سرور اختصاصی و سرور مجازی چه مزایا و معایبی دارند؟

سرورها به طور کلی اَبَرکامپیوترهایی هستند که نسبت به کامپیوترهای معمولی قدرت پردازش و ذخیره‌سازی بیشتری دارند. مهم‌ترین وظیفه‌ی سرور اما پاسخ‌دهی به درخواست‌ها و فراخوانی‌هایی است که از سوی کلاینت‌ها (مانند کامپیوترهای شخصی، تلفن‌های همراه و دستگاه‌های دیگر) دریافت می‌کند. در واقع اصلی‌ترین نقش سرور ارائه خدمات در حوزه‌ی خدمات شبکه و اینترنت است. […]

سرورها به طور کلی اَبَرکامپیوترهایی هستند که نسبت به کامپیوترهای معمولی قدرت پردازش و ذخیره‌سازی بیشتری دارند. مهم‌ترین وظیفه‌ی سرور اما پاسخ‌دهی به درخواست‌ها و فراخوانی‌هایی است که از سوی کلاینت‌ها (مانند کامپیوترهای شخصی، تلفن‌های همراه و دستگاه‌های دیگر) دریافت می‌کند. در واقع اصلی‌ترین نقش سرور ارائه خدمات در حوزه‌ی خدمات شبکه و اینترنت است.

سرور مجازیسرور اختصاصی و سرور مجازی هر کدام مزایا و ویژگی‌هایی دارند که تصیم‌گیری در مورد خرید هر یک از آنها و تشخیص آنکه کدام یک مناسب‌تر است، به برآوردهایی بر حسب قابلیت، نیاز کاربر و هزینه نیاز دارد.

سرور اختصاصی چیست ؟

سرور اختصاصی ، یک نوع سرور است که به صورت کاملاً اختصاصی برای یک سازمان، یک شرکت یا کسب‌وکار اجاره می‌شود. در این حالت، سرور فیزیکی به صورت کامل در اختیار مشتری قرار می‌گیرد و منابع سخت‌افزاری مانند پردازنده، حافظه، دیسک‌ها و پهنای باند شبکه به صورت اختصاصی برای استفاده در اختیار مشتری قرار می‌گیرد.

سرور اختصاصی مزایایی دارد که جذابیت آن را برای بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌هایی که نیاز به قدرت و کنترل بیشتری دارند، افزایش می‌دهد. این سرورها عموما این قابلیت را دارند که امکانات پیشرفته‌ای را ارائه دهند. قابلیت‌هایی از این دست که ابتدا منابع سخت‌افزاری مورد نیاز به صورت دقیق تعیین شوند و سپس مورد بهره‌برداری قرار بگیرند. بر روی یک سرور اختصاصی این امکان وجود دارد که سیستم عامل، نرم‌افزارها، پردازنده و… به دلخواه پیکربندی شوند و مدیریت کامل سرور بر عهده‌ی خریدار سرور باشد.

یکی از مهم‌ترین مزایای سرور اختصاصی که بسیاری را به تهیه‌ی سرور اختصاصی ترغیب می‌کند، امنیت بالای آن است. زیرا در این حالت برای استفاده از سرور، دسترسی‌ها، کنترل کامل سرور و منابع سخت‌افزاری آن به طور کامل در اختیار قرار می‌گیرد. این به معنی کاهش خطرات امنیتی مرتبط با سرورهای اشتراکی است که منابع را با سایر کاربران به اشتراک می‌گذارند.

سرور اختصاصی

ویژگی‌های سرور اختصاصی

به طور کلی مزایا و ویژگی‌های سرور اختصاصی را می‌توان در چند بند به صورت خلاصه برشمرد:

عملکرد و مقیاس‌پذیری

با یک سرور اختصاصی، شما به تمام منابع سرور از جمله CPU، RAM، ذخیره‌سازی و پهنای باند دسترسی انحصاری دارید. این بدان معناست که می‌توان انتظار عملکرد بالا و زمان پاسخ سریع‌تری را برای برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها داشت.

2. سفارشی‌سازی و انعطاف‌پذیری

سرور اختصاصی سطح بالایی از سفارشی‌سازی و انعطاف‌پذیری را ارائه می‌دهند. بر روی سرور اختصاصی کنترل کاملی بر پیکربندی سرور، سیستم عامل، نصب نرم‌افزار و تنظیمات امنیتی برقرار است. با این ویژگی می‌توان محیط سرور را متناسب با نیازهای خاص برنامه‌ها یا نیازهای تجاری تنظیم کرد و تطبیق داد.

3. امنیت پیشرفته

بهره‌گیری از یک سرور اختصاصی، خطرات امنیتی مربوط به فضاهای میزبانی مشترک را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. با استفاده از یک سرور اختصاصی، کنترل کامل بر روی اقدامات امنیتی از جمله تنظیمات فایروال و پروتکل‌های رمزگذاری اجرا شده بر روی سرور در اختیار قرار می‌گیرد.

4. قابلیت اطمینان و پایداری

سرور اختصاصی اغلب سطوح بالاتری از قابلیت اطمینان و ثبات را در مقایسه با محیط‌ها و فضاهای میزبانی مشترک ارائه می‌دهند. از آنجایی که منابع با سایر کاربران به اشتراک گذارده نمی‌شود، نیازی به نگرانی برای تأثیرگذاری سایر وب سایت‌ها یا برنامه‌ها بر عملکرد سرور نیست. این امر به ویژه برای کسب‌وکارهایی که به زمان کار مداوم و حداقل زمان از کار افتادگی متکی هستند بسیار مهم است.

5. پشتیبانی فنی و مدیریت

بسیاری از ارائه‌دهندگان هاستینگ سرور اختصاصی مدیریت شده را ارائه می‌دهند که در آن وظایف مدیریت سرور، مانند تعمیر و نگهداری سخت افزار، به روزرسانی نرم‌افزار، نظارت بر امنیت و پشتیبان گیری را انجام می‌دهند. این ویژگی این امکان را فراهم می‌کند تا در عین اتکا به تخصص تیم پشتیبانی ارائه دهنده هاست، بر فعالیت‌های اصلی تجاری خود تمرکز شود.

6.  به لحاظ هزینه سرور ها

سرورهای اختصاصی گرانتر از میزبانی مشترک یا سرورهای اختصاصی مجازی (VPS) هستند. برای استفاده انحصاری از منابع سخت‌افزاری و مزایای افزوده سفارشی‌سازی و کنترل هزینه‌ی بیشتری پرداخت می‌شود. مهم است که پیش از اقدام به خرید سرور، به دقت نیازها و بودجه‌ی موجود ارزیابی شود تا مشخص شود که آیا مزایای سرور اختصاصی هزینه بالاتر را توجیه می‌کند یا خیر.

برای مقایسه‌ی بهتر بین قابلیت‌های سرور اختصاصی و سرور مجازی باید درباره‌ی ویژگی‌هایی که سرور مجازی دارد نیز اطلاعاتی داشته باشیم.

سرور مجازی چیست ؟

سرور مجازی نوعی از سرورها هستند که به عنوان ماشین مجازی (VM) نیز شناخته می‌شوند، در واقع یک شبیه‌سازی مبتنی بر نرم‌افزار از یک سرور فیزیکی است. سرور مجازی با پارتیشن‌بندی منابع یک سرور فیزیکی به چندین محیط مجزا تبدیل می‌شود که هر کدام سیستم عامل و برنامه‌های کاربردی خود را اجرا می‌کنند.

سرورهای مجازی با استفاده از نرم‌افزارهای مجازی‌سازی مانند Hypervisor ایجاد می‌شوند که تخصیص منابع فیزیکی به هر ماشین مجازی را مدیریت می‌کند. نرم‌افزار مجازی‌سازی این امکان را فراهم می‌کند که چندین سرور مجازی، در یک سرور فیزیکی واحد وجود داشته باشند و امکان استفاده کارآمد از منابع را فراهم می‌کند.

سرور اختصاصی

سرور مجازی چه ویژگی‌هایی دارد؟

مزایا و قابلیت‌هایی که سرور مجازی در اختیار قرار می‌دهد، عبارتند از:

1.    بهره‌وری منابع : با ادغام چندین سرور مجازی در یک سرور اختصاصی و فیزیکی واحد، می‌توان از منابع به طور موثرتر و مناسب‌تری استفاده کرد. این امکان می‌تواند، صرفه‌جویی در هزینه از لحاظ سخت‌افزاری، قدرت پردازش و نیازمندی‌های تهویه را ممکن سازد.

2.    انزوا و عملکرد جزیره‌ای: هر سرور مجازی در محیط ایزوله و جداگانه‌ی خود عمل می‌کند و امنیت و ثبات بیشتری را برقرار می‌کند. خرابی‌ها یا مشکلات مربوط به یک سرور مجازی بر روی دیگر سرورها تأثیر نمی‌گذارد.

3.    مقیاس‌پذیری: سرور مجازی را می‌توان به راحتی با تنظیم منابع تخصیص داده شده در ظرفیت بزرگ‌تر یا کوچک‌تر کرد. این به سازمان‌ها امکان می‌دهد تا بدون نیاز به تغییرات سخت‌افزاری به سرعت به تقاضاهای جدید، پاسخ دهند.

4.    مدیریت ساده شده: سرور مجازی را می‌توان به صورت مرکزی از طریق ابزارهای مدیریت مجازی‌سازی، و با قابلیت‌هایی مانند ساده کردن وظایف مدیریتی مانند تهیه کردن، نظارت داشتن و تخصیص منابع مدیریت کرد.

5.    بازیابی اطلاعات و پشتیبان گیری: سرورهای مجازی را می‌توان به راحتی پشتیبان‌گیری و بازیابی کرد. سرور مجازی فرآیندهای بازیابی رویدادهایی که منجر به آسیب به اطلاعات می‌شود را کارآمدتر می‌کند.

ابرآراز ؛ بهترین ارائه دهنده‌ی خدمات سرور اختصاصی و سرور مجازی

کسب‌وکارها در دنیای امروز به امکان ذخیره‌سازی اطلاعات و داده‌هایشان، همچنین دسترسی قدرتمند به شبکه‌‌ی اینترنت وابسته شده‌اند. برخی از کسب‌وکارها بدون قابلیت‌هایی که سرور اختصاصی و سرور مجازی و یا دیگر انواع سرورها در اختیار می‌گذارند، در دنیای به شدت رقابتی امروز دوامی نخواهند داشت.

شرکت ابرآراز در زمینه‌ی ارائه خدمات انواع سرور، فروش و پشتیبانی، با سابقه‌ی نزدیک به یک دهه، توانسته اعتماد و رضایت مشتریان بسیاری را به خود جلب کند. ابرآراز با ارائه‌ی انواع پکیج‌های خدمات سرور اختصاصی و سرور مجازی و نیز انواع سرور ابری به یکی از بهترین ارائه‌دهندگان خدمات سرور در کشور بدل گشته است.

تیم همکاران و متخصصان ابرآراز، از متخصصان و دانش‌آموختگان رشته‌های مختلف دانشگاهی تشکیل شده و این ظرفیت بالفعل در این تیم ایجاد شده تا در هر نقطه از مسیر توسعه‌ی فناوری، بهترین مشاوره و خدمات ممکن را با کیفیتی ارزنده و مطلوب و در راستای کسب رضایت مشتری و پیشبرد اهداف او ارائه دهد.

 برای اطلاع بیشتر با شماره 02186084632 – 02186084658 به سایت https://arazcloud.com مراجعه نمایید.