نشانه های مسمومیت بر اثر مصرف شکلات در سگ ها

چرا سگها با خوردن شکلات مسموم میشوند؟

علائم اولیه معمولا بین ۶ تا ۱۲ ساعت بعد از مصرف شکلات مشخص می‌ شوند و می توانند شامل به نفس نفس افتادن، افزایش ترشح بزاق دهان، عطش و بالا رفتن ادرار، و معده درد همراه با استفراغ و حالت تهوع باشند. علاوه بر این ممکن است ضربان قلب سگ بالاتر رفته و مدام بی […]

علائم اولیه معمولا بین ۶ تا ۱۲ ساعت بعد از مصرف شکلات مشخص می‌ شوند و می توانند شامل به نفس نفس افتادن، افزایش ترشح بزاق دهان، عطش و بالا رفتن ادرار، و معده درد همراه با استفراغ و حالت تهوع باشند. علاوه بر این ممکن است ضربان قلب سگ بالاتر رفته و مدام بی تابی کند و مضطرب به نظر برسد (درست مانند انسانی که با وجود حساسیت به کافئین قهوه زیادی خورده باشد).

به گزارش واحد اخبار علمی حیوانات آژانس خبری تکنا به نقل از موسسه دامپزشکی vcahospitals، در موارد مصرف نسبتا بیشتر شکلات، ضربان قلب از ریتم می افتد، جریان خون کاهش پیدا می کند و دمای جسم حیوان پایین می آید. علایم شدیدتر شامل بی حالی، اسپاسم عضلانی، تشنج، کما و حتی مرگ شود. از آنجایی که شکستن و هضم تئوبرومین برای بدن طول می کشد، علایم مسمومیت بر اثر شکلات می تواند چندین روز سگ را درگیر بیماری کند.

با توجه به دفتر علم و جامعه در دانشگاه مک‌گیل کانادا، در بعضی موارد سگ ها علی رغم مصرف شکلات هیچ علایمی بروز نمی دهند به این علت که دز کمتری مصرف کرده اند.

دامپزشکان چگونه مسمومیت بر اثر شکلات را درمان می کنند؟

دامپزشکان معمولا حیوان مسموم شده را وادار به بالا آوردن می کنند یا مقداری کربن فعال به آن ها می‌ خورانند تا سموم، قبل از اینکه وارد جریان خون شود، از سیستم گوارشی سگ پاک شود. بسته به شدت مسمومیت، دامپزشک ممکن است از دارو و مایعات دیگر برای مقابله با سم استفاده کند.

چه چیزی روی واکنش سگ نسبت به شکلات اثرگذار است؟

دکتر دامپزشک گرگ نلسون (Greg Nelson) رئیس بخش جراحی و رییس بخش تصویربرداری مجمع مرکزی دامپزشکان نیویورک (AKC)، اذعان داشت واکنش سگ ها نسبت به شکلات وابسته به سایز حیوان است. بنابراین یک تکه شکلات اثر بیشتری روی نژاد چی‌واوا (۱.۸ تا ۲.۷ کیلوگرم) دارد تا نژاد سنت برنارد (که به ۸۱.۶ کیلوگرم هم می‌رسد). نلسون در این مورد می‌ گوید: «هزار میلی‌گرم تئوبرومین و کافئین به ازای هر کیلوگرم از وزن یک سگ کافی است تا آن شکلات برایش مرگبار باشد.

البته شکلات ها محصولات مختلف و میزان تئوبرومین و کافئین متفاوتی دارند، ولی کشنده‌ترین نوع آن شکلات های برند بیکرز هستند. طبق تجربه ای که من دارم، اگر یک اونس شکلات بیکر به ازای یک کیلوگرم از وزن سگ باشد، برای او مرگبار خواهد بود.»

همانطور که گفته شد، شکلات شیری به دلیل اینکه محرک‌ های شیمیایی کمتری دارد کم خطرتر است. ولی نلسون پیشنهاد می کند اگر سگ شما هر نوع شکلاتی مصرف کرد باید سریعا اقدام کنید. او می‌ گوید: «من به مشتریان توصیه می کنم به جای اینکه خودشان مشکل را حدس بزنند یا دست روی دست بگذارند و موقعیت را بیش از این بحرانی کنند، حداقل با دامپزشک خود تماس بگیرند یا به مرکز کنترل مسمومیت حیوانات تلفن تلفن کنند و توصیه های آن ها را بشنوند.»

بر اساس گزارشهای واحد اخبار علمی آژانس خبری تکنا، طبق تحقیقی که در سال ۲۰۱۷ در ژورنال وت رکورد ثبت شده است، گرچه مسمومیت استفاده از شکلات هر زمانی ممکن است پیش بیاید، اما آمار آن در دوران تعطیلات مثل کریسمس و عید پاک بیشتر می شود. زیرا در تعطیلات شیرینی بیشتری در اطراف خانه در دسترس است و این شیرینی‌ها می‌ توانند در قالبی مجسمه شکل (خرگوشی یا بابا نوئل) یا در قالب بسته، تخم مرغ، مایعات، کیک و تزئینات منزل باشند.

در تحقیقی دیگر می خوانیم در تعطیلات کریسمس تعداد دفعاتی که دامپزشکان برای معاینه سگ ها وارد منزل می شوند تا چهار برابر افزایش می یابد. همچنین در عید پاک، در مقایسه با دیگر روزهای سال، احتمال مسمومیت سگ ها دو برابر بیشتر می شود. برای دیدن دیگر خبرها و مقالات به صفحه اخبار پزشکی مراجعه کنید.