هیدروژل های چسبنده بافت های بدن را ترمیم میکنند

پزشکان از سرتاسر جهان همیشه به دنبال روشی برای تولید هیدروژل هایی بوده اند تا بتوانند به وسیله ی آن بافت های قلبی و مغزی را ترمیم کنند و یا بوسیله ی آن سریعا زخم های مورد نظر را ترمیم کنند. اما به تازگی محققان سوئیسی موفق به طراحی و تولید هیدروزل های چسبنده ای […]

پزشکان از سرتاسر جهان همیشه به دنبال روشی برای تولید هیدروژل هایی بوده اند تا بتوانند به وسیله ی آن بافت های قلبی و مغزی را ترمیم کنند و یا بوسیله ی آن سریعا زخم های مورد نظر را ترمیم کنند. اما به تازگی محققان سوئیسی موفق به طراحی و تولید هیدروزل های چسبنده ای شده اند که بوسیله آن می توانند غضروف ها و منیسک ها را ترمیم کنند. مشکلاتی که برای منیسک ها و غضروف ها بوجود می آید، به دلیل نبود رگ های خونی در آن مکان، این اندام ها نمی توانند خود را ترمیم کنند به همین دلیل محققان به دنبال طراحی هیدروژل هایی بوده اند تا با این مواد بتوانند این اندام ها را ترمیم کنند اما به دلیل وجود جریانات داخلی در بدن، این مواد شسته می شوند.

هیدروژل های چسبنده بافت های بدن را ترمیم میکنند

به گزارش سرویس اخبار فناوری تک نیوز، محققان مؤسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان سوئیس برای حل این مشکل هیدروژل هایی طراحی کرده اند که 90 درصد آنرا آب تشکیل داده است و شامل یک شبکه از پلی اتیلن گلیکول دی متیکریلات می باشد که به ساختار آلژینیک متصل شده است.
ساختار این هیدروژل ها 10 برابر چسبنده تر از پیوند های زیستی می باشد و از آنجایی که 90 درصد آنرا آب تشکیل داده است، بیشتر شبیه به بافت های بدن می باشد. بدلیل چسبنده بودن این ماده، لایه های ان بهتر می توانند تنش های مکانیکی را تحمل کنند و به همین دلیل شسته نمی شوند و در محل مورد نظر باقی می مانند.

به گفته ی محققان، این ماده تست های کششی و مقاومتی را به خوبی توانسته است پشت سر بگذارد. محققان از این هیدروژل ها برای ترمیم بافت منیسک و غضروف ها استفاده کرده اند و به گفته ی آنها در آینده از این مواد می توان برای ترمیم شکستگی استخون ها بجای استفاده از صفحات پلاتینی نیز استفاده کرد و یا در کوتاه مدت برای ترمیم زخم ها و جراحت ها از آن ها استفاده کرد. Dominique Pioletti می گوید: “هیدروژل های طراحی شده توسط تیم ما نشان داده که دارای خواص مکانیکی بسیار ویژه ای هستند و هم اکنون از آن می توان برای ترمیم بافت های غضروفی استفاده کرد.” جهت دیدن دیگر اخبارها و مقالات به صفحه اخبار علمی فناوری مراجعه نمایید.