه است که کسب و کارها می توانند با مانیتورینگ پهنای باند روی آن نظارت کنند. شبکه شما پهنای باند محدودی برای کار دارد. بنابراین، بسیار مهم است که بدانید چه میزان از این پهنای باند استفاده می شود.

در صورتی که شرایط استفاده از پهنای باند سازمان شما بهینه نشده باشند، با استفاده از نرم افزار مانیتورینگ شبکه می ‌توانید ببینید کدام برنامه ‌ها، وب‌ سایت‌ ها و غیره منابع بیشتری را مصرف کرده و اقداماتی را برای اصلاح آن ها انجام دهید. همچنین می توانید میزان استفاده از پهنای باند در روزهای مختلف را با میزان مصرف در یک روز معمولی مقایسه کنید تا ببینید آیا وضعیت استفاده از پهنای باند در سازمان در وضعیت بهینه قرار دارد یا خیر.

مانیتورینگ سرورها

مانیتورینگ سرور توسط نرم افزار مانیتورینگ فرآیند نظارت بر منابع سرور مانند استفاده از CPU، مصرف حافظه، ورودی / خروجی، شبکه، استفاده از دیسک، لاگ ها، فرآیند و غیره را امکان پذیر می سازد. مانیتورینگ سرور همچنین با ارائه بینش های لازم در مورد میزان استفاده از منابع سرور به برنامه ریزی ظرفیت هم کمک می کند.

مانیتورینگ تجهیزات شبکه

مانیتورینگ تجهیزات شبکه فرآیند کشف، نقشه برداری و نظارت بر یک شبکه کامپیوتری برای اطمینان از در دسترس بودن و عملکرد بهینه تجهیزات است. تنها راه برای دانستن اینکه آیا همه تجهیزات در یک شبکه کارآمد و سالم هستند یا خیر، استفاده از یک نرم افزار مانیتورینگ شبکه است.

مانیتورینگ پایگاه داده

مانیتورینگ پایگاه داده به وظایف مرتبط با بررسی وضعیت عملیاتی پایگاه داده شبکه شما اشاره دارد که توسط نرم افزار مانیتورینگ مدیریت می شود. مانیتورینگ پایگاه داده یک فعالیت حیاتی برای حفظ عملکرد و سلامت سیستم مدیریت پایگاه داده شما است.

مانیتورینگ سرویس ایمیل

مانیتورینگ سرویس ایمیل، که به عنوان نظارت بر سرور ایمیل نیز شناخته می شود، با هدف اجرای روان و بدون اشکال سرورهای ایمیل مورد استفاده قرار می گیرد. مانیتورینگ موفق سرویس ایمیل می تواند از توانایی شما برای ارسال و دریافت ایمیل، حتی در حجم زیاد، با کمترین پیچیدگی در فرآیند تحویل و ذخیره سازی پشتیبانی کند.

مانیتورینگ سایت

مانیتورینگ سایت شامل تست سایت ها از نظر در دسترس بودن و عملکرد و هشدار به پرسنل پشتیبانی در زمانی است که صفحات سایت مطابق انتظار کار نمی کنند.

مانیتورینگ شرایط محیطی

مانیتورینگ شرایط محیطیِ فاکتورهایی مانند دمای اتاق سرور، فرآیند خودکاری است که برای هشدار دادن به مدیران فناوری اطلاعات به عنوان مثال در صورت افزایش دمای اتاق سرور از یک سطح معین به کار گرفته می شود. این یک وظیفه حیاتی است که اطمینان حاصل می کند که عملکرد سرور به دلیل دمای بیش از حد اتاق مختل نخواهد شد.

نرم افزار مانیتورینگ شبکه بینا

با استفاده از نرم افزار مانیتورینگ شبکه بینا، محصول شرکت داناپرداز، این امکان برای مدیران فناوری اطلاعات فراهم می شود تا وضعیت عملکرد و در دسترس بودن تمامی دستگاه ها و خدمات شبکه را نظارت و مدیریت کنند.

بینا تمامی سرویس های شبکه را به صورت مستمر برای ردیابی و پیدا کردن هر گونه رخداد یا خطا نظارت می کند و مدیران شبکه را با ارسال اخطار از بروز اختلال در شبکه و یا دستگاه های موجود در آن مطلع خواهد کرد. بینا یک ابزار مانیتورینگ شبکه جامع با ویژگی های گسترده است. این ویژگی ها عبارتند از: مانیتورینگ پایگاه داده، مانیتورینگ تجهیزات شبکه، مانیتورینگ سرورها، مانیتورینگ ایمیل سرورها، مانیتورینگ وب سایت ها، مانیتورینگ سرورهای مجازی، مانیتورینگ دما و رطوبت، مانیتورینگ پهنای باند، مانیتورینگ لینک های شبکه، مانیتورینگ لاگ تجهیزات شبکه، مانیتورینگ لاگ سرورهای مایکروسافت، مانیتورینگ اکتیو دایرکتوری و غیره.