اپلیکیشن های موبایل و نگرانی های موجود درباره ی رعایت حریم خصوصی افراد

درحالی که اپلیکیشن های موبایل به یک حالت انفجاری در حال زیاد شدن و البته شایع شدن میان مردم تمام دنیا هستند، بسیاری از آنها بدون اینکه کسی توجه کند، مقدار زیادی اطلاعات شخصی را با دسترسی ای که کاربر به اپلیکیشن میدهد، به دست می آورند. بسیاری از اپلیکیشن ها حتی هیچ نیازی به […]

درحالی که اپلیکیشن های موبایل به یک حالت انفجاری در حال زیاد شدن و البته شایع شدن میان مردم تمام دنیا هستند، بسیاری از آنها بدون اینکه کسی توجه کند، مقدار زیادی اطلاعات شخصی را با دسترسی ای که کاربر به اپلیکیشن میدهد، به دست می آورند.

بسیاری از اپلیکیشن ها حتی هیچ نیازی به دسترسی درخواست شده موقع نصب ندارند و هیچ توضیحی برای این دسترسی در قسمت توضیحات اپلیکیشن درج نشده است و در نهایت معلوم نیست این اطلاعات کجا و برای چه مورد استفاده قرار میگیرند.

موسسه DataProtection.ie با بررسی 1211 اپلیکیشن که ترکیبی از اپلیکیشن های پولی یا رایگان اپل و اندروید بوده اند، به نتایج جالب و شاید نگران کننده ای در زمینه رعایت حریم خصوصی دست یافته است که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

– حدود 75 درصد از کل اپلیکیشن های بررسی شده، برای اجرا شدن درخواست حداقل یک دسترسی و بعضا چندین دسترسی به اطلاعات کاربر میکنند.

این اطلاعات میتواند مشخصات و شماره تلفن هوشمند کاربر باشد، دسترسی به اکانت های ایمیل، پیامک ها یا دوربین یا سایر موارد.

– تنها 15 درصد اپلیکیشن ها توضیح جامع و مشخصی در مورد دلیل نیاز به دسترسی ها و استفاده از آنها در اختیار کاربران قرار میدهند.

برخی از آنها توضیحات کاملا قابل فهم و ساده ای درباره ی دسترسی های درخواست شده داده اند که کاربر با خواندن آنها، میتواند براحتی تصمیم بگیرد که آیا میخواهد این اپلیکیشن را نصب و استفاده کند یا خیر.

– 43 درصد از اپلیکیشن ها توضیحات مناسبی ارائه نکرده اند و یا توضیحاتشان مناسب یک نمایشگر با اندازه کوچک نیست. برخی از آنها توضیحات بسیار طولانی و بعضا گمراه کننده نوشته اند و برخی دیگر شما را به خواندن چند صفحه توضیحات، یا اسکرول کردن زیاد مجبور میکنند.

برخی مطالب مورد نیاز را بصورت پاپ-آپ در اختیار کاربر قرار میدهند که گاها این اطلاعات تنها در زمان استفاده از اپلیکیشن و یا در مراحل خاصی نمایش داده میشود.

در هر صورت، این دسترسی ها میتواند باعث به خطر افتادن اطلاعات شخصی و حریم خصوصی هر شخصی در هر موقعیتی شود که به همین دلیل نیاز است بسیار مهم انگاشته شده و در هنگام نصب هر اپلیکیشن از هر جایی به آن توجه کافی وجود داشته باشد.

اینفوگرافیک بالا نیز میزان درخواست دسترسی های مختلف را برای اپلیکیشن های مختلف نمایش میدهد که توجه به آن نیز خالی از لطف نیست.

لینک کوتاه | منبع : Statista, DataProtection

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال