توسعه سمعک مبتنی بر هوش مصنوعی با قابلیت لب خوانی

محققان اسکاتلندی نوع جدیدی از سمعک ها را توسعه داده‌اند که می‌تواند با استفاده از هوش مصنوعی لب خوانی کند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، مطالعه اخیر محققان دانشگاه گلاسکو نشان می دهد با استفاده از سمعک های جدید میتوان صحبت افراد را لب خوانی کرد. یک گروه بین المللی از مهندسان […]

محققان اسکاتلندی نوع جدیدی از سمعک ها را توسعه داده‌اند که می‌تواند با استفاده از هوش مصنوعی لب خوانی کند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، مطالعه اخیر محققان دانشگاه گلاسکو نشان می دهد با استفاده از سمعک های جدید میتوان صحبت افراد را لب خوانی کرد. یک گروه بین المللی از مهندسان برای توسعه این سمعک از فناوری جدیدی استفاده کردند. در این فناوری برای نخستین بار حسگر فرکانس رادیویی مبتنی بر هوش مصنوعی همراه با فناوری سنتی سمعک به کار گرفته شد تا بتوان حرکات لب را تشخیص داد. علاوه بر آن این فناوری می تواند چالش اثر مهمانی شبانه را نیز کاهش دهد. اثر مهمانی شبانه در سمعک های سنتی نوعی نقص رایج محسوب می شود که کاربر در اثر آن امکان تمرکز روی یک صدای خاص را ندارد.

سمعک های جدید هوشمند با تقویت کننده های صوتی می توانند داده هایی را برای عملکرد بهتر جمع آوری کنند. پیش از این محققان برای توسعه سمعک ها از دوربین استفاده می کردند تا بتوانند لب خوانی کنند. اما در سمعک جدید داده های فرکانس رادیویی جمع آوری می شوند.

در این آزمایش محققان از داوطلبان مرد و زن خواستند تا ۵ صدای مصوت را با ماسک و بدون ماسک تکرار کنند. در این حین یک حسگر رادار اختصاصی و یک فرستنده وای فای با کمک سیگنال فرکانس رادیویی صورت آنها را اسکن کردند. محققان ۳۶۰۰ نمونه را به همین صورت جمع آوری کردند و از این الگوریتم ها برای آموزش یادگیری عمیق استفاده شد. بدین ترتیب الگوریتم یادگیری ماشینی توانست حرکات مشخص لب و دهان را که با صداهای مصوت ارتباط داشت تشخیص دهد. به دلیل امکان عبور سیگنال فرکانس رادیویی از ماسک الگوریتم ها می توانند واکه های کاربران با ماسک را نیز لب خوانی کنند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال