شکار ماده تاریک با استفاده از ساعت فوق دقیق شبکه نوری

محققان معتقدند با استفاده از ساعت فوق دقیق که حتی در طول زمانی طولانی مانند ۱۵ میلیارد سال یک ثانیه عقب نیفتد میتوانند ماده تاریک را شکار کنند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، ساعت فوق دقیق با قدرت زمان سنجی بسیار بالا می ‌تواند به دانشمندان در کیهان شناسی و کاوش آن […]

محققان معتقدند با استفاده از ساعت فوق دقیق که حتی در طول زمانی طولانی مانند ۱۵ میلیارد سال یک ثانیه عقب نیفتد میتوانند ماده تاریک را شکار کنند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، ساعت فوق دقیق با قدرت زمان سنجی بسیار بالا می ‌تواند به دانشمندان در کیهان شناسی و کاوش آن در مسیر های غیر معمول کمک کند. همچنین دقت زمان سنجی این ساعت ها می تواند باعث کشف امواج گرانشی و سپس شناسایی ماده تاریک شود. ساعتی که در حال حاضر دانشمندان توسعه داده اند در صورت ۳۰ میلیارد سال کار متمادی نیز حتی به اندازه یک ثانیه عقب نخواهد ماند.

هیده توشی کاتوری از دانشگاه توکیو و جون یه از دانشگاه کلرادو این ساعت فوق دقیق به نام ساعت شبکه نوری را ساخته اند. این دو فیزیکدان که به طور مستقل کار می کنند توسط بنیاد دستیابی موفقیت 2022پشتیبانی می شوند. ساعت شبکه نوری ساخته شده بسیار دقیق تر از ساعت های اتمی استاندارد هستند که در آن برای اندازه گیری زمان از تابش الکترومغناطیسی و برانگیختگی اتم های خاص استفاده می شود.

این دو فیزیکدان برای توسعه چنین ساعتی طیف الکترومغناطیسی را به نوسانات انتهایی رسانده و توانستند به فرکانس‌هایی صد هزار برابر  ساعت های اتمی موجود دست پیدا کنند. در این ساعت با استفاده از یک شبکه نوری و با به دام انداختن اتم ها از سقوط و یا حرکت آنها جلوگیری شده است تا اختلالی در زمانبندی ایجاد نشود.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال