برنده پشت پرده طرح صیانت کیست؟ من جایگزین گوگل هستم!

مدتی ست همراه اول با روشهای مختلف مثل هدیه چند گیگابایتی اینترنت در قالب ارسال sms به مردم، سعی در پروموت و ترغیب کردن افکار عمومی مردم به نصب اپلیکیشن ذره بین داشت (ذره بین موتور جستجوی بظاهر بومی ساخته همراه اول میباشد که از پایگاه داده و اطلاعات نتایج جستجوی گوگل برای نمایش نتایج […]

مدتی ست همراه اول با روشهای مختلف مثل هدیه چند گیگابایتی اینترنت در قالب ارسال sms به مردم، سعی در پروموت و ترغیب کردن افکار عمومی مردم به نصب اپلیکیشن ذره بین داشت (ذره بین موتور جستجوی بظاهر بومی ساخته همراه اول میباشد که از پایگاه داده و اطلاعات نتایج جستجوی گوگل برای نمایش نتایج جستجو به کاربران خود استفاده میکند. همچنین میتوانید با این اپلیکیشن وبگردی کنید.) درست بعد از تبلیغات گسترده همراه اول در نصب ذره بین، طرح بسیار ناقص و پر از مشکلات صیانت از کاربران در فضای مجازی (طرحی که عملا موجب مسدود شدن سرویسهای اینترنتی بین الملل مثل گوگل، اینستاگرام و… میشود) به مجلس ورود میکند تا تصویب و اجرا شود. چه رابطه ای میتوان بین همراه اول و طرح صیانت از کاربران پیدا کرد؟

در سال 1401 تنها راه ورود به اینترنت، اپلیکیشن ذره بین است!

پروژه ذره‌بینی که همراه اول حدود چهار، پنج ماهی است روی آن کار می‌کند، تبلیغات محیطی آن هم آغاز شده است و تیم‌شان را هم مستقر کرده‌اند، اگر خوب نگاه بکنید میبینید هدفش این است که پس از تصویب طرح، در اولین زمان ممکن بگوید من جایگزین گوگل هستم! ذره‌بین با مبالغ هنگفت از مالیات و هزینه‌های سرانه کشور به‌صورت 24ساعته گوگل فارسی را کرال می‌کند و هدف این است تجربه بهتری نسبت به گوگل فارسی ارائه دهد! اما این موتور جستجو تنها کاری که انجام میدهد استفاده از پایگاه داده نتایج گوگل است و عملا موتور جستجو نیست!

این طرح بالاخره در مجلس تصویب شد و مدتی بعد مطمئنا این امکان را به‌راحتی به اپراتورهای انحصارگر همراه ما میدهد، چه ایرانسل و چه همراه اول، در این موضوع مشخصا همراه اول که همواره در آمدن حوزه‌های غیرزیرساختی مقدم بوده است، رایزنی می‌کنند و تردیدی ندارم رایزنی کردن با کمیسیون هم برای این دوستان کاری ندارد به بهانه اینکه از کسب‌وکارهای بومی حمایت شود. یک‌باره به خود می‌آییم و می‌بینیم سال 1401 تنها راه ورود به دنیای فارسی ذره‌بین همراه اول شده است.

رانت خوارها منتظر تصویب طرح صیانت هستند

پروژه های ساخت سرویسهای اینترنتی جایگزین بومی به چه کسانی سپرده میشود؟ جواب سوال مشخص است؛ گروه‌هایی که قدرت بیشتری دارند. در اکوسیستم فعلی کشور ما آیا شرکت ارگانیزه که به‌صورت ارگانیک رشد کردند، شرکت‌هایی که از عقبه اقتصادی خوبی برخوردار هستند و از عقبه تجربه کار برخوردار هستند،از عقبه استقبال اجباری نه، بلکه اختیاری کاربران برخوردار هستند، اینها می‌توانند استفاده‌کننده از رانت‌ها باشند؟ کسب‌وکارهای خرد می‌توانند استفاده‌کننده از رانت‌ها باشند؟ یا انحصارگران بازار که الا و لابد همراه اول و ایرانسل هستند؟ طبیعتا گزینه دوم!

باید به این نکته توجه کرد و نمی‌دانم اسم این را باید ساده‌لوحی دوستان بگذاریم یا اسم آن را مغالطه بگذارم. آنچه من می‌فهمم این است که دوستان و نگارندگان طرح واقف نیستند این کمیسیون تنظیم مقررات با اختیارات بی‌سابقه‌ای که قرار است به آن داده شود، چه بلاهایی که می‌تواند به سر اکوسیستم کسب و کارها بیاورد. دوستان نسبت به این موضوع واقف نیستند. این یک موضوع است که لازم است بدان پرداخته شود.

عوام فریبی برای مسدود سازی گوگل

موضوع دیگر را نمی‌توان به حساب ساده‌لوحی گذاشت، بلکه به حساب عوام‌فریبی دوستان می‌گذارم از این جهت که در گفت‌وگوی سه‌‌نفره چهره به چهره با دوستان، عبارتی که استفاده می‌کردند، این بود که اگر نمونه مشابه داخلی در زمان مقرر به‌وجود نیاید و موجود نباشد مبادرت به تعامل و انعقاد قرارداد با نمونه‌های مشابه خارجی می‌کنیم و می‌توانیم با آنها مطابق با پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های خود تعامل کنیم.

در مصاحبه‌های اخیر اقای مرادی (از طراحان و مدافعان طرح صیانت) به این موضوع اشاره نکرده است ولی این حرف را صراحتا به زبان آورده است و می‌دانم پس ذهن دوستان این مساله وجود دارد و حتی جالب است میزبان گفت‌وگو اسمی از بایدو، موتور جست‌وجوی شرق آسیایی می‌آورد واکنش خاصی نشان نمی‌دهد و می‌گوید بایدو جست‌وجو به زبان فرانسه و… ندارد.

واقعا بحث ما درباره زبان فرانسه و اسپانیولی نیست. بحث درباره این موضوع است که گوگلی که بیشترین استفاده از آن به زبان فارسی در کشور ما و بعد به زبان انگلیسی اتفاق می‌افتد در خطر مسدودسازی قرار گرفته است. بحث زبان اسپانیولی و فرانسه و هندو… اساسا نیست. پس این موضوع را اشاره کنم که دو قسمت بحث‌برانگیز وجود دارد که هردو بسیار تاسف‌برانگیز است.

حتی یک اقتصاددان هم بین طراحان این طرح نیست، چطور می‌خواهند از کسب‌وکارها حمایت کنند؟

از این جهت که فقدان رویکرد درست اقتصادی و توسعه اقتصادی به موضوع را داشتیم و این هم سوال است در طرحی که قرار است حمایت از فعالان استارتاپی داخلی و فعالان اقتصاد دیجیتال بومی شود، حتی 1 نفر اقتصاددان و تفکر اقتصادی در نگارش این طرح وجود نداشته است. طراح اصلی این طرح مدیریت بخش فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس را بر عهده داشت و قبلتر نیز وظیفه سیاست گذاری حوزه ورزش را در اختیار داشت!

حداقل از چین الگوبرداری کنید

چین، اکوسیستم رقابتی در داخل کشور خودش به وجود آورده است. با بررسی آمار متوجه شدیم قبل از اینکه واتساپ در سال 2016 در چین فیلتر شود حدود 30 درصد بازار پیام‌رسان‌های چین در اختیار وی‌چت بوده است. این یعنی موفقیت اینها زاده مسدودسازی نیست. این تجربه‌ای است که پیش‌روی ماست و می‌توان به آنها مراجعه کرد. من دارم درباره چین اینها را می‌گویم نه آمریکا! ما باید تمام‌قد در تصویب چنین طرحی موضع‌گیری کنیم و از دوستان بخواهیم که شواهد ارائه کنند و شفاف باشند و گزارش تجربیات گذشته را منتشر کنند.

اجرای طرح صیانت، در واقع تجاوز به امنیت شغلی مردم است

همینطور در روزها و سال‌هایی که از انحصار قدرت در بخش دولتی اقتصاد ضربه‌های جدی خورده‌ایم تصویب چنین طرح‌هایی توسط مجلس نشان میدهد نمایندگان محترم عزم و اراده‌ای در جهت تحقق اقتصاد مردمی ندارند. امروز و در خصوص طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی، نظر نخبگان و اندیشمندان با مطالبه به حق مردم ایران اسلامی همراه شده و همگی خواستار رد کلیات این طرح در صحن مجلس و بسته شدن پرونده آن در مجلس هستیم.