پروتز دست مصنوعی با ایجاد حس لازمه

پروتز دست مصنوعی در آینده ای نزدیک با جراحی ایمپلنت در زندگی روزمره قابل استفاده خواهد شد. دست های مصنوعی که هم اکنون از آنها استفاده می شود، بوسیله ی الکترود هایی که بر روی پوست دست نصب می شوند کنترل می شوند. این الکترود ها سیگنال ها را از ماهیچه های زیر پوست دریافت می […]

پروتز دست مصنوعی در آینده ای نزدیک با جراحی ایمپلنت در زندگی روزمره قابل استفاده خواهد شد. دست های مصنوعی که هم اکنون از آنها استفاده می شود، بوسیله ی الکترود هایی که بر روی پوست دست نصب می شوند کنترل می شوند. این الکترود ها سیگنال ها را از ماهیچه های زیر پوست دریافت می کنند. اما این دست ها دارای محدودیت هایی می باشند، به عنوان مثال تنها با آنها می توان حرکات ساده از قبیل باز و بستن انگشت ها را انجام داد و کاربران بازخورد مناسبی از آنها ندارند. اما به تازگی در یک همکاری مشترک در پروژه ای با نام DeTOP که تأمین هزینه آن توسط اتحادیه اروپا صورت گرفته است، محققان موفق به طراحی پروتز دست جدیدی شده اند که الکترود های آن در دست فرد قرار می گیرد و پیام ها و سیگنال ها را مستقیما از عصب و ماهیچه ها دریافت می کند.

پروتز دست مصنوعی با ایجاد حس لازمه

به گزارش اخبار فناوری و تکنولوژی تک نیوز به نقل از DeTOP، برای آزمایش این پروتز، یک فرد سوئدی که دست خود را از دست داده است تحت آزمایش قرار گرفت. در این آزمایش، ایمپلنت تیتانیومی پروتز به “عصب اولنار” دست راست فرد متصل گردید و مجموعا 16 الکترود به عصب فرد متصل گردید که در نتیجه پیام های عصبی توسط ایمپلنت به پروتز فرستاده می شود.

این پروتز دستی، علاوه بر توانایی داشتن حرکات بیشتر، حس لامسه را نیز برای فردی که دست خود را از دست داده است ایجاد می کند و فرد می تواند اشیا را حس کند و در نهایت فرد با استفاده از این دست مصنوعی می تواند نیروی لازم جهت گرفتن اشیاء را با پیام های عصبی تنظیم کند. در حال حاضر فرد سوئدی که پروتز دست بر روی دست آن نصب شده است در حال آزمایش ای پروتز و یادگیری کنترل آن بوسیله ی واقعیت مجازی است تا بتواند از آن در زندگی روزمره استفاده کند. اگر بازخورد ها از این پروتز مثبت باشد، جراحی ایمپلنت این پروتز جدید بر روی افراد دیگر نیز صورت خواهد گرفت. جهت دیدن دیگر خبرهای جذاب علمی، به صفحه جدیدترین اخبار علمی مراجعه کنید.