سل مقاوم به دارو آنتی بیوتیک بالاخره درمان شد

سل مقاوم به دارو توسط دانشمندان ایرلندی درمان شد. امروزه بیماری سل مانند دیگر بیماری ها در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم شده است و دیگر با آنتی بیوتیک ها به راحتی از بین نمی رود. اما پژوهشگران موفق به ابداع روشی شده اند که در آن با استفاده از نوعی ویتامین می توانند جلوی […]

سل مقاوم به دارو توسط دانشمندان ایرلندی درمان شد. امروزه بیماری سل مانند دیگر بیماری ها در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم شده است و دیگر با آنتی بیوتیک ها به راحتی از بین نمی رود. اما پژوهشگران موفق به ابداع روشی شده اند که در آن با استفاده از نوعی ویتامین می توانند جلوی پیشرفت این باکتری را بگیرند و از مقاوم شدن بیشتر این باکتری به آنتی بیوتیک ها جلوگیری کنند.

به گزارش سرویس اخبار علمی تک نیوز، بر مبنای گزارشات “سازمان بهداشت جهانی”حدودا 558000 مورد در جهان در سال 2017 وجود داشته است که آنتی بیوتیک ها قادر به از بین بردن باکتری سل نبوده اند. و از میان این موارد، 82 درصد آنها مقاوم به انواع آنتی بیوتیک ها بوده اند. در همین راستا، تیمی از “کالج سلطنتی جراحان ایرلند” برای مبارزه با این مشکل، نوعی از ویتامین “آ” با نام “ترتینوئین (trans retinoic acid (atRA))” را مورد بررسی قراردادند. تحقیقات قبلی نشان می دهد که این ویتامین در از بین بردن باکتری سل موثر می باشد و ذرات آن بسیار ریز و کوچک هستند که می توان آنها را بطور کنترل شده استنشاق کرد بطوری که مشکلی را بوجود نیاورد.

محققان با استفاده از فرآیند اسپری خشک توانسته اند ذرات ترتینوئین را داخل میکروذرات زیست تخریب پذیر که از جنس پلی(اسید لاکتیک – گلیکولیک اسید) می باشد قرار دهند. این ذرات بسیار ریز هستند و به راحتی می توانند استنشاق شوند و در داخل ریه قرار گیرند. در یک آزمایش، محققان موش هایی را که به باکتری سل آلوده شده بودند را انتخاب کردند و اجازه دادند تا موش ها سه مرتبه این ذرات را استنشاق کنند و همین أمر باعث کاهش تعداد باکتری های موجود در ریه آنها شد. امید است تا به زودی این دارو بر روی انسان نیز مورد استفاده قرار گیرد.

Sally-Ann Cryan، یکی از محققان می گوید: “این روش می تواند در کنار آنتی بیوتیک ها برای درمان سل مقاوم به دارو مورد استفاده قرار گیرد و با استفاده از آنتی بیوتیک های سنتی می توان مقاومت این باکتری به آنتی بیوتیک ها را کاهش داد.”