تشخیص کم‌خونی با گوشی های هوشمند

این فناوری مبتنی بر الگوریتم جدیدی است که می‌تواند عکس‌های هوشمند با وضوح پایین را تقویت کرده و آن‌ها را به سیگنال‌های دیجیتال با وضوح بالا تبدیل کند. سپس در ادامه یک الگوریتم جداگانه سیگنال‌ها را جمع‌آوری کرده و‌ هموگلوبین را تجزیه تحلیل می‌کند. به گزارش سرویس اخبار علمی فناوری پایگاه اخبار فناوری تکنا به […]

این فناوری مبتنی بر الگوریتم جدیدی است که می‌تواند عکس‌های هوشمند با وضوح پایین را تقویت کرده و آن‌ها را به سیگنال‌های دیجیتال با وضوح بالا تبدیل کند. سپس در ادامه یک الگوریتم جداگانه سیگنال‌ها را جمع‌آوری کرده و‌ هموگلوبین را تجزیه تحلیل می‌کند.

به گزارش سرویس اخبار علمی فناوری پایگاه اخبار فناوری تکنا به نقل از دانشگاه پریو ، گروهی از پژوهشگران این دانشگاه موفق به طراحی نرم‌افزاری شده‌اند که با استفاده از دوربین‌های تلفن همراه می‌تواند هموگلوبین را ارزیابی کرده و مشکلات خونی را تشخیص دهد. زمانی که بدن با مشکلاتی نظیر کم‌خونی یا مشکلات کلیوی روبه‌رو می‌شود، با ارزیابی هموگلوبین که یک پروتئین نشانگر است، می‌توان این مشکلات را تشخیص داد که روشی غیر تهاجمی است.

به گفته پژوهشگران، این فناوری نیاز به سخت‌افزار خاصی ندارد و بر اساس الگوریتم های مبتنی بر هوش مصنوعی ساخته شده است و صرفا باید نرم‌افزار را بر روی تلفن‌های هوشمند نصب کرد و با دوربین‌ تلفن از بخش داخلی پلک عکس گرفت.

کیم، استاد مهندسی پزشکی دانشگاه پردیو می‌گوید: «این روش جایگزین آزمایش خون نخواهد شد اما با یک روش ساده و سریع می‌توان بصورت غیر تهاجمی تعداد هموگلوبین‌های موجود را در لحظه شناسایی کرد که در مقابل آزمایش خون که جواب آن چند ساعت بعد آماده خواهد شد و همچنین باعث از دست رفتن خون در بیماران دارای کم خونی خواهد شد، روشی موثر است.»

پژوهشگران برای آزمایش این نرم‌افزار آن را با نمونه خون مقایسه کردند و نتایج قابل قبولی را دریافت کردند. در حال حاضر برای کار با این فناوری باید از رایانه‌ها استفاده کرد اما پژوهشگران می‌گویند نرم‌افزار قابل نصب بر روی تلفن‌های همراه آن نیز به زودی توسعه داده خواهد شد.

کیم می‌گوید: «فناوری توسعه داده شده توسط ما امکان فراهم کردن آزمایش از راه دور برای تشخیص مشکل کم‌خونی یا مشکلات حاد کلیوی را فراهم می‌کند.» برای دیدن دیگر خبرها به صفحه اختراعات مراجعه نمایید.