محققان ربات های فوق العاده کوچکی را با الهام گیری از گوش ماهی طراحی کرده اند که قادر خواهند بود وارد خون و چشم ها شوند!

بعضی از ما ممکن است زمانی که نام “ربات” را می شونیم، به یاد ربات های انسان نما و یا ربات هایی که در فیلم ها و انیمیشن ها هستند و تنها وظیفه ی آنها، نابودسازی محیط اطراف می باشد، بیفتیم. در دنیای تکنولوژی ربات ها از جایگاه کاملا ویژه ای برخوردارند و در بسیاری […]

بعضی از ما ممکن است زمانی که نام “ربات” را می شونیم، به یاد ربات های انسان نما و یا ربات هایی که در فیلم ها و انیمیشن ها هستند و تنها وظیفه ی آنها، نابودسازی محیط اطراف می باشد، بیفتیم. در دنیای تکنولوژی ربات ها از جایگاه کاملا ویژه ای برخوردارند و در بسیاری از علوم پزشکی نیز مورد استفاده قرار میگیرند.

اما در دنیای پزشکی و یا هر دنیای دیگری، با با قوانین فیزیک رو به رو هستیم، قوانینی که در پاره ای از موارد مانع پیشرفت کارهای ما میشوند، قوانینی همچن جاذبه. اما به تازگی پروفسور Peer Fischer در موسسه ی فن آوری Max Planck در آلمان، در حال کار بر روی پروژه ای هستند که محدودیت های بسیاری را از بین خواهد برد.

موضوعی که این پروژه دارد، این است که مایعات بسیاری در بدن همچون خون، مایع مفصلی و مایع چشمی، همچون آب عمل نمیکنند و از قاعده ای با نام “مایعات غیر نیوتونی” پیروی می کنند. مایعات نیوتونی همچون آب، همانطور که شما انتظار دارید رفتار می کنند و به همین دلیل حرکت و عملکرد ربات ها در آن ها بسیار پایین می باشد. در مایعات غیر نیوتونی، قوانینی خاصی حاکم است و آنها بنا به فاکتورهای مختلفی، واکنش نشان می دهند. به عنوان مثال، اگر به آنها فشار زیادی وارد شود، همچون مایعات سخت و چسبناک رفتار می کنند.

حال، دانشمندان رباتی را با استفاده از سیستم نوعی صدف دو کپه ای با نام “گوش ماهی” طراحی کرده اند که می تواند همچون مایعات غیر نیوتونی واکنش نشان دهد و دقیقا در همان شرایط، شنا کند. این گوش ماهی ها، پوسته های خود را همچون بازوهایی تکان می دهند که باعث حرکت آنها می شود. این حرکت آنها در آب، کاملا حرکت بیهوده ای می باشد اما در مایعات غیر نیوتونی، دقیقا چیزی می باشد که پروفسور Peer Fischer به آن نیاز دارند!

صدف کوچک و باریک این ربات به وسیله ی یک میدان مغناطیسی بیرون کنترل می شود که البته تنها برای دریافت انرژی مورد نیاز برای حرکت، تولید می شود و این ربات را قادر می سازد تا به هر سویی که تمایل دارد، حرکت کند.

طراحی این ربات هنوز نهایی نشده است و هنوز کارهای بسیاری زیادی باید توسط پروفسور Peer Fishcer و تیمش انجام شود و هنوز زود است که این ربات کوچک، با بهینه سازی های مورد نیازی که دارد، وارد چشم های شما شود. به علاوه، طراحی این ربات تنها برای کارهای پزشکی مورد استفاده قرار نخواهد گرفت و باید منتظر بود و دید که تیم توسعه ی این ربات در موسسه ی Max Planck چه خواهند کرد..

لینک کوتاه | منبع : Slashgear

 

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال