AMD امیدوار است با عرضه‌ی پردازنده‌های Zen بتواند در برابر اینتل پیروز شود

علاقه‌مندان به بازی‌ها و سیستم‌های کامپیوتری تفاوتی خاصی را میان محصولات اینتل و AMD قائل نیستند، اما مدیران AMD مدعی شده‌اند که پردازنده‌های جدید این شرکت که آنها را با نام “Zen” می‌شناسیم، می‌تواند بسیاری از طرفداران اینتل را سوی خود کشانده و وضعیت بسیار خوبی را برای این شرکت ایجاد نماید. AMD سعی کرده […]

علاقه‌مندان به بازی‌ها و سیستم‌های کامپیوتری تفاوتی خاصی را میان محصولات اینتل و AMD قائل نیستند، اما مدیران AMD مدعی شده‌اند که پردازنده‌های جدید این شرکت که آنها را با نام “Zen” می‌شناسیم، می‌تواند بسیاری از طرفداران اینتل را سوی خود کشانده و وضعیت بسیار خوبی را برای این شرکت ایجاد نماید.

AMD سعی کرده تا پردازنده‌های جدید خود را با یک طراحی کاملا جدید و از ابتدا ساخته شده، توسعه داده و شهرت از دست رفته‌ی AMD در سال‌های اخیر و مشکلاتی که پردازنده‌های قبلی این شرکت سبب آن شده‌اند را بازپس گیرند. مدیرعامل ارشد تکنولوژی شرکت AMD، آقای مارک پِیپِرمَستر، اذعان داشته با اینکه بسیاری از طرفداران AMD به استفاده از محصولات شرکت اینتل روی آورده‌اند، هنوز هم افراد زیادی هستند که به آینده‌ی این شرکت ایمان داشته و دنیایی روشن را پیش روی AMD می‌بیند.

اگر بخواهیم نگاهی به گذشته و تاریخ داشته باشیم، اوایل سال 2000 بود که شرکت AMD با عرضه کردن پردازنده‌ی 64 بیتی Athlon 64، به مشکلی جدی برای اینتل تبدیل شده بود و همین موضوع باعث شد تا اینتل بخواهد اولین پردازنده‌ی 64 بیتی خود را پس از مدت زمان کوتاهی معرفی کند. اما در ادامه مشکلات بسیار زیادی گریبان‌گیر این شرکت شده و در سال‌های 2007 و همزمان با عرضه شدن پردازنده‌های سری Phenom و پس از آن، پردازنده‌های Fusion بود که AMD برای اولین‌بار، پردازنده و کارت گرافیک را درون یک چیپ قرار داد و همین موضوع شروعی برای شکست جدی این شرکت شد. پس از آن نیز پردازنده‌های سری “Bulldozer” هم به خاطر عملکرد نه چندان مناسبی که داشتند، به هیچ‌وجه نتوانستند به صورت جدی پیش روی اینتل و پردازنده‌های این شرکت بایستند.

اما حالا شرایط متفاوت شده و پیپرمستر اعلام کرده که عملکرد پردازنده‌های جدید Zen تا 40 درصد بهتر از گذشته، چیزی که پیشتر و در تاریخ AMD چنین جهشی وجود نداشته است. وی اشاره داشته که این پردازنده‌های جدید مناسب علاقه‌مندان به بازی‌های رایانه‌ای نیز خواهد بود و قرار است اواخر سال 2016، شاهد ورود این محصولات به بازار باشیم. تا سال 2017 نیز لپتاپ‌ها و سرورها نیز به این پردازنده‌های جدید مجهز خواهند شد تا شاهد قدرت بسیار بالای آنها باشیم.

AMD مشکلات زیادی را در گذشته داشته و در پیشبرد برنامه‌های خود نیز موفق نبوده است. اما حالا مهندسین این شرکت تمرکز اصلی خود را بر روی عملکرد خام خود پردازنده قرار داده و می‌خواهند قدرتی فوق‌العاده بالا را پیش روی کاربران قرار دهند. این در شرایطیست که اینتل سعی کرده تا در کنار بهتر کردن عملکرد پردازنده‌های خود در سال‌های اخیر، به مصرف باتری آنها برای لپتاپ‌ها نیز توجه داشته باشد. حال AMD می‌خواهد همین کار را انجام دهد، اما مهندسین این شرکت تمام تلاش خود را داشته‌اند تا بهینه‌سازی‌ها به شکل بسیار بهتری انجام گرفته و علاوه بر این، تمامی مشکلات موجود در معماری‌های گذشته همون گلوگاه‌هایی که از عملکرد هر چه بهتر پردازنده جلوگیری می‌کردند را برطرف نماید.

همینطور باید اشاره داشته باشیم که AMD، پردازنده‌های جدید سری Zen خود را همزمان با اینتل و با فناوری ساخت 14 نانومتری تولید خواهد نمود. این پردازنده‌ها قرار است بر اساس مهندسی ساخت FinFET که عملکرد پردازنده را به شکل قابل توجهی افزایش و مصرف برق را نیز تا حد زیادی کاهش می‌دهد، استفاده نمایند. یکی از دلایل اصلی عملکرد موثر این مهندسی ساخت، قرارگیری ترانزیستورها بر روی یکدیگر همانند یک آسمان‌خراش می‌باشد، چیزی که باعث می‌شود تا ترانزیستورها یکی پس از دیگری قرار گرفته و دسترسی آنها به یکدیگر را آسان‌تر نماید.

شرکت بزرگ GlobalFoundries قرار است پردازنده‌های اینتل و AMD را تولید نماید و این برای اولین‌بار است که هر دو شرکت محصولاتی با فناوری ساخت 14 نانومتری را تولید می‌نمایند چرا که در این زمینه همیشه شرکت اینتل موفق‌تر بوده و یک قدم جلوتر از AMD قرار داشته است. دلیل این همزمان شدن نیز معطل کردن اینتل در عرضه کردن پردازنده‌های 10 نانومتری می‌باشد چرا که انتظار می‌رفت اینتل زودتر از اینها بخواهد لیتوگرافی پردازنده‌های خویش را کاهش دهد. البته باید اشاره داشته باشیم که این همزمانی چندان طولانی نخواهد بود و نیمه‌ی دوم سال 2017، اینتل به عرضه پردازنده‌های 10 نانومتری روی خواهد آورد.

مورد دیگری که باید به آن اشاره داشته باشیم، تلاش AMD برای معرفی و عرضه کردن پردازنده‌های Zen می‌باشد، چرا که این پردازشگرهای گرافیکی موجود بر روی این چیپ، عملکرد فوق‌العاده بهتری نسبت به گذشته و حالا توان آنها بسیار بالا رفته است. در این زمینه AMD می‌خواهد وارد دنیای واقعیت مجازی شود و از همین حالا نیز با سازندگان مختلف در حال همکاری می‌باشد. در این مورد اینتل کمی عقب‌تر است و کارت‌های گرافیک قدرتمندی را برای عرضه کردن ندارد.

البته اینطور هم نیست که پردازنده‌های Zen بتوانند به صورت کامل، پردازنده‌های قدرتمند اینتل را مغلوب خود کنند. آقای پیپرمستر امیدوار است این اتفاق رخ دهد، اما آیا واقعا چنین چیزی ممکن خواهد بود؟ اینتل توانایی فوق‌العاده بالایی در تولید پردازنده‌ها داشته و محصولاتی که این شرکت تولید و عرضه نموده‌اند، ویژگی‌ها و توانایی‌های اختصاصی خود را دارد. اخیرا نیز این شرکت به تولید هاردهای جامد با حافظه‌های فوق سریع 3D Xpoint روی آورده و در همین زمینه می‌تواند تا حد زیادی تجارت AMD را به خطر بیندازد.

به هر حال باید منتظر عرضه‌ی پردازنده‌هایی بسیار قدرتمند از سوی AMD باشیم و امیدوار هستیم این شرکت بتواند به روزها اوج خود باز گردد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال