جایزه جیمز دایسون 2018 به توربین بادی شهری رسید

در لیست نهایی جایزه جیمز دایسون 2018 پس از مشخص شدن فناوری هایی که کاندید بردن جایزه James Dyson شده بودند، نهایتا توربین “O-Wind” جایزه ی 39000 دلاری را ازآن خود کرد. این سازه ی کروی و پر خم می تواند از ساختمان ها آویزان شود و از نیروی باد الکتریسیته تولید کند. توربین های […]

در لیست نهایی جایزه جیمز دایسون 2018 پس از مشخص شدن فناوری هایی که کاندید بردن جایزه James Dyson شده بودند، نهایتا توربین “O-Wind” جایزه ی 39000 دلاری را ازآن خود کرد. این سازه ی کروی و پر خم می تواند از ساختمان ها آویزان شود و از نیروی باد الکتریسیته تولید کند.

توربین های بادی معمولی بسیار کارآمد هستند اما زمانی کار می کنند که باد بصورت مستقیم به آنها برخورد کند. اما در محیط های شهری زیاد شاهد وجود باد نمی باشیم زیرا باد ها پس از برخورد با سازه ها و ساختمان ها نیروی خور را از دست می دهند و در یک جهت نمی وزند. باد های قوی در شهر ها نیز می تواند بوجود آید اما برای تبدیل آنها به انرژی باید سازه ای داشته باشیم که این باد ها را از هر طرف جذب کرده و بتواند با نیروی آن، توربین را به چرخش درآورد.

به گزارش سرویس اخبار تکنولوژی تک‎نیوز به نقل از وبسایت رسمی dyson awards، محققان این توربین چند منظوره را با الهام گرفتن از توپ های “tumleweed” که توسط ناسا طراحی شده بودند و برای حرکت در سطح مریخ از باد های موجود در این سیاره استفاده می کردند، طراحی کرده اند. این سازه به شکل کروی طراحی شده است که دارای دریچه های ورودی و خروجی هوا می باشد که از طرفی هوا می تواند وارد شود و از طرف دیگر خارج شود. با توجه به اصل برنولی، باد وارد شده به سازه باعث ایجاد اختلاف فشار می شود که این اختلاف فشار باعث می شود تا بدون توجه به جهت ورودی هوا، ژنراتور شروع به چرخیدن کند و در راستای این چرخش الکتریسیته تولید شود.

جایزه جیمز دایسون 2018 به اختراع توربین بادی شهری رسید

تیم محقق از دانشگاه لنکستر انگلستان (جایزه جیمز دایسون 2018) برای آزمایش مدل ابتدایی این سازه از سشوار استفاده کردند و مشاهده کردند که حتی باد تولید شده از سشوار نیز می تواند این سازه را بچرخاند. Nicolas Gonzalo، یکی از اعضای تیم محقق در رابطه با اهمیت این سازه گفت: “این سازه به ساکنین هر آپارتمان اجازه می دهد تا برق مصرفی خود را از نیروی باد بدست آورند.”

برندگان جایزه جیمز دایسون 2018 معتقند ساکنین خانه ها می توانند از این سازه ها برای تولید انرژی پاک استفاده کنند همانگونه که از سلول های خورشیدی برای تولید برق از نور خورشید استفاده می کنند و امید است که این سازه به زودی در سرتاسر جهان رواج یابد و مورد استفاده قرار گیرد. تیم محقق هم اکنون به دنبال تجاری سازی این سازه می باشد.