آیا می دانید اولین تلفن هوشمند دنیا با صفحه نمایش سه بعدی در سال 2002 تولید شد؟

اگر به خاطر داشته باشید در سال 2011 میلادی دو گوشی HTC EVO 3D و LG Optimus 3D به عنوان اولین گوشی‌های هوشمند با نمایشگر سه‌بعدی وارد بازار شدند، اما نمی شود از آن‌ها به عنوان انقلابی در صنعت موبایل یاد کرد، چرا که از این دو گوشی استقبال زیادی نشد و دیری نپایید تا […]

اگر به خاطر داشته باشید در سال 2011 میلادی دو گوشی HTC EVO 3D و LG Optimus 3D به عنوان اولین گوشی‌های هوشمند با نمایشگر سه‌بعدی وارد بازار شدند، اما نمی شود از آن‌ها به عنوان انقلابی در صنعت موبایل یاد کرد، چرا که از این دو گوشی استقبال زیادی نشد و دیری نپایید تا این دو گوشی‌هوشمند به حاشیه رانده شده و فراموش شوند. حتی با وجود اینکه بعد از گوشی Evo 3D شرکت اچ‌تی‌سی و Optimus 3D شرکت ال‌جی مدل‌های مشابه دیگری ارائه شد، اما باز هم مورد توجه مشتریان قرار نگرفت.


اگرچه تصور اغلب کاربران این است که باید شرکت‌های اچ‌تی‌سی و ال‌جی نخستین سازندگان گوشی‌های هوشمند با نمایشگر سه‌بعدی باشند، اما بد نیست بدانید که ۹ سال پیش شرکت شارپ دست به کار شده و نخستین گوشی دنیا با نمایشگر سه‌بعدی را ساخته بود. در ماه نوامبر سال 2002 میلادی برای نخستین بار تصاویری مربوط به یک گوشی تلفن همراه با نمایشگر سه‌بعدی از شرکت شارپ منتشر شد که mova SH251iS نام داشت که از آن به عنوان نخستین محصول با قابلیت نمایش تصاویر سه‌بعدی یاد می‌کنند.

Sharp-mova-SH251iS
mova SH251iS در سکوت خبری و بی حاشیه فقط در کشور ژاپن تحت قرارداد اپراتور NTTDoCoMo به فروش رسید و به بازارهای جهانی راه پیدا نکرد. به همین دلیل است که تاکنون اطلاع زیادی درباره‌ی آن منتشر نشده است.
این محصول غول ژاپنی، شارپ، از یک نمایشگر 2.2 اینچی 65K برخوردار بود که از تکنولوژی اختلاف دید برای ایجاد افکت‌های سه‌بعدی استفاده می‌کرد. این فناوری چیزی حدود 10 سال بعد در گوشی‌های Evo 3D و Optimus 3D به کار گرفته شد. در نمایشگر این گوشی کاربران بدون استفاده از عینک و هیچگونه انحراف زاویه دید یا تغییر رنگ قادر بودند عمق تصاویر را مشاهده کرده و تشخیص دهند. دوربین این گوشی یک سنسور 0.3 مگاپیکسلی داشت که قادر نبود تصاویر سه‌بعدی را ثبت کند ولی به کمک یک اپلیکیشن ویرایشگر و مبدل تصاویر دو بعدی به تصاویر سه‌بعدی تبدیل می‌شد.


در سال 2007 شرکت بزرگ سامسونگ گوشی SCH-B710 که از فناوری تصاویر سه‌بعدی برخوردار بود را عرضه کرد. این محصول سامسونگ بر خلاف گوشی تولید شده توسط شرکت شارپ، می‌توانست به کمک یک جفت دوربین با سنسور 1.3 مگاپیکسلی تصاویر سه‌بعدی را ثبت کند. SCH-B710 سامسونگ از یک نمایشگر 2.2 اینچی با رزولوشن 240 در 320 پیکسل بهره‌مند بود و از همان فناوری مشابه گوشی شارپ برای نمایش تصاویر سه‌بعدی برخوردار بود.
گوشی‌های سه‌بعدی، آنطور که باید و شاید دیده نشده و نتوانستند به صورت مطلوب نظر کاربران را به خود جلب کنند و آن‌ها را ترغیب به خرید این محصولات کنند. خیلی از شرکت های بزرگ تمایلی به عرضه این نوع گوشی‌ها نداشته و معتقدند این فناوری هنوز به بلوغ کامل برای عرضه در گوشی‌های هوشمند نرسیده است و به کارگیری آن در حال حاضر چیزی جز شکست عاید تولیدکننده نمی‌کند.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال