محققان با کمک خاصیت رنگین تابی صدف شیشه های نشکن تولید کردند

دانشمندان برای تولید نوع جدیدی از شیشه با مقاومت بالا از خاصیت رنگین تابی صدف دریایی استفاده کردند. شیشه های نشکن در آینده می‌تواند برای گوشی‌های هوشمند مورد استفاده قرار بگیرد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، یکی از معایب مهم شیشه قابلیت شکستن و ترک خوردن آن است که با وجود آنها […]

دانشمندان برای تولید نوع جدیدی از شیشه با مقاومت بالا از خاصیت رنگین تابی صدف دریایی استفاده کردند. شیشه های نشکن در آینده می‌تواند برای گوشی‌های هوشمند مورد استفاده قرار بگیرد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، یکی از معایب مهم شیشه قابلیت شکستن و ترک خوردن آن است که با وجود آنها هنوز شیشه یکی از مواد پر کاربرد در دنیای امروز به حساب می آید. به همین دلیل دانشمندان تلاش کردند با  الهام از خواص صدف دریایی شیشه های نشکن شفاف تولید کنند.

 لایه رنگین تاب نوعی خاصیت درون صدف است که مقاومت آن را افزایش می دهد. این ساختار میکروسکوپی همانند یک دیوار محکم درون صدف قرار دارد که با نام مادر مروارید معروف است. اجزای تشکیل دهنده این صفحه محکم نیز کربنات کلسیم و پلیمر زیستی است. از خواص این لایه رنگین تاب می توان به استحکام زیاد آن اشاره کرد به طوری که می تواند از پیشروی ترک نیز جلوگیری کند.

خاصیت رنگین تابی علاوه بر استحکام می‌تواند با تغییر زاویه نوردهی تغییر رنگ پیدا کند. محققان تلاش کرده‌اند تا با استفاده از لیزر الگوهای میکروسکوپی روی شیشه تولید کنند. از طرفی ایجاد این خاصیت باعث کدری شیشه شد. به همین دلیل از خاصیت درونی صدف استفاده شد.

 مواد شیشه جدید با ترکیب پولک شیشه‌ای و اکریلیک به دست آمد این ماده می تواند نقش کربنات کلسیم و پلیمر زیستی همانند آنچه که در صدف وجود دارد ایفا کند. از طرفی با تعیین ضریب شکست اکریلیک و هماهنگی آن با ضریب شکست شیشه در نهایت ساخت شیشه های مقاوم و شفاف انجام گرفت.

به گفته محققان این شیشه ها که دارای سه برابر مقاومت بیشتر نسبت به شیشه های معمولی هستند می‌توانند در دستگاه مختلف همانند تلفن های هوشمند و نمایشگرها مورد استفاده قرار بگیرند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال