آموزش آندروید: چگونه گوشی خود را از نرم افزارهای مخرب در امان نگه داریم؟

گوگل در سیستم عامل آندروید با سهم 85 درصدی بازار، به سلطه ی جهانی رسیده است، اما محققان امنیتی اغلب می گویند این محبوبیت باعث می شود بیشتر نرم افزارهای مخرب موبایل، مستقیما آندروید را هدف قرار دهند. خوشبختانه آندروید با اولویت امنیت ساخته شده است و در ساختار آن از یک مدل به نام […]

گوگل در سیستم عامل آندروید با سهم 85 درصدی بازار، به سلطه ی جهانی رسیده است، اما محققان امنیتی اغلب می گویند این محبوبیت باعث می شود بیشتر نرم افزارهای مخرب موبایل، مستقیما آندروید را هدف قرار دهند.

خوشبختانه آندروید با اولویت امنیت ساخته شده است و در ساختار آن از یک مدل به نام “sandboxing” استفاده شده که هر برنامه یک دامنه محدودی دارد که بتواند به آن دسترسی داشته باشد. به علاوه، به هر برنامه مجوزی واگذار شده و محدوده بیشتر از آن به طور بالقوه با مقاصد مخرب همراه است.

حالا این مدل امن را با Google Play Store ترکیب کنید که در برابر برنامه های مخرب تحت نظارت است؛ نتیجه این میشود که شما در معرض ریسک بزرگی قرار نمی گیرید.

به هر حال، اگر شما از پناهگاه های امن دور شده و در جایی هستید که میلیون ها اپلیکیشن برای ویروس ها چک نمی شوند و تعداد زیاد دیگری نیز آن ها را به کار می برند، برای اینکه گوشی یا تبلت آندروید خود را از ویروس ها در امان نگه دارید، باید چه کاری انجام دهید؟

1. به پناهگاه امن یعنی Google Play Store رسمی بچسبید:

ساده ترین قانون برای حفظ امنیت، فقط دانلود و خرید اپلیکیشن از Google Play Store رسمی می باشد که برنامه های مخرب در آن نزدیک به صفر است. گوگل زبانه های خود را در بازار برنامه خود حفظ کرده و به سرعت چند برنامه مخرب را که به طور مخفیانه وارد آن شده اند، حذف می کند.

Stick-to-the-safe-haven-the-official-Google-Play-Store

2. اگر دستگاه شما Google Play Store ندارد: فقط از منابع نرم افزار قابل اعتماد مانند Amazon Appstore دانلود کنید.

برخی از دستگاه های آندروید بدون Google Play Store عرضه می شوند؛ اما خوشبختانه آندروید تنها برای یک منبع نرم افزاری محدود نشده است. اما با توجه به اینکه بسیاری از آن ها ناامن هستند، Amazon Appstore یک جایگزین عالی و مراقبت شده است که با خیال راحت می توانید از آن خرید یا دانلود کنید.

Untitled

3. از نصب برنامه های مشکوک و برنامه هایی که از منابع ناشناس هستند، اجتناب کنید.

برخی از برنامه ها فقط قشنگ به نظر می رسند. مثل ‘Hot Asian Girls’ در برنامه های خرید. به نظر نمی رسد این یک برنامه قابل اعتماد باشد و ساده ترین قانون، اجتناب از اینگونه عنوان ها است که فریاد می زنند ما یک برنامه مخرب هستیم. همچنین به مجوزهای برنامه های جدید نگاه کنید و برنامه هایی را که احتیاجات آن ها بیش از کار آن هاست، نصب نکنید.

یک برنامه ی چراغ قوه ی ساده می خواهد به مخاطبین شما دسترسی پیدا کند؟ نه، متشکرم.

Avoid-suspicious-apps-and-apps-from-unknown-sources

4. برنامه های سرقت شده

ما درباره ی دزدان دریایی صحبت نمی کنیم (به غیر از عنصر جنایی آشکار دزدیده شده، این واقعیت وجود دارد که هزینه اکثر برنامه ها نهایتا چند هزار تومان است، بنابراین واقعا باعث می شود دزد دریایی بی معنا به نظر برسد) اما آنچه که ما در مورد آن به شما هشدار می دهیم، خطرات ناشی از اینگونه برنامه هاست. همانطور که در بالا نیز گفتیم، APK ناشناخته در وبسایت می تواند آلوده شده باشد و این ساده ترین راهی است گه گوشی شما را دچار مشکل میکند.

Pirated-apps

5. سیستم عامل تلفن هوشمند خود را به روز نگه دارید.

قاعده کلی این است که اگر شما از نسخه جدید آندروید استفاده می کنید، در برابر نرم افزارهای مخرب بهتر محافظت می شوید. یک لیست از پیشرفت های امنیتی تقریبا در هر نسخه جدید آندروید وجود دارد.

Keep-your-phone-up-to-date

6. به فکر یک آنتی ویروس باشید.

برخلاف ویندوز کامپیوترهای شخصی که نرم افزار آنتی ویروس اساسا ضروری است، آندروید از ‘sandboxes’ برای محدود کردن خطراتی که از برنامه های مخرب ناشی می شود، استفاده می کند. علاوه بر این شما یک Google Play Store دارید که توسط گوگل محافظت می شود و شرکت برنامه های ویروسی را حذف می کند.

به هر حال اگر به هر دلیلی دستورالعمل های بالا را دنبال نمی کنید، برنامه های آنتی ویروس هنوز می توانند بهترین کار را انجام دهند. بهترین برنامه های آنتی ویروس عبارتند از Lookout و TrustGo.

Consider-an-anti-virus

 

لینک کوتاه | منبع: phonearena

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال