یافته شدن پسماندهای هسته ای مشکوک توسط ربات در راکتور فوکوشیما

بر اساس گزارش پایگاه خبری World Nuclear News   ،رباتی مجهز به بازوهای کنترل از راه دور،  در یکی از عمیق ترین راکتورهای هسته ای فوکوشیما، به پسماندهایی مشکوک به دارا بودن سوخت هسته ای مذاب دست یافت . این اقدام، بخشی از فرایند بلندمدت پاکسازی نیروگاه دایچی فوکوشیما،محل وقوع حادثه هسته ای بزرگ سال 2011، […]

بر اساس گزارش پایگاه خبری World Nuclear News   ،رباتی مجهز به بازوهای کنترل از راه دور،  در یکی از عمیق ترین راکتورهای هسته ای فوکوشیما، به پسماندهایی مشکوک به دارا بودن سوخت هسته ای مذاب دست یافت . این اقدام، بخشی از فرایند بلندمدت پاکسازی نیروگاه دایچی فوکوشیما،محل وقوع حادثه هسته ای بزرگ سال 2011، در ژاپن می باشد.

بر اساس گزارش های منتشر شده از سوی اپراتور شرکت تولید برق توکیو (TEPCO)، ربات در 13 فوریه وارد واحد 2 راکتور شد. واحد 2 یکی از راکتورهای نیروگاه دایچی به شمار می رود که پس از زمین لرزه و سونامی بزرگ سال 2011 در ژاپن برافروخته و باعث ذوب شدن هسته راکتور شد. TEPCO گمانه می زند که سوخت رادیواکتیو می تواند تا هسته راکتور را ذوب کرده باشد.

شرکت می بایست پسماندهای رادیواکتیو را  یافته و راهی برای دفع آن پیدا کند، بنابراین TEPCO ربات های زیادی را به منظور جستجوی راکتورها روانه کرده است. سفری پرمخاطره که برخی از رباط ها در آن نابود شدند. در ژانویه سال 2017، تیم TEPCO رباتی را جهت کاوش به  واحد 2 اعزام کرد. ربات تصاویری از تکه های سنگ در عمق راکتور را ارسال می کند، اما تیم تردیدهایی در رابطه با نحوه تخلیه آن ها داشت. آیا آن ها به اندازه ای سخت بودند که بتوانند دفع بشوند یا در صورت لمس شدن می شکستند؟

 

رباتی که در فوریه سال 2017 به منظور کاوش مجموعه ای از مخازن و تانکرها گسیل شده بود به دام افتاد، از اینرو شرکت تصمیم به آزمایشی دوباره در هفته اخیر گرفت و رباتی به اندازه نصف یک نان، با پایی بلند،عرض چهار اینچ  و وزنی کمتر از دو پوند را روانه راکتور کرد. بر اساس گزارش های تصویری منشر شده از سوی TEPCO، این ربات مجهز به چراغ، دوربین و حسگرهایی بود که می توانستند دما و میزان تشعشعات را اندازه گیری کنند و علاوه براین انگشت هایی انبرمانند داشت که می توانستند پسماندها را بگیرند.

روز چهارشنبه، تیم هدایتگر، این ربات را به  عمق 10 پایی اولین مخزن می فرستد و ربات ماده کثیف و چسبناک سختی که دور آن خیس است را پیدا می کند. بر اساس گزارش های TEPCO، این اولین مرتبه ایست که پسماندهای اسرارآمیز لمس می شوند.

گزارش های ابتدایی و تصاویر ویدئویی منتشر شده توسط شرکت نشان می دهند که پنج مورد از شش ربات موفق به گرفتن پسماند نشدند، اما آخرین ربات در انجام این کار موفق بود. به نظر می رسد که این نتایج در یافتن روشی برای دفع پسماندها توسط TEPCO یاری رسان باشند. اما هنوز هم زود است. شرکت برنامه ای برای تحلیل عکس ها و همچنین اطلاعات دمایی و تشعشعات که توسط ربات گرداوری شده است را دارد، اطلاعاتی که می توانند برای ادامه این فرایند پاکسازی طولانی، کلیدی باشند. برای دیدن خبرهای دیگر به صفحه اخبار علمی مراجعه کنید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال