بازرسی هواپیما ها با ربات Vortex + ویدئو

با گذشت زمان و انجام پرواز های متعدد، قطعات هواپیما دچار نقص فنی می شوند و نیاز به بازرسی دارند تا مشخص شود که فاقد عیب بوده و می توانند به کارشان ادامه دهند که این بازرسی را کارکنان باید انجام دهند. درحالی که این فعالیت باعث اشتغال افراد می شود، فعالیتی زمان بر، پرهزینه […]

با گذشت زمان و انجام پرواز های متعدد، قطعات هواپیما دچار نقص فنی می شوند و نیاز به بازرسی دارند تا مشخص شود که فاقد عیب بوده و می توانند به کارشان ادامه دهند که این بازرسی را کارکنان باید انجام دهند. درحالی که این فعالیت باعث اشتغال افراد می شود، فعالیتی زمان بر، پرهزینه و البته پر خطا می باشد. در همین راستا محققان رباتی را طراحی کرده اند که می توان این بازرسی را انجام دهد.

به گزارش اخبار تکنولوژی tech-news.ir به نقل از Lule University، این ربات که “Vortex Robot” نام دارد، دارای چهار چرخ می باشد و می تواند از راه دور کنترل شود. این ربات مجهز به دوربین و سنسور فراصوت می باشد که به آن توانایی تشخیص عیوب را می دهد. در مواردی نیز این ربات می تواند به درل، لیزر و دیگر ابزارات مجهز شود و عملیات ترمیم را انجام دهد.

نمونه ی اولیه این ربات که به وسیله محققان سوئدی طراحی شده است بر روی هواپیمای بوئینگ 737 آزمایش شده است. با استفاده از یک سیستم مکش هوا که در قسمت پایین این ربات وجود دارد، Vortex Robot قادر به صعود بر روی تمام سطوح صاف هواپیما و بدون در نظر گرفتن انحنای آنها خواهد بود.

Georgios Andrikopoulos، مدیر فنی پروژه می گوید: “هدف ما طراحی رباتی بود که توانایی بازرسی را داشته باشد. تصور کنید که اگر ما بتوانیم از ترکیب ربات ها استفاده کنیم، به ما اجازه می دهد که بتوانیم در هزینه و زمان صرفه جویی کنیم و مهمتر از همچی دقت بازرسی را افزایش دهیم.” جهت دیدن دیگر خبرهای علمی تکنولوژی به صفحه اخبار علمی مراجعه کنید.