با همکاری محققان ایرانی ساخت تراشه نوری جدید با قابلیت پردازش 2 میلیارد تصویر در ثانیه امکانپذیر شد

محققان ایرانی در دانشگاه پنسیلوانیا تراشه نوری جدیدی با قابلیت پردازش ۲ میلیارد تصویر در هر ثانیه ساخته اند به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، امروزه هوش مصنوعی می‌تواند در بسیاری از سیستم ها نقش موثری را ایفا کند. این سیستم ها معمولاً از مغز انسان و بر اساس شبکه های عصبی مصنوعی […]

محققان ایرانی در دانشگاه پنسیلوانیا تراشه نوری جدیدی با قابلیت پردازش ۲ میلیارد تصویر در هر ثانیه ساخته اند

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، امروزه هوش مصنوعی می‌تواند در بسیاری از سیستم ها نقش موثری را ایفا کند. این سیستم ها معمولاً از مغز انسان و بر اساس شبکه های عصبی مصنوعی الهام گرفته اند. این شبکه ها دارای معادله های الکتریکی نورون های بیولوژیکی هستند که با اتصال به هم به عنوان مجموعه ای از داده شناخته می شوند. سپس می می‌توان از آن را برای طبقه بندی داده های جدید نیز استفاده کرد.

 پیش از این در شبکه های عصبی قدیمی برای تشخیص تصویر ابتدا از یک حسگر تصویر مانند دوربین دیجیتال تلفن هوشمند استفاده می شد. سپس این حسگرها می توانند نور را به سیگنال های الکتریکی و داده های باینری تبدیل کنند. پس از آن تراشه های کامپیوتری نیز وظیفه پردازش، ذخیره و طبقه بندی آن را بر عهده می گیرد.

 در صورت نیاز به بهبود این توانایی برای کاربردهای بیشتر مانند تشخیص چهره یا تشخیص خودکار متن باید این فرایند تسریع شود. اما طرح های فعلی با وجود میلیاردها محاسبات در ثانیه امکان طبقه بندی تصاویر پیچیده تر مانند عکس های متحرک یا شناسایی اشیا سه بعدی را نخواهند داشت. به همین دلیل محققان تلاش کردند تا این محدودیت را برطرف کنند.

 مهندسان دانشگاه پنسیلوانیا بهمراه محققان ایرانی به نام فیروز افلاطونی و فرشید آشتیانی توانستند اولین تراشه مقیاس پذیر را با قابلیت طبقه بندی و شناسایی بلافاصله ای توسعه دهند. آنها برای تسریع فرآیند تجزیه تصاویر عوامل زمان بر را حذف کردند. این عوامل شامل تبدیل سیگنال های نوری به الکتریکی، تبدیل آنها به فرمت باینری، وجود ماژول حافظه بزرگ و همچنین محاسبات بر حسب زمان بوده است.

تراشه جدید می تواند به طور مستقیم سیگنال های نوری را بخواند و آنها را پردازش کند. بنابراین فناوری سریعتری در این تراشه به کار گرفته شده است. به گفته افلاطونی حذف واحد حافظه ای که وظیفه ذخیره تصاویر را برعهده دارد باعث امنیت داده ها نیز خواهد شد. بدین ترتیب برای تراشه هایی که می توانند مستقیما داده‌های تصویر را بخوانند به ذخیره سازی عکس نیاز نخواهد بود و نشت داده ها نیز رخ نخواهد داد. ساخت تراشه هایی که علاوه بر خواندن اطلاعات با سرعت نور سطح بالای امنیت سایبری ارائه می کند در زمینه های مختلف کاربرد خواهد داشت.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال