توسعه یک مدل هوش مصنوعی جدید برای تشخیص زود هنگام 13 نوع سرطان با دقت ۹۸ درصدی

استفاده از مدل‌های هوش مصنوعی می‌تواند در آینده منجر به تشخیص زود هنگام ۱۳ سرطان کشنده با دقت ۹۸ درصدی شود. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، پژوهشی که اخیرا در مورد به کارگیری مدل‌های هوش مصنوعی در پزشکی منتشر شده نشان می‌دهد پزشکان در آینده می‌توانند از هوش مصنوعی برای تشخیص چندین […]

استفاده از مدل‌های هوش مصنوعی می‌تواند در آینده منجر به تشخیص زود هنگام ۱۳ سرطان کشنده با دقت ۹۸ درصدی شود.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، پژوهشی که اخیرا در مورد به کارگیری مدل‌های هوش مصنوعی در پزشکی منتشر شده نشان می‌دهد پزشکان در آینده می‌توانند از هوش مصنوعی برای تشخیص چندین سرطان استفاده کرده و بدین ترتیب درمان زود هنگام این سرطان‌ها نیز امکان‌پذیر خواهد شد.

مطالعه اخیر نشان می‌دهد استفاده از روش‌های مبتنی بر متیلاسیون برای تشخیص و طبقه‌بندی سرطان در حال گسترش بوده و استفاده از هوش مصنوعی در آن نیز بسیار رواج یافته است. در حال حاضر سرطان یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در جهان است و مبارزه برای بیماری همچنان ادامه دارد. طبق پژوهش بیان شده بیشتر سرطان‌ها در صورتی که به شکل زود هنگام تشخیص داده شوند قابل درمان هستند.

البته اکثر سرطان‌ها تنها در مراحل پیشرفته قابل تشخیص بوده نقطه مشترک بین آنها پدیده ای ژنتیکی به نام متیلاسیون نابجای دی‌ان‌ای است. این پدیده می‌تواند به پیش‌بینی سرطان قبل از شروع علائم آن کمک کند. استفاده از این فرایند بسیار دشوار بوده و به همین دلیل محققان برای تشخیص تغییرات خاص سرطان نسبت به متیلاسیون عادی در بافت‌ها از یادگیری ماشینی استفاده کرده‌اند. به گفته محققان شناسایی نشانه‌هایی مربوط به متیلاسیون دی‌ان‌ای برای شناسایی سرطان به جستجوی سوزن در انبار کاه میماند.

محققان دانشگاه کمبریج و کالج سلطنتی لندن با استفاده از فناوری‌های مربوط به محاسبات سریع تغییرات مربوط به این بیماری طبق علائم دی‌ان‌ای در مراحل اولیه توسعه را مشاهده کرده و بدین ترتیب موفق به شناسایی ۱۳ نوع سرطان مختلف در بافت غیر سرطانی با دقت ۹۸.۲ درصد شدند. به گفته محققان مدل جدید نیاز به آموزش و آزمایش بیشتری داشته در آینده می‌تواند به درک بهتر مکانیزم‌های اساسی ایجاد سرطان نیز کمک کند.