ماسک نانو مشکی پارچه ای قابل شستشو نخرید

اخیرا بتازگی نوعی از ماسکهای پارچه ای به اسم ماسک نانو پارچه ای مشکی قابل شستشو به بازار عرضه شده‌اند که از طریق سایتهای اینترنتی نیز قابل خرید میباشند! کافیست روی این لینک https://www.google.com/search?q=خرید+ماسک+نانو+قابل+شستشو کلیک کنید تا با مملو سایتهای فروش اینگونه ماسک ها مواجه شوید! برخی از این وبسایتهای فروشگاهی، خود عرضه کننده نیستند و market […]

اخیرا بتازگی نوعی از ماسکهای پارچه ای به اسم ماسک نانو پارچه ای مشکی قابل شستشو به بازار عرضه شده‌اند که از طریق سایتهای اینترنتی نیز قابل خرید میباشند! کافیست روی این لینک https://www.google.com/search?q=خرید+ماسک+نانو+قابل+شستشو کلیک کنید تا با مملو سایتهای فروش اینگونه ماسک ها مواجه شوید! برخی از این وبسایتهای فروشگاهی، خود عرضه کننده نیستند و market place هستند و هر فردی که بتواند با چرخ خیاطی خود ماسکی را بدوزد میتواند محصول خود را با نام افسانه ای و تخیلی ماسک نانو صورت قابل شستشو در اینگونه وبسایتهای فر وشگاهی به فروش برساند!

سازندگان این گونه ماسک‌ها ادعا می‌کنند که حتی این ماسک‌ها از سری ماسک‌های سری ذرات همانند N95 و FFP2 برتر و بهتر هستند و با استفاده از تکنولوژی نانو الیاف می‌توانند ویروس‌ها را هم جذب خود کنند!! و هوای فوق تمیز را در اختیار مصرف کننده قرار دهند! جالب‌تر اینکه، سازندگان مدعی هستند که با شستشو تغییری در عملکرد ماسک ایجاد نخواهد شد و به همین سبب آن را ماسک تنفسی قابل شستشو می‌خوانند.

این در حالی است که ساختار این ماسک بسیار ساده بوده و بیشتر شبیه عملکرد دستمالی را ایفا می‌کند که کارگران ساختمانی بر روی دهان خود قرار می‌دهند تا از ورود خاک به دستگاه تنفسی جلوگیری کنند. نه فقط در ایران، بلکه در دیگر کشورها نیز چنین ماسکهایی باب شده است! بطور مثال این ماسک های سیاه رنگ در ترکیه نیز مورد استقبال عموم مردم قرار گرفته اند که یکی از اساتید دانشگاه پزشکی اژه اقدام به هشدار علیه استفاده از ماسکهای سیاه پارچه ای کرد.

نمونه ماسک پارچه ای نانویی تقلبی

نمونه ماسک پارچه ای نانویی تقلبی

افسانه‌ای به نام ماسک نانو قابل شستشو!

ماسکهای نانو اورجینال و استاندارد ایرانی دارای گواهینامه نانومقیاس از واحد ارزیابی محصولات ستاد نانو هستند. این موسسه تنها مرجع رسمی برای معرفی محصولات دارای گواهینامه نانومقیاس از ستاد نانو می­باشد که میتوانید برای دیدن و آشنایی با ماسکهای نانو به وبسایت ستاد نانو مراجعه کنید. این ماسک ها همانند دیگر ماسکهای n95، n99 و… قابل شستشو نیستند و نمیتوانید به دفعات زیاد از آنها استفاده کنید.

خبر ساخت ماسک های نانو قابل شستشو برای اولین بار توسط دانشمندان چینی در 7 تیر ماه منتشر شده است. بنابراین ماسک نانویی قابل شستشو در ایران وجود ندارد و توصیه ما این است که اگر مصمم هستید فقط از ماسکهای نانویی استفاده کنید، از ماسکهای نانویی یکبار مصرف مورد تایید ستاد نانو استفاده کنید و گول تبلیغات قابل شستشو بودن ماسکها توسط سودجویان را نخورید.

ماسکهای نانویی پارچه ای بی کیفیت

اولین مشکلی که در مشاهده اولیه این ماسک به ذهن خطور می‌کند، نحوه قرارگیری آن روی صورت می‌باشد که براحتی هوا از کنار (محدوده گونه ها) و بالای ماسک (محدوده اطراف بینی) وارد و خارج میشود! همانگونه که می‌دانید سری ماسک‌های ذرات نظیر N95 – FFP2 و … جزء سری ماسک‌های چسبان به شمار می‌روند که تماس محکمی با صورت فرد ایجاد می‌کنند که باعث می‌شود تمام هوای تنفسی از فیلتر ماسک عبور کرده و وارد دستگاه تنفسی شوند.

اما در سری ماسک‌های نانو قابل شستشو حتی گیره بینی هم موجود نیست! این مسئله باعث می‌شود که بیشتر هوای دَم از اطراف ماسک داخل شود و از لایه‌های فیلتر (البته اگر وجود داشته باشد!) عبور کنند. بنابراین عنصر اولیه حفاظت تنفسی با خطا مواجه خواهد شد. حتی اگر از مورد اول هم صرف نظر کنیم، باز هم مشکلاتی موجود است! حتی ماسک های N95 و FFP2 هم قابل شستشو نیستند چه برسد به این ماسک های ساده پارچه ای که به اسم ماسک نانو معروف شده اند. در این مقاله اثبات شده شستن ماسک ها اشتباه و خطرآفرین میباشد.

ماسک نانو قابل شستشو بی مصرف هستند؟

مطالبی که پیش‌تر بیان شد، نشانگر بی استفاده بودن این نوع ماسک نیست. در اصل نمایانگر این مطلب است که این نوع ماسک ها نانو نیستند و فقط یک ماسک پارچه ساده ای تلقی میشوند. حتی قابل رقابت با ساده‌ترین ماسک‌های ذرات را نخواهد داشت. ادعای سازندگان ماسک تنفسی قابل شستشو در رابطه با برتری حفاظت آن در برابر ماسک N95 کاملاً مردود می‌باشد. پس استفاده از این نوع ماسک برای جایگزین کردن با ماسک های استانداردی که در داروخانه ها بفروش میرسد بسیار خطرناک بوده و غیر قابل جبران خواهد بود.

این نوع ماسک برای حفاظت تنفسی مواردی مانند تمیز کردن انبار منزل، گردگیری منزل و محیط کار، شستشو و جاروی حیاط و … مناسب می‌باشد. و از ورود ذرات بزرگ به محدوده تنفسی جلوگیری خواهد کرد. (مانند کارکرد دستمال که جلوی دهان می‌گیرند) اما فاقد قابلیت جلوگیری از ورود ذرات ریز به مجاری تنفسی هستند.