نقد و بررسی تخصصی گوشی میت اس هوآوی (Huawei Mate S)؛ لمس سه‌بعدی با طعم اندروید

گوشی هوشمند میت اس هواوی (Huawei Mate S)، در بین دیگر محصولات تولید شده توسط این شرکت چینی به عنوان یک تلفن هوشمند کاملا عجیب و غریب به حساب می‌آید. به این خاطر که نه این گوشی، نسخه جدیدتر از گوشی میت 7 این شرکت به حساب آمده (نسخه‌ای بین گوشی‌های میت7 و میت8) و نه […]

گوشی هوشمند میت اس هواوی (Huawei Mate S)، در بین دیگر محصولات تولید شده توسط این شرکت چینی به عنوان یک تلفن هوشمند کاملا عجیب و غریب به حساب می‌آید. به این خاطر که نه این گوشی، نسخه جدیدتر از گوشی میت 7 این شرکت به حساب آمده (نسخه‌ای بین گوشی‌های میت7 و میت8) و نه اینکه جزئی از خط تولید سری آنر آن محسوب می‌شود و از طرفی هیچ نشانی از سری اسند این کمپانی نیز ندارد.

اما از طرفی نمی‌توان این طور نیز اظهار کرد که این گوشی به هیچ کدام از محصولات تولید شده توسط این کمپانی شباهت ندارد. البته با وجود بعضی نوآوری‌های بوجود آمده بر روی این گوشی همچون لبه‌های گرد شده بدنه و همچنین تکنولوژی Force Touch، مسلما باز هم این گوشی از دیگر تلفن‌های هوشمند این کمپانی قابل تمایز خواهد بود.

با تمام این تفاسیر، شرکت هواوی تمامی تجربه‌های خود را به منظور تولید یک گوشی جدید و کاملا متفاوت و البته مجهز به کار گرفته است و در حالت تئوری نمی‌توان از این گوشی هیچ اشکال خاصی گرفت.

gsmarena _001

در هر صورت باید این طور گفت گوشی میت اس هواوی، تست یک محصول جدید و یک ایده نو می‌باشد. از طرفی مشخصات فنی این گوشی شباهت بسیار زیاد به تلفن هوشمند پرچم‌دار این شرکت دارد. در حقیقت تراشه موجود در این گوشی از نوع کیرین 935 های‌سیلکون (متعلق به هواوی) است که در گوشی‌های آنر 7 و پی‌8 مکس این شرکت نیز می‌توان آن را دید. در کنار آن میت اس دارای یک نمایشگر 5.5 اینچی از نوع امولد به همراه میزان حافظه RAM سه گیگابایت و نسخه‌های مختلف از نظر میزان حافظه داخلی (تا میزان 128 گیگابایت) می‌باشد.

تکنولوژی فورس تاچ به کار رفته در نمایشگر این گوشی بسیار شگفت‌آور است. بهتر است بدانید که این گوشی، اولین دستگاه اندرویدی است که فناوری فورس تاچ مجهز گشته است. متاسفانه نسخه 128 گیگابایتی این گوشی را به ندرت می‌توان در فروشگاه‌های اینترنتی یافت و خریداری نمود. مسلما کاربران و البته گیمرهای حرفه‌ای از این موضوع بسیار ناراحت خواهند شد.

در بخش زیر با نگاهی به مشخصات فنی گوشی میت اس هواوی متوجه این موضوع خواهید شد که باید تنها به خاطر وجود فناوری فورس تاچ، این گوشی را خریداری نمایید. بلکه ویژگی‌ها و قابلیت‌های بسیار زیاد دیگری نیز در آن وجود دارند که می‌بایست آنها را نیز در نظر گرفته و از وجود آنها در این گوشی به خود ببالید. در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید؛

gsmarena_004

مشخصات فنی میت اس هواوی

– دارای ابعاد دقیق 149.8 × 75.3 × 7.2 میلی‌متر و وزن 156 گرم

– دارای نمایشگر لمسی خازنی 5.5 اینچی از نوع امولد با میزان دقت تصویر 1080p، چگالی تصویر 401 پیکسل در هر اینچ به همراه فناوری فورس تاچ

– مجهز به تراشه کیرین 935 های‌سیلکون؛ شامل چهار هسته کورتکس A53 با فرکانس کاری 2.2 گیگاهرتز + چهار هسته کورتکس A53 با فرکانس کاری 1.5 گیگاهرتز در بخش CPU، واحد گرافیکی Mali-T628 MP4 به همراه سه گیگابایت حافظه RAM

– دارای نسخه دو سیم کارت

– دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی، دارای سیستم فوکوس خودکار به همراه لرزشگیر اپتیکال تصویر (OIS)، فلاش LED دو گانه دو رنگ، قابلیت فیلم‌برداری با دقت 1080p، دارای قابلیت‌های نرم‌افزاری Light Painting و Star Track

– دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی به همراه فلاش LED، قابلیت فیلم‌برداری 1080p، دارای حالت نرم‌افزاری Selfie panorama

– مجهز به نسخه 5.1.1 سیستم عامل اندروید موسوم به لالی‌پاپ به همراه نسخه 3.1 رابط کاربری اموشن هواوی

– دارای حسگر تشخیص دهنده اثر انگشت

– دارای میزان حافظه داخلی 32، 64 و 128 گیگابایت (در نسخه‌های مختلف)، قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه جانبی میکرو اس‌دی، شیار مربوط به کارت حافظه جانبی و سیم کارت دوم (در نسخه دو سیم کارت) مشترک خواهند بود

– پشتیبانی از Cat. 6 LTE به همراه وای‌فای با استاندارد a/b/g/n، بلوتوث نسخه 4.0 و GPS/GLONASS/BeiDou، رادیو FM و NFC، دارای درگاه استاندارد microUSB و همچنین پشتیبانی از قابلیت USB OTG

– دارای میکروفون اختصاصی به منظور حذف صدای نویز محیط

– دارای باتری با ظرفیت 2700 میلی‌آمپر ساعت

gsmarena_010

بزرگترین معایب میت اس

– عدم پشتیبانی از فیلم‌برداری با دقت 4K و یا حالت 60 فریم بر ثانیه

– باتری گوشی ثابت بوده و توسط کاربر قابلیت جابه‌جایی ندارد

– هیچ گونه فناوری شارژ سریع و یا بی‌سیم در این گوشی لحاظ نشده است

– در بخش نرم‌افزاری گوشی، طراحی متریال نسخه لا‌لی‌پاپ اندرویدی کنار گذاشته شده است

gsmarena_001

هیچ تردیدی نیست که با گوشی میت اس هواوی همانند یک گوشی پرچم‌دار رفتار خواهد شد. اما قبل از اینکه به سمت ستایش ویژگی‌های بسیار بارز و جدید این گوشی برویم، شاید بهتر باشد کمی در مورد معایب آن صحبت به میان آوریم. قیمت در نظر گرفته شده برای این گوشی که شباهت بسیار زیادی به دیگر گوشی‌های پرچم‌دار سال 2015 موجود در بازار دارد، یکی از نکات منفی این گوشی به حساب می‌آید. البته مسلما این مورد نمی‌تواند به تنهایی یک مشکل و انتقاد قابل توجه به حساب آید. اما اگر نگاهی به تراشه کیرین 935 این گوشی انداخته و عملکرد ضعیف‌تر آن نسبت به دیگر گوشی‌های پرچم‌دار موجود در بازار را بررسی کنیم، به سادگی متوجه این موضوع خواهیم شد که قیمت این گوشی شاید خیلی منصفانه نباشد.

gsmarena_002

در گذشته سری تراشه‌های کیرین شرکت  هواوی در زمینه کسب امتیاز مناسب پردازشی در مقایسه با دیگر چیپ‌های قدرتمند موجود در بازار خیلی موفق نبوده‌اند. البته این مورد، موضوعی است که به طور مفصل در بخش بنچمارک‌ها به بررسی آن خواهیم پرداخت. البته انتظار می‌رود این روند بسیار بد و ناامیدکننده تراشه‌های شرکت هواوی با عرضه نسخه کیرین 950 به طور کامل از یاد کاربران زدوده شود. اما به دلیل وجود یک تراشه کیرین 935 بر روی این گوشی و البته قیمت نسبتا بالا آن، مسلما کاربران هنگام خریداری میت اس می‌بایست این دستگاه را از این نظر نیز مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند. از طرفی اگر هشت هسته ARM موجود در بخش CPU این گوشی بتوانند عملکرد خوبی را از خود نشان دهند، شاید واحد گرافیکی Mali-T628 MP4 موجود بر روی این چیپ، به دلیل تجربیات بدی که قبلا در مورد آن داشته‌ایم، نتواند امتیازات خوبی را در تست‌ها و بنچمارک‌ها از آن خود کند.

gsmarena_003

شاید بهتر باشد در ابتدای کار در مورد بخش‌‌های مختلف این گوشی قضاوت نکرده و در قسمت‌های بعدی به سراغ تست‌ها و بنچمارک‌های بخش سخت‌افزاری این گوشی برویم. بنابراین در بخش‌های بعدی به منظور بررسی گوشه کناره‌های تلفن هوشمند میت اس هواوی با تک‌نیوز همراه باشید؛

طراحی و کیفیت ساخت

طراحی و ظاهر گوشی میت اس هواوی بسیار بی‌نظیر و زیباست. کناره‌های فلزی باریک این گوشی طراحی بسیار حرفه‌ای و البته لوکسی را به آن بخشیده است. وقتی می‌گوییم که این گوشی هیچ شباهتی به دیگر محصولات ساخته شده توسط این شرکت چینی ندارد، بخش ظاهر دستگاه نیز شامل آن می‌شود. بخش جلویی این گوشی شباهت بسیار زیادی به گوشی میت 7 این شرکت دارد. نمایشگر آن بسیار وسیع و بزرگ بوده و تقریبا هیچ گونه حاشیه‌ای دور نمایشگر را فرا نگرفته است. در بخش‌های انتهایی پنل جلویی گوشی نیز از لایه شیشه‌ای 2.5D استفاده شده است که دارای لبه‌های گرد شده و صیقلی می‌باشد.

gsmarena_001

بلندگوی مکالماتی گوشی در بخش بالایی نمایشگر گوشی قرار گرفته و نشان Huawei نیز در بخش تحتانی آن دیده می‌شود.

gsmarena_012

در بخش پشتی گوشی، میت اس از لحاظ شکل و محل قرار گرفتن خطوط پلاستیکی مربوط به آنتن گوشی، شباهت بسیار زیادی به گوشی‌های میت7 و آنر7 هواوی دارد. از طرفی محل و ابعاد دوربین و حسگر تشخیص دهنده اثر انگشت نیز شامل این مورد می‌شود.

gsmarena_013 gsmarena_014

بدنه گوشی میت اس هواوی کاملا از جنس فلز می‌باشد. ظاهر این گوشی بسیار لوکس بوده و کیفیت ساخت آن نیز بسیار مناسب و البته شبیه به سری میت این کمپانی می‌باشد. از نظر نسخه‌های رنگی، این گوشی در رنگ‌هایی بسیار زیبا به همراه نمای بسیار لوکسی از فلز به بازارهای فروش عرضه شده است. این نسخه‌ها شامل رنگ‌های طلائی، خاکستری تیتانیومی، قهوه‌ای روشن و رزگلد می‌باشند.

gsmarena_015

از آنجایی که بدنه این گوشی بسیار باریک می‌باشد و البته گوشه‌ها و کناره‌ها آن گرد شده هستند، در دست گرفتن و کار کردن با آن بسیار لذت‌بخش است. از طرفی به این دلیل که پنل پشتی دستگاه دارای انحراف خاصی است، به خوبی در کف دست کاربر قرار گرفته و از این نظر حاشیه امن بسیار خوبی را فراهم می‌آورد.

gsmarena_016

بدنه این گوشی دارای ابعاد دقیق 149.8 × 75.3 × 7.2 میلی‌متر می‌باشد که البته از این لحاظ از گوشی میت 7 این شرکت، باریک‌تر به حساب می‌آید. از طرفی این گوشی بسیار سبک نیز بوده و دارای وزنی برابر 156 گرم می‌باشد. جالب است بدانید که گوشی کوچکتر آنر7 هواوی دارای همین میزان سنگینی می‌باشد.

کلیدها، حسگر‌ها و شیار‌ها

همانطور که قبلا به آن اشاره شد، میت اس هواوی از ویژگی‌های ترکیبی دیگر گوشی‌ها بهره‌مند است. این موضوع مربوط به کلیدها و کنترل‌های موجود بر روی بدنه این گوشی نیز می‌شود. کنترل‌های روی بدنه گوشی به شکلی قرار گرفته‌اند که دسترسی به آنها بسیار آسان و راحت باشد. از طرفی میزان پاسخگویی آنها نیز بسیار مطلوب بوده و از این جهت به دلیل عدم تغییر این بخش از سوی شرکت هواوی، بسیار خوشحال هستیم.

gsmarena_002

طراحی این گوشی بسیار مینیمالیستی و ساده است. هیچ چیز در مکان غیر‌منطقی و خاصی قرار نداشته و همه چیز عادی می‌نماید. شرکت هواوی از یک نمایشگر 5.5 اینچی با دقت فول اچ‌دی برای این گوشی استفاده کرده است. صفحه نمایش این دستگاه از گوشی آنر 7 این شرکت بزرگتر بوده و از طرفی از نمایشگر 6.0 میت 7 نیز کوچکتر می‌باشد. در واقع به نظر می‌رسد ابعاد نمایشگر این گوشی بسیار ایده‌آل و مناسب باشد. از طرفی این گوشی از یک پنل نمایش امولد بهره‌مند است که کمتر در گوشی‌های ساخته شده توسط این کمپانی قابل مشاهده می‌باشد.

 

gsmarena_003

تنها موردی که در بخش جلویی دستگاه بیشتر از همه خود را نشان می‌دهد، مربوط به نشان و لوگوی شرکت هواوی در زیر نمایشگر گوشی می‌شود. از طرفی در بخش فوقانی آن نیز شاهد قرارگیری بلندگوی مکالماتی گوشی، دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی دستگاه و همچنین فلاش LED قدامی گوشی هستیم. فلاش LED با یک پوشش خاکستری رنگ پوشیده شده است که احتمال می‌رود این موضوع به دلیل فیلتر کردن نور خروجی از آن باشد. حسگرهای نورسنجی محیط و مجاورت‌سنج نیز در کنار بلندگوی این بخش قرار گرفته‌اند.

gsmarena_006 gsmarena_007

در کناره سمت چپ بدنه گوشی تقریبا چیز خاصی دیده نمی‌شود. در واقع در این بخش فقط شیارهای مربوط به سیم کارت و کارت حافظه جانبی (یا سیم کارت ثانویه در مدل دو سیم کارته) قرار دارند.

gsmarena_004 gsmarena_005

در بخش کناره سمت راست میت اس، کلیدهای پاور گوشی و کنترل صدا قرار دارند. هر دو کلید دارای طراحی گرد شده و برس خورده بسیار جالب و دل‌پذیری هستند.

gsmarena_008 gsmarena_009

در بخش فوقانی بدنه گوشی نیز شاهد قرارگیری سوکت جک 3.5 میلی‌متری صدا، هستیم و البته درست در کنار آن، میکروفون ثانویه گوشی به منظور حذف صدای نویز محیط قرار گرفته است. البته شاید بهتر باشد بگوییم، میکروفون سوم، زیرا دو عدد میکروفون در بخش تحتانی دستگاه در نظر گرفته شده‌اند.

gsmarena_010 gsmarena_011

در بخش تحتانی این گوشی شاهد قرارگیری دو توری به صورت قرینه هستیم. البته تنها در داخل یکی از آنها، بلندگوی گوشی جای داده شده است و در واقع جفت میکروفون دیگر که قبلا در مورد آن توضیح داده شد، در توری دیگر مخفی شده‌اند.

gsmarena_012

همانطور که در بخش‌های قبلی به آن اشاره شد، ناحیه خلفی میت اس دارای انحنای خاصی است که باعث ایجاد گریپ بسیار مطمئن و خوبی می‌شود. از طرفی وجود بدنه باریک به این موضوع بیش از پیش کمک کرده است. دو خط پلاستیکی به منظور دریافت هر چه بهتر امواج و عدم اختلال در این کار نیز در بخش‌های فوقانی و تحتانی این ناحیه قرار گرفته‌اند. شکل و محل قرارگیری آنها شباهت بسیار زیادی به گوشی میت 7 هواوی دارد. از طرفی شکل مربعی ماژول دوربین اصلی این گوشی و همچنین فلاش LED دو گانه آن شباهت بسیار زیادی به گوشی آنر 7 هواوی دارد. در واقع باید گفت که در این بخش تنها حسگر اثر انگشت است که کمی تغییر پیدا کرده و بهبود یافته است. در حقیقت شاید از نظر ظاهری هیچ تغییری نکرده باشد اما از نظر عملکردی نسبت به نسل پیشین خود بسیار بهتر شده است.

gsmarena_014

طی بررسی‌های به عمل آمده متوجه شدیم که این حسگر یکی از سریع‌ترین و البته دقیق‌ترین سنسورهایی است که تا به امروز با آن کار کرده‌ایم. به لطف تراشه کیرین 935 قرار گرفته بر روی این گوشی، نیازی به فعال کردن گوشی و روشن کردن نمایشگر آن به منظور استفاده از این حسگر وجود نداشته و در واقع در حالت خاموش بودن صفحه نمایش گوشی نیز می‌توان از آن استفاده کرد.

gsmarena_013

از طرفی جالب است بدانید که در گوشی میت اس هواوی این حسگر در کنار تشخیص اثر انگشت کاربر خود، قادر است جسجرهای لمسی انجام شده بر روی خود را نیز شناسایی کرده و آنها را اعمال نماید. این جسجر در زمینه پایین کشیدن نوار اعلانات و یا گشت و گذار در بین تصاویر در برنامه گالری بسیار به کار خواهد آمد. مسلما این موارد بسیار مفید و کاربردی خواهند بود.

نمایشگر

همانطور که قبلا به آن اشاره شد، میت اس هواوی دارای یک نمایشگر 5.5 اینچی از نوع امولد است که البته این از صفحه نمایش را کمتر می‌توان در تولیدات این شرکت چینی یافت. در واقع قبلا هم این شرکت، گوشی‌هایی با صفحه نمایش امولد تولید کرده بود که اسند پی1 و البته گوشی جدید نکسوس 6 پی، از جمله آنها می‌باشند. وجود پنل امولد در این گوشی، این دستگاه را از گوشی‌های جدید این شرکت همانند پی8، میت7 و آنر7 (که دارای پنل IPS LCD هستند) مجزا خواهد نمود. در بررسی‌های به عمل آمده متوجه این موضوع شدیم که نمایشگر این گوشی رنگ مشکی را با غلظت بسیار بالایی نشان داده و از این رو میزان نسبت کنتراست تصویر در این نمایشگر بسیار بالاست.

gsma rena_001

در بخش تنظیمات این گوشی، درجه‌بندی‌های خاصی به منظور گرم‌تر و یا سردتر کردن رنگ‌های به نمایش در آمده وجود دارند. با کشیدن کلید درجه به سمت رنگ‌های گرم شاهد افزایش سفیدی‌های تصویر خواهید بود و از طرفی با حرکت به سمت مخالف نیز غلظت رنگ‌ها افزایش خواهند یافت. حداکثر میزان روشنایی تصویر گوشی میت اس (372 نیت) برای یک دستگاه با نمایشگر امولد بسیار مناسب است. گرچه در گوشی‌های شرکت سامسونگ مجهز به همین نوع پنل شاهد افزایش این مقدار هستیم. برای مثال در گوشی گلکسی نوت5، می‌توان در حالت دستی میزان روشنایی را به عدد 439 نیت رساند و البته بیشتر از این میزان (620 نیت) نیز در حالت خودکار ممکن خواهد بود. از طرفی گوشی‌هایی که دارای پنل IPS LCD می‌باشند، به سادگی به میزان روشنایی بالا تصویر دست پیدا می‌کنند.

Untitled

از آن جایی که میت اس هواوی از پنل امولد بهره‌مند است، میزان خوانایی نمایشگر آن در زیر نور آفتاب می‌‌بایست بسیار مناسب باشد. در طی بررسی‌های به عمل آمده این مورد به اثبات رسید و نمایشگر این گوشی توانست امتیازی بالاتر از حد میانگین را از آن خود کند.

Untitled

تست دوام باتری

میت اس هواوی در درون بدنه خود از یک باتری با ظرفیت 2700 میلی‌آمپر ساعت بهره می‌برد. شاید این میزان ظرفیت برای یک گوشی 5.5 اینچی نسبتا کم باشد زیرا گوشی‌های آنر 7 و میت 7 هواوی هر کدام به ترتیب دارای باتری‌هایی با ظرفیت 3100 و 4100 میلی‌آمپر ساعت می‌‌باشند. جالب است بدانید که این گوشی با وجود در اختیار داشتن باتری با ظرفیت کمتر، امتیاز بسیار مناسب و رضایت‌بخشی را از آن خود کرده و در بخش امتیاز کلی، تنها با اختلاف چند ساعت از گوشی‌های نام‌برده عقب ماند. در نهایت میت اس توانست امتیاز 60 ساعت دوام باتری را از آن خود کند.

gsmarena_001

با بدست آوردن امتیاز 60 ساعت دوام باتری، میت اس در دسته گوشی‌های متوسط در این حوزه قرار می‌گیرد. امتیاز‌های کسب شده در بخش مکالمه صوتی تحت شبکه 3G و همچنین حالت آماده به کار باعث شدند تا از میزان نتیجه پایانی کاسته شود. در واقع امتیاز 60 ساعت این گوشی به آن معناست که می‌توان به مدت دو روز و نیم از این گوشی استفاده کرد. البته این مقدار دوام باطری در صورت استفاده از ویژگی‌های مکالمه 3G، وب گردی و تماشای فیلم، هر کدام به میزان یک ساعت در روز تعریف می‌شود.

قابلیت‌های ارتباطی

همانطور که قبلا به آن اشاره شد، این گوشی در دو نسخه تک و دو سیم کارت به بازارهای فروش عرضه گشته است. لازم به ذکر است که در نسخه دو سیم کارته، شیار سیم کارت ثانویه و همچنین کارت حافظه جانبی مشترک خواهد بود و در واقع کاربر نمی‌تواند از این دو ویژگی به طور همزمان استفاده نماید. این گوشی دارای GSM چهار بانده با فرکانس‌های 850 / 900 / 1800 / 1900 مگاهرتزی، 3G چندین بانده (بسته به نسخه منطقه‌ای) و LTE Cat.6 با حداکثر سرعت دانلود 300 مگابیت بر ثانیه می‌باشد. از طرفی میت اس دارای وای‌فای دو بانده با استاندارد 802.11 a/b/g/n و همچنین هات‌اسپات، نسخه 4.0 بلوتوث، جی‌پی‌اس به همراه A-GPS و گلوناس می‌باشد. NFC از دیگر سرویس‌های موجود در این گوشی می‌باشد.

رابط کاربری

گوشی هوشمند میت اس هواوی از آخرین نسخه رابط کاربری انحصاری این شرکت بهره می‌برد. در واقع این گوشی چینی از نسخه 3.1 رابط کاربری اموشن به همراه ویرایش 5.1 از سیستم عامل اندروید موسوم به لالی‌پاپ بهره می‌برد. البته باید گفت که این نسخه از رابط کاربری اموشن، اولین نسخه از رابط نرم افزاری این کمپانی چینی است که بر روی نسخه جدید سیستم عامل اندروید گوگل با نام لالی‌پاپ قرار می‌گیرد. البته این نسخه، شباهت بسیار زیای به نسخه‌های پیشین داشته و البته در مواردی، بهبودهایی در عملکرد آن دیده می‌شود. در واقع با حضور نسخه لالی‌پاپ سیستم عامل اندروید و ویژگی‌های جدید آن شامل افزایش و بهبود عملکرد نرم افزاری، ثبات و همچنین بهبودهایی که در مورد APIها انجام گرفته است، رابط کاربری اموشن هواوی دارای همان ظاهر قبلی بوده و حسی تکراری را به کاربر خود منتقل خواهد کرد.

gsmarena _001

در واقع این طور می‌تواند بهتر توضیح داد که تنها کاری که هواوی در این گوشی انجام داده است، مربوط به قرار دادن نسخه جدیدی از سیستم عامل اندروید و در کنار آن، ارتباط میان رابط کاربری با نسخه جدید این سیستم عامل بوده است. در حقیقت کمپانی هواوی کمی در این حیطه ضعیف کار کرده است و اثری از طراحی متریال گوگل در آن دیده نمی‌شود. همچنین طراحی تخت رابط کاربری هواوی بر روی این گوشی نیز بر جای مانده است و اثری از نما‌های زیبای نسخه جدید سیستم عامل اندروید در آن دیده نمی‌شود. در نهایت می‌توان گفت که نسخه 3.1 رابط کاربری اموشن هواوی، استایل و طراحی خود را از نسل‌های پیشین خود محفوظ نگه داشته است و در واقع هدف هواوی از این کار، صدمه نزدن به تجربه کاری کاربران دنیا از رابط کاربری محصولات این شرکت بوده است. البته شرایط تا آن حد هم بد نبوده و این رابط کاربری هم اینک دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های بسیار زیادی بوده و کاربران و طرفداران این گوشی می‌توانند از ویژگی‌های بسیار متنوع آن بهره‌مند شوند.

صفحه لاک اسکرین (قفل صفحه) میت اس هواوی از طراحی و افکت انیمیشنی sunshine بهره می‌برد و با کشیدن انگشت بر روی آن، این افکت نمایان خواهد شد. کمپانی هواوی در این رابط کاربری، ویژگی‌های بسیار جالبی را قرار داده است که تعویض خودکار تصویر پس زمینه صفحه لاک اسکرین گوشی (دارای تصاویر متنوع با موضوع‌های مختلف)، یکی از آنها است. همچنین امکان قرار دادن ویجت‌های مختلف بر روی این بخش نیز وجود داشته و کاربر می‌تواند همانند طراحی سیستم عامل iOS، آیکون‌های میانبر  زیبایی را  در این قسمت جای دهد. همچنین در هنگام رومینگ و  وارد شدن به یک کشور جدید، ویجت ساعت  دو گانه به طور خودکار به این قسمت اضافه می‌شود و در حقیقت، زمان کشور در حال حضور را نشان خواهد داد. در صورت استفاده از حسگر اثر انگشت به منظور باز کردن قفل گوشی، از صفحه لاک اسکرین دستگاه به طور خودکار خواهید گذشت.

در نسخه قبلی این سیستم عامل، تصاویر گرافیکی با نام Covers وجود داشتند و که تعداد بسیار زیادی از تصاویر به طور پیشفرض در این بخش قرار داشتند. علاوه بر آن در این قسمت امکان جستجو و همچنین دانلود موارد بیشتر نیز وجود دارد. همچنین هواوی با کاربران خود همانند شهروندان درجه یک رفتار کرده (!) و در این بخش شاهد قرار گیری محلی اختصاصی به منظور مدیریت دانلودها، کانال‌های مربوط به آنها، به اشتراک گذاری و همچنین  تنظیمات بروز رسانی خودکار تحت شبکه وای‌فای هستیم. علاوه بر آن، در این بخش، قسمت خاصی تعبیه شده است که کاربر می‌تواند تصاویر مورد علاقه خود را انتخاب کرده و سپس، ترتیب بین آنها را مشخص کند. در نتیجه با هر بار روشن کردن صفحه نمایش گوشی، شاهد نمایش تصویر جدیدی خواهد بود و از این لحاظ، این بخش از گوشی هیچ وقت برای کاربر کسل کننده نخواهد بود. در این نسخه از سیستم عامل اندروید (5.1.1)، این قابلیت موجود نخواهد بود.

قسمت دیگری که شباهت بسیار زیاد این رابط کاربری را به سیستم عامل iOS اپل نشان می‌دهد، مربوط به زمانی است که در هنگام حضور در بخش لاک اسکرین گوشی، انگشت خود را از زیر نمایشگر به سمت بالا سُر می‌دهید. در این حالت، صفحه کوچکی را به بالا خواهید کشید که همانند طراحی محصولات کمپانی اپل، میانبر‌هایی را در قالب منویی زیبا و لوکس به نمایش می‌گذارد. در واقع در این بخش شاهد لوازمی به منظور کنترل هر چه بهتر تصاویر سرویس کاور این گوشی هستیم و برای مثال کاربر می‌تواند تصاویر را به سمت جلو یا عقب حرکت دهد. همچنین میانبرهای ضروری و مفیدی همانند آیکون ضبط صدا، ماشین حساب، چراغ قوه و دوربین نیز در این بخش دیده می‌شود.

در صورت باز کردن قفل صفحه گوشی به بخش هوم اسکرین یا صفحه اصلی آن وارد می‌شویم، جایی که شاهد طراحی استاندارد هواوی هستیم. در قسمت تحتانی این بخش، پنج آیکون میانبر وجود دارند که قابلیت ویرایش توسط کاربر را داشته و در تمامی مسیر صفحه اصلی گوشی قابل مشاهده می‌باشند. قابلیت جای گذاری حداکثر 9 قاب در بخش صفحه اصلی از دیگر خصوصیات این قسمت است. مسلما این مقدار به دلیل نبود کشوی برنامه‌ها در این رابط کاربری توسط برنامه‌های از پیش نصب شده و دیگر اپلیکیشن‌ها پُر خواهد شد. در حقیقت تمامی برنامه‌هایی که در آینده نصب خواهید کرد، به این بخش منتقل خواهد شد و دیگر خبری از ردیف و ستون‌هایی از برنامه‌ها نخواهد بود، البته این منظره در رابط کاربری‌های شرکت‌های اپل و شیائومی و همچنین در نسخه وانیلی سیستم عامل اندروید هم به وضوح قابل مشاهده است. از مزیت‌های این طراحی، عدم نگرانی کاربر در ایجاد میانبر‎هایی از آیکون برنامه‎های مورد نظر خود در صفحه اصلی گوشی می‌باشد. از معایب آن نیز عدم توانایی کاربر در مخفی کردن آیکون برنامه‌ها است و در حقیقت باعث ایجاد ازدحام و شلوغی صفحه اصلی گوشی خواهد شد. هرچند امکان قرار دادن آنها در پوشه‌های مختلف و گروه‌بندی آنها نیز وجود دارد.

با اعمال فرمان لمسی pinch (نزدیک کردن دو انگشت به هم بر روی صفحه نمایش)، به بخش  دیگری به نام  Overview mode یا تنظیمات صفحه هوم اسکرین گوشی منتقل خواهید شد و در این بخش می‌توان به تنظیم قاب‌های صفحه اصلی (اضافه کردن و یا حذف آنها) اقدام کرد. پشتیبانی از ویجت‌ها از دیگر قابلیت‌های این بخش بوده و گرچه تعدادی از ویجت‌های پیش‌فرض اندروید در ابتدا در آن قرار دارد اما ویجت‌های اختصاصی هواوی نیز به آن اضافه گشته است.

پشتیبانی از قرار دادن و جای گذاری تم‌ها (Themes) از دیگر قابلیت‌های نرم افزاری این رابط کاربری زیبا بوده و با انتخاب یک تم‌، مواردی همچون تصویر پس‌زمینه گوشی، طراحی قفل صفحه، سیستم و آیکون برنامه‌ها، فونت نوشتاری سیستم، رنگ کلی سیستم و همچنین صدا‌ها و هشدار‌ها دست خوش تغییر می‌شوند. امکان تطبیق انیمیشن انتقالی قاب‌های صفحه اصلی و برنامه‌ریزی به منظور تغییر تصویر پس‌زمینه به طور تصادفی یا تحت فاصله زمانی معین از دیگر ویژگی‌های این بخش می‌باشد. البته موتور تغییر تم‌های این گوشی بسیار قدرتمند بوده و علاوه بر تغییر ظاهر و انیمیشن‌های رابط کاربری این گوشی، تجربه متفاوتی از رابط کاربری گوشی را به کاربر القا خواهد نمود. همچنین کاربر می‌تواند از میان گستره زیادی از طراحی‌های رابط کاربری، مورد دلخواه خود را برگزیند. برای مثال می‌توان از میان گزینه‌های طراحی کودکانه (کارتونی و انیمیشنی)،مینیمالیستی (ساده)، خلاقانه، جدی و عاشقانه، یکی از موارد دلخواه را انتخاب کنید. همچنین اگر از طراحی تم‌های موجود خوشتان نیامده و مایل به تغییر اساسی آنها هستید، تنظیماتی اختصاصی بدین منظور موجود بوده و کاربر می‌تواند تمامی بخش‌های آن را به دلخواه خود تغییر دهد.

صفحه اعلانات گوشی دارای دو بخش است که اولین قسمت مربوط به اعلانات گوشی بوده و آنها بر اساس اطلاعات زمانی ترتیب‌بندی می‌شوند. در صفحه دوم نیز شاهد قرار‌گیری تنظیمات فوری گوشی خواهید بود. در حالت عادی تنها 3 ردیف از آیکون تنظیمات فوری به نمایش در خواهد آمد و در پایین آن نیز محل قرار‌گیری میله تنظیم روشنایی نمایشگر جای داده شده است. همچنین سایه رنگی که در پس زمینه این صفحه قرار گرفته است، دارای درجه‌ای به منظور تغییر و تعدیل میزان آن توسط کاربر بوده و البته این صفحه شفاف با نمای تار خود ما را دوباره به یاد رابط کاربری iOS اپل می‌اندازد.

در صفحه  مربوط به جابه‌جایی میان برنامه‌های گوشی میت اس هواوی که با نگه داشتن دکمه ناوبری آن در قسمت پایینی نمایشگر گوشی به این قسمت منتقل خواهید شد، شاهد نمایش صفحه خواهید بود که در آن برنامه‌های در حال اجرا نمایش داده می‌شود و امکان بستن هر کدام از برنامه‌ها با کشیدن انگشت بر روی آنها وجود دارد و اگر تعداد برنامه‌ها زیاد بود، می‌توانید از دکمه Clear all بدین منظور استفاده کنید. در بالای این دکمه میزان حافظه رم کل و همچنین میزان اشغال شده آن توسط برنامه‌های جاری، نشان داده می‌شود.

این شرکت چینی در حیطه طراحی این نسخه از رابط کاربری اموشن از ویژگی‌های نرم‌افزاری زیادی استفاده کرده است و بخش‌های مدیریت انرژی، تنظیمات مربوط به کلید‌های ناوبری، ایجاد هوم اسکرین ساده (شبیه به طراحی گوشی‌های با استایل سیستم عامل ویندوز فون)، حالت Do not disturb (به منظور غیر فعال کردن صدای تمامی هشدار‌ها) و حتی مود استفاده از گوشی با یک دست، از جمله این قابلیت‌ها هستند.

gsmarena_029

حالت  Do Not Disturb نیز وجود دارد که بوسیله آن، تمامی صدا‌های هشدار در حالت قفل گوشی غیر‌فعال می‌شوند و این حالت قابلیت تنظیم شدن داشته و می‌توان بر اساس تاریخ و زمان، آن را شخصی‌سازی کرد. همچنین امکان جای گذاری استثنائاتی نیز بر روی آن وجود خواهد داشت. همچنین وقتی در زمان استراحت خود قرار می‌گیرید و مایل به انجام کارها و فعالیت‌های اینترنتی بدون وقفه، با ثبات و بدون تاخیر با دنیای بیرون خود هستید، می‌توانید از ویژگی لینک پلاس (+Link) این گوشی بهره ببرید. با استفاده از این قابلیت، شبکه اینترنتی گوشی، بین شبکه وای‌فای و دیتای گوشی جا‌به‌جا شده و هر کدام از مواردی که اختلال کمتری در آن دیده شود، به عنوان شبکه اینترنتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. همچنین ویژگی سیگنال پلاس نیز وجود دارد که با استفاده از آنتن اضافی گوشی، قابلیت‌های ارتباطی گوشی را بهبود بخشیده و با استفاده از آن، کاربر می‌تواند در فضای حرکت بسیار سریع قطار از بهترین کیفیت تماس بهره ببرد.

رابط کاربری این گوشی دارای تنظیمات بسیار پیشرفته و گوناگونی بوده و از این نظر کاربر می‌تواند به بخش‌های گسترده‌ای دسترسی داشته باشد. در واقع بسیاری از بخش‌های رابط کاربری این گوشی در جهت علایق کاربر شکل گرفته است و برای مثال، می‌توانید گوشی خود را (از طریق صفحه لاک اسکرین) به دستگاهی بسیار امن تبدیل کنید.

از آنجایی که قبلا به این موضوع اشاره شد، در نسخه 3.1 رابط کاربری اموشن هواوی، کاربر می‌تواند به بخش‌های بسیار زیادی دسترسی داشته و عملکرد بخش‌های زیادی را تحت نظر داشته باشد. تنظیمات اختصاصی مربوط به میزان دسترسی برنامه‌های مختلف در بخش‌های صفحه اعلانات و شبکه دیتای گوشی از جمله این موارد هستند. در بخش تنظیمات اصلی صفحه اعلانات گوشی، بخشی به همین منظور تعیین گشته است که کاربر می‌تواند بر روی برنامه‌ها مختلف نظارت داشته و در حقیقت، سطح نمایش اعلانات مربوط به هر برنامه تنظیم می‌شود. همان طور که میدانید، سه نوع اعلان مختلف بر روی این نسخه از سیستم عامل اندروید قابل مشاهده خواهد بود و اعلان نواری (معمولی)، اعلانی که بر روی صفحه لاک اسکرین گوشی به نمایش در می‌آید و اعلان تصویری بزرگ، از جمله این درجات خواهند بود. همچنین تنظیماتی برای بخش شبکه دیتای گوشی نیز تعبیه گشته است و کاربر می‌تواند به میزان دسترسی و سطح استفاده مجاز هر اپلیکیشن از شبکه اینترنت سیم کارت نظارت دقیقی داشته باشد. در واقع کاربر اجازه استفاده هر برنامه از شبکه وای‌فای یا دیتای گوشی را ویرایش و تنظیم کرده و با استفاده از این ویژگی، از حد رفت میزان بسیار زیادی از ترافیک اینترنتی کاربر جلوگیری می‌شود و به بهینه سازی مصرف اینترنت دیتا سیم کارت موجود در گوشی و استفاده از آن در زمینه‌‌های مورد نیاز، کمک می‌شود.

از طرفی این رابط کاربری همانند قسمت‌های پیشین، دارای بخشی به منظور مدیریت باتری گوشی نیز بوده و علاوه بر آن رابط کاربری اموشن دارای رابط کاربری خاصی به منظور مدیریت برنامه‌های محافظ شده می‌باشد. در حقیقت این موضوع به آن معناست که کاربر می‌تواند برنامه‌های ضروری و خاصی را به عنوان برنامه‌های محافظت شده تعیین کند و از اینجای کار، برنامه‌ مورد نظر هیچ محدودیت خاصی (همانند آنچه در بخش‌های پیشین دیده شد) را حس نخواهد کرد و می‌تواند به اندازه دلخواه خود از باتری یا اینترنت دیتای گوشی (حتی وقتی صفحه نمایش گوشی خاموش بوده و یا برنامه مزبور در حالت پس‌زمینه در حال اجرا است) استفاده کند. مسلما اپلیکیشن‌هایی که در این لیست قرار نگرفته‌اند، از این امتیازات محروم خواهند بود. مطمئنا وجود این گونه تنظیمات کنترلی در این سطح (که باعث شگفتی و حیرتمان شد)، باعث تبلیغ هرچه بهتر گوشی‌های این شرکت چینی شده و امیدواریم که کمپانی‌های بزرگ و مشهور دنیا در آینده‌ای نزدیک، بتوانند این سطح از تنظیمات و دسترسی ساده کاربران به بخش‌های مهم و کاربردی تنظیمات گوشی را برای دستگاه‌های هوشمند خود محیا کنند. به احتمال زیاد، با قرار دادن این بخش نرم افزاری توسط کمپانی‌های دیگر، در کنار فروش بیشتر محصولات خود، می‌توانند شاهد کسب امتیازات بسیار خوبی در تست‌های سخت افزاری دستگاه‌های خود باشند.

حتی جالب است بدانید که گستره دسترسی کاربران به ویرایش حالت‌های دلخواه خود بسیار زیاد بوده و در این رابط کاربری امکان ویرایش و تنظیم حالات مختلف کلید‌های ناوبری پیش‌فرض اندرویدی موجود در زیر صفحه نمایشگر نیز وجود دارد. امکان جا‌به‌جایی میان دکمه‌های task switcher (کلید جا‌به‌جایی میان برنامه‌ها) و back (کلید بازگشت) وجود داشته و حتی می‌توان به گذاشتن میانبری به منظور نمایش صفحه اعلانات نیز اقدام کرد. همچنین قابلیت مخفی‌سازی بخش ناوبری گوشی و آشکار‌سازی آن توسط کشیدن انگشت دست از پایین‌ترین محل نمایشگر به سمت بالا نیز وجود دارد. علاوه بر آن، این گوشی دارای تنظیماتی اختصاصی به منظور کار کردن هرچه بهتر و راحت‌تر کاربر با نمایشگر نسبتا بزرگ گوشی و توسط یک دست خود است.

از طرفی این رابط کاربری دارای فرمان‌های حرکتی مخصوص به خود بوده و با برگرداندن گوشی به اطراف، کج کردن، برداشتن گوشی و دیگر موارد موجود، می‌توانید وظایف خاصی را به گوشی اختصاص دهید. این ویژگی دارای تنظیمات بسیار زیادی بوده و به اصطلاح، دست کاربر در این بخش بسیار باز است.

علاوه بر آن امکان فعال‌سازی قابلیتی جدید به نام دکمه تعلیق یا Suspend button نیز وجود دارد که توسط آن و با کشیدن انگشت دست از هر سمت نمایشگر به سمت داخل آن، منویی شناور ظاهر خواهد شد که در این لیست، دکمه‌های Back و Home و Task Switcher (همان 3 دکمه ناوبری گوشی) به همراه Lock (قفل گوشی) و Close all (به منظور بستن تمامی برنامه‌های در حال اجرا) وجود دارند. بوسیله این ویژگی می‌توانید به راحتی گوشی خود را با یک دست به طور کامل کنترل نمایید.

اگر تا به اینجای کار از بخش‌های مختلف مدیریتی و دسترسی‌های آسان مربوط به گوشی میت اس هواوی کیفور شده‌اید، بهتر است بدانید که اگر انرژی لازم جهت دست زدن به گوشی خود را نداشته باشید، کمپانی هواوی به این موضوع نیز رسیدگی کرده است و در حقیقت این دستگاه، کلمات شما را خواهد شنید و به آنها عمل خواهد کرد. این قابلیت رابط کاربری اموشن که با نام Speech awareness شناخته می‌شود، شباهت بسیار زیادی به سرویس صوتی گوشی‌های نکسوس گوگل و گلکسی سامسونگ داشته و دارای قابلیت‌های به منظور پرداختن به دستورات صوتی کاربر، حتی در زمان قفل بودن و یا خاموش بودن صفحه نمایش گوشی می‌باشد. کمپانی هواوی این اپلیکیشن را طوری تنظیم کرده است که با گفتن عبارت پیشفرض “okay emy”، آگاه شده و البته این مورد در بخش wakeup word قابل تنظیم می‌باشد. اگر این ویژگی توسط کاربر فعال شود و سپس کاربر با گفتن جمله پیشفرض، گوشی را از حضور خود آگاه و هوشیار کند، می‌توان توسط این سرویس و دستورات صوتی مربوط به آن، اعمال بسیار زیادی همانند برقراری تماس و دیگر موارد در این زمینه را اجرا کرد. همچنین این برنامه دارای ویژگی‌های قابل ویرایش بسیار زیادی بوده و واژه ابتدایی آن نیز قابل تعریف است. علاوه بر آن، در این بخش می‌توانید به منظور تشخیص هرچه بهتر صدای خود توسط این سرویس، تست‌های خاصی را انجام دهید.

gsmarena_051

این بخش همچنان دارای تنظیمات پیشرفته دیگری در این بخش بوده و به راحتی کاربر در کار کردن با این گوشی کمک خواهند کرد. حالت‌های استفاده از دستکش (glove mode)، کاور هوشمند (smart cover) و مدیریت هوشمند هدفون (smart headset control) از جمله دیگر موارد این دسته از تنظیمات هستند. بهتر است دانید که این گوشی همانند سری گوشی‌های گلکسی نوت سامسونگ دارای اپلیکیشن‌هایی به منظور کار کردن همزمان بر روی نمایشگر گوشی نیز می‌باشد.

در نهایت می‌توان به حسگر اثر انگشت بسیار مناسب و بهبود یافته این گوشی اشاره کرد. در طی بررسی‌های انجام شده بر روی بسیاری از گوشی‌های مجهز به حسگر اثر انگشت متوجه شدیم که سنسور موجود بر روی میت اس یکی از سریع‌ترین موارد می‌باشد. گرچه ممکن است بهترین حسگر تا به این تاریخ نباشد. حداکثر می‌توان اثر انگشت پنج کاربر را بر روی آن ثبت کرده و از طرفی می‌توان بر روی برنامه‌ها و یا محتواهای چند رسانه‌ای نیز قفل گذاشت. از طرفی این حسگر به مثال یک تاچ‌پد نیز برای شما عمل خواهد کرد و دارای ویژگی‌های و جسجرهای منحصر به فرد خود می‌باشد. پایین و بالا رفتن در بین عکس‌ها در اپلیکیشن گالری و همچنین حرکت دادن نوار اعلانات از جسجرهای مربوط به آن است.

بنچمارک‌ها و قدرت سخت‌افزاری

میت اس هواوی دارای تراشه کیرین 935 این کمپانی می‌باشد. این چیپ در بخش CPU خود دارای هشت هسته کورتکس A53 می‌باشد که چهار عدد آنها با فرکانس 2.2 گیگاهرتزی بوده و چهارتای دیگر نیز بر روی فرکانس 1.5 گیگاهرتزی تنظیم شده‌اند. قبلا عملکرد نسبتا ناامیدکننده تراشه کیرین 935 را در گوشی آنر 7 هواوی و همچنین تراشه کیرین 930 را در گوشی پی8 این شرکت شاهد بودیم. در حقیقت هسته‌های ARM موجود در این تراشه کاملا بر حسب انتظار ظاهر می‌شدند. اما مشکل واقعی در بخش واحد گرافیکی این تراشه‌ها بود که بسیار ضعیف‌تر از رقبا امتیازگیری می‌کردند. در این تراشه، واحد گرافیکی Mali-T628 MP4 وجود دارد که قبلا در گوشی‌های پیشین این شرکت چینی شاهد کسب نتایج ضعیف آن بودیم.

gsmarena_005

در ابتدای کار به سراغ بنچمارک گک بنچ 3 که مربوط به تست عملکرد خام CPU تراشه‌ها می‌شود، رفتیم. در این بخش شاهد بودیم که تراشه موجود در گوشی میت اس هواوی توانست امتیازی نسبتا برابر با گوشی‌های بسیار قدرتمند جی4 ال‌جی و نوت 4 سامسونگ را از آن خود نماید. البته در حالت کلی انتظار می‌رود عملکرد این تراشه مشابه اسنپدراگون 615 کوالکام باشد.

Untitled

در ادامه کار به سراغ بنچمارک مشهور آنتوتو رفتیم که تست ترکیبی به حساب آمده و به بخش‌های مختلف سخت‌‌افزاری گوشی، یک امتیاز می‌دهد. در بخش زیر شاهد این موضوع هستیم که تراشه کیرین 935 موجود در گوشی میت اس هواوی به دلیل عملکرد ضعیف بخش واحد گرافیکی خود نتوانست امتیازی بالایی را به خود اختصاص دهد. اما با این حال امتیاز کسب شده در این بخش بسیار نزدیک به تراشه‌های قدرتمند شرکت کوالکام می‌باشد.

Untitled

در تست بیس مارک که یک بنچمارک تمام عیار به حساب می‌آید، تراشه موجود در گوشی میت اس دوباره امتیاز میانگینی را از آن خود کرد و با اینکه هنوز هم از تراشه اسنپدراگون 615 بالاتر است اما دوباره از تراشه‌های قدرتمندتر عقب مانده است.

در ادامه کار در بخش تک هسته‌ای (مربوط به CPU) این گوشی نتوانست امتیاز خوبی را از آن خود کند. هر چند در بخش چند هسته‌ای امتیازات بهتری بدست آمد. جالب است بدانید که در طی اجرای برنامه بنچمارک بر روی این گوشی، مشکلاتی بوجود آمد که ممکن است علت کاهش این امتیازات باشد.

Untitled 2 3

در نهایت به بخش تست واحد گرافیکی این تراشه در بنچمارک GFX وارد شدیم. مسلما عملکرد واحد گرافیکی تراشه موجود در گوشی میت اس، از بزرگترین معایب این چیپ به حساب می‌آید. طی بررسی‌های به عمل آمده متوجه شدیم که واحد گرافیکی Mali-T628 MP4 موجود در میت اس هواوی چیزی برابر با دیگر گوشی‌های تولید شده توسط این کمپانی چینی است. البته در مورد حوزه گرافیکی رابط کاربری این گوشی نمی‌بایست خیلی نگران بود زیرا این بخش‌ها به صورت خیلی روان و منظم جریان می‌یابند. در هر حال باید گفت که این گوشی برای کاربران علاقه‌مند به بازی‌های سنگین و گرافیکی خیلی مناسب نخواهد بود.

Untitled 2 3 4 5

اگر به خاطر داشته باشید، در نسخه قبلی این رابط کاربری در حوزه بهینه‌سازی، اشکالاتی وجود داشت که البته با نگاهی به امتیازات و نتایج کسب شده در بخش‌های وب‌گردی متوجه می‌شویم که هنوز این موارد به طور کامل رفع نشده‌اند. با اینکه مرورگر پیش‌فرض این گوشی، برنامه قدرتمند کروم گوگل می‌باشد اما امتیازات بدست آمده در دو بنچمارک زیر، خبر از ضعف این تراشه در این بخش می‌‌دهند.

Untitled 2

در نهایت باید گفت که این نسخه از رابط کاربری هواوی هنوز هم جای تغییر و بهبودی دارد. هر چند بخش گرافیکی این تراشه همانطور که انتظار می‌رفت بسیار ضعیف و ناامیدکننده ظاهر شد. در پایان این بخش باید گفت که این دستگاه در هنگام انجام عملیات روزانه بسیار روان و بدون اشکال است اما مسلما قدرت گرافیکی تراشه موجود در آن به منظور اجرای سریع و روان بازی‌ها و برنامه‌های سنگین و سه‌بعدی مناسب نخواهد بود.

اپلیکیشن‌های تماس و دفترچه تلفن

اپلیکیشن دفترچه تلفن موجود در این گوشی با ظاهری مخصوص به خود دارای سه زبانه مجزا می‌باشد که با کشیدن انگشت بر روی نمایشگر به صورت افقی به طرفین، می‌توانید میان زبانه‌ها جا‌به‌جا شوید. لازم به ذکر است که این برنامه در کنار برنامه‌های شماره‌گیری و پیام‌رسانی گوشی در یک اپلیکیشن و در زبانه‌های مختلف قرار گرفته است. در صورت تمایل به دستیابی سریع به اطلاعات مخاطب خود، می‌توانید از لیست الفبایی موجود در سمت راست نمایشگر استفاده کرده و یا از فیلد جستجوی مخاطبین بهره‌ ببرید. با لمس هر یک از مخاطبین موجود در دفترچه تلفن، پنجره شناوری گشوده می‌شود که با پایین آوردن قسمت زیرین آن، شاهد نمایش اطلاعات جزئی‌تر آن خواهید بود. همچنین همانند بسیاری از لانچر‌های اندروید، در رابط کاربری این گوشی نیز می‌توان اطلاعات و تنظیمات بسیار جزئی و گسترده‌ای مانند نوع صدای زنگ و هشدار و یا عکس به همراه دیگر اطلاعات شخصی مربوط به یک مخاطب را ویرایش و تنظیم کرد. در صورت قرار‌گیری مخاطبین شما در سرویس‌های مختلف گوشیتان، می‌توانید آنها را به این قسمت لینک دهید. علاوه بر آن این برنامه از سرویس مسدود‌سازی مخاطبین و ایجاد لیست سیاه نیز پشتیبانی می‌کند.

اپلیکیشن شماره‌گیری و ویژگی‌های مکالماتی گوشی

میت اس هواوی در این حوزه بسیار قدرتمند بوده و از نظر آنتن‌دهی، رسایی صدای بلندگوی کنار گوش در هنگام مکالمات و عملکرد سنسور مجاورت‌سنج در هنگام نزدیک کردن دستگاه به گوش به منظور غیر‌فعال سازی نمایشگر گوشی، بسیار عالی و کم نقص است. با برگرداندن گوشی بر روی نمایشگر خود در هنگام زنگ خوردن گوشی، صدای زنگ غیر‌فعال و به حالت سکوت تغییر خواهد کرد. همچنین با نزدیک کردن دستگاه به گوش در هنگام زنگ خوردن آن، به طور خودکار مکالمه شروع خواهد شد. همچنین بسیاری دیگر از ویژگی‌های مربوط به جسجرهای حرکتی نیز در این بخش وجود دارد که به دلیل گفته شدن آنها در مقاله قبلی از ذکر دوباره آنها خودداری می‌کنیم. میکروفون ثانویه موجود بر روی بدنه گوشی نیز به ایجاد مکالمه‌ای صاف و بدون هیچ‌گونه تداخل و نویز محیط کمک خواهد کرد. بهتر است بدانید که منوی شماره‌گیری گوشی (dialer) و همچنین بخش تاریخچه مکالمات (call log) مشترک بوده و صفحه شماره‌گیری این گوشی از ویژگی شماره‌گیری هوشمند شامل قابلیت ارتباط با مخاطبین از طریق نام و یا شماره آنها بهره‌مند است. همچنین جالب است بدانید که این صفحه می‌تواند به منظور دسترسی بهتر کاربر، به بخش سمت راست و یا سمت چپ نمایشگر کوچک شده و به آن قسمت متمایل شود.

برنامه‌های پیام‌رسانی و ایمیل

اپلیکیشن پیام‌رسانی موجود در این گوشی نیز همانند بسیاری از گوشی‌های اندرویدی دیگر دارای بخش‌های ارتباطی SMS و MMS بوده و با قرار‌گیری، عکس، فیلم و یا صدای ضبط شده بر روی یک پیام، به طور خودکار پیام مورد نظر به MMS (پیام چند‌رسانه‌ای) تبدیل خواهد شد. در بخش ایمیل نیز برنامه Gmail بسیار کاربردی بوده و هم اینک صندوق پیام آن دارای 4 بخش متفاوت بوده (پیام‌های اصلی، اجتماعی، تبلیغاتی و بروز‌رسانی‌ها) که به تازگی کمپانی گوگل آن را در رابط کاربری آنلاین برنامه خود گنجانده است، می‌باشد. برنامه Email پیش‌فرض اندروید نیز در این گوشی موجود می‌باشد و از نظر کاربردی شباهت زیادی به برنامه جی‌میل گوگل دارد. با این تفاوت که این اپلیکیشن از ویژگی POP و IMAP (مربوط به قابلیت دریافت پیام از طریق دیگر برنامه‌ها و حتی در حالت عدم اتصال به اینترنت) صندوق پیام بهره می‌برد. قابلیت اخیر به دلیل پشتیبانی از چندین حساب کاربری ایمیل به طور همزمان در یک برنامه حائز اهمیت است.

صفحه کلید مجازی

گوشی میت اس هواوی به کیبورد مجازی بسیار خوبی و بی‌نظیری مجهز بوده و تنظیمات مربوط به آن بسیار گسترده است.  قابلیت‌های تایپ Swype (کشیدن انگشت بر روی کلید‌واژه‌ها بدون برداشتن آن از روی نمایشگر)، پشتیبانی از تم‌های مختلف، قابلیت دو نیم کردن صفحه کلید، تنظیم بلندی صفحه کلید از جمله آنها هستند. هر‌چند بسیاری از این ویژگی‌ها مزبور در منوی تنظیمات کیبورد این گوشی  قرار داده شده است و دسترسی فوری به آنها کمی دشوار است. بهتر بود که بر روی صفحه کلید این گوشی همانند دیگر رابط کاربری‌ها شرکت‌های مختلف از میانبری به جهت دسترسی سریعتر به آنها استفاده می‌شد. پشتیبانی از فرمان‌های صوتی همانند Google voice از دیگر قابلیت‌های این صفحه کلید بوده و امکان دانلود زبان‌های گفتاری مختلف نیز داده شده‌ است.

برنامه گالری

گوشی میت اس هواوی با وجود در اختیار داشتن نسخه جدید از رابط کاربری اموشن این کمپانی و به همراه داشتن ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدید، بسیاری از ویژگی‌ها را از نسل پیشین خود به عاریت گرفته است. بخش گالری تصاویر، یکی از این موارد است. برنامه گالری گوشی پی8 نسبت به نسخه قبلی رابط کاربری هواوی، بروزرسانی بسیار مناسبی داشته و هم اینک از ترتیب بندی زمانی جدیدی بهره‌مند است (دسته بندی تصاویر گالری بر اساس زمان ثبت شدن آنها انجام می‌گیرد). گروه‌ بندی این گالری به طور پیش‌فرض بر روی این ترتیب بندی قرار داشته اما در صورت عدم تمایل استفاده از این حالت، می‌توان به شکل نمای استاندارد قبلی برگشته و تمامی تصاویر در داخل آلبوم‌های مخصوص به خود قرار بگیرند. با گشودن یکی از عکس‌ها در فضای گالری این گوشی، امکانات بسیار زیادی جهت ویرایش فوری عکس نظیر چرخاندن و یا حذف عکس می‌دهد و امکان به اشتراک گذاشتن تصاویر توسط DLNA از دیگر قابلیت‌های این برنامه می‌باشد.

از طرفی می‌توانید به بخش ویرایش تصاویر این برنامه رفته و از امکانات بسیار خوبی همچون تنظیمات نوردهی و تطبیق آنها (پس می‌توان سایه‌ها را بدین وسیله از داخل محیط‌های پُر نور بیرون آورد)، انواع فیلتر‌ها و بهبودی زیبایی صورت (که گوشی به طور خودکار صورت فرد مورد نظر موجود در عکس را تشخیص خواهد داد) بهره می‌برد. این بخش بسیار مجهز بوده و در این حوزه، ابزارهای زیادی در اختیار کاربر قرار خواهد گرفت. فیلتر‌های مختلف، افکت‌های گوناگون تصویری و اعمال انواع واترمارک بر روی تصویر به منظور درج زمان، مکان، آب و هوا و هر گونه تعریف شرایط و نظردهی، از جمله ابزار‌های پیش روی کاربر خواهند بود. مسلما کاربران جوان از این ویژگی‌های جدید بسیار خوشحال خواهند شد و از آنها استفاده خواهند کرد.

برنامه ویدئو پلیر

در زمینه پخش فیلم در این گوشی، کمپانی هواوی اقدام به قرار دادن پلیری نسبتا قدرتمند بر روی این دستگاه کرده است و در بررسی‌های انجام شده این پلیر تقریبا از تمامی کدک‌های موجود پشتیبانی می‌کند. گرچه بهتر بود پشتیبانی از فرمت صدای AC3 نیز در دستور کار آن قرار می‌گرفت. در هر حال وجود این پلیر، تقریبا کاربر را از دانلود پلیری دیگر بی‌نیاز کرده است. البته مشکل پیش رو، در اکثر گوشی‌های اندرویدی قابل مشاهده است. البته هر چقدر در منو‌های این پلیر جستجو کردیم، به موردی جهت نمایش زیرنویس فیلم برخورد نکردیم. پشتیبانی از سرویس صدای بهبود یافته دالبی، یکی دیگر از خصوصیت مفید و کاربردی این پلیر می‌باشد. این طور که به نظر می‌رسد، این برنامه می‌تواند در رفع نیازهای ساده کاربر مفید باشد و با این وجود، کار خود را می‌تواند به نحو احسنت انجام دهد.

اپلیکیشن موزیک پلیر

میت اس هواوی دارای برنامه پخش کننده موزیک بسیار مجهزی است. این برنامه دارای چهار نوع زبانه لیست پخش می‌باشد. دسته بندی آهنگ‌ها نیز بر اساس، نام آهنگ، نام هنرمند، نام آلبوم و همچنین اسم پوشه آهنگ انجام می‌پذیرد. همچنین قابلیت ساخت لیست پخشی دلخواه و اختصاصی  کاربر نیز در این اپلیکیشن وجود دارد. صفحه “در حال پخش” این گوشی نسبتا استاندارد بوده و نام آلبوم به همراه متن آهنگ (لیریک) را به نمایش می‌گذارد. البته خبر بسیار بد برای علاقه‌مندان موزیک، عدم وجود هیچ‌ گونه اکولایزری در این برنامه بوده و احتمالا طرفداران موسیقی از شنیدن این موضوع به شدت ناراحت خواهند شد. البته بجای آن، این برنامه دارای ویژگی‌های اضافی بسیار زیادی است. همچنین متن آهنگ، اطلاعات آن و تصویر آلبوم در حال پخش به طور خودکار به نمایش در خواهد آمد. یکی دیگر از ویژگی‌های جالب و کاربردی موجود در این بخش مربوط به قابلیت فیلتر  کردن آهنگ‌های در حال پخش بر اساس مدت زمان آنها است. با استفاده از این ویژگی، دیگر صداهای مربوط به زنگ گوشی موجود در حافظه گوشی در هنگام گوش دادن به موزیک‌ها در لیست پخش قرار نخواهند گرفت.

رادیو FM

گوشی میت اس هواوی مجهز به سرویس دریافت کننده سیگنال‌‎های رادیویی بوده و قابلیت پخش رادیو از طریق هدفون یا بلندگوی گوشی را دارد. البته در حالت پخش صدا از مسیر بلندگوی گوشی، می‌بایست هدفون به گوشی متصل باشد، زیرا در این حالت هدفون متصل شده به گوشی به عنوان آنتن و تقویت کننده دریافت امواج رادیویی عمل می‌کند. البته نبود ویژگی پشتیبانی از سرویس RDS کمی ناامید کننده بود و کاربر می‌بایست خود به طور دستی، نام ایستگاه‌های رادیویی موجود را به ثبت برساند.

کیفیت صدای خروجی گوشی

گوشی میت اس هواوی در هنگام شروع این بخش، بسیار ناامیدکننده و بد ظاهر شد. در واقع در هنگام اتصال آن به یک پخش‌کننده خارجی، امتیازات فرکانس پاسخگویی و همچنین اعوجاج نوسانات صدای خروجی بسیار ضعیف و بد بودند. میزان بلندی صدای گوشی کمتر از حد میانگین بوده و در نهایت امتیاز کلی بسیار پایینی به این گوشی تعلق گرفت. از طرفی در هنگام اتصال هدفون‌های استاندارد این تست به میت اس، شاهد بهبود در میزان فرکانس پاسخگویی بودیم. دیگر بخش‌ها نیز به میزان بسیار ناچیزی بهبود یافتند اما در پایان باید گفت که عملکرد آن اصلا شبیه به یک گوشی سطح بالا و حرفه‌ای نبود.

Untitled s

دوربین

دوربین اصلی گوشی میت اس هواوی دارای حسگری با دقت 13 مگاپیکسل می‌باشد. این حسگر از نوع BSI CMOS بوده و دارای ابعادی برابر 1/2.6 اینچ می‌باشد. از طرفی عدد دیافراگم آن نیز برابر f/2.0 می‌باشد. جالب است بدانید که این سنسور دارای آرایش RGBW بوده که البته به منظور افزایش دریافت نور و همچنین کاهش میزان نویز تصویر در محیط‌های کم‌نور انجام گشته است. علاوه بر آن این گوشی دارای سیستم لرزشگیر اپتیکال تصویر (OIS) نیز می‌باشد که می‌تواند تا 1.2 واحد لرزش را نادیده گرفته و رفع نماید. و اینکه در کنار دوربین اصلی این گوشی یک مجموعه دو گانه از فلاش LED با دو رنگ متفاوت قرار دارند و البته شیشه لنز دوربین اصلی نیز به منظور حفاظت مناسب‌تر و بهتر از جنس یاقوت می‌باشد.

gsmarena_008

رابط کاربری دوربین این گوشی بسیار ساده و راحت بوده و به هیچ وجه دارای فضایی شلوغ نیست. در سمت راست نمایشگر و قسمت فوقانی دکمه شاتر گوشی بخشی وجود دارد که از حالت کشیدن انگشت پشتیبانی می‌کند. با کشیدن انگشت بر روی آن، می‌تواند تنظیمات و حالت‌ها را از میان گزینه‌های عکاسی، فیلم برداری و all focus (فوکوس بر روی تمامی نقاط) انتخاب کنید. همچنین به منظور فعال سازی حالت Burst mode و عکس برداری پشت سر هم و متوالی می‌بایست تنها دکمه شاتر دوربین را برای مدت طولانی‌تری نگه دارید. در قسمت سمت چپ نمایشگر این گوشی شاهد منوی پیشرفته‌ای خواهید بود که در این بخش می‌توانید به انتخاب مود‌ها و حالت‌های مختلفی مانند HDR و یا پانوراما اقدام کنید. همچنین تنظیمات پیشرفته دیگری همانند دنبال کردن سوژه، تشخیص لبخند و اجازه عکسبرداری خودکار توسط آن، لمس نمایشگر به منظور عکسبرداری، فعال و یا غیر فعال‌سازی ثبت اطلاعات مکانی تصاویر ثبت شده، تنظیم حساسیت سنسور (ISO)، تنظیم تراز سفیدی و دیگر موارد نیز وجود دارند. مودهای All-focus و document shooting به همراه Super night و Watermarks در این منو جای داده شده‌اند.

از طرفی بخش نرم‌افزاری دوربین این گوشی دارای مودی دستی به نام Pro camera نیز می‌باشد که شاخصه‌های مختلف نوردهی عکاسی توسط انیمیشن‌هایی زیبا به شکلی جالب توانایی تنظیم توسط کاربر را خواهند داشت. در واقع در این بخش امکان دستکاری مقدار شاخصه‌هایی همچون میزان حساسیت سنسور (ISO)، سرعت شاتر و همچنین تراز سفیدی وجود خواهند داشت.

جالب است بدانید که در بخش کناره سمت چپ و پایین این اپلیکیشن، منظره‌یاب کوچکی قرار داشته و به دلیل ابعاد کوچک آن، کادر بندی تصاویر با دقت بسیار پایین انجام می‌شود. حالت all focus اپلیکیشن دوربین این گوشی از نظر عملکردی، شباهت بسیار زیادی به ویژگی Refocus موجود در گوشی‌های لومیا دارد. در حالت all focus این گوشی، وقتی که دوربین خود را ثابت نگه داشته‌اید، با فشردن کلید شاتر، چندین عکس به طور متوالی گرفته خواهد شد و سپس می‌توانید بعد از ثبت عکس، فوکوس دلخواه خود را انتخاب کنید. در بررسی‌های به عمل آمده متوجه شدیم که این حالت کار خود را بسیار خوب انجام داده و هیچ گونه مشکل قابل توجهی در آن دیده نمی‌شود.

عکاسی

تصاویر ثبت شده توسط دوربین اصلی گوشی میت اس هواوی دارای کیفیت بسیار مناسبی بوده و جزئیات تصویر در آن بسیار مطلوب است. رنگ‌ها با دقت ثبت شده‌اند و در هر سمت آن، شارپنس تصویر بسیار بالاست. تصاویر ثبت شده دارای ابعادی برابر 4160×3120 پیکسل می‌‌باشند. نویز تصاویر نسبتا کم بوده و در نهایت می‌توان گفت که عکس‌های شفاف و بسیار خوبی در این بخش به ثبت رسیده است.

عکاسی در حالت HDR نیز بسیار با‌کیفیت بوده و این مود می‌تواند جزئیات تصویر موجود در سایه‌ها را به بهترین شکل و بدون کاهش کیفیت تصاویر به نمایش بگذارد. همچنین افکت‌های بکار رفته در آن نیز بسیار مناسب و دقیق هستند. البته در این گوشی تمامی این موارد به میزان روشنایی محیط بستگی دارد. زیرا گاهی این مود هیچ اثری بر روی تصاویر ثبت شده نمی‌گذارد و همچنین گاهی میزان تاریکی‌های تصویر بیشتر نیز می‌شوند!

علاوه بر آن در هنگام عکاسی ماکرو (عکاسی از سوژه‌های بسیار کوچک)، تصاویر ثبت شده بسیار باکیفیت بوده و جزئیات تصویر به خوبی به نمایش در می‌آیند. فوکوس بر روی سوژه کوچک به خوبی انجام شده و تصویر بوجود آمده بسیار شارپ و واضح است.

در بررسی‌های انجام شده متوجه شدیم که سنسور RGBW موجود در این گوشی، کار خود را بسیار خوب انجام داده و تصاویر ثبت شده در محیط‌های کم نور دارای کیفیت نسبتا مناسبی می‌باشند. همچنین در هنگام فرا رسیدن شب، عکس‌هایی را توسط دوربین اصلی این گوشی به ثبت رساندیم و نتایج آن کاملا شگفت‌انگیز بود. تصاویر دارای جزئیات بسیار بالایی از صحنه مورد نظر بوده و میزان نویز تصویر نیز تا حد امکان پایین مانده بود. در بخش زیر شاهد تصاویر ثبت شده در این حالت در ابعاد کوچک شده هستید:

از طرفی به منظور ایجاد خلاقیت بیشتر، کمپانی هواوی دست به کار بی‌نظیری زده و بر روی برنامه پیشفرض دوربین این گوشی، حالتی به نام Light painting را قرار داده است. در این حالت کاربر می‌تواند با حرکت دادن یک منبع نوری کوچک، آثار مورد علاقه خود را بر روی تصویر جلوی لنز، ثبت کند. (لازم به ذکر است که این حالت تنها در هنگام نور کم محیط و در زمان شب قابل استفاده خواهد بود). نتایج کار بسیار جالب و باکیفیت بود. مهم نیست که چه مدت به نقاشی کردن و خلق تصاویر می‌پردازید. جالب اینجاست که تصویر پس زمینه در این حالت بسیار شارپ و واضح مانده و شاخصه‌های نوردهی آن تغییر نمی‌کند. در بخش‌های زیر شاهد  تعدادی از تصاویر ثبت شده با استفاده از این مود هستید. البته از نظر مکان قرار گیری خود هیچ گونه نگرانی نداشته باشید. زیرا کمپانی چینی در این بخش نیز با ذکاوت عمل کرده و نوشته‌های کاربر را به صورت برعکس بر روی تصویر پس زمینه درج خواهد کرد. بنابراین می‌توانید روبه‌روی لنز دوربین آن قرار گرفته و آثار منحصر به فرد خود را خلق کنید.

علاوه بر آن در اپلیکیشن دوربین این گوشی، ویژگی دیگری با نام Light trails نیز وجود دارد که ساز و کار آن به مود قبلی شباهت بسیار زیاده داشته و تنها تفاوت این دو، در عدم چرخاندن و دستکاری انوار است. در حقیقت در این حالت کاربر می‌تواند به ثبت اثر نور‌های در حال حرکت اقدام کند و این ویژگی بیشتر در هنگام عکاسی از اتوبان‌ها و خیابان‌ها و کشیده شدن نور چراغ ماشین‌های در حال حرکت مناسب است. در بررسی به عمل آمده متوجه شدیم که تصاویر بوجود آمده دارای کیفیت بسیار مناسبی بوده و اثری از حالت اُور اکسپوزینگ (سفید شدن بیش از حد صحنه) در آن دیده نمی‌شود.

gsmarena_020

علاوه بر این ویژگی‌ها، دوربین اصلی گوشی میت اس قادر است تصاویر پانوراما را با دقت بالایی به ثبت برساند. در مشاهده تصاویر ثبت شده متوجه این موضوع شدیم که همپوشانی تصاویر بسیار مناسب انجام گرفته و و کنتراست تصاویر و جزئیات آن بسیار بالاست. همانند گوشی اسند میت 7 و پی‌8، این گوشی نیز تصاویر پانوراما  را با کیفیت بسیار بالایی به ثبت می‌رساند و عکس‌های پانورامای هر دو گوشی، جزء بهترین تصاویر در این زمینه هستند که تا  به امروز مشاهده کرده‌ایم. تنها گوشی‌های سری آیفون6 اپل هستند که کمی در این رابطه از دو گوشی هواوی برترند. در تصویر زیر شاهد عکس پانورامای  کوچک شده دوربین اصلی این گوشی هستیم:

gsmarena_002

gsmarena_001

دوربین 8 مگاپیکسلی سلفی این گوشی تصاویری با جزئیات بسیار خوب را از خود بر جای می‌گذارد. از طرفی با روشن کردن فلاش LED، تصاویر سلفی در محیط‌های تاریک با کیفیت بسیار خوب و مناسبی به ثبت می‌رسند. علاوه بر آن در این بخش شاهد وجود گزینه‌ای با نام Beauty mode هستیم که البته به طور پیشفرض فعال است. البته نتیجه استفاده از آن خیلی رضایت‌بخش نبود.

فیلم‌برداری

گوشی هوشمند میت اس هواوی قادر است در بهترین حالت خود، با دقت 1080p و با نرخ 30 فریم بر ثانیه به فیلمبرداری بپردازد. متاسفانه با وجود قدرت سخت افزاری بسیار بالا به منظور پردازش تصویر، هیچ گونه گزینه‌ای به منظور ضبط تصاویر با دقت 4K در اپلیکیشن این گوشی یافت نمی‌شود. همچنین همانند حالت عکسبرداری، این بخش نیز دارای یک منظره‌یاب کوچک بر روی نمایشگر خود بوده و البته بر خلاف حالت قبلی، اینبار تصاویر واقعی با تصویر موجود در منظره یاب از نظر کادربندی شباهت بسیار زیادی دارند.

در زمان ضبط فیلم، تصاویر فیلم‌برداری شده با فرمت MP4 بوده و در حالت 1080p، میزان حجمی برابر 10 مگابیت بر ثانیه بر روی حافظه دستگاه ذخیره خواهد شد. حتی در بهترین شرایط، تصاویر با حجم 12 مگابیت بر ثانیه نیز ذخیره خواهد شد. همچنین صدای استریو آن نیز با حجمی برابر 96 کیلوبیت بر ثانیه ذخیره خواهد شد. در مورد نرخ فریم ریت تصاویر نیز باید گفت که در بهترین حالت، کمی متفاوت بوده و بیشتر به جای 30 با نرخ فریم 29 عدد به ثبت تصویر می‌پردازد. برای مقایسه، بهتر است بدانید که دوربین 13 مگاپیکسلی گوشی اسند میت 7 در حالت فیلمبرداری با دقت 1080p و نرخ 30 فریم بر ثانیه، حجمی برابر 25 مگابیت بر ثانیه را بر روی حافظه گوشی ذخیره می‌کرد. اما با نگاهی به تصاویر ضبط شده در بهترین حالت متوجه می‌شویم که در کنار کم شدن از نرخ فریم‌ها، از شارپنس و جزئیات تصویر نیز کاسته خواهد شد. میزان گستره دینامیکی تصاویر نیز محدود بوده و می‌توانست بهتر از این باشد. در نهایت می‌توان گفت که از گوشی میت اس هواوی به عنوان یک گوشی هوشمند پیشرفته، در این بخش انتظار بیشتری می‌رفت.

(در این لینک می‌توانید فایل مربوط به فیلم برداری با دقت 1080p و 30 فریم بر ثانیه این گوشی را بدون هیچ گونه دستکاری دانلود و تماشا کنید. حجم فایل: 13 مگابایت)

سخن پایانی

در نهایت باید گفت که گوشی میت اس هواوی یک گوشی بسیار زیبا و در عین حال مجهز از سوی این کمپانی چینی به حساب می‌آید. این گوشی که یک تلفن هوشمند نسبتا متفاوت با آن چیزی که تا به امروز این شرکت چینی معرفی کرده است به نظر می‌آید، در بخش‌های مختلفی همچون طراحی و جنس بدنه، نمایشگر گوشی، دوربین، دوام باتری، رابط کاربری و همچنین حسگر اثر انگشت، بسیار قدرتمند ظاهر شده است. از طرفی در زمینه‌های دیگر همچون عملکرد تراشه، این گوشی نتوانست به نسبت هزینه پرداختی کاربر و همچنین گوشی‌های هم‌سطح خود، انتظارات را مخصوصا در بخش واحد گرافیکی به طور کامل برآورده کند. البته در نهایت هزینه پرداختی کاربر است که حرف آخر را می‌زند. نسخه 64 گیگابایتی این گوشی هم اینک در بازارهای جهانی با قیمت نزدیک 550 دلار در حال فروش است. از طرفی در ایران نسخه دو سیم کارت و 64 گیگابایتی این گوشی به همراه گارانتی معتبر هم اکنون با قیمت یک میلیون و هشتصد هزار تومان در حال به فروش رفتن می‌باشد. البته مسلما قیمت ذکر شده در آینده نزدیک کاهش خواهد یافت. در پایان باید گفت که این گوشی برای کاربرانی که قصد استفاده روزمره از گوشی به همراه اجرای بازی‌های سبک را دارند، از هر نظر بسیار مناسب و عالی خواهد بود.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال