کشف شکاف عظیم در منطقه «آخرین یخ» قطب شمال + فیلم

در می ماه سال 2020 روزنه عظیمی در یکی از قدیمی­ترین و ضخیم­ ترین مناطق قطب شمال کشف شد. پیشتر دانشمندان بر این باور بودند که یخ این منطقه یکی از با ثبات ترین و مداوم­ ترین یخ­های قطب شمال است ولی اکنون شکاف ایجاد شده در یخ از آسیب پذیری آن می­گوید. یخ پیرامون، […]

در می ماه سال 2020 روزنه عظیمی در یکی از قدیمی­ترین و ضخیم­ ترین مناطق قطب شمال کشف شد. پیشتر دانشمندان بر این باور بودند که یخ این منطقه یکی از با ثبات ترین و مداوم­ ترین یخ­های قطب شمال است ولی اکنون شکاف ایجاد شده در یخ از آسیب پذیری آن می­گوید. یخ پیرامون، به منطقه ای از دریا می­گویند که اطراف آن­ را یخ فرا گرفته و نتیجه شکاف پدید آمده در یخ است.

به گزارش سرویس اخبار زیست محیطی تکنا به نقل از مجله نشنال جئوگرافیک ، پدیده مذکور اولین بار در شمال جزیره ی الزمیر واقع در شمال کانادا مشاهده شد ولی درطی تحقیقات انجام شده محققان به این نتیجه رسیدند که موارد مشابه­ این پدیده در سال­ های 1988 و 2004  نیز رخ داده است.

کنت مور، پژوهشگر پدیده­ های قطبی از دانشگاه میسیساگا واقع در غرب شهر تورنتو در بیانیه ­ای افزود که جابجایی یا آب کردن یخ در شمال جزیره الزمیر به دلیل قطر و حجم بالای یخ بسیار کار دشواری است و ما تا به امروز شاهد چنین پدیده­ای نبوده ­ایم. برای مثال کوه یخ واقع در قسمت شمالی الزمیر قدمتی بیش از پنج سال و ضخامت 4 متری دارد، ولی در آخر منطقه “آخرین یخ” آسیب پذیری خود را اثبات کرده و این مشکل هر روزه به دلیل افزایش دمای محیط جدی­تر می­شود.

طی تحقیقات انجام شده در سال 2020، دریای ودل (بخشی از اقیانوس جنوبی) و قسمت­های شرقی منطقه “آخرین یخ” بیش از نصف پوشش یخی خود را از دست داده­ اند. و طی تحقیقاتی که در سال 2021 انجام شد، شواهد نشانگر آن است که طاق­های یخی، که کوه های یخی را به منطقه “گرینلند” (منطقه­­ای درآب­های منجمد اقیانوس شمالی) وصل می­کنند، هر ساله دیر تر از زمان همیشگی تشکیل شده و با سرعت بیشتری آب می­شوند.

تحقیقات جدید خاطرنشان می­کنند که با افزایش تدریجی گرمایش زمین، آب شدن کامل یخ­های منطقه “آخرین یخ” تا پایان قرن فعلی بدیهی است و این امر قطعا بر زندگی موجوداتی مانند خرس های قطبی که بقای آنها به پوشش ضخیم یخ وابسته است لطمه غیر قابل جبرانی وارد خواهد کرد.

بیشتر شدن مناطق آب آزاد در منطقه “آخرین یخ” یکی دیگر از پدیده­های مخرب یخ محسوب می­شوند که عمدتا بعد یا در جریان طوفان­های شدید، به کمک باد ایجاد می­شوند. برای مثال در ماه می 2020 طوفان شدیدی در منطقه شمالی جزیره الزمیر بوجود آمد که حاصل آن ایجاد ترک­هایی با طول 100 و با عرض 30 کیلومتر بودند که خوشبختانه در پایان همان ماه بسته شدند. / پایان خبر / برای دیدن دیگر خبرها به صفحه اخبار علمی مراجعه کنید.