از شستشوی ماسک اکیدا خودداری کنید

ماسک ها به میزان قابل توجهی در مقابل شستشو آسیب‌پذیر هستند و شستشوی ماسک های N95 – FFP2 و ماسکهای ساده باعث بروز صدمه جدی به آن شده و غیر قابل استفاده خواهند شد و حفاظت تنفسی را تأمین نخواهد کرد. آسیب پذیری فیلترها و الیاف هنگام شستشوی ماسک به گزارش سرویس اخبار پزشکی تکنا، […]

ماسک ها به میزان قابل توجهی در مقابل شستشو آسیب‌پذیر هستند و شستشوی ماسک های N95 – FFP2 و ماسکهای ساده باعث بروز صدمه جدی به آن شده و غیر قابل استفاده خواهند شد و حفاظت تنفسی را تأمین نخواهد کرد.

آسیب پذیری فیلترها و الیاف هنگام شستشوی ماسک

به گزارش سرویس اخبار پزشکی تکنا، برای افزایش اثربخشی ماسک‌های ذرات، فیلترها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که میزان جریان هوا را به میزان قابل توجهی کاهش دهند، بنابراین در صورت خروج هوای بازدم از فیلترهای متعدد ماسک، موجب بروز تنگی نفس فرد در طولانی مدت خواهد شد.

  1. در فیلتر‌های ماسک‌های ریزگرد‌ها و ذرات کوچک، برای راندمان بالای ماسک از لایه کربن اکتیو و لایه الکترواستاتیک استفاده می‌شود که هر دو این لایه‌ها به رطوبت حساس بوده و در مجاورت رطوبت خاصیت خود را به مقدار زیادی از دست می‌دهند؛ بنابراین چون در بازدم مقدار زیادی رطوبت موجود است.
    سوپاپ خروج هوا باعث می‌شود که بازدم بدون صدمه رساندن به این لایه‌ها از فضای ماسک خارج شود.
  2. همچنین خاصیت کربن فعال به گونه‌ای است که زمانی که رطوبت هوا به آن می‌رسد آن را جذب کرده و گازها و بخارات سمی محبوس شده در خود را آزاد می‌کند و به سمت دستگاه تنفسی هدایت می‌کند.
  3. اگر ماسکی توانایی جذب ریزگرد‌های با قطر کمتر از ۲ میکرون را دارا باشد، حتما در ساختمان آن از لایه‌های خاصی استفاده شده است.
    می‌توان از این لایه‌ها، به لایه کربن اکتیو و لایه باردار شده الکتریکی یا الکترو استاتیکی اشاره کرد.

زمانی که ماسک تنفسی دارای لایه‌های فوق باشد. به میزان قابل توجهی در مقابل شستشو آسیب‌پذیر هستند و شستشوی آن باعث بروز صدمه جدی به آن شده و غیر قابل استفاده خواهند شد و حفاظت تنفسی را تأمین نخواهد کرد.

  • آب و رطوبت درون لایه کربن فعال نفوذ کرده و سبب می‌شود که ذرات کربن اشباع شده و بی خاصیت شوند.
  • رطوبت باعث می‌شود که لایه‌ الکترواستاتیکی، بار الکتریکی خود را از دست داده و خنثی شود

این دو حالت باعث می‌شوند که ذرات به راحتی از ماسک تنفسی عبور کرده و وارد ریه‌ها شود. به علاوه اینکه شستشو باعث می‌شود که ذراتی که قبلاً درون لایه‌های ماسک به دام افتاده بودند، آزاد شده و به راحتی در استفاده بعدی درون فضای تنفسی فرد وارد شوند که این مشکل را دو چندان خواهد کرد.

شستشوی ماسک های فیلتردار و سوپاپ‌دار چه نتایجی خواهد داشت؟

شستشوی تمام ماسک‌های ریز ذرات، از قبیل ماسک‌های تنفسی N95 – N99، ماسک‌های تنفسی FFP1 – FFP2 – FFP2، عمل بسیار اشتباهی است. با شستشوی این نوع از ماسک تنفسی، لایه‌های داخلی به شدت آسیب دیده و میزان کارآیی ماسک به شدت پایین می‌آید. به علاوه اینکه در ماسک‌های سوپاپ‌دار به علت استفاده از دیافراگم بسیار حساس، پس از شستشو، احتمال ایجاد اختلال در عملکرد سوپاپ بسیار زیاد می‌باشد.

برخی سودجویان، ماسک‌های تنفسی معمولی را تنها با نام “ماسک تنفسی نانو قابل شستشو” به چندین برابر قیمت به افراد می‌فروشند. در اصل پس از اولین شستشوی ماسک فیلتردار نظیر ماسک‌های تنفسی N95 و غیره، از نظر عملکرد مشابه ماسک سه لایه پزشکی خواهند شد. از این رو توصیه می‌شود اگر می‌خواهید پس از شستشوی ماسک تنفسی فیلتردار، مجدداً از آن استفاده کنید،  بهتر است از ابتدا سراغ ماسک‌های تنفسی پزشکی کش‌دار یا بند‌دار بروید که با تعویض ماسک متحمل هزینه زیادی نشوید.

نحوه کارکرد ماسک‌های N95 – N99 – FFP1 – FFp2 – FFP3

فیلترهای موجود در این ماسک‌ها بر اساس عملکردشان، از ورود ذرات به استفاده از ساز و کار ساده‌ای مانند الک کردن و یا گاهی ساز و کار ترکیبی و پیچیده بهره می‌جویند. از این ساز و کارهای پیچیده می‌توان به ترکیب نیروهای الکترواستاتیکی و مکانیکی همچون بازدارندگی، برخورد، انتشار و … اشاره نمود. وجود فیلتراسیون الکترو استاتیکی موجب به دام انداختن ذرات بسیار کوچک خواهد شد.

در شکل زیر می‌توانید انواع ساز و کار فیلترهای ماسک‌های تنفسی ذرات را مشاهده کنید:

عملکرد ماسک های فیلتردار

این ماسک‌ها با استفاده از روش‌های فیلتراسیون مختلف اقدام به جلوگیری از ورود این ذرات به محدوده تنفسی می‌شوند. با این حال، ماسک‌های تنفسی ۱۰۰ درصد ذرات معلق را نمی‌توانند جذب کنند. و مقداری از ذرات خواه، ناخواه از فیلتر‌های ماسک عبور می‌کنند. برای دیدن دیگر خبرهای این حوزه به صفحه اخبار علمی مراجعه کنید.