نگرانی ستاره شناسان از برقراری شبکه اینترنت 4G روی ماه

بسیاری از ستاره شناسان پس از انتشار خبر توسعه اینترنت 4G روی ماه نگرانی های خود را از وقوع این احتمال بیان کردند. این دانشمندان معتقدند توسعه اینترنت بر روی ماه باعث تداخلات بسیاری در رصدهای رادیویی آنها خواهد شد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، تلسکوپهای رادیویی نسبت به امواج اینترنت و […]

بسیاری از ستاره شناسان پس از انتشار خبر توسعه اینترنت 4G روی ماه نگرانی های خود را از وقوع این احتمال بیان کردند. این دانشمندان معتقدند توسعه اینترنت بر روی ماه باعث تداخلات بسیاری در رصدهای رادیویی آنها خواهد شد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، تلسکوپهای رادیویی نسبت به امواج اینترنت و تلفن همراه بسیار حساس هستند. به عنوان مثال زمانی که در جاده مربوط به رصدخانه جورل بانک قرار داریم با تابلوهای راهنمایی و رانندگی مواجه خواهیم شد که از بازدیدکنندگان درخواست دارد تا تلفن همراه خود را خاموش کنند. زیرا تلسکوپ لاول (Lovell telescope) بسیار قوی بوده و می تواند سیگنال های تلفن همراه را حتی روی مریخ دریافت کند. در نتیجه این موضوع می تواند بر روی رصد آن تاثیر بگذارد. تلسکوپهای رادیویی با حساسیت بسیار بالا ساخته می شوند تا بتوانند کوچکترین سیگنالها را دریافت کنند. بدین ترتیب اگر یک تلسکوپ رادیویی در زمین می تواند امواج تلفن‌های همراه را دریافت کرده و در کار آن تداخل ایجاد شود، چگونه می تواند با اینترنت 4G روی ماه کنار بیاید؟

پیش از این نیز تداخلات فرکانس رادیویی باعث شده بود تا افرادی مانند سر برنارد لاول، یکی از پیشگامان ستاره شناسی رادیویی کار خود در منچستر را ترک کند و به مزارع اطراف شهر برای ادامه تحقیقات برود.  پیش از آن نیز تمامی تلسکوپهای رادیویی در اطراف شهر و در مناطق دور افتاده ساخته شده اند. این امر نیز تنها به دلیل عدم تداخل فرکانس رادیویی از قبیل تلفن همراه یا مایکروویو با تلسکوپهای رادیویی زمینی بوده است.

 درهرصورت تلسکوپهای رادیویی زمینی نمی‌تواند از تداخل با فرکانسهای دیگر جلوگیری کند. اما با محافظت و دقت می توان میزان تداخل فرکانس را کاهش داد. این امر نیز تنها با همکاری دیگر شرکت های خصوصی میسر خواهد شد. از طرفی بسیاری از ستاره شناسان امیدوارند بتوانند یک تلسکوپ رادیویی بر روی ماه راه اندازی کنند. به این ترتیب می‌توان از تداخل سیگنالهای زمین نیز جلوگیری کرد. تلسکوپ قرار داده شده بر روی ماه می‌تواند به راحتی و به دور از تاثیر بخشی از جو موسوم به یونسفر کار رصد را انجام دهد. هم اکنون اکتشاف فرکانس های پایین رادیویی می‌توانند بسیاری از اطلاعات مربوط به نحوه تشکیل جهان و یا نخستین لحظات پس از وقوع انفجار بزرگ و یا حیات های فرازمینی را تکمیل کنند.


لینک مقاله : techna news

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال