روش‎های صحیح شارژ گوشی‎های هوشمند

تمامی ما از این حقیقت با خبر هستیم، باتری‎ گوشی‎های هوشمند ما بد هستند چون به ندرت یک روز دوام می‎آورند. ولی این قضیه تا حدی تقصیر خود ما است چون همیشه آن‎ها را به شکل نادرستی شارژ می‎کرده‎ایم. خیلی از افراد به این باور رسیده‎اند که شارژ گوشی‎های هوشمند به مدت اندک در طولانی […]

تمامی ما از این حقیقت با خبر هستیم، باتری‎ گوشی‎های هوشمند ما بد هستند چون به ندرت یک روز دوام می‎آورند.

ولی این قضیه تا حدی تقصیر خود ما است چون همیشه آن‎ها را به شکل نادرستی شارژ می‎کرده‎ایم.

خیلی از افراد به این باور رسیده‎اند که شارژ گوشی‎های هوشمند به مدت اندک در طولانی مدت باعث آسیب به باتری‎های آن‎ها می‎شود، و بهتر است زمانی که شارژر باتری به پایین‎تر آستانه‎ی خود می‎رسد آن‎ها را شارژ کنیم.

ولی باوری از این اشتباه‎تر وجود ندارد. ما در این مقاله به روش‎های صحیح شارژ گوشی‎های هوشمند می‎پردازیم.

در حقیقت، وب‎سایت Battery University که متعلق به یک شرکت باتری سازی به اسم Cadex است جزئیاتی در رابطه با این قضیه مطرح کرده است که باتری‎های لیتیوم یونی موجود در گوشی‎‎های هوشمند ما به مدلی از “استرس” که خاص خودشان است، حساس هستند. و نظیر ما انسان‎ها، افزایش میزان استرس می‎تواند در دراز مدت بر روی چرخه‎ی عمر باتری گوشی‎هوشمند شما تاثیر بگذارد.

اگر می‎خواهید وضعیت باتری گوشی‎هوشمند شما همیشه در بهترین وضعیت باشد و روز خود را بدون نگرانی در مورد عمر باتری سپری کنید، باید یکسری عادت‎های شارژ کردن را تغییر دهید.

اگر می‎خواهید وضعیت باتری گوشی‎هوشمند شما همیشه در بهترین وضعیت باشد و روز خود را بدون نگرانی در مورد عمر باتری سپری کنید، باید یکسری عادت‎های شارژ کردن را تغییر دهید.

زمانی که به طول کامل شارژ است آن را از پریز بکشید

طبق گفته‎ی وب‎سایت Battery University، به برق بودن گوشی‎تان زمانی که به طور کامل باتری آن شارژ است، مثلا در طول شب، در دراز مدت به نفع باتری شما نیست.

زمانی که گوشی‎هوشمند شما به صد درصد شارژ می‎رسد، “شارژ‎های چکه‎ای” دریافت می‎کند تا در زمان به پریز بودن، 100% شارژ حفظ شود. این امر باعث می‎شود باتری تحت استرس بالا قرار بگیرد که باعث فرسوده شدن مواد شیمیایی داخل آن می‎شود.

وب‎سایت Battery University در قالب یکسری دلایل علمی این قضیه را شرح می‎دهد، ولی هم‎چنین به خوبی جمع‎بندی می‎کند که “زمانی که گوشی‎تان 100 درصد شارژ است، باتری را از دستگاه در حال شارژ جدا کنید. این قضیه مانند این می‎ماند که بعد از یک ورزش سنگین به ماهیچه‎ها آرامش دهید.” اگر انسان پشت سر هم و بدون استراحت ورزش کند، بدن با اوضاع وخیمی روبرو می‎شود.

شارژ-باتری-گوشی-هوشمند

نیاز نیست گوشی خود را 100% شارژ کنید

حداقل زمانی که ملزم به این کار نیستید.

طبق اعلام این وب‎سایت “باتری‎های لیتیوم یونی نیازی به کاملا شارژ شدن ندارند، هم‎چنین انجام این کار شایسته نیست. در حقیقت، بهتر است که به طور کامل شارژ نشوند، چون یک ولتاژ بالا بر روی باتری استرس وارد می‎کند” و در طولانی مدت باعث فرسوده شدن آن می‎شود.

این قضیه ممکن است اگر سعی دارید که تمام روز گوشی‎هوشمند خود را شارژ نگه دارید در تضاد با آن باشد، ولی هر زمان در طول روز که می‎توانید آن را به شارژ بزنید و مشکلی نخواهید داشت.

بهترین روش شارژ گوشی هوشمند

هر زمان که می‎توانید آن را به شارژ بزنید

مشخص شده است که باتری گوشی‎های هوشمند ما اگر آن‎ها را وقت به وقت در طول روز شارژ کنید راضی‎تر خواهند بود تا این‎‎که در زمان کم بودن شارژ برای یک مدت طولانی آن‎ها را به شارژ بزنید.

طبق گفته‎ی این وب‎سایت، شارژ گوشی‎تان زمانی که 10% از شارژ خود را از دست می‎دهد بهترین سناریو برای شارژ خواهد بود. یقینا، انجام این کار برای اکثر افراد عملی نیست، بنابرانی فقط هر زمان که می‎توانید گوشی خود را به شارژ بزنید. چندین بار به شارژ زدن و کشیدن در طول روز هیچ اشکالی هم ندارد.

نه تنها این اعمال باعث می‎شود که عملکرد باتری گوشی‎هوشمند شما به صورت بهینه برای عمر طولانی‎تر باشد، بلکه در طول روز همواره آن را در بهترین وضعیت خواهید داشت.

علاوه بر این، این نوع شارژ کردن باعث می‎شود شما قادر به استفاده از قابلیت‎هایی باشید که معمولا به دلیل مصرف زیاد باتری از آن‎ها استفاده نمی‎کنید، نظیر ویژگی‎های مبتنی بر موقعیت شما که از آنتن جی‎پی‎اس گوشی‎هوشمند شما استفاده می‎کند.

آن را خنک نگه دارید

باتری گوشی‎های هوشمند به قدری به گرما حساس هستند که خود شرکت اپل به عنوان مثال پیشنهاد می‎کند که قاب گوشی‎ را اگر جلوی خروج گرما را از آیفون شما به هنگام شارژ می‎گیرد، در آورید. “اگر متوجه می‎شوید که دستگاه شما موقع شارژ گرم می‎شود، ابتدا قاب آن را در بیاورید.” اگر در هوای داغ و آفتابی بیرون هستید، گوشی خود را در معرض خورشید قرار ندهید. این امر باعث محافظت از باتری گوشی شما می‎شود.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال