آگهی کسب و کارها

راحت‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی وب برای یادگیری

زمانی که با یک برنامه کامپیوتری، یک وب‌سایت یا یک اپلیکیشن موبایل کار می‌کنید، در حال کار کردن با یک برنامه هستید که توسط برنامه‌نویس‌ها نوشته شده است. وظیفه اصلی برنامه‌نویس، نوشتن برنامه‌ای است که روی کامپیوتر (یا هر ماشین دیگری) اجرا شود و در نهایت به یک هدف مشخص برسد. به طور دقیق‌تر، برنامه‌نویسی […]

زمانی که با یک برنامه کامپیوتری، یک وب‌سایت یا یک اپلیکیشن موبایل کار می‌کنید، در حال کار کردن با یک برنامه هستید که توسط برنامه‌نویس‌ها نوشته شده است. وظیفه اصلی برنامه‌نویس، نوشتن برنامه‌ای است که روی کامپیوتر (یا هر ماشین دیگری) اجرا شود و در نهایت به یک هدف مشخص برسد.

به طور دقیق‌تر، برنامه‌نویسی فرایندی است که در آن مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها را در قالب کد به ماشین می‌دهیم تا به آن بگوییم که از یک برنامه چه انتظاری داریم و چه خروجی باید به کاربر بدهد. پس در واقع برنامه‌نویس‌ها، با مجموعه‌ای از کدها سر و کار دارند و در تلاشند تا این کدها را به بهترین شکل برای ماشین توصیف کنند تا خروجی دلخواه خود را بگیرند.

راحت‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی وب برای یادگیری

برای اینکه این درخواست‌ها و دستورالعمل‌ها به راحتی و به شکل صحیح به کامپیوتر منتقل شوند، مفهومی تحت عنوان زبان برنامه‌نویسی ایجاد شده است. زبان‌های برنامه‌نویسی یک سیستم نشانه‌گذاری هستند که درخواست انسان را به زبان کامپیوتر تبدیل می‌کنند. در این گزارش قصد داریم با راحت‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی وب برای یادگیری آشنا شویم و زبان‌هایی که به طور معمول در شرکت‌های ایرانی استفاده می‌شوند را معرفی کنیم.

زبان‌های برنامه‌نویسی چه کاربردی دارند؟

کدنویسی به انسان اجازه می‌دهد تا با کامپیوتر ارتباط برقرار کند. به همین خاطر هم زبان‌های برنامه‌نویسی به وجود آمدند تا این ارتباط را تسهیل کنند. هر زبان برنامه‌نویسی قواعد و ساختار مربوط به خود را دارد، اما در نهایت وظیفه همه آن‌ها تبدیل کردن دستورهای انسان به زبان کامپیوتر است.

به دلیل تنوعی که ساختار زبان‌های برنامه‌نویسی دارد و همچنین کاربردهای مختلف آن‌ها، یادگیری بعضی از آن‌ها ساده‌تر و بعضی به مراتب پیچیده‌تر و سخت‌تر است. به همین خاطر در ادامه ساده‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی وب برای یادگیری را معرفی می‌کنیم تا اگر دوست دارید به جمع توسعه‌دهندگان وب بپیوندید، مسیر را با زبان‌های ساده‌تر شروع کنید.

راحت‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی وب

همانطور که در بخش قبلی به آن اشاره کردیم، اگر به دنبال شروع برنامه‌نویسی وب‌سایت هستید و می‌خواهید به مرور تبدیل به یک توسعه‌دهنده شوید، بهتر است ابتدا با زبان‌های برنامه‌نویسی پردرآمد و ساده شروع کنید. زبان‌هایی که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم، علاوه بر ساده بودن، کاربردی هستند و منحنی یادگیری آن‌ها شیب تندی ندارد. بنابراین می‌توانید با صرف زمان و انرژی کافی، آن‌ها را یاد بگیرید.

HTML و CSS

با وجود اینکه بسیاری از توسعه‌دهنده‌های وب HTML را به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی قبول ندارند و به آن به دید یک ساختار نگاه می‌کنند، اما با توجه به تعاریف موجود از زبان برنامه‌نویسی، HTML و CSS در دسته زبان‌ها قرار می‌گیرند.

اکثر برنامه‌نویس‌ها و توسعه‌دهنده‌های وب معتقدند که این دو زبان، بهترین نقطه شروع برای برنامه‌نویسی وب‌سایت هستند. اگر دقیق‌تر بگوییم، HTML به کامپیوتر می‌گوید که چطور یک صفحه وب را نمایش دهد و CSS چگونگی طراحی آن را توصیف می‌کند.

این دو زبان از ساده‌ترین زبان‌ها برای طراحی صفحات وب هستند و نکته بسیار مثبت در مورد آن‌ها این است که هر تغییری در کد خود ایجاد کنید، می‌توانید با ریفرش کردن صفحه تغییر جدید را مشاهده کنید.

جاوا اسکریپت (JS)

جاوا اسکریپت یکی از محبوب‌ترین و ساده‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در سراسر دنیا است. این زبان با انواع مرورگرها سازگار است و هم در برنامه‌نویسی فرانت‌اند و هم بک‌اند از آن استفاده می‌شود. علاوه بر این با گذشت زمان و گسترش و توسعه بیشتر، امروز این زبان برای توسعه نرم افزار و اپلیکیشن‌ها و حتی اینترنت اشیا هم کاربرد دارد.

جاوا اسکریپت در کنار HTML و CSS، پایه‌های اصلی برنامه‌نویسی وب و اینترنت هستند.

پایتون (Python)

به خاطر داشتن سینتکس ساده و شفاف و تاکید بر از بین بردن پیچیدگی و شلوغی در کد، پایتون به عنوان یکی از ساده‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی شناخته می‌شود. این زبان که رشد خیلی سریعی هم دارد، در بیشتر کدهای خود از کلمات انگلیسی واضح و آشنا استفاده می‌کند و به همین دلیل، معمولا کاربران در زمان استفاده از این زبان بین انبوهی از دستورات و مفاهیم نامانوس گم نمی‌شوند.

روبی (Ruby)

هدف اولیه از توسعه روبی این بود که افراد با هر پس‌زمینه علمی و تجربی بتوانند از این زبان برنامه‌نویسی استفاده کنند. به همین خاطر هم Ruby یکی از ساده‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای یادگیری است.

از دلایل ساده بودن این زبان می‌توانیم به سینتکس ساده، کد تمیز و عدم نیاز به دانش تئوری قبلی اشاره کنیم. البته بعد از معرفی فریم‌ورک Ruby on Rails، استفاده از این زبان از قبل هم ساده‌تر شد.

PHP

پی‌اچ‌پی (PHP) یک زبان برنامه‌نویسی برای فریم ورک‌ بک‌اند (سمت سرور) است که به کمک آن می‌توانید برای وب‌سایت صفحات پویا بسازید. صفحات پویا صفحاتی هستند که مداوم تغییر می‌کنند و به‌روزرسانی می‌شوند. با توجه به ذات ساده، سینتکس‌های مرتب و منابع نامحدودی که برای یادگیری PHP وجود دارد، این زبان یکی از زبان‌های محبوب و راحت برای برنامه‌نویسی وب است.

استفاده از زبان‌های مختلف در شرکت‌های ایرانی

اگر نگاهی به سایت‌های کاریابی در ایران بیاندازید، با تعداد عظیمی موقعیت شغلی در زمینه برنامه‌نویسی و توسعه نرم‌افزار روبرو می‌شوید. بیشتر شرکت‌های ایرانی به توسعه‌دهنده‌هایی نیاز دارند که در حوزه فرانت‌اند یا بک‌اند فعالیت می‌کنند و با زبان‌ها و فریم‌ورک‌های مربوط به هر کدام آشنا هستند.

از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین زبان‌ها، جاوا اسکریپت و فریم‌ورک‌های React، Node.js و … هستند. پایتون و R هم بین شرکت‌هایی که در زمینه هوش مصنوعی و علم داده فعالیت می‌کنند محبوب هستند. یکی از شرکت‌هایی که تنوع بالایی از برنامه‌نویس‌های زبان‌های مختلف را گرد هم آورده است، ویستا سامانه آسا است که میتوانید اطلاعات و موقعیت‌های شغلی این شرکت را در وبسایت asax.ir مشاهده کنید.

salb-techna