تشخیص تازگی و سالم بودن مواد غذایی با اسکنر جیبی

سالیانه میلیون ها تن از مواد غدایی عالی در سرتاسر جهان به بهانه تازه نبودن دور ریخته می شوند و هدر می روند. اما برای حل این مشکل، محققان مؤسسه “فراونهوفر” آلمان یک اسکنر مادون قرمز را طراحی کرده اند که به مصرف کنندگان و مغازه داران اجازه می دهد که تشخیص دهند که مواد […]

سالیانه میلیون ها تن از مواد غدایی عالی در سرتاسر جهان به بهانه تازه نبودن دور ریخته می شوند و هدر می روند. اما برای حل این مشکل، محققان مؤسسه “فراونهوفر” آلمان یک اسکنر مادون قرمز را طراحی کرده اند که به مصرف کنندگان و مغازه داران اجازه می دهد که تشخیص دهند که مواد غذایی مورد نظرشان به رسیدگی کامل رسیده است یا نه.
به گزارش اخبار تکنولوژی تک نیوز، بر مبنای گفته “سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد”، هر ساله یک سوم از مواد غذایی تولید شده که حدود 1.3 بیلیون تن می باشد، در جهان هدر می شود. در کشور های توسعه یافته که مقدار تلفات مواد غذایی بیشتر است، سالیانه حدود 680 میلیارد دلار صرف دفع این مواد غذایی تلف شده می شود.
دلایل مختلفی می تواند از تلفات این مواد غذایی وجود داشته باشد اما دلیل اصلی آن است که به سختی می توان تشخیص داد که یه ماده ی غذایی قابل خوردن می باشد یا نه. اغلب مواد گوشتی و غذایی اغلب بر اساس ظاهر انتخاب و مصرف می شوند یا به تاریخ انقضا آنها توجه می شود.
برای مقابله با این تلفات، مؤسسه فراونهوفر یک اسکنر ارزان قیمت را طراحی کرده است که با استفاده از آن می تواند تشخیص داد که یک ناده ی غذایی قابل خوردن می باشد یا خیر.
این اسکنر مبتنی بر یک حسگر دقیق در نزدیکی مادون قرمز (NIR) است. اشعه ی این اسکنر پس از برخورد با ماده ی غذایی در محدوده مادون قرمز قرار می گیرد. با مقایسه امواج جذب شده از ماده ی غذایی و مقایسه آن با یک نمونه ذخیره شده در دستگاه، دستگاه نه تنها می تواند تشخیص دهد که ماده غذایی مورد نظر خوراکی می باشد یا خیر، بلکه می تواند تشخیص دهد که ماده ی مورد نظر رسیده است و یا حتی این ماده تقلبی است.
این دستگاه در آزمایشگاه ها با ابعاد بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد اما با تبدیل آن به یک اسکنر کوچک، بدون از بین رفتن قابلیت های دستگاه، و در قیمتی ارزان تولید شده است.
بر مبنای گفته های مؤسسه فراونهوفر، این دستگاه قادر است تا یک ماده غذایی همگن را شناسایی کند مانند یک سیب زمینی و قادر نیست که خواص یک پیتزا را شناسایی کند زیرا از ترکیبی از مواد غذایی تشکیل شده است. اما امید است تا با استفاده از تصویربرداری فراطیفی، حسگرهای طیفی و دیگر فناوری‌های با وضوح بالا بتوانند بر این مشکل نیز غلبه کنند.
اما این دستگاه دارای قابلیت های دیگر نیز می باشد، به عنوان مثال می تواند از الگوریتم یادگیری ماشینی استفاده کند و الگوی جدید و بهتر را ذخیره کند. تیم محقق تا کنون از این دستگاه برای شناسایی گوجه فرنگی و گوشت چرخ کرده استفاده کرده است و با تطبیق نمونه ها بااشعه NIR توانسته است آلودگی میکروبی و شیمیایی مواد را تشخیص دهد.
اسکن انجام شده توسط دستگاه به یک سرور فرستاده می شود و داده ها پردازش می شوند و سپس با استفاده از بلوتوث  به یک دستگاه خارجی مانند گوشی فرستاده می شود. اطلاعاتی که به گوشی فرستاده می شود حاوی اطلاعاتی شامل سالم بودن ماده غذایی، تازه بودن آن و تاریخ انقضای آن می باشد.
این دستگاه نه تنها می تواند برای مواد غذایی مورد استفاده قرار گیرد، بلکه در آینده می تواند برای شناختپلاستیک، پشم، پارچه و مواد معدنی نیز مورد استفاده قرار گیرد.