میلگرد ساده ترانس چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

یکی از محصولات خاص و پرطرفدار خانواده میلگردهای ساده صنعتی، میلگرد ترانس است. این محصول کاربردی ترین و پرمصرف ترین میلگرد بدون آج در صنایع کارگاهی و پروژه‌های صنعتی است. میلگردهای ترانس سطح صاف و صیقلی دارند، ظاهر آنها تراشیده‌تر از سایر میلگردهای ساده است و از تنوع قطر بالایی برخوردار هستند. اگر برای اجرای […]

یکی از محصولات خاص و پرطرفدار خانواده میلگردهای ساده صنعتی، میلگرد ترانس است. این محصول کاربردی ترین و پرمصرف ترین میلگرد بدون آج در صنایع کارگاهی و پروژه‌های صنعتی است. میلگردهای ترانس سطح صاف و صیقلی دارند، ظاهر آنها تراشیده‌تر از سایر میلگردهای ساده است و از تنوع قطر بالایی برخوردار هستند.

اگر برای اجرای پروژه های خود به میلگرد ساده ترانس نیاز دارید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. در این مقاله قصد داریم شما را با میلگرد ترانس آشنا کنیم و کاربردهای متنوع آن در صنایع مختلف را توضیح دهیم.

با میلگرد ترانس آشنا شوید

میلگردهای ساده صنعتی یکی از انواع مقاطع فولادی بدون آج هستند که در پروژه‌های صنعتی و کارگاهی مختلف به‌ طور مستقیم و غیر مستقیم کاربرد دارد. این میلگردها از نظر شکل ظاهری انواع مختلفی دارند که یکی از آنها میلگرد ترانس یا به ‌اصطلاح میلگرد کششی است. میلگردهای ترانس را به سطح کاملاً صاف و صیقلی آنها می‌شناسند.

میلگردهای کششی از نظر استانداردهای فنی میلگرد ایران (ISNO 3132) میلگرد ساده از نوع میلگرد  A1 محسوب می‌شوند. این نوع میلگرد، دارای تنش جاری ۲4۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع، تنش گسیختگی ۳۶۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع، تغییر شکل نسبی پلاستیکی ۲۵ درصد و سطحی صاف، صیقلی و بدون آج است.

قیمت انواع میلگرد ترانس چگونه محاسبه می‌شود؟

قیمت میلگرد ساده ترانس نسبت به میلگرد ساده نوردی گران‌تر است. علت این موضوع به فرایند تولید میلگرد کششی برمی‌گردد. میلگرد ساده طی فرایندی چند مرحله‌ای به میلگرد ترانس تبدیل می‌شود که هر کدام از این مراحل روی قیمت نهایی میلگرد تأثیرگذار هستند. به‌ عنوان ‌مثال اگر میلگرد ترانس نیاز به پولیش داشته‌ باشد، اجرت هر مرحله پولیش به قیمت میلگرد ترانس اضافه می‌شود.

قیمت انواع میلگرد ترانسدر واقع قیمت میلگرد ترانس به ‌دلیل اجرت و هزینه مراحل اسید شویی، سر تراشی، کشش کاری و تابگیری و در صورت نیاز پولیش تک مرحله‌ای یا پولیش دو مرحله‌ای افزایش متغیر است. پیشنهاد می‌کنیم برای استعلام قیمت روز میلگرد ترانس به سایت آذر گستر سدید مراجعه کنید، چون قیمت این محصول روزانه تغییر می‌کند.

معرفی مراحل تولید میلگرد ترانس یا میلگرد کششی

همان طور که در بخش قبلی توضیح دادیم، میلگرد ترانس همان میلگرد ساده است که یک ‌سری مراحل را پشت ‌سر گذاشته تا سطحی صاف و صیقلی پیدا کند. این مراحل عبارت‌اند از:

  • مرحله اول؛ اسید شویی

در این مرحله اکسید آهنی که تحت تأثیر حرارت روی بدنه میلگرد ساده تشکیل ‌شده با اسید هیدروکلریک (غلظت 2 تا 10 درصد) و در دمای 82 تا 93 درجه سانتیگراد کاملاً شسته می‌شود.

  • مرحله دوم؛ سر تراشی

در مرحله بعدی، میلگرد ساده شسته شده برای عبور از قالب یا دوزه به‌ اندازه ۱۰ الی ۱۲ سانتی‌متر تراشیده می‌شود. به ‌دلیل تراشیدن سر میلگرد، معمولاً 3 درصد ریخت را در نظر می‌گیرند.

  • مرحله سوم؛ کشش کاری

بعد از سر تراشی، میلگرد ساده خام از قالب یا همان دوزه عبور داده‌ می‌شود. در این مرحله سر میلگرد توسط گیره یا فک با فشار اهرم قفل‌ شده و فرآیند کشش کاری شروع می‌شود.

  • مرحله چهارم؛ تابگیری

در مرحله نهایی، ابتدا میلگردها در طول 3 یا 4 متر بریده می‌شوند، سپس از دستگاه تابگیری عبور داده می‌شوند تا تاب یا انحنای آنها گرفته شود و ظاهری کاملاً صاف و یک ‌دست پیدا کنند.

  • مرحله پنجم؛ پولیشکاری

ویژگی انواع میلگرد ترانسدر صورتی که سفارش‌ دهنده بخواهد که میلگرد ترانس علاوه بر صاف و صیقلی بودن، سطح براقی هم داشته ‌باشد، میلگردها یک مرحله اضافه به ‌نام پولیش زنی را هم طی می‌کنند. در عملیات پولیش زنی، سطح میلگرد به قدری صاف می‌شود که تقریباً حالت براق پیدا می‌کند.

انواع میلگردهای ترانس و کاربرد آنها در صنایع مختلف

میلگردهای ترانس پس از طی کردن مراحل مختلف به محصولات مختلف تبدیل می‌شوند که در ادامه با این تولیدات و موارد استفاده از آنها در صنایع مختلف آشنا می‌شویم:

✔ میلگرد ترانس تک پولیش

میلگرد ترانس تک پولیش از میلگرد ساده خام تولید می‌شود و تمام ناهمواری‌های سطحی آن طی یک مرحله پولیش زنی از بین رفته ‌است. این میلگرد ساده سطح صاف و نسبتاً صیقلی دارد و از استحکام و مقاومت بسیار خوبی برخوردار است.

از میلگرد ترانس تک پولیش برای ساخت قطعات هیدرولیکی خودروها و ماشین‌ آلات صنعتی، قطعه سازی، ساخت قطعات پمپ آب و ساخت قطعات سیلندرها و پمپ‌های نفتی استفاده می‌شود. قیمت روز میلگرد ساده از نوع تک پولیش از سایر میلگردهای ترانسی که در ادامه معرفی می‌کنیم، پایین‌تر است. این میلگرد حین ماشین ‌کاری شفافیت و براقیت خود را از دست می‌دهد.

✔ میلگرد ترانس دو پولیش

اگر میلگرد تک پولیش مرحله پولیش زنی را دو مرتبه طی کند، به آن میلگرد دو پولیش گفته‌ می‌شود. این میلگردها سطح صاف و صیقلی‌تری دارند. از میلگرد ترانس دو پولیش برای ساخت قطعات بیرونی اتومبیل، ساخت محافظ نمای ساختمان‌ها و ساخت قطعات محکم و قابل ‌رؤیت ماشین‌آلات صنعتی استفاده می‌شود. چون هم ‌سطح کاملاً آینه‌ای و درخشنده‌ای دارند، هم در برابر صدمات فیزیکی از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند.

✔ میلگرد ترانس سنگ‌خورده

برای تولید میلگرد ترانس سنگ خورده، به ‌جای مرحله پولیش زنی از مرحله سنگ زنی استفاده می‌شود؛ این‌ کار توسط دستگاه‌های ویژه‌ای انجام‌ می‌شود. میلگرد ترانس سنگ خورده در دو نوع میلگرد سر زرد و میلگرد سر قرمز تولید می‌شود. این رنگ‌ها ساختار و روش تولید میلگردها در فرآیند کشش (روش ترمکس یا خنک کاری سرد و برگشت تحت کنترل) را نشان‌ می‌دهد و نحوه کاربرد آنها با توجه به نیاز مشتری، متفاوت است.

✔ میلگرد ترانس بلبرینگ خور

این میلگرد از نظر شکل ظاهری شبیه به میلگرد سنگ خورده‌ است، ولی از جنس فولاد CK45 و st37 و با قابلیت بلبرینگ خور بودن ساخته‌ شده است. از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع میلگرد می‌توانیم به بلبرینگ خور بودن، سطح براق و سایز دهم دار آن اشاره کنیم. از میلگرد ترانس بلبرینگ خور برای ساخت قطعات بلبرینگ خور ماشین‌آلات صنعتی و اتومبیل‌ها، کارگاه‌های تولید ابزار و یراق‌آلات صنعتی و صنایع مبل سازی استفاده می‌شود.

✔ میلگرد ترانس شش پر

میلگرد ترانس شش پر از جنس فولاد آلیاژی ST37 تولید می‌شود و سطح مقطع شش ضلعی دارد. مقاومت و استحکام این میلگرد بسیار بالاست و از آن برای ساخت قطعات فلزی صنعتی، ماشین‌آلات صنعتی و ساخت قطعات خودروسازی استفاده می‌شوند.

✔ میلگرد ترانس روغنی

آخرین نوع از خانواده میلگردهای ترانس میلگرد ترانس روغنی است که طی عملیات نورد سرد تولید می‌شود. سطح این محصول کاملاً صاف، صیقلی و روغنی براق است و از آن برای تولید پیچ متری استفاده می‌شود.

یکی از معتبرترین کارخانه‌هایی که به ‌صورت تخصصی در زمینه تولید انواع میلگرد ترانس فعالیت می‌کند، گروه صنعتی آذر گستر سدید است. آذر گستر سدید محصولات خود را با به‌روزترین تکنولوژی و دستگاه‌های نورد دنیا و بهترین شمش فولاد تولید می‌کند. برای استعلام قیمت انواع میلگرد ترانس یا ثبت ‌سفارش خرید، می‌توانید به نشانی ahan2.com مراجعه کنید.