فرصت خرید طلا و صندوق طلا چه زمانی است؟

طلا یکی از گزینه‌های مهم سرمایه گذاری در سال‌های اخیر به شمار می‌رود. قیمت طلا به خصوص در سال گذشته رشد چشمگیری داشت و از تورم بسیار بهتر عمل کرد. با این حال همیشه برای این که وارد بازار طلا شویم و خرید کنیم، مناسب نیست. اما چه زمانی فرصت خرید طلا و صندوق طلا […]

طلا یکی از گزینه‌های مهم سرمایه گذاری در سال‌های اخیر به شمار می‌رود. قیمت طلا به خصوص در سال گذشته رشد چشمگیری داشت و از تورم بسیار بهتر عمل کرد. با این حال همیشه برای این که وارد بازار طلا شویم و خرید کنیم، مناسب نیست. اما چه زمانی فرصت خرید طلا و صندوق طلا است؟ کی بهتر است طلا یا صندوق طلا بخریم؟

چشم‌انداز سوددهی بازار طلا

همان طور که اشاره کردیم، قیمت طلا در یک سال اخیر رشد چشمگیری داشت. دلایلی که روی قیمت طلا اثر می‌گذارند، عبارتند از تغییرات قیمت جهانی طلا، تغییرات قیمت دلار در بازار آزاد و در نهایت تغییرات تقاضای داخلی. زمانی که قیمت جهانی طلا افزایش می‌یابد، نرخ دلار در برابر ریال بالا می‌رود یا به هر دلیلی تقاضا در ایران برای خرید سکه و طلا بیشتر می‌‎شود، قیمت طلا در داخل کشور بالا می‌رود. از سوی دیگر هم همین مطلب را می‌شود گفت. یعنی اگر به هر دلیلی تقاضای طلا در بازار با افت روبرو شود یا قیمت جهانی طلا کاهش پیدا کند یا این که دلار در برابر ریال افت کند، قیمت طلا در ایران نیز کمتر خواهد شد.

قیمت جهانی طلا تابع تحولات بین‌المللی است، به همین دلیل هم اگر اتفاقاتی رشد فعالیت‌های اقتصادی جهان را تهدید کنند یا به هر دلیلی نااطمینانی در دنیا بالا برود، بهای طلا در دنیا نیز بالا خواهد رفت. در این شرایط فرصت خرید طلا و صندوق طلا به وجود می‌آید. اما عامل مهمتری در مورد قیمت طلا و روند آن در داخل کشور وجود دارد و آن انتظارات تورمی و افزایش قیمت دلار در برابر ریال است.

هنگام بالا رفتن قیمت دلار، قیمت طلا هم رشد می‌کند و به همین دلیل هم بسیاری از افراد رو به خرید طلا می‌آورند. در این شرایط هم فرصت خرید طلا و صندوق طلا پیش می‌آید. با این حال، حباب سرمایه گذاری ما در طلا را تهدید می‌کند.

حباب طلا و تهدیدهای آن

در بالا اشاره کردیم که سرمایه گذاری در طلا از دید بسیاری از افراد سرمایه گذاری معقول و مناسبی محسوب می‌شود. با این حال همیشه هم این طور نیست. یکی از موضوعاتی که سرمایه گذاری ما در حوزه طلا را تهدید می‌کند، حباب طلا است. وقتی قیمت دلار در بازار آزاد بالا می‌رود و مردم رو به خرید طلا می‌آورند، قیمت طلا به شدت افزایش پیدا می‌کند.

در این شرایط، شدید بودن تقاضا در مواردی باعث می‌شود قیمت سکه و طلا به میزانی بیش از ارزش ذاتی آنها برسد. این موضوع در مورد قطعات کوچک‌تر سکه شدیدتر احساس می‌شود. در واقع وقتی مردم از خرید سکه استقبال کنند، یه دلیل این که بیشتر سکه‌های کوچک‌تر و ارزان‌تر را می‌خرند، تقاضا و در نتیجه حباب آنها را بالاتر می‌برند. حباب ربع سکه و سکه گرمی در شرایط نااطمینانی اقتصادی بسیار بیشتر از سکه امامی می‌شود. همین موضوع هم سبب می‌شود اگر اتفاق مثبتی رخ دهد و حباب خالی شود، صاحبان سکه‌های کوچک با ضرر زیادی روبرو شوند.

آشنایی با صندوق طلا

علاوه بر حباب طلا که در شرایط فوق شکل می‌گیرد، تهدیدات دیگری هم هستند که باعث می‌شوند در مورد خرید طلا و سرمایه گذاری در آن تردیدهایی وجود داشته باشد. نداشتن جای امنی برای نگهداری، ترس از جعل و سرقت و عدم امکان سرمایه گذاری با پول کم مواردی از این قبیل هستند. شاید جالب باشد بدانید که صندوق‌های طلا این مشکل را حل کرده‌اند.

صندوق‌های طلا گزینه‌ای برای سرمایه گذاری در طلا هستند که بخش اعظم دارایی خود را به خرید گواهی سپرده بورسی تخصیص می‌دهند. از سوی دیگر، این صندوق‌ها در بورس قابل معامله هستند و با حداقل 500 هزار تومان نیز قابلیت سرمایه گذاری در این فلز گرانبها و امکان سود بردن را فراهم می‌آورند. این در حالی است که این صندوق‌ها به دلیل ماهیت خود قابل جعل و سرقت نیز نیستند و هر لحظه امکان رصد دارایی خود را دارید.

نکته دیگر این است که چون دارایی این صندوق‌ها روی گواهی‌های سکه بورسی قرار دارد، حباب کمتری در مقایسه با ربع سکه و سکه گرمی دارد و از این نظر نیز در شرایط حبابی شدن بازار بهتر است. البته این صندوق‌ها در صورت افت قیمت سکه و طلا در بازار نیز از آن تبعیت می‌کنند اما شرایطی که در بالا به آنها اشاره کردیم، در شرایط رشد قیمت طلا آنها را به گزینه‌ای جذاب برای سرمایه گذاران علاقمند به طلا تبدیل می‌کند.

جمع‌بندی

بر اساس آنچه گفتیم، در شرایط رشد دلار در برابر ریال یا افزایش قیمت جهانی طلا فرصت خرید طلا و صندوق طلا پیش می‌آید و می‌توانید از این صندوق‌ها استفاده کنید. تعداد صندوق‌های طلا در ایران در سال‌های اخیر افزایش یافته است. یکی از صندوق‌های معتبر در حوزه سرمایه گذاری در طلا، صندوق طلای کیانhttps://kiandigital.com/kian_gold_fundبه شمار می‌آید.

بازتاب مقاله در اینستاگرام :

بازتاب شماره ۱
بازتاب شماره ۲

بازتاب مقاله در تلگرام :

کلیک کنید