چهارچوب “Xposed” چیست؟ (نحوه ی اجرا و استفاده)

سیستم‌عامل اندروید به عنوان یک سیستم عامل با قابلیت سفارشی سازی بسیار بالا، شناخته شده است. اما بدون دسترسی به فایل‌های سیستمی(روت)، شما فقط می توانید با استفاده از ویجت‌ها و لانچرهای مختلف، دستگاه اندرویدی خود را به دلخواه خود سفارشی سازی کنید. روت کردن دستگاه به شما این امکان را میدهد تا هسته‌ی برنامه‌ها و […]

سیستم‌عامل اندروید به عنوان یک سیستم عامل با قابلیت سفارشی سازی بسیار بالا، شناخته شده است. اما بدون دسترسی به فایل‌های سیستمی(روت)، شما فقط می توانید با استفاده از ویجت‌ها و لانچرهای مختلف، دستگاه اندرویدی خود را به دلخواه خود سفارشی سازی کنید. روت کردن دستگاه به شما این امکان را میدهد تا هسته‌ی برنامه‌ها و سیستم‌عامل را به دلخواه تغییر دهید و کارهای غیر ممکن را ممکن سازید. باز کردن بوت لودر و فلش کردن یک ریکاوری جدید شما را در مسیر سفارشی‌سازی، به یک مرحله جلوتر خواهدبرد و به شما این اجازه را می‌دهد که مودهای جدید برروی رام خود نصب کرده و یا به صورت کلی رام دستگاه خود را تعویض کنید و امکانات جدید و فوق‌العاده بهتری را تجربه کنید. اما در این حین ممکن است شما پایداری سیستم عامل خود را از دست بدهید!

آیا بهتر نیست با روشی نوین و فقط با دسترسی به روت، به امکانات فوق العاده‌ی سایر رام‌های موجود در دنیای اندروید دسترسی پیدا کنیم؟

Xposed Framework این امکان را به شما می دهد! طریقه‌ی نصب و استفاده این چهارچوب بسیار ساده بوده و در حال حاضر شامل هزاران ماژول برای دسترسی به هزاران مود و سفارشی‌ساز برای سیستم عامل اندروید می‌باشد.

Xposed یک چهارچوب برای ماژول‌هایی است که می توانند رفتار سیستم و برنامه‌ها را بدون کوچکترین تغییر در فایل‌های APK آنها، تغییردهند. نکته‌ی مثبت این چهارچوب، قابلیت استفاده‌ی این ماژول‌ها در انواع رام‌ها می‌باشد، حتی رام‌هایی که هیچ تغییری در سیستم خود ندارند. و همچنین به سادگی می‌توان تمامی تغییرات را به یک حرکت، به حالت اولیه برگرداند!

چهارچوب Xposed با استفاده از دسترسی روت، به صورت مستقیم به منابع ‌ی اندروید دسترسی پیدا کرده و آنها را مجبور به اجرای ماژول‌های مختلف می کند و با استفاده از این ترفند امکانات زیادی را به سیستم عامل شما می‌آورد. ظرفیت استفاده از این چهارچوب، بی نهایت می‌باشد به طوری که هزاران توسعه‌دهنده در حال حاضر مودهای خود را بر اساس این چهارچوب ارائه می‌دهند.

از جمله امکاناتی که این چهارچوب در اختیار شما قرار می‌دهد می توان به:

  • تغییر وضوح هر برنامه به صورت جداگانه
  • تغییر فونت هر برنامه
  • اعمال تغییرات در نوار اعلانات
  • اعمال تغییرات در رنگ بندی رام دستگاه شما
  •  بوجود آوردن وای فای دروغین به وسیله‌ی اینترنت تلفن همراه برای برنامه‌ها و بازی‌هایی که نیاز به اتصال وای فای دارند.
  • تغییر تمامی انیمیشن‌های سیستم عامل
  • و…

توضیح: هر کدام از امکانات گفته‌شده، نیاز به ماژولی (Module) جداگانه دارد.

اخطار: ممکن است تمامی ماژول‌ها، برروی تمامی رام ها قابل اجرا نباشند. و همچنین ایجاد تغییرات گفته شده نیازمند داشتن کمی دانش در زمینه ی اندروید است.

قبل از شروع کار:

اخطار: این آموزش ممکن است به دستگاه شما آسیب های جدی وارد کند، بنابراین با مسئولیت خود آنرا دنبال کنید.

برای اطمینان، ابتدا توسط ریکاوری،یک پشتیبان کامل از دستگاه خود تهیه نمایید. اگر از ریکاوری سفارشی استفاده نمیکنید، دست کم از برنامه ها و اطلاعات مهم پشتیبان تهیه کنید.

همچنین مطمئن شوید که دستگاه شما اندروید 4.0 و یا نسخه‌های جدیدتر را برروی خود داشته باشد، در غیر این صورت Xposed برای شما کار نخواهدکرد. همچنین همانطور که گفته‌شد برای استنفاده از این چهارچوب شما نیاز به دسترسی روت خواهیدداشت.

نصب چهارچوب Xposed:

ابتدا از اینجا آخرین نسخه‌ی Xposed را دانلود کنید. آن را به صورت یک برنامه‌ی معمولی برروی دستگاه خود نصب کنید. بعد از نصب، از طریق لیست برنامه‌های خود، آن را اجرا کنید.

Xposed-Framework-for-Android-01

در منوی اصلی برنامه برروی Framework لمس کرده وارد آن شوید.

Xposed-Framework-for-Android-02

در این قسمت برروی کلید “Install/Update” لمس کنید. نگران مکس کوتاه برنامه نباشید. در این مرحله برنامه در حال پردازش برای دسترسی به روت می‌باشد. بعد از مدت کوتاهی پنجره‌ای مانند پنجره‌ی زیر نمایان خواهد شد. این پنجره برای صدور مجوز دسترسی روت برای برنامه، توسط کاربر می‌باشد.

Xposed-Framework-for-Android-03

 

برروی Grant لمس کنید تا مجوز لازم به برنامه داده شود. پنجره‌ی زیر مبنی بر نصب موفقیت آمیز چهارچوب می باشد. دقت داشته باشید برای تکمیل نصب، نیاز به راه اندازی مجدد دستگاه خود خواهید داشت. برروی Ok لمس کنید، برنامه به صورت خودکار، دستگاه شما را مجددا راه اندازی خواهد کرد.

Xposed-Framework-for-Android-04

 

بعد از راه اندازی مجدد، چهارچوب Xposed به صورت کامل برروی دستگاه شما نصب شده و آماده‌ی استفاده می‌باشد.

 

نصب یک ماژول (Module) در چهارچوب Xposed:

چهارچوب Xposed به تنهایی کاربردی برای شما نخواهدداشت. در صفحه‌ی اصلی، گزینه‌ای موجود است به نام Download. در این گزینه، شما تمامی مودهای موجود در این چهارچوب را آماده برای دانلود خواهید داشت. هر مودی توضیحی کوتاه نیز به همراه دارد تا شما بتوانید از کاربرد مودهای مختلف آگاهی پیدا کنید. در اکثر مواقع، نام ماژول نیز گویای موارد استفاده ی آن ماژول می باشد.

شما می توانید علاوه بر نام و توضیحات هر ماژول، تاریخ انتشار آن ماژول را به همراه تاریخ آخرین به روزرسانیِ آن نیز، مشاهده کنید.

Xposed-Framework-for-Android-05

برای مثال ما ماژول Advanced Power Menu را انتخاب کردیم. این ماژول همانطور که از نام آن و توضیحات مربوط به آن مشخص است، به منوی پاور دستگاه شما گزینه‌های بیشتر و کاربردی‌تری را اضافه می‌کند.

برروی برنامه‌ی گفته شده لمس میکنیم تا به صفحه‌ی اختصاصی آن برویم.

Xposed-Framework-for-Android-06

در این صفحه شما توضیحات کامل مربوط به برنامه را مشاهده خواهیدکرد. برای دانلود، صفحه را لمس کرده به سمت چپ بکشید. بدین ترتیب شما وارد صفحه‌ی دانلود خواهید شد. در این صفحه شما می توانید تمامی نسخه های منتشر شده را به همراه لیست تغییرات آنها مشاهده کنید. (این عکس مربوط به نسخه ی قدیمی بوده برای همین گزینه‌ی دانلود در قسمت زیرین توضیحات قرار دارد.)

Xposed-Framework-for-Android-07

 

بعد از اتمام دانلود، ماژول مورد نظر را به صورت یک برنامه‌ی معمولی نصب کنید.

به اینصورت شما موفق به نصب اولین ماژول خود شدید!

نحوه ی فعال کردن و استفاده از یک ماژول در چهارچوب Xposed:

نصب کردنِ یک ماژول مبنی برای فعال کردن آن نیست. نصب کردن، فقط آن ماژول را به لیست ماژول های Xposed اضافه می کند. با نصب یک ماژول، شما یک اعلان را در نوار اعلان های دستگاه خود مشاهده خواهید کرد که به شما اعلام میکند که ماژول نصب شده برای چهارچوب Xposed غیر فعال است. برروی اعلان نمایان شده لمس کنید تا به بخش ماژول های برنامه@ی Xposed منتقل شوید. همچنین شما می توانید از طریق منوی اصلی برنامه نیز وارد بخش  ماژول@ها (Modules) شوید. در این بخش شما می توانید ماژول‌های خود را فعال یا غیر فعال کنید.

Xposed-Framework-for-Android-09 Xposed-Framework-for-Android-10

 

همانطور که مشاهده می‌کنید، بعد از فعال کردن هر ماژول، برای کامل شدنِ فرآیند فعال کردن، دستگاه نیاز به راه اندازی مجدد خواهد داشت.

بعد از فعال شدن، می توانید با لمس برروی ماژول مورد نظر در بخش ماژول‌ها، وارد آن ماژول شده و از امکانات آن استفاده کنید. (گفتنی ست که برخی از ماژول‌ها چنین بخشی را ندارند و با فعال شدن، شما می توانید از امکانات آن در سیستم عامل خود استفاده کنید.)

ممکن است بعد از هر تغییری در ماژول مورد نظر، برای اعمال تغییر، نیاز به راه اندازی مجدد دستگاه داشته باشید.

برای مثال در ماژول Advanced power Menu، ما منوی پاور گوشی نکسوس با اندروید نسخه ی 4.3 را به امکانات جدیدی مجهز کرده ایم. در اکثر دستگاه های اندرویدی، در منوی پاور، گزینه ی اسکرین شات و ریبوت یا همان راه اندازی مجدد وجود ندارد که شما با استفاده از این ماژول می‌توانید به راحتی این گزینه ها را به منوی پاور دستگاه خود اضافه کنید.

Xposed-Framework-for-Android-11

Xposed-Framework-for-Android-12

همانطور که مشاهده کردید، کار کردن با این چهارچوب بسیار ساده می‌باشد و نیاز به اطلاعات بسیار کمی دارد.

نحوه‌ی عملکرد این چهار چوب و امکانات موجود در آن، انقلابی عظیم در دنیای سفارشی‌سازی سیستم عامل اندروید به وجود آورده است. با انتخاب ماژول‌های مناسب با نیازهای خود، می‌توانید یک رام بسیار کارآمد تر با امکانات بسیار بیشتر را در دستگاه اندرویدی خود تجربه کنید. روش کار این چهارچوب، باعث می‌شود شما تمامی این امکانات را برروی رام اصلی و پایدار دستگاه خود، بدون از دست دادن پایداری رام، داشته باشید. همچنین هیچ نیازی به تغییرات سیستمی نخواهید داشت و هر هنگامی که خواستید می توانید با یک کلیک تمامی تغییرات را به حالت اولیه برگردانید.

توضیح: هر ماژول سه نسخه دارد. نسخه ی Stable یا پایدار، نسخه بتا و نسخه ی Experimental یا تجربی.

نسخه‌ی پایدار هیچ گونه باگ یا مشکلی ندارد. در نسخه‌ی بتا، احتمال وجود باگ‌ها و مشکلات وجود دارند. و در نسخه‌ی تجربی مشخص نیست چه مشکلاتی برای شما به وجود خواهدآمد. بنابراین پیشنهاد ما این است که حتی المقدور، از نسخه‌ی پایدار استفاده کنید تا با مشکلی مواجه نشوید.

در روز های آتی با معرفی و آموزش ماژول های پرکاربرد، در خدمت شما عزیزان خواهیم بود.

لطفا تجربیات خود را در زمینه ی کار با چهارچوب Xposed در اختیار ما قرار دهید.

 

 

 

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال