نقد و بررسی تخصصی گوشی جی 8 هوآوی؛ میان‌رده لوکس

به تازگی گوشی‌های هوشمند شرکت چینی هواوی،‌ جای خود را در میان مردم باز کرده و در واقع تقریبا در تمامی سطوح، این کمپانی دستگاه‌های بسیار مناسبی را به بازارهای فروش روانه کرده است. از گوشی‌های سطح پایین و میان‌رده این شرکت گرفته تا دستگاه‌های حرفه‌ای و بالا رده آن،‌ همگی دارای طراحی و کیفیت […]

به تازگی گوشی‌های هوشمند شرکت چینی هواوی،‌ جای خود را در میان مردم باز کرده و در واقع تقریبا در تمامی سطوح، این کمپانی دستگاه‌های بسیار مناسبی را به بازارهای فروش روانه کرده است. از گوشی‌های سطح پایین و میان‌رده این شرکت گرفته تا دستگاه‌های حرفه‌ای و بالا رده آن،‌ همگی دارای طراحی و کیفیت بسیار مناسب و رضایت‌بخشی هستند. البته مسلما در گوشی‌های سطح بالا و حرفه‌ای آن که دارای طراحی و جنس بدنه بسیار باکیفیت‌تری هستند،‌ دیگر خبری از قیمت‌های پایین و مقرون به صرفه نبوده و شاهد افزایش قابل توجه برچسب قیمت‌ها هستیم.

همان طور که می‌دانید چند سالی است که بازار گوشی‌های میان‌رده پیشرفت بسیار خوبی را به خود دیده و هم اکنون گوشی‌های رقابتی تولید شده در این حوزه دارای مشخصات فنی بسیار مناسب و قابل توجه می‌باشند. شرکت هواوی نیز برای عقب نماندن از رقبا از همین روش استفاده کرده و به همین منظور اقدام به تولید گوشی‌های میان‌رده قدرتمند و زیبایی کرده است. در واقع سری گوشی‌های هوشمند P و G این شرکت کماکان می‌توانند تا حدی با سری Mate آن رقابت تنگاتنگی داشته باشند.

گوشی جی 8 هواوی (Huawei G8) یکی از آن موارد است که از نظر طراحی و ساخت ادامه دهنده و تقلید کننده از گوشی حرفه‌ای میت اس این شرکت می‌باشد. در واقع این گوشی همانند میت اس دارای طراحی و شکل و ظاهر بسیار مناسب و لوکسی بوده و در کنار آن از بعضی ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن نیز بهره‌مند است. تمامی این ویژگی‌های قابل توجه در یک گوشی نهفته است که البته کاربر می‌تواند با صرف هزینه کمتر از تمامی آنها بهره‌مند شود.

gsmaren a_001

گوشی هوشمند جی 8 هواوی که به عنوان یک جانشین بسیار مناسب برای گوشی میت اس این شرکت شناخته می‌شود،‌ دارای مشخصات فنی بسیار جالب و قابل توجهی می‌باشد. در واقع این گوشی هیچ شباهتی به نسخه لایت (lite) یا همان میان یا پایین‌رده دستگاه‌ها نداشته و به شکلی نیست که کاربر با در دست نگه داشتن آن،‌حس بدی را داشته باشد. گوشی جی 8 از نظر طراحی بدنه کمی ضخیم‌تر و زمخت‌تر از گوشی میت اس این کمپانی است اما با نگاهی به ابعاد دقیق این گوشی و همچنین با در دست گرفتن آن،‌حس بسیار خوبی به شما منتقل خواهد شد. گوشی‌های گرد شده و صیقلی گوشی در انتقال این چنین حسی بسیار موثر خواهند بود.

gsmarena_002

مشخصات فنی جی 8 هوآوی

– دو سیم کارته

– نمایشگر لمسی خازنی از نوع IPS LCD با ابعاد 5.5 اینچ و دقت تصویر 1080 × 1920 پیکسل،‌ میزان چگالی تصویر 401 پیکسل در هر اینچ

– دارای تراشه اسنپدراگون 615 کوآلکام (MSM8939) شامل چهار هسته کورتکس A53 با فرکانس کاری 1.5 گیگاهرتز و چهار هسته کورتکس A53 با فرکانس کاری 1.2 گیگاهرتز، واحد گرافیکی آدرنو 405، میزان حافظه RAM دو یا سه گیگابایتی (در نسخه‌های 16 و 32 گیگابایتی)

– دوربین اصلی با دقت 13 مگاپیکسل (دقت تصویر 4160 × 3120 پیکسل برای هر عکس)، دارای سیستم فوکوس خودکار و لرزشگیر اپتیکال تصویر (OIS)، فلاش LED دو گانه دو رنگ،‌ قابلیت فیلمبرداری 1080p

– دوربین سلفی با دقت 5 مگاپیکسل

– دارای نسخه 5.1.1 سیستم عامل اندروید موسوم به لالی‌پاپ و رابط کاربری انحصاری هواوی (اموشن نسخه 3.1)

– دارای نسخه‌های 16 و 32 گیگابایتی (میزان حافظه داخلی گوشی) به همراه قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه جانبی،‌شیار سیم کارت دوم با شیار کارت حافظه جانبی مشترک است

– پشتیبانی از Cat. 4 LTE به همراه وای‌فای با استاندارد a/b/g/n،‌بلوتوث نسخه 4.0 به همراه GPS/GLONASS،‌رادیو FM و NFC، دارای درگاه microUSB در کنار ویژگی OTG

– دارای میکروفون اختصاصی به منظور حذف صدای نویز محیط

– دارای باتری با ظرفیت 3000 میلی‌آمپر ساعت

gsmarena _001

بزرگترین معایب جی 8

– عدم پشتیبانی از فیلمبرداری با دقت 4K و یا نرخ 60 فریم بر ثانیه

– باتری دستگاه قابلیت تعویض و جابه‌جایی توسط کاربر را ندارد

– عدم پشتیبانی از فناوری‌های شارژ سریع و یا بی‌سیم

– سیستم وای‌فای دستگاه دو بانده نمی‌باشد

– هیچگونه طراحی نرم‌افزاری متریال مربوط به نسخه لالی‌پاپ در این گوشی دیده نمی‌شود

gsmarena_004

درست همانند گوشی میت اس هواوی، جی 8 نیز دارای یک نمایشگر 5.5 اینچی فول اچ‌دی است که یک لایه شیشه‌ای محافظ از نوع 2.5D بر روی آن قرار گرفته است تا نمایی صیقلی در بخش‌های کناری دستگاه را به طراحی این گوشی هوشمند ببخشد. 90 درصد سطح بدنه این گوشی از فلز بوده و از این نظر نیز شباهت بسیار زیادی به گوشی میت اس هواوی دارد.

gsmarena_006

از طرفی شباهت این دو گوشی تنها به پوسته و طراحی آن ختم نشده و در بخش‌های دیگر مثل حوزه سخت‌افزاری نیز این دو دستگاه بسیار همانند یکدیگر هستند. همانطور که از پیش گفته شد این گوشی دارای تراشه اسنپدراگون 615 شرکت کوالکام می‌باشد که البته مسلما نسبت به چیپ کیرین 935  های‌سیلکون هواوی موجود در گوشی میت اس،‌ سخت‌افزار نسبتا ضعیف‌تری به حساب می‌آید.

gsmarena_008

البته شاید مقایسه گوشی جی8 هواوی با گوشی بسیار گران قیمت‌تر میت اس این شرکت کار بسیار عقلانی و مناسبی نباشد اما با تمامی این احوال، این گوشی حتی بر روی کاغذ و از نظر آماری،‌ دارای مشخصات فنی نسبتا مشابهی با گوشی میت اس این شرکت می‌باشد. دوربین اصلی با دقت 13 مگاپیکسل یکی از آن موارد است که در کنار آن دارای سیستم فوکوس خودکار و دو عدد فلاش LED دو گانه و دو رنگ است. از مواردی که در گوشی جی 8 هواوی نمی‌توان یافت،‌ آرایش RGBW ساب پیکسل‌های نمایشگر گوشی میت اس هستند که در بهبود نمایش رنگ‌ها و همچنین روشنایی تصویر تاثیر بسزایی دارند. از طرفی دقت دوربین سلفی این گوشی، 5 مگاپیکسل می‌باشد،‌این در حالی است که گوشی میت اس هواوی دارای دوربین سلفی با دقت‌تری با رزولوشن 8 مگاپیکسل می‌باشد.

gsmarena_005

با نگاهی دقیق‌تر به این گوشی از فاصله‌ای نزدیکتر شاهد خبرهای خوبی خواهیم بود. حسگر بهبود یافته تشخیص دهنده اثر انگشت موجود بر روی گوشی میت اس را هم اینک می‌توانیم بر روی گوشی جی 8 این کمپانی نیز نظاره‌گر باشیم. دقت بالا به همراه سرعت بسیار مناسب پاسخگویی و همچنین پشتیبانی از فرمان‌های حرکتی پیش‌بینی شده،‌ از جمله قابلیت‌های این مورد می‌باشد. انگار خبرهای خوب در مورد گوشی جی 8 هواوی پایان ندارد. این گوشی از یک باتری بسیار بزرگ با ظرفیت 3000 میلی‌آمپر ساعت برخوردار است که البته این مقدار 300 میلی‌آم‍پر ساعت بیشتر از گوشی میت اس این کمپانی می‌باشد.

طراحی و کیفیت ساخت

گوشی هوشمند جی 8 هواوی از نظر طراحی و ظاهر بسیار لوکس و زیباست. با اینکه این گوشی از نظر ضخامت بدنه،‌ درشت‌تر از گوشی میت اس به حساب می‌آید،‌ اما بدنه تمام فلزی آن مسلما حس بسیار خوبی را به کاربر منتقل خواهد کرد. جالب است بدانید که از نظر طراحی ظاهری،‌ این گوشی شباهت بسیار زیادی به گوشی‌های میت اس و میت 7 هواوی دارد. از طرفی نمایشگر این گوشی نیز تقریبا به همان اندازه بزرگ بوده و در کنار آن به دلیل در اختیار داشتن لایه شیشه‌ای 2.5D،‌ کناره‌های آن کاملا صیقلی و گرد است و در دست نگه داشتن و کار کردن با آن بسیار لذت‌بخش می‌باشد. وجود شبکه‌ها و توری‌های مربوط به بلندگوهای دستگاه و همچنین لوگوی شرکت هواوی در زیر نمایشگر گوشی،‌ پایان‌بخش این قسمت خواهد بود.

gsmarena_001

از طرفی با مشاهده بخش پشتی گوشی جی 8،‌ بیشتر به یاد دیگر محصولات رده بالای این شرکت چینی خواهید افتاد. در کنار گوشی میت اس،‌ این ناحیه از گوشی به دلیل نحوه قرار گیری دوربین در کنار دیگر اجزا،‌ شباهت خاصی به گوشی آنر 7 هواوی دارد. شکل خاص فلاش‌های LED و همچنین سنسور اثر انگشت آن نیز بیشتر شما را به یاد گوشی میت 7 این کمپانی خواهد انداخت.

gsmarena_012

این مورد را نیز می‌توان برای دیگر اجزای موجود بر روی بدنه این گوشی همانند کلیدها و کنترل‌های دستگاه نیز تعمیم داد. در واقع در همین زمینه و از نظر طراحی بخش پشتی گوشی،‌ این دستگاه شباهت بسیار زیادی به گوشی میت اس داشته و از لحاظ فقدان وجود خطوط مربوط به آنتن‌دهی گوشی،‌ این دستگاه شباهت بسیار زیادی به میت 7 نیز دارد. در نهایت باید گفت که با اینکه این گوشی از طراحی خاص دستگاه‌های شرکت هواوی بهره‌مند است اما با این حال ظاهر خود را از دستگاه‌های حرفه‌ای و بالا رده خود نیز به ارث برده است.

gsmarena_018

با اینکه گوشی جی 8 هواوی در لیست گوشی‌های مقرون به صرفه این شرکت قرار خواهد گرفت اما با این حال بدنه این گوشی بسیار باکیفیت و مستحکم بوده و تماما از جنس فلز می‌باشد. از نظر نسخه‌های رنگی،‌ این گوشی دارای طراحی‌های زیبایی است که البته با بدنه تماما فلزی آن بسیار هماهنگ می‌باشد. نسخه‌های رنگی طلائی،‌ خاکستری و نقره‌ای از جمله این موارد می‌باشند.

gsmarena_019

وقتی این گوشی را در کنار گوشی میت اس قرار داده و تمامی جوانب این دو گوشی را بررسی می‌کنیم،‌ متوجه می‌شویم که گوشی جی8 هواوی کمی درشت‌تر و زمخت‌تر می‌باشد. البته این مقدار خیلی به چشم نخواهد آمد و البته در مهمترین بخش‌ آن یعنی ضخامت گوشی،‌ جی 8 تنها به میزان 0.3 میلی‌متر با میت اس تفاوت دارد. این در حالی است که کناره‌های گوشی جی8 در جلو و عقب گوشی کاملا گرد بوده و از این نظر در دست نگه داشتن و کار کردن با آن بسیار لذت‌بخش خواهد بود. بدنه این گوشی دارای ابعاد دقیق 152 × 76.5 × 7.5 میلی‌متر بوده که همانطور که از پیش به آن اشاره شد،‌ این مقدار به میزان بسیار زیادی نزدیک به ابعاد گوشی میت اس هواوی (149.8 × 75.3 × 7.2 میلی‌متر) می‌باشد. این مورد در زمینه میزان سنگینی و وزن گوشی نیز قابل تعمیم بوده و در واقع این گوشی دارای سنگینی 167 گرم می‌باشد. گوشی میت اس به میزان 10 گرم سبکتر می‌باشد. البته این اعداد از میزان وزن گوشی میت 7 (185 گرم) بسیار بیشتر می‌باشند.

کلیدها،‌کنترل‌ها و حسگر‌ها

همانطور که قبلا به آن اشاره شد، گوشی جی 8 هواوی ترکیبی از بهترین ویژگی‌های حال حاضر و در دسترس این شرکت چینی است. این مورد در حوزه محل قرار گیری کلیدها و کنترل‌ها نیز صدق می‌کند. در واقع تمامی کلیدها و کنترل‌ها درست در جای مناسب خود قرار گرفته‌اند به شکلی که دسترسی و استفاده از آنها بسیار راحت و آسان باشد. از طرفی میزان پاسخگویی آنها نیز بسیار عالی بوده و از این نظر بسیار خوشحال هستیم که شرکت هواوی در این بخش خیلی به تغییر این گونه موارد نپرداخته است.

gsmarena_002

طراحی این گوشی بسیار مینیمالیستی و ساده است. در واقع هیچ مورد از طراحی بدنه این گوشی خارج از حالت معمول و در واقع غیر معمولی نمی‌باشد. شرکت هواوی برای این گوشی از یک نمایشگر 5.5 اینچی با دقت فول اچ‌دی استفاده کرده است. در واقع صفحه نمایش این گوشی بزرگتر از نمایشگر موجود بر روی گوشی آنر 7 این شرکت می‌باشد. اما از طرفی از نمایشگر 6.0 اینچی موجود بر روی گوشی میت 7 نیز کاملا کوچکتر است. اما از نگاهی دیگر،‌ نمایشگر این گوشی از نظر ابعاد کاملا با نوع موجود بر روی گوشی میت اس برابر داشته و تنها تفاوت موجود بر روی آنها مربوط به پنل نمایشی IPS ارزان‌تر موجود بر روی گوشی‌ جی 8 می‌باشد (بر روی گوشی میت اس شاهد حضور نمایشگری از نوع سوپر امولد هستیم). البته گوشی جی 8 به دلیل حاشیه‌های زیادتر خود کمی از بدنه گوشی میت اس بزرگتر می‌باشد (نسبت سطح نمایشگر به بدنه در جی 8 برابر 71.7 درصد و در میت اس معادل 73.9 می‌باشد).

gsmarena_001

در حاشیه کناری نمایشگر این گوشی شاهد قرار گیری دو خط سیاه رنگ هستیم که دو لبه سفید رنگ بالا و پایینی بخش جلویی گوشی را از هم جدا می‌کنند. این بخش از گوشی وظیفه کم حاشیه نشان دادن نمایشگر گوشی را دارد. البته در هنگام خاموش بودن نمایشگر گوشی،‌ به دلیل تفاوت غلظت رنگ مشکی این دو نوار با نمایشگر دستگاه،‌ این موضوع به سادگی قابل تشخیص خواهد بود. البته به دلیل میان‌رده بودن گوشی می‌توان به سادگی از این مورد چشم پوشی کرد.

gsmarena_003

تنها موردی که در بخش جلویی گوشی قابل مشاهده است مربوط به لوگوی هواوی می‌شود که درست در زیر نمایشگر 5.5 اینچی گوشی قرار گرفته است. از طرفی پس زمینه سفید رنگ این گوشی دارای الگوی نقطه‌ای است که اگر از فاصله‌ای بسیار نزدیک به آن نگاه کنیم شاهد حضور نقاط بسیار سفید رنگ خواهیم بود. در این بخش دیگر هیچ چیز غیر معمولی را مشاهده نخواهید کرد. یک عدد بلندگوی مربوط به مکالمات به همراه دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی در بخش فوقانی نمایشگر گوشی قرار گرفته‌اند. متاسفانه در این بخش هیچ خبری از وجود فلاش مربوط به عکاسی نمی‌باشد. در کنار این موارد شاهد حضور حسگرهای مجاورت‌سنج و نورسنجی در کنار بلندگوی مکالماتی هستیم. علاوه بر آن یک عدد فلاش LED به منظور اعلام اعلانات جدید گوشی نیز در این بخش قرار دارد که در هنگام غیر فعال بودن،‌کاملا غیر قابل مشاهده می‌باشد.

gsmarena_004 gsmarena_005

در کناره سمت چپ بدنه گوشی تقریبا نمی‌توان مورد خاصی را مشاهده کرد و این بخش نسبتا خلوت به نظر می‌رسد. در بخش فوقانی این قسمت تنها شاهد حضور و قرار گیری یک شیار ترکیبی به جهت قرار گیری سیم‌ کارت‌ و کارت حافظه جانبی (یا سیم کارت دوم) هستیم.

gsmarena_006 gsmarena_007

در کناره سمت راست این گوشی شاهد حضور اجزای بیشتری هستیم که نمای شلوغ‌تری را به این بخش می‌دهد. البته با این حال در این بخش شاهد برقراری نظم بسیار مناسبی می‌باشیم. در واقع در این بخش کلیدهای پاور گوشی و کنترل صدا با طراحی گرد و دایره‌ای و برش‌های بسیار عالی و زیبا و لذت‌بخشی قرار گرفته‌اند. البته کلید پاور گوشی بر روی سطح خود دارای طرحی خاص است تا با کلیدهای دیگر اشتباه گرفته نشود هر چند به دلیل کوچکتر بودن ابعاد آن،‌ به هیچ وجه در انتخاب این کلید اشتباه نخواهید کرد.

gsmarena_008 gsmarena_009

به بخش فوقانی بدنه گوشی جی 8 هواوی می‌رویم. جایی که سوکت جک 3.5 میلی‌متری صدا گوشی قرار گرفته است. درست در کنار آن نیز شاهد حضور میکروفون ثانویه گوشی به جهت حذف صدای نویز محیط هستیم. البته بهتر است بدانید که گوشی میت اس دارای یک میکروفون سوم نیز می‌باشد که در کنار میکروفون اولیه گوشی در بخش تحتانی بدنه قرار گرفته است و در هنگام ضبط فیلم به ثبت و ضبط هر چه بهتر و دقیق‌تر اصوات محیط کمک خواهد کرد. این ویژگی در گوشی جی 8 حضور ندارد. در واقع این مورد یکی از مواردی است که باعث کاهش قیمت گوشی جی 8 نسبت به دیگر گوشی‌های حرفه‌ای موجود در بازار گشته است.

gsmarena_010 gsmarena_011

در بخش تحتانی گوشی جی 8 هواوی شاهد حضور دو توری هستیم که به صورت قرینه در دو سمت این ناحیه قرار گرفته‌اند. البته جالب است بدانید که تنها در درون یکی از آنها،‌ بلندگوی گوشی قرار گرفته است و دیگری کاملا از این نظر خالی می‌باشد. در حقیقت میکروفون اصلی گوشی در توری دیگر قرار گرفته است. درست بر خلاف گوشی میت اس،‌ در جی 8 در این بخش هیچ گونه پیچی دیده نمی‌شود و این به آن معناست که پنل‌های بدنه این گوشی توسط چسب به یکدیگر متصل گشته‌اند و در نتیجه مسلما تعمیر و باز کردن آن نیز بسیار سخت‌تر خواهد بود.

gsmarena_012

بخش پشتی گوشی جی 8 دارای طراحی گرد بوده و از همین نظر این گوشی در هنگام در دست گرفتن و کار کردن بسیار مناسب و آسان خواهد بود. از طرفی در بخش فوقانی و تحتانی این بخش شاهد حضور دو منطقه پلاستیکی هستیم که گیرنده آنتن‌های گوشی در آن قرار گرفته‌اند.

gsmarena_013

دوربین 13 مگاپیکسلی این گوشی نیز درست در بخش قابل پیش‌بینی خود قرار گرفته است و دارای طراحی مربعی با گوشه‌های گرد شده می‌باشد. به دلیل قرار گیری فلاش‌های LED دو گانه و دو رنگ،‌ این بخش از گوشی بیش از هر وقت دیگر به ناحیه خلفی گوشی آنر 7 هواوی شباهت پیدا کرده است. مورد دیگری که در این گوشی قابل مشاهده می‌باشد مربوط به حسگر بسیار جدید و بهبود یافته تشخیص دهنده اثر انگشت می‌باشد. شاید از نظر ظاهری با دیگر حسگرهای اثر انگشت تولید شده تفاوتی نداشته باشد اما از نظر کارایی بسیار پیشرفت کرده است و کاملا جدید و نو می‌باشد.

gsmarena_014

یکی دیگر از قابلیت‌های منحصر به فرد این حسگر را می‌توان ویژگی بسیار جدید تاچ‌پد آن دانست. قبلا این ویژگی بسیار کاربردی را در گوشی میت اس هواوی مشاهده کرده بودیم. این حسگر از فرمان‌های حرکتی انگشت کاربر پشتیبانی کرده و در واقع بوسیله آن میتوان نوار اعلانات گوشی را پایین کشید یا از مشاهده اعلانات جدید صرف نظر کرد. البته در گوشی میت اس شاهد حضور فرمانی خاص به منظور حرکت در بین تصاویر در برنامه گالری گوشی هستیم که در گوشی جی8 این ویژگی حضور ندارد. البته از آنجایی که از نظر سخت افزاری این گوشی هیچ تفاوتی با دستگاه مورد نظر ندارد،‌ با انتشار بروزرسانی نرم افزاری جدید از سوی شرکت هواوی،‌ به احتمال بسیار زیاد این مشکل نیز رفع خواهد شد. یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار جالب این حسگر اثر انگشت مربوط به فعال بودن همیشگی آن حتی در زمان خاموش بودن نمایشگر گوشی است. با استفاده از این قابلیت کاربر می‌تواند به سادگی و با سرعتی بسیار زیاد،‌ نمایشگر گوشی خود را فعال نماید.

صفحه نمایش

گوشی جی 8 هواوی دارای نمایشگری با ابعاد 5.5 اینچ می‌باشد که از این نظر به درستی با گوشی میت اس برابری خواهد نمود. پنل نمایشی این گوشی از نوع LCD بوده که از این نظر با پنل امولد موجود در گوشی میت اس کاملا تفاوت دارد. البته از نظر کیفیت تصاویر به نمایش در آمده،‌ این دو بخش از دو گوشی خیلی با یکدیگر تفاوت محسوسی ندارند. در حقیقت تکنولوژی OLED استفاده شده در گوشی‌های این شرکت چینی را تنها می‌توان در دستگاه‌های بسیار خاصی مثل اسند پی1 و یا نکسوس 6 پی یافت. در واقع این موضوع در دستگاه‌های این شرکت کاملا کمیاب و نادر می‌باشد. اما از طرفی این شرکت نمایشگرهایی را در گوشی‌های خود می‌دهد که دارای پنل LCD بوده و زاویه دید بسیار خوبی را ارائه می‌دهد. گوشی‌های میت 7،‌ پی 8 و جی 8 از این دسته می‌باشند. صفحه نمایش گوشی در حال بررسی دارای دقت تصویری برابر 1080 × 1920 پیکسل می‌باشد که میزان چگالی تصویر بسیار مناسبی برابر 401 پیکسل در هر اینچ را ارائه می‌دهد. این مورد نیز دقیقا در گوشی میت اس هواوی قابل مشاهده می‌باشد. تصاویر به نمایش در آمده در نمایشگر گوشی جی 8 بسیار شارپ و دقیق بوده و رنگ‌های ظاهر شده نیز نسبتا غلیظ می‌باشند.

gsmarena_ 001

حداکثر میزان روشنایی نمایشگر این گوشی برابر 460 نیت می‌باشد که میزان میانگینی برای یک پنل LCD به حساب می‌آید. اما با این حال گوشی میت 7 هواوی با وجود در اختیار داشتن این چنین پنلی،‌ میزان حداکثر روشنایی 530 نیت را ارائه می‌دهد. البته گوشی موتو ایکس پلی شرکت موتورولا نیز میزانی بالاتر از عدد 600 نیت روشنایی را به نمایش خواهد گذاشت. گوشی‌های شرکت سونی نیز در این بخش بسیار خوب ظاهر شدند. میزان نسبت کنتراست تصویر در گوشی جی 8 هواوی نسبتا بالا است اما دوباره نیز باید گفت که این بخش از گوشی نسبت به نمایشگرهای گوشی‌های میت 7 و آنر 7 نسبتا ضعیف‌تر ظاهر شده است.

Untitled

میزان خوانایی نمایشگر گوشی زیر نور مستقیم آفتاب نسبتا خوب بوده و بالاتر از میزان حد میانگین دیگر گوشی‌های موجود در جدول می‌باشد. اما با این حال این گوشی در بین دیگر گوشی‌های کمپانی‌هایی همچون سامسونگ و موتورولا کاملا بازنده است. در تصویر زیر شاهد نمایش امتیازات این بخش می‌باشید:

Untitled.pngs

باتری 

گوشی جی 8  هواوی در درون بدنه خود از یک باتری با ظرفیت 3000 میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد. این مقدار به میزان 300 میلی‌آمپر ساعت بیشتر از ظرفیت گوشی میت اس هواوی می‌باشد. شاید این میزان ظرفیت برای یک گوشی 5.5 اینچی نسبتا کم باشد زیرا گوشی‌ میت 7 هواوی دارای باتری‌ 4100 میلی‌آمپر ساعت می‌‌باشند. جالب است بدانید که این گوشی با وجود در اختیار داشتن باتری با ظرفیت کمتر، امتیاز بسیار مناسب و رضایت‌بخشی را از آن خود کرده در نهایت جی 8 توانست امتیاز 71 ساعت دوام باتری را از آن خود کند.

gsmarena_001

با کسب امتیاز 71 ساعت دوام باتری، جی 8 در دسته گوشی‌های متوسط رو به بالا در این حوزه قرار می‌گیرد. امتیاز‌های کسب شده در بخش حالت آماده به کار باعث شد تا از میزان نتیجه پایانی کاسته شود. در واقع امتیاز 71 ساعت این گوشی به آن معناست که می‌توان به مدت سه روز از این گوشی استفاده کرد. البته این مقدار دوام باطری در صورت استفاده از ویژگی‌های مکالمه 3G، وب گردی و تماشای فیلم، هر کدام به میزان یک ساعت در روز تعریف می‌شود.

قابلیت‌های ارتباطی

همانطور که قبلا به آن اشاره شد، این گوشی در دو نسخه تک و دو سیم کارت به بازارهای فروش عرضه گشته است. لازم به ذکر است که در نسخه دو سیم کارته، شیار سیم کارت ثانویه و همچنین کارت حافظه جانبی مشترک خواهد بود و در واقع کاربر نمی‌تواند از این دو ویژگی به طور همزمان استفاده نماید. این گوشی دارای GSM چهار بانده با فرکانس‌های 850 / 900 / 1800 / 1900 مگاهرتزی، 3G چندین بانده (بسته به نسخه منطقه‌ای) و LTE Cat.4 با حداکثر سرعت دانلود 150 مگابیت بر ثانیه می‌باشد. از طرفی میت اس دارای وای‌فای دو بانده با استاندارد 802.11 a/b/g/n و همچنین هات‌اسپات، نسخه 4.0 بلوتوث، جی‌پی‌اس به همراه A-GPS و گلوناس می‌باشد. NFC از دیگر سرویس‌های موجود در این گوشی می‌باشد.

رابط کاربری

گوشی هوشمند جی 8 هواوی از رابط کاربری انحصاری این شرکت چینی با نام اموشن بهره‌مند است. از طرفی به نظر می‌رسد با انتقال رابط کاربری از نسخه کیت‌کت به ویرایش لالی‌پاپ، بسیاری از مشکل‌های مربوط به این بخش نرم افزاری گوشی حل گردیده باشد.  در واقع این گوشی چینی از نسخه 3.1 رابط کاربری اموشن به همراه ویرایش 5.1 از سیستم عامل اندروید موسوم به لالی‌پاپ بهره می‌برد. البته باید گفت که این نسخه از رابط کاربری اموشن، اولین نسخه از رابط نرم افزاری این کمپانی چینی است که بر روی نسخه جدید سیستم عامل اندروید گوگل با نام لالی‌پاپ قرار می‌گیرد. البته این نسخه، شباهت بسیار زیای به نسخه‌های پیشین داشته و البته در مواردی، بهبودهایی در عملکرد آن دیده می‌شود. در واقع با حضور نسخه لالی‌پاپ سیستم عامل اندروید و ویژگی‌های جدید آن شامل افزایش و بهبود عملکرد نرم افزاری، ثبات و همچنین بهبودهایی که در مورد APIها انجام گرفته است، رابط کاربری اموشن هواوی دارای همان ظاهر قبلی بوده و حسی تکراری را به کاربر خود منتقل خواهد کرد.

gsmar ena_004

در حقیقت این طور می‌تواند بهتر توضیح داد که تنها کاری که هواوی در این گوشی انجام داده است، مربوط به قرار دادن نسخه جدیدی از سیستم عامل اندروید و در کنار آن، ارتباط میان رابط کاربری با نسخه جدید این سیستم عامل بوده است. در واقع کمپانی هواوی کمی در این حیطه ضعیف کار کرده است و اثری از طراحی متریال گوگل در آن دیده نمی‌شود. همچنین طراحی تخت رابط کاربری هواوی بر روی این گوشی نیز بر جای مانده است و اثری از نما‌های زیبای نسخه جدید سیستم عامل اندروید در آن دیده نمی‌شود. در نهایت می‌توان گفت که نسخه 3.1 رابط کاربری اموشن هواوی، استایل و طراحی خود را از نسل‌های پیشین خود محفوظ نگه داشته است و در واقع هدف هواوی از این کار، صدمه نزدن به تجربه کاری کاربران دنیا از رابط کاربری محصولات این شرکت بوده است. البته شرایط تا آن حد هم بد نبوده و این رابط کاربری هم اینک دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های بسیار زیادی بوده و کاربران و طرفداران این گوشی می‌توانند از ویژگی‌های بسیار متنوع آن بهره‌مند شوند.

صفحه لاک اسکرین (یا همان قفل صفحه) گوشی جی 8 هواوی از طراحی و افکت انیمیشنی sunshine بهره می‌برد و با کشیدن انگشت بر روی آن، این افکت نمایان خواهد شد. کمپانی هواوی در این رابط کاربری، ویژگی‌های بسیار جالبی را قرار داده است که تعویض خودکار تصویر پس زمینه صفحه لاک اسکرین گوشی (دارای تصاویر متنوع با موضوع‌های مختلف)، یکی از آنها است. همچنین امکان قرار دادن ویجت‌های مختلف بر روی این بخش نیز وجود داشته و کاربر می‌تواند همانند طراحی سیستم عامل iOS، آیکون‌های میانبر  زیبایی را  در این قسمت جای دهد. همچنین در هنگام رومینگ و  وارد شدن به یک کشور جدید، ویجت ساعت  دو گانه به طور خودکار به این قسمت اضافه می‌شود و در حقیقت، زمان کشور در حال حضور را نشان خواهد داد. در صورت استفاده از حسگر اثر انگشت به منظور باز کردن قفل گوشی، از صفحه لاک اسکرین دستگاه به طور خودکار خواهید گذشت.

در نسل پیشین این سیستم عامل، تصاویر گرافیکی با نام Covers وجود داشتند و که تعداد بسیار زیادی از تصاویر به طور پیشفرض در این بخش قرار داشتند. علاوه بر آن در این قسمت امکان جستجو و همچنین دانلود موارد بیشتر نیز وجود دارد. همچنین هواوی با کاربران خود همانند شهروندان درجه یک رفتار کرده (!) و در این بخش شاهد قرار گیری محلی اختصاصی به منظور مدیریت دانلودها، کانال‌های مربوط به آنها، به اشتراک گذاری و همچنین  تنظیمات بروز رسانی خودکار تحت شبکه وای‌فای هستیم. علاوه بر آن، در این بخش، قسمت خاصی تعبیه شده است که کاربر می‌تواند تصاویر مورد علاقه خود را انتخاب کرده و سپس، ترتیب بین آنها را مشخص کند. در نتیجه با هر بار روشن کردن صفحه نمایش گوشی، شاهد نمایش تصویر جدیدی خواهد بود و از این لحاظ، این بخش از گوشی هیچ وقت برای کاربر کسل کننده نخواهد بود. در این نسخه از سیستم عامل اندروید (5.1.1)، این قابلیت موجود نخواهد بود.

بخش دیگری که شباهت بسیار زیاد این رابط کاربری را به سیستم عامل iOS اپل نشان می‌دهد، مربوط به زمانی است که در هنگام حضور در بخش لاک اسکرین گوشی، انگشت خود را از زیر نمایشگر به سمت بالا سُر می‌دهید. در این حالت، صفحه کوچکی را به بالا خواهید کشید که همانند طراحی محصولات کمپانی اپل، میانبر‌هایی را در قالب منویی زیبا و لوکس به نمایش می‌گذارد. در واقع در این بخش شاهد لوازمی به منظور کنترل هر چه بهتر تصاویر سرویس کاور این گوشی هستیم و برای مثال کاربر می‌تواند تصاویر را به سمت جلو یا عقب حرکت دهد. همچنین میانبرهای ضروری و مفیدی همانند آیکون ضبط صدا، ماشین حساب، چراغ قوه و دوربین نیز در این بخش دیده می‌شود.

با روشن کردن نمایشگر گوشی و در صورت باز کردن قفل صفحه گوشی به بخش هوم اسکرین یا صفحه اصلی آن وارد می‌شویم، جایی که شاهد طراحی استاندارد هواوی هستیم. در قسمت تحتانی این بخش، پنج آیکون میانبر وجود دارند که قابلیت ویرایش توسط کاربر را داشته و در تمامی مسیر صفحه اصلی گوشی قابل مشاهده می‌باشند. قابلیت جای گذاری حداکثر 9 قاب در بخش صفحه اصلی از دیگر خصوصیات این قسمت است. مسلما این مقدار به دلیل نبود کشوی برنامه‌ها در این رابط کاربری توسط برنامه‌های از پیش نصب شده و دیگر اپلیکیشن‌ها پُر خواهد شد. در حقیقت تمامی برنامه‌هایی که در آینده نصب خواهید کرد، به این بخش منتقل خواهد شد و دیگر خبری از ردیف و ستون‌هایی از برنامه‌ها نخواهد بود، البته این منظره در رابط کاربری‌های شرکت‌های اپل و شیائومی و همچنین در نسخه وانیلی سیستم عامل اندروید هم به وضوح قابل مشاهده است. از مزیت‌های این طراحی، عدم نگرانی کاربر در ایجاد میانبر‎هایی از آیکون برنامه‎های مورد نظر خود در صفحه اصلی گوشی می‌باشد. از معایب آن نیز عدم توانایی کاربر در مخفی کردن آیکون برنامه‌ها است و در حقیقت باعث ایجاد ازدحام و شلوغی صفحه اصلی گوشی خواهد شد. هرچند امکان قرار دادن آنها در پوشه‌های مختلف و گروه‌بندی آنها نیز وجود دارد.

با انجام فرمان لمسی pinch (نزدیک کردن دو انگشت به هم بر روی صفحه نمایش)، به بخش  دیگری به نام  Overview mode یا تنظیمات صفحه هوم اسکرین گوشی منتقل خواهید شد و در این بخش می‌توان به تنظیم قاب‌های صفحه اصلی (اضافه کردن و یا حذف آنها) اقدام کرد. پشتیبانی از ویجت‌ها از دیگر قابلیت‌های این بخش بوده و گرچه تعدادی از ویجت‌های پیش‌فرض اندروید در ابتدا در آن قرار دارد اما ویجت‌های اختصاصی هواوی نیز به آن اضافه گشته است.

پشتیبانی از قرار دادن و جای گذاری تم‌ها (Themes) از دیگر قابلیت‌های نرم افزاری رابط کاربری زیبای این گوشی بوده و با انتخاب یک تم‌، مواردی همچون تصویر پس‌زمینه گوشی، طراحی قفل صفحه، سیستم و آیکون برنامه‌ها، فونت نوشتاری سیستم، رنگ کلی سیستم و همچنین صدا‌ها و هشدار‌ها دست خوش تغییر می‌شوند. امکان تطبیق انیمیشن انتقالی قاب‌های صفحه اصلی و برنامه‌ریزی به منظور تغییر تصویر پس‌زمینه به طور تصادفی یا تحت فاصله زمانی معین از دیگر ویژگی‌های این بخش می‌باشد. البته موتور تغییر تم‌های این گوشی بسیار قدرتمند بوده و علاوه بر تغییر ظاهر و انیمیشن‌های رابط کاربری این گوشی، تجربه متفاوتی از رابط کاربری گوشی را به کاربر القا خواهد نمود. همچنین کاربر می‌تواند از میان گستره زیادی از طراحی‌های رابط کاربری، مورد دلخواه خود را برگزیند. برای مثال می‌توان از میان گزینه‌های طراحی کودکانه (کارتونی و انیمیشنی)،مینیمالیستی (ساده)، خلاقانه، جدی و عاشقانه، یکی از موارد دلخواه را انتخاب کنید. همچنین اگر از طراحی تم‌های موجود خوشتان نیامده و مایل به تغییر اساسی آنها هستید، تنظیماتی اختصاصی بدین منظور موجود بوده و کاربر می‌تواند تمامی بخش‌های آن را به دلخواه خود تغییر دهد.

صفحه مربوط به اعلانات گوشی دارای دو بخش است که اولین قسمت مربوط به اعلانات گوشی بوده و آنها بر اساس اطلاعات زمانی ترتیب‌بندی می‌شوند. در صفحه دوم نیز شاهد قرار‌گیری تنظیمات فوری گوشی خواهید بود. در حالت عادی تنها 3 ردیف از آیکون تنظیمات فوری به نمایش در خواهد آمد و در پایین آن نیز محل قرار‌گیری میله تنظیم روشنایی نمایشگر جای داده شده است. همچنین سایه رنگی که در پس زمینه این صفحه قرار گرفته است، دارای درجه‌ای به منظور تغییر و تعدیل میزان آن توسط کاربر بوده و البته این صفحه شفاف با نمای تار خود ما را دوباره به یاد رابط کاربری iOS اپل می‌اندازد.

در بخش مربوط به جابه‌جایی میان برنامه‌های این گوشی که با نگه داشتن دکمه ناوبری آن در قسمت پایینی نمایشگر گوشی به این قسمت منتقل خواهید شد، شاهد نمایش صفحه خواهید بود که در آن برنامه‌های در حال اجرا نمایش داده می‌شود و امکان بستن هر کدام از برنامه‌ها با کشیدن انگشت بر روی آنها وجود دارد و اگر تعداد برنامه‌ها زیاد بود، می‌توانید از دکمه Clear all بدین منظور استفاده کنید. در بالای این دکمه میزان حافظه رم کل و همچنین میزان اشغال شده آن توسط برنامه‌های جاری، نشان داده می‌شود.

شرکت چینی هواوی در حیطه طراحی این نسخه از رابط کاربری اموشن از ویژگی‌های نرم‌افزاری زیادی استفاده کرده است و بخش‌های مدیریت انرژی، تنظیمات مربوط به کلید‌های ناوبری، ایجاد هوم اسکرین ساده (شبیه به طراحی گوشی‌های با استایل سیستم عامل ویندوز فون)، حالت Do not disturb (به منظور غیر فعال کردن صدای تمامی هشدار‌ها) و حتی مود استفاده از گوشی با یک دست، از جمله این قابلیت‌ها هستند.

حالت Do Not Disturb نیز در این گوشی وجود دارد که بوسیله آن، تمامی صدا‌های هشدار در حالت قفل گوشی غیر‌فعال می‌شوند و این حالت قابلیت تنظیم شدن داشته و می‌توان بر اساس تاریخ و زمان، آن را شخصی‌سازی کرد. همچنین امکان جای گذاری استثنائاتی نیز بر روی آن وجود خواهد داشت. همچنین وقتی در زمان استراحت خود قرار می‌گیرید و مایل به انجام کارها و فعالیت‌های اینترنتی بدون وقفه، با ثبات و بدون تاخیر با دنیای بیرون خود هستید، می‌توانید از ویژگی لینک پلاس (+Link) این گوشی بهره ببرید. با استفاده از این قابلیت، شبکه اینترنتی گوشی، بین شبکه وای‌فای و دیتای گوشی جا‌به‌جا شده و هر کدام از مواردی که اختلال کمتری در آن دیده شود، به عنوان شبکه اینترنتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. همچنین ویژگی سیگنال پلاس نیز وجود دارد که با استفاده از آنتن اضافی گوشی، قابلیت‌های ارتباطی گوشی را بهبود بخشیده و با استفاده از آن، کاربر می‌تواند در فضای حرکت بسیار سریع قطار از بهترین کیفیت تماس بهره ببرد. رابط کاربری این گوشی دارای تنظیمات بسیار پیشرفته و گوناگونی بوده و از این نظر کاربر می‌تواند به بخش‌های گسترده‌ای دسترسی داشته باشد. در واقع بسیاری از بخش‌های رابط کاربری این گوشی در جهت علایق کاربر شکل گرفته است و برای مثال، می‌توانید گوشی خود را (از طریق صفحه لاک اسکرین) به دستگاهی بسیار امن تبدیل کنید.

در نسخه 3.1 رابط کاربری اموشن هواوی، کاربر می‌تواند به بخش‌های بسیار زیادی دسترسی داشته و عملکرد بخش‌های زیادی را تحت نظر داشته باشد. تنظیمات اختصاصی مربوط به میزان دسترسی برنامه‌های مختلف در بخش‌های صفحه اعلانات و شبکه دیتای گوشی از جمله این موارد هستند. در بخش تنظیمات اصلی صفحه اعلانات گوشی، بخشی به همین منظور تعیین گشته است که کاربر می‌تواند بر روی برنامه‌ها مختلف نظارت داشته و در حقیقت، سطح نمایش اعلانات مربوط به هر برنامه تنظیم می‌شود. همان طور که میدانید، سه نوع اعلان مختلف بر روی این نسخه از سیستم عامل اندروید قابل مشاهده خواهد بود و اعلان نواری (معمولی)، اعلانی که بر روی صفحه لاک اسکرین گوشی به نمایش در می‌آید و اعلان تصویری بزرگ، از جمله این درجات خواهند بود. همچنین تنظیماتی برای بخش شبکه دیتای گوشی نیز تعبیه گشته است و کاربر می‌تواند به میزان دسترسی و سطح استفاده مجاز هر اپلیکیشن از شبکه اینترنت سیم کارت نظارت دقیقی داشته باشد. در واقع کاربر اجازه استفاده هر برنامه از شبکه وای‌فای یا دیتای گوشی را ویرایش و تنظیم کرده و با استفاده از این ویژگی، از حد رفت میزان بسیار زیادی از ترافیک اینترنتی کاربر جلوگیری می‌شود و به بهینه سازی مصرف اینترنت دیتا سیم کارت موجود در گوشی و استفاده از آن در زمینه‌‌های مورد نیاز، کمک می‌شود. از طرفی این رابط کاربری همانند قسمت‌های پیشین، دارای بخشی به منظور مدیریت باتری گوشی نیز بوده و علاوه بر آن رابط کاربری اموشن دارای رابط کاربری خاصی به منظور مدیریت برنامه‌های محافظ شده می‌باشد. در حقیقت این موضوع به آن معناست که کاربر می‌تواند برنامه‌های ضروری و خاصی را به عنوان برنامه‌های محافظت شده تعیین کند و از اینجای کار، برنامه‌ مورد نظر هیچ محدودیت خاصی (همانند آنچه در بخش‌های پیشین دیده شد) را حس نخواهد کرد و می‌تواند به اندازه دلخواه خود از باتری یا اینترنت دیتای گوشی (حتی وقتی صفحه نمایش گوشی خاموش بوده و یا برنامه مزبور در حالت پس‌زمینه در حال اجرا است) استفاده کند. مسلما اپلیکیشن‌هایی که در این لیست قرار نگرفته‌اند، از این امتیازات محروم خواهند بود. مطمئنا وجود این گونه تنظیمات کنترلی در این سطح (که باعث شگفتی و حیرتمان شد)، باعث تبلیغ هرچه بهتر گوشی‌های این شرکت چینی شده و امیدواریم که کمپانی‌های بزرگ و مشهور دنیا در آینده‌ای نزدیک، بتوانند این سطح از تنظیمات و دسترسی ساده کاربران به بخش‌های مهم و کاربردی تنظیمات گوشی را برای دستگاه‌های هوشمند خود محیا کنند. به احتمال زیاد، با قرار دادن این بخش نرم افزاری توسط کمپانی‌های دیگر، در کنار فروش بیشتر محصولات خود، می‌توانند شاهد کسب امتیازات بسیار خوبی در تست‌های سخت افزاری دستگاه‌های خود باشند.

جالب است بدانید که گستره دسترسی کاربران به ویرایش حالت‌های دلخواه خود بسیار زیاد بوده و در این رابط کاربری امکان ویرایش و تنظیم حالات مختلف کلید‌های ناوبری پیش‌فرض اندرویدی موجود در زیر صفحه نمایشگر نیز وجود دارد. امکان جا‌به‌جایی میان دکمه‌های task switcher (کلید جا‌به‌جایی میان برنامه‌ها) و back (کلید بازگشت) وجود داشته و حتی می‌توان به گذاشتن میانبری به منظور نمایش صفحه اعلانات نیز اقدام کرد. همچنین قابلیت مخفی‌سازی بخش ناوبری گوشی و آشکار‌سازی آن توسط کشیدن انگشت دست از پایین‌ترین محل نمایشگر به سمت بالا نیز وجود دارد. علاوه بر آن، این گوشی دارای تنظیماتی اختصاصی به منظور کار کردن هرچه بهتر و راحت‌تر کاربر با نمایشگر نسبتا بزرگ گوشی و توسط یک دست خود است.

علاوه بر آن  این رابط کاربری دارای فرمان‌های حرکتی مخصوص به خود بوده و با برگرداندن گوشی به اطراف، کج کردن، برداشتن گوشی و دیگر موارد موجود، می‌توانید وظایف خاصی را به گوشی اختصاص دهید. این ویژگی دارای تنظیمات بسیار زیادی بوده و به اصطلاح، دست کاربر در این بخش بسیار باز است.

از طرفی امکان فعال‌سازی قابلیتی جدید به نام دکمه تعلیق یا Suspend button نیز وجود دارد که توسط آن و با کشیدن انگشت دست از هر سمت نمایشگر به سمت داخل آن، منویی شناور ظاهر خواهد شد که در این لیست، دکمه‌های Back و Home و Task Switcher (همان 3 دکمه ناوبری گوشی) به همراه Lock (قفل گوشی) و Close all (به منظور بستن تمامی برنامه‌های در حال اجرا) وجود دارند. بوسیله این ویژگی می‌توانید به راحتی گوشی خود را با یک دست به طور کامل کنترل نمایید.

متاسفانه قابلیت dual window mode که هم اینک در گوشی میت اس قابل مشاهده است،‌ در این گوشی وجود نداشته و غایب می‌باشد. دیگر قابلیت‌هایی که در این گوشی موجود می‌باشد شامل glove mode, smart cover و smart headset control می‌باشند.

در نهایت می‌توان به حسگر اثر انگشت بسیار مناسب و بهبود یافته این گوشی اشاره کرد. در طی بررسی‌های انجام شده بر روی بسیاری از گوشی‌های مجهز به حسگر اثر انگشت متوجه شدیم که سنسور موجود بر روی میت اس یکی از سریع‌ترین موارد می‌باشد و گوشی جی 8 هواوی با فاصله بسیار کمی در پشت سر آن قرار گرفته است.

gsmar ena_003

گرچه ممکن است بهترین حسگر تا به این تاریخ نباشد. حداکثر می‌توان اثر انگشت پنج کاربر را بر روی آن ثبت کرده و از طرفی می‌توان بر روی برنامه‌ها و یا محتواهای چند رسانه‌ای نیز قفل گذاشت. از طرفی این حسگر به مثال یک تاچ‌پد نیز برای شما عمل خواهد کرد و دارای ویژگی‌های و جسجرهای منحصر به فرد خود می‌باشد. پایین و بالا رفتن در بین عکس‌ها در اپلیکیشن گالری و همچنین حرکت دادن نوار اعلانات از جسجرهای مربوط به آن است.

بنچمارک‌ها و قدرت سخت‌افزاری

تقریبا بر روی تمامی گوشی‌های هوشمند ساخته شده توسط شرکت چینی هواوی شاهد قرارگیری چیپ سخت افزاری ساخته شده توسط این کمپانی هستیم. اما همانطور که احتمالا می‌دانید تراشه‌های های‌سیلکون ساخته شده توسط این شرکت اغلب نتایج بسیار ضعیفی را از خود نشان می‌دهند. این مورد در زمینه عملکرد واحد گرافیکی این نوع تراشه‌ها بیشتر صدق می‌کند. البته شرکت هواوی به تازگی با معرفی تراشه بسیار قدرتمند خود با نام کیرین 950، به تمامی این گونه نگرانی‌ها پایان داده و امتیازات بسیار خوبی را برای گوشی‌های هوشمند خود در این زمینه فراهم آورده است. از آنجایی که گوشی جی 8 این شرکت، یک دستگاه هوشمند میان‌رده به حساب می‌اید، مسلما قرار دادن تراشه‌ای به این قدرت اصلا و به هیچ وجه مقرون به صرفه نخواهد بود. بنابراین کمپانی هواوی به جهت ثبت عملکرد هر چه بهتر این گوشی در حوزه بنچمارک‌ها و تست‌ها،‌ از تراشه نسبتا مناسب اسنپدراگون 615 شرکت کوالکام استفاده کرده است. در واقع درست شبیه به گوشی پی8 لایت این شرکت،‌ جی 8 نیز از تراشه اسنپدراگون 615 در قلب خود بهره‌ می‌برد. البته به دلیل بهره‌مندی این گوشی از نمایشگری 5.5 اینچی با دقت فول اچ‌دی به همراه دو یا سه گیگابایت حافظه RAM،‌ یافتن حریف‌های مناسب این گوشی نیز خیلی دشوار نبوده و از این بین می‌توان گوشی‌های R7s اوپو،‌ دیزایر 826 اچ‌تی‌سی،‌ گلکسی A7 سامسونگ و موتو ایکس پلی موتورولا را به عنوان سر سخت‌ترین رقبا در نظر گرفت.

gsmarena_008

در ابتدای کار به سراغ تست و آزمایش عملکرد خام CPU تراشه موجود در این گوشی می‌رویم. بدین منظور از بنچمارک گک بنچ 3 استفاده کردیم. متاسفانه گوشی جی 8 هواوی نتوانست در این بخش امتیاز درخشانی را از آن خود کند و حتی از دستگاه‌های هوشمندی که خود دارای تراشه اسنپدراگون 615 هستند نیز عقب مانده است. در این تست عملکرد گوشی میت اس هواوی خیره کننده است و توانسته است امتیازات بسیار خوبی را به خود اختصاص دهد. نماینده شرکت اوپو نیز به دلیل در اختیار داشتن میزان حافظه RAM چهار گیگابایت توانست امتیاز بسیار خوبی را از آن خود کند.

Untitled

در تست ترکیبی و بسیار مشهور آنتوتو 5 که تمامی بخش‌های سخت افزاری و مهم یک گوشی هوشمند مورد بررسی و کنکاش قرار می‌گیرد،‌ گوشی هوشمند جی 8 هواوی دوباره نتوانست امتیازات خوبی را از آن خود نماید. در حقیقت این گوشی در قسمت پایین جدول رقابت قرار گرفت. مسلما عملکرد ضعیف این گوشی در بخش واحد گرافیکی باعث کاهش امتیاز کلی این گوشی در این بنچمارک بسیار مهم گشته است.

Untitled

در بخش بعدی به سراغ بنچمارک بیس مارک رفتیم. این تست یک نوع بنچمارک همه کاره به حساب آمده و یک گوشی هوشمند را از همگی جهات خواهد سنجید. اما با نگاهی به نتایج بدست آمده کاملا شاهد این موضوع خواهیم بود که گوشی هوشمند جی 8 هواوی به هیچ وجه نتوانست امتیازات خوبی را کسب کند. در بخش ترکیبی این تست،‌ این گوشی توانست امتیاز برابری را با گوشی‌های گلکسی A7 سامسونگ و نماینده شرکت موتورولا کسب کند، اما در دو تست مربوط به CPU،‌ گوشی جی 8 هواوی کاملا در قعر جدول مانده و عملکرد بسیار شرم‌اوری را از خود به نمایش گذاشت. البته جالب است بدانید که نسخه نرم افزاری این گوشی با اپلیکیشن بیس مارک نصب شده بر روی گوشی جی 8 کمی مشکل داشته و حتی در هنگام کار کردن با آن گه گاه شاهد قفل شدن برنامه مزبور بودیم.

Untitled Untitled.pngs Untitled.pngs.pngs

اما در نهایت به سراغ بررسی و تست بخش گرافیکی تراشه موجود در این گوشی رفتیم. در این بخش نیز جی8 نتوانست امتیازات خوبی را از آن خود کند و کاملا ناامیدکننده ظاهر شد. این گوشی با در اختیار داشتن واحد گرافیکی آدرنو 405، نتوانست در بخش منهتن بنچمارک GFX، امتیازی بهتر از 5.5 تا 6 فریم را از آن خود کند که البته این مقدار، عدد نسبتا کمی به حساب می‌آید. البته بسیار جالب است بدانید که گوشی میت اس شرکت هواوی با در اختیار داشتن واحد گرافیکی Mali-T628 MP4،‌ حتی از گوشی جی 8 نیز ضعیف‌تر ظاهر شده و در انتهای جدول قرار گرفته است. در بخش زیر شاهد نمایش اطلاعات مربوطه می‌باشید:

Untitled.p Untitled.pngs.pngs

رابط کاربری اموشن جدید شرکت هواوی بسیار زیبا و کاربردی بوده و از قابلیت‌های بسیار زیادی بهره‌مند است. اما مسلما یکی از مشکلات بسیار بزرگ این رابط نرم افزاری مربوط به عدم بهینه سازی نرم افزاری آن می‌باشد. همین عامل باعث شده است تا گوشی جی 8 نتواند در بنچمارک‌های اجرا شده، عملکرد خیره کننده‌ای را از خود بر جای بگذارد. خوشبختانه بر روی این رابط کاربری به طور پیشفرض شاهد نصب و حضور مرورگر بسیار مشهور کروم گوگل هستیم. علاوه بر آن برنامه مرورگر پیشفرض شرکت هواوی نیز بر روی رابط کاربری این گوشی یافت می‌شود. هر چند مجبور بودیم در تست‌های اجرا شده از مرورگر پیشفرض رابط کاربری شرکت هواوی استفاده کنیم و بدین منظور،‌ این برنامه نتوانست امتیازات خوبی را از آن خود کند و در نتیجه این گوشی نتوانست از این تست نیز سربلند بیرون آید.

Untitled.p Untitled.p.pngs

همانطور که در بخش‌های پیشین به آن اشاره شد، گوشی هوشمند جی 8 هواوی به دلیل بعضی مشکلات مربوط به بهینه‌سازی نرم افزاری، نتوانست امتیازات خوبی را به خود اختصاص دهد. هر چند تراشه اسنپدراگون 615 شرکت کوالکام نیز سخت‌افزاری میان‌رده به حساب می‌آید. در نهایت باید گفت که این گوشی برای انجام کارهای روزمره و حتی اجرای بازی‌های معمولی بسیار مناسب و رضایت‌بخش خواهد بود. اما مسلما در صورت انجام و اجرای بازی‌ها و برنامه‌های سه بعدی و گرافیکی  و سنگین، با مشکل افت فریم مواجه خواهید شد.

اپلیکیشن‌های تماس و دفترچه تلفن

برنامه دفترچه تلفن موجود در این گوشی با ظاهری مخصوص به خود دارای سه زبانه مجزا می‌باشد که با کشیدن انگشت بر روی نمایشگر به صورت افقی به طرفین، می‌توانید میان زبانه‌ها جا‌به‌جا شوید. لازم به ذکر است که این برنامه در کنار برنامه‌های شماره‌گیری و پیام‌رسانی گوشی در یک اپلیکیشن و در زبانه‌های مختلف قرار گرفته است. در صورت تمایل به دستیابی سریع به اطلاعات مخاطب خود، می‌توانید از لیست الفبایی موجود در سمت راست نمایشگر استفاده کرده و یا از فیلد جستجوی مخاطبین بهره‌ ببرید. با لمس هر یک از مخاطبین موجود در دفترچه تلفن، پنجره شناوری گشوده می‌شود که با پایین آوردن قسمت زیرین آن، شاهد نمایش اطلاعات جزئی‌تر آن خواهید بود. همچنین همانند بسیاری از لانچر‌های اندروید، در رابط کاربری این گوشی نیز می‌توان اطلاعات و تنظیمات بسیار جزئی و گسترده‌ای مانند نوع صدای زنگ و هشدار و یا عکس به همراه دیگر اطلاعات شخصی مربوط به یک مخاطب را ویرایش و تنظیم کرد. در صورت قرار‌گیری مخاطبین شما در سرویس‌های مختلف گوشیتان، می‌توانید آنها را به این قسمت لینک دهید. علاوه بر آن این برنامه از سرویس مسدود‌سازی مخاطبین و ایجاد لیست سیاه نیز پشتیبانی می‌کند.

برنامه شماره‌گیری و ویژگی‌های مکالماتی گوشی

جی 8 هواوی در این زمینه بسیار قدرتمند بوده و از نظر آنتن‌دهی، رسایی صدای بلندگوی کنار گوش در هنگام مکالمات و عملکرد سنسور مجاورت‌سنج در هنگام نزدیک کردن دستگاه به گوش به منظور غیر‌فعال سازی نمایشگر گوشی، بسیار عالی و کم نقص است. با برگرداندن گوشی بر روی نمایشگر خود در هنگام زنگ خوردن گوشی، صدای زنگ غیر‌فعال و به حالت سکوت تغییر خواهد کرد. همچنین با نزدیک کردن دستگاه به گوش در هنگام زنگ خوردن آن، به طور خودکار مکالمه شروع خواهد شد. همچنین بسیاری دیگر از ویژگی‌های مربوط به جسجرهای حرکتی نیز در این بخش وجود دارد که به دلیل گفته شدن آنها در مقاله قبلی از ذکر دوباره آنها خودداری می‌کنیم. میکروفون ثانویه موجود بر روی بدنه گوشی نیز به ایجاد مکالمه‌ای صاف و بدون هیچ‌گونه تداخل و نویز محیط کمک خواهد کرد. بهتر است بدانید که منوی شماره‌گیری گوشی (dialer) و همچنین بخش تاریخچه مکالمات (call log) مشترک بوده و صفحه شماره‌گیری این گوشی از ویژگی شماره‌گیری هوشمند شامل قابلیت ارتباط با مخاطبین از طریق نام و یا شماره آنها بهره‌مند است. همچنین جالب است بدانید که این صفحه می‌تواند به منظور دسترسی بهتر کاربر، به بخش سمت راست و یا سمت چپ نمایشگر کوچک شده و به آن قسمت متمایل شود.

اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و ایمیل

برنامه پیام‌رسانی این گوشی نیز همانند بسیاری از گوشی‌های اندرویدی دیگر دارای بخش‌های ارتباطی SMS و MMS بوده و با قرار‌گیری، عکس، فیلم و یا صدای ضبط شده بر روی یک پیام، به طور خودکار پیام مورد نظر به MMS (پیام چند‌رسانه‌ای) تبدیل خواهد شد. در بخش ایمیل نیز برنامه Gmail بسیار کاربردی بوده و هم اینک صندوق پیام آن دارای 4 بخش متفاوت بوده (پیام‌های اصلی، اجتماعی، تبلیغاتی و بروز‌رسانی‌ها) که به تازگی کمپانی گوگل آن را در رابط کاربری آنلاین برنامه خود گنجانده است، می‌باشد. برنامه Email پیش‌فرض اندروید نیز در این گوشی موجود می‌باشد و از نظر کاربردی شباهت زیادی به برنامه جی‌میل گوگل دارد. با این تفاوت که این اپلیکیشن از ویژگی POP و IMAP (مربوط به قابلیت دریافت پیام از طریق دیگر برنامه‌ها و حتی در حالت عدم اتصال به اینترنت) صندوق پیام بهره می‌برد. قابلیت اخیر به دلیل پشتیبانی از چندین حساب کاربری ایمیل به طور همزمان در یک برنامه حائز اهمیت است.

صفحه کلید مجازی

گوشی هوشمند جی 8 هواوی به کیبورد مجازی بسیار مناسب و بی‌نظیری مجهز بوده و تنظیمات مربوط به آن بسیار گسترده است.  قابلیت‌های تایپ Swype (کشیدن انگشت بر روی کلید‌واژه‌ها بدون برداشتن آن از روی نمایشگر)، پشتیبانی از تم‌های مختلف، قابلیت دو نیم کردن صفحه کلید، تنظیم بلندی صفحه کلید از جمله آنها هستند. هر‌چند بسیاری از این ویژگی‌ها مزبور در منوی تنظیمات کیبورد این گوشی  قرار داده شده است و دسترسی فوری به آنها کمی دشوار است. بهتر بود که بر روی صفحه کلید این گوشی همانند دیگر رابط کاربری‌ها شرکت‌های مختلف از میانبری به جهت دسترسی سریعتر به آنها استفاده می‌شد. پشتیبانی از فرمان‌های صوتی همانند Google voice از دیگر قابلیت‌های این صفحه کلید بوده و امکان دانلود زبان‌های گفتاری مختلف نیز داده شده‌ است.

 

برنامه گالری

گوشی جی 8 شرکت هواوی با وجود در اختیار داشتن نسخه جدید از رابط کاربری اموشن این کمپانی و به همراه داشتن ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدید، بسیاری از ویژگی‌ها را از نسل پیشین خود به عاریت گرفته است. بخش گالری تصاویر، یکی از این موارد است. برنامه گالری گوشی پی8 نسبت به نسخه قبلی رابط کاربری هواوی، بروزرسانی بسیار مناسبی داشته و هم اینک از ترتیب بندی زمانی جدیدی بهره‌مند است (دسته بندی تصاویر گالری بر اساس زمان ثبت شدن آنها انجام می‌گیرد). گروه‌ بندی این گالری به طور پیش‌فرض بر روی این ترتیب بندی قرار داشته اما در صورت عدم تمایل استفاده از این حالت، می‌توان به شکل نمای استاندارد قبلی برگشته و تمامی تصاویر در داخل آلبوم‌های مخصوص به خود قرار بگیرند. با گشودن یکی از عکس‌ها در فضای گالری این گوشی، امکانات بسیار زیادی جهت ویرایش فوری عکس نظیر چرخاندن و یا حذف عکس می‌دهد و امکان به اشتراک گذاشتن تصاویر توسط DLNA از دیگر قابلیت‌های این برنامه می‌باشد.

علاوه بر آن می‌توانید به بخش ویرایش تصاویر این برنامه رفته و از امکانات بسیار خوبی همچون تنظیمات نوردهی و تطبیق آنها (پس می‌توان سایه‌ها را بدین وسیله از داخل محیط‌های پُر نور بیرون آورد)، انواع فیلتر‌ها و بهبودی زیبایی صورت (که گوشی به طور خودکار صورت فرد مورد نظر موجود در عکس را تشخیص خواهد داد) بهره می‌برد. این بخش بسیار مجهز بوده و در این حوزه، ابزارهای زیادی در اختیار کاربر قرار خواهد گرفت. فیلتر‌های مختلف، افکت‌های گوناگون تصویری و اعمال انواع واترمارک بر روی تصویر به منظور درج زمان، مکان، آب و هوا و هر گونه تعریف شرایط و نظردهی، از جمله ابزار‌های پیش روی کاربر خواهند بود. مسلما کاربران جوان از این ویژگی‌های جدید بسیار خوشحال خواهند شد و از آنها استفاده خواهند کرد.

برنامه ویدئو پلیر

در حوزه پخش فیلم و فایل‌های چند رسانه‌ای در این گوشی، کمپانی هواوی اقدام به قرار دادن پلیری نسبتا قدرتمند بر روی این دستگاه کرده است و در بررسی‌های انجام شده این پلیر تقریبا از تمامی کدک‌های موجود پشتیبانی می‌کند. گرچه بهتر بود پشتیبانی از فرمت صدای AC3 نیز در دستور کار آن قرار می‌گرفت. در هر حال وجود این پلیر، تقریبا کاربر را از دانلود پلیری دیگر بی‌نیاز کرده است. البته مشکل پیش رو، در اکثر گوشی‌های اندرویدی قابل مشاهده است. البته هر چقدر در منو‌های این پلیر جستجو کردیم، به موردی جهت نمایش زیرنویس فیلم برخورد نکردیم. پشتیبانی از سرویس صدای بهبود یافته دالبی، یکی دیگر از خصوصیت مفید و کاربردی این پلیر می‌باشد. این طور که به نظر می‌رسد، این برنامه می‌تواند در رفع نیازهای ساده کاربر مفید باشد و با این وجود، کار خود را می‌تواند به نحو احسنت انجام دهد.

برنامه موزیک پلیر

گوشی جی 8 هواوی دارای برنامه پخش کننده موزیک بسیار مجهزی است. این برنامه دارای چهار نوع زبانه لیست پخش می‌باشد. دسته بندی آهنگ‌ها نیز بر اساس، نام آهنگ، نام هنرمند، نام آلبوم و همچنین اسم پوشه آهنگ انجام می‌پذیرد. همچنین قابلیت ساخت لیست پخشی دلخواه و اختصاصی  کاربر نیز در این اپلیکیشن وجود دارد. صفحه “در حال پخش” این گوشی نسبتا استاندارد بوده و نام آلبوم به همراه متن آهنگ (لیریک) را به نمایش می‌گذارد. البته خبر بسیار بد برای علاقه‌مندان موزیک، عدم وجود هیچ‌ گونه اکولایزری در این برنامه بوده و احتمالا طرفداران موسیقی از شنیدن این موضوع به شدت ناراحت خواهند شد. البته بجای آن، این برنامه دارای ویژگی‌های اضافی بسیار زیادی است. همچنین متن آهنگ، اطلاعات آن و تصویر آلبوم در حال پخش به طور خودکار به نمایش در خواهد آمد. یکی دیگر از ویژگی‌ها و قابلیت‌های جالب و کاربردی موجود در این بخش مربوط به قابلیت فیلتر  کردن آهنگ‌های در حال پخش بر اساس مدت زمان آنها است. با استفاده از این ویژگی، دیگر صداهای مربوط به زنگ گوشی موجود در حافظه گوشی در هنگام گوش دادن به موزیک‌ها در لیست پخش قرار نخواهند گرفت.

رادیو FM

گوشی هوشمند جی 8 مجهز به سرویس دریافت کننده سیگنال‌‎های رادیویی بوده و قابلیت پخش رادیو از طریق هدفون یا بلندگوی گوشی را دارد. البته در حالت پخش صدا از مسیر بلندگوی گوشی، می‌بایست هدفون به گوشی متصل باشد، زیرا در این حالت هدفون متصل شده به گوشی به عنوان آنتن و تقویت کننده دریافت امواج رادیویی عمل می‌کند. البته نبود ویژگی پشتیبانی از سرویس RDS کمی ناامید کننده بود و کاربر می‌بایست خود به طور دستی، نام ایستگاه‌های رادیویی موجود را به ثبت برساند.

کیفیت صدای خروجی گوشی

گوشی هوشمند جی 8 توانست در اولین بخش تست مربوط به این بخش با عملکرد بسیار باکیفیت و شفاف صدای خروجی خود، سربلند بیرون آید. در واقع زمانی که گوشی را به یک پخش کننده خارجی متصل می‌کنیم، دستگاه امتیازات بسیار خوبی را در تمامی بخش‌ها بدست آورده و در کنار آن هیچ اثری از ضعف و کاهش کارایی در آن دیده نمی‌شود. البته با این حال میزان بلندی صدای گوشی در حد بسیار خوب و عالی نبود و در حقیقت گوشی جی 8 در این زمینه توانست به عملکرد میانگین و متوسطی دست یابد. در بخش دیگر از این تست،‌ گوشی را به هدفون استاندارد آزمایش خود متصل نمودیم. در این بخش، از امتیازات کسب شده تست قبلی، کاهش قابل توجهی را شاهد نبوده و در واقع گوشی جی 8 در این بخش نیز خوش درخشید. میزان بلندی صدا در حد متوسطی باقی ماند. در بخش زیر شاهد نمایش اطلاعات مربوطه می‌باشید:

Untitled

دوربین

دوربین اصلی گوشی هوشمند جی 8 هواوی دارای حسگری با دقت 13 مگاپیکسل می‌باشد. این حسگر از نوع نسبتا معمولی است. در حالی که حسگر دوربین گوشی میت اس هواوی دارای ابعادی برابر 1/2.6 اینچ می‌باشد. از طرفی عدد دیافراگم آن نیز برابر f/2.0 است و حتی جالب است بدانید که این سنسور دارای آرایش RGBW بوده که البته به منظور افزایش دریافت نور و همچنین کاهش میزان نویز تصویر در محیط‌های کم‌نور انجام گشته است. اما در گوشی جی8 هواوی خبری از این مشخصات فنی نبوده و فاقد آنها می‌باشد. علاوه بر آن این گوشی دارای سیستم لرزشگیر اپتیکال تصویر (OIS) نیز می‌باشد که می‌تواند تا 1.2 واحد لرزش را نادیده گرفته و رفع نماید. و اینکه در کنار دوربین اصلی این گوشی یک مجموعه دو گانه از فلاش LED با دو رنگ متفاوت قرار دارند و البته شیشه لنز دوربین اصلی نیز به منظور حفاظت مناسب‌تر و بهتر از جنس مواد مستحکم در نظر گرفته شده است.

gsmarena_002

رابط کاربری دوربین این گوشی بسیار ساده و راحت بوده و به هیچ وجه دارای فضایی شلوغ نیست. در سمت راست نمایشگر و قسمت فوقانی دکمه شاتر گوشی بخشی وجود دارد که از حالت کشیدن انگشت پشتیبانی می‌کند. با کشیدن انگشت بر روی آن، می‌تواند تنظیمات و حالت‌ها را از میان گزینه‌های عکاسی، فیلم برداری و all focus (فوکوس بر روی تمامی نقاط) انتخاب کنید. همچنین به منظور فعال سازی حالت Burst mode و عکس برداری پشت سر هم و متوالی می‌بایست تنها دکمه شاتر دوربین را برای مدت طولانی‌تری نگه دارید. در قسمت سمت چپ نمایشگر این گوشی شاهد منوی پیشرفته‌ای خواهید بود که در این بخش می‌توانید به انتخاب مود‌ها و حالت‌های مختلفی مانند HDR و یا پانوراما اقدام کنید. همچنین تنظیمات پیشرفته دیگری همانند دنبال کردن سوژه، تشخیص لبخند و اجازه عکسبرداری خودکار توسط آن، لمس نمایشگر به منظور عکسبرداری، فعال و یا غیر فعال‌سازی ثبت اطلاعات مکانی تصاویر ثبت شده، تنظیم حساسیت سنسور (ISO)، تنظیم تراز سفیدی و دیگر موارد نیز وجود دارند. مود All-focus به این بخش منتقل گشته است. جالب است بدانید که نسبت به رابط نرم افزاری دوربین گوشی میت اس،‌ در گوشی جی 8 دیگر خبری از مودهای Super Night mode،‌ Light painting mode نمی‌باشد.

در حالت all focus این گوشی، وقتی که دوربین خود را ثابت نگه داشته‌اید، با فشردن کلید شاتر، چندین عکس به طور متوالی گرفته خواهد شد و سپس می‌توانید بعد از ثبت عکس، فوکوس دلخواه خود را انتخاب کنید. در بررسی‌های به عمل آمده متوجه شدیم که این حالت کار خود را بسیار خوب انجام داده و هیچ گونه مشکل قابل توجهی در آن دیده نمی‌شود.

عکاسی

در بررسی‌های انجام شده بر روی تصاویر ثبت شده توسط دوربین 13 مگاپیکسلی گوشی جی 8 شاهد بودیم که کیفیت تصاویر با وجود از دست رفتن بعضی از تکنولوژی‌ها،‌ باز هم بسیار مناسب می‌باشد. اما مسلما تصاویر ثبت شده توسط دوربین اصلی این گوشی با دوربین میت اس قابل مقایسه و رقابت نخواهد بود. تصاویر ثبت شده از نظر شارپنس حاشیه‌های تصویر نسبتا بی‌کیفیت بوده و میزان جزئیات تصویر نیز دارای همین احوال می‌باشند. اما در این بخش بدترین خبر برای دارندگان این گوشی مربوط به میزان بسیار بالای نویز تصاویر می‌شود. از طرفی دیگر، دوربین اصلی گوشی جی 8 می‌تواند تصاویر را با دقت رنگی بسیار بالایی در حافظه گوشی به ثبت رسانده و در کنار آن عملکرد سیستم لرزشگیر دستگاه نیز بسیار قابل تحسین می‌باشد. لازم به ذکر است که بیشتر میزان دقت تصویر یا همان رزولوشن در این گوشی به میزان 4160×3120 پیکسل خواهد بود. در بخش زیر شاهد نمایش تصاویر ثبت شده (با ابعاد کوچکتر) توسط دوربین اصلی گوشی جی 8 هواوی هستیم:

عکاسی در حالت HDR نیز نسبتا با‌کیفیت بوده و این مود می‌تواند جزئیات تصویر موجود در سایه‌ها را به بهترین شکل و بدون کاهش کیفیت تصاویر به نمایش بگذارد. همچنین افکت‌های بکار رفته در آن نیز بسیار مناسب و دقیق هستند. البته در این گوشی تمامی این موارد به میزان روشنایی محیط بستگی دارد. زیرا گاهی این مود هیچ اثری بر روی تصاویر ثبت شده نمی‌گذارد و همچنین گاهی میزان تاریکی‌های تصویر بیشتر نیز می‌شوند!

علاوه بر آن در هنگام عکاسی ماکرو (عکاسی از سوژه‌های بسیار کوچک)، تصاویر ثبت شده توسط دوربین اصلی این گوشی بسیار باکیفیت بوده و جزئیات تصویر به خوبی به نمایش در می‌آیند. فوکوس بر روی سوژه کوچک به خوبی انجام شده و تصویر بوجود آمده بسیار شارپ و واضح است.

علاوه بر این ویژگی‌ها، دوربین اصلی گوشی جی 8 هواوی قادر است تصاویر پانوراما را با دقت بالایی به ثبت برساند. در مشاهده تصاویر ثبت شده متوجه این موضوع شدیم که همپوشانی تصاویر بسیار مناسب انجام گرفته و و کنتراست تصاویر و جزئیات آن بسیار بالاست. شاید همانند گوشی اسند میت 7 و پی‌8 و میت اس، این گوشی نتواند تصاویر پانوراما  را با کیفیت بسیار بالایی به ثبت رساند ولی عکس‌های پانورامای این گوشی، جزء بهترین تصاویر در این زمینه هستند.

از طرفی دوربین 5 مگاپیکسلی سلفی این گوشی تصاویری با جزئیات بسیار خوب را از خود بر جای می‌گذارد. علاوه بر آن در این بخش شاهد وجود گزینه‌ای با نام Beauty mode هستیم که البته به طور پیشفرض فعال است. البته نتیجه استفاده از آن خیلی رضایت‌بخش نبود. در بخش زیر شاهد نمایش تعدادی از این گونه تصاویر هستیم:

فیلم‌برداری

گوشی هوشمند جی 8 هواوی قادر است در بهترین حالت خود، با دقت 1080p و با نرخ 30 فریم بر ثانیه به فیلمبرداری بپردازد. متاسفانه به دلیل عدم وجود قدرت سخت افزاری بسیار بالا به منظور پردازش تصویر، هیچ گونه گزینه‌ای به منظور ضبط تصاویر با دقت 4K در اپلیکیشن این گوشی یافت نمی‌شود. همچنین همانند حالت عکسبرداری، این بخش نیز دارای یک منظره‌یاب کوچک بر روی نمایشگر خود بوده و البته بر خلاف حالت قبلی، اینبار تصاویر واقعی با تصویر موجود در منظره یاب از نظر کادربندی شباهت بسیار زیادی دارند.

جالب است بدانید که در هنگام ضبط فیلم، تصاویر فیلم‌برداری شده با فرمت MP4 بوده و در حالت 1080p، میزان حجمی برابر 22 مگابیت بر ثانیه بر روی حافظه دستگاه ذخیره خواهد شد که عدد بسیار بالا و شگفت‌آوری برای این گوشی به حساب می‌آید.  همچنین صدای استریو آن نیز با حجمی برابر 96 کیلوبیت بر ثانیه ذخیره خواهد شد. در مورد نرخ فریم ریت تصاویر نیز باید گفت که در بهترین حالت، کمی متفاوت بوده و بیشتر به جای 30 با نرخ فریم 29 عدد به ثبت تصویر می‌پردازد. برای مقایسه، بهتر است بدانید که دوربین 13 مگاپیکسلی گوشی اسند میت 7 در حالت فیلمبرداری با دقت 1080p و نرخ 30 فریم بر ثانیه، حجمی برابر 25 مگابیت بر ثانیه را بر روی حافظه گوشی ذخیره می‌کرد.  اما با نگاهی به تصاویر ضبط شده در بهترین حالت متوجه می‌شویم که در کنار کم شدن از نرخ فریم‌ها، از شارپنس و جزئیات تصویر نیز کاسته خواهد شد. میزان گستره دینامیکی تصاویر نیز محدود بوده و می‌توانست بهتر از این باشد. در نهایت می‌توان گفت که از گوشی جی 8 هواوی به عنوان یک گوشی هوشمند میانرده رو به بالا، در این بخش انتظار بیشتری می‌رفت.

(در این لینک می‌توانید فایل مربوط به فیلم برداری با دقت 1080p و 30 فریم بر ثانیه این گوشی را بدون هیچ گونه دستکاری دانلود و تماشا کنید. حجم فایل: 25 مگابایت)

سخن پایانی

در نهایت باید گفت که گوشی هوشمند جی 8 هواوی یک گوشی بسیار زیبا و در عین حال مجهز از سوی این کمپانی چینی به حساب می‌آید. این گوشی که یک تلفن هوشمند نسبتا متفاوت با آن چیزی که تا به امروز این شرکت چینی معرفی کرده است به نظر می‌آید، در بخش‌های مختلفی همچون طراحی و جنس بدنه، نمایشگر گوشی، دوربین، دوام باتری، رابط کاربری و همچنین حسگر اثر انگشت، بسیار قدرتمند ظاهر شده است. از طرفی در زمینه‌های دیگر همچون عملکرد تراشه، این گوشی نتوانست به نسبت هزینه پرداختی کاربر و همچنین گوشی‌های هم‌سطح خود، انتظارات را مخصوصا در بخش واحد گرافیکی به طور کامل برآورده کند. البته در نهایت هزینه پرداختی کاربر است که حرف آخر را می‌زند. نسخه 32 گیگابایتی این گوشی هم اینک در بازارهای جهانی با قیمت نزدیک به 350 دلار در حال فروش است. از طرفی در ایران نسخه دو سیم کارت و 32 گیگابایتی این گوشی به همراه گارانتی معتبر هم اینک با قیمت یک میلیون و صد هزار تومان در حال به فروش رفتن می‌باشد. البته مسلما قیمت ذکر شده در آینده نزدیک کاهش خواهد یافت. در پایان باید گفت که این گوشی برای کاربرانی که قصد استفاده روزمره از گوشی به همراه اجرای بازی‌های سبک را دارند، از هر نظر بسیار مناسب و عالی خواهد بود.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال