توسعه جغرافیای انسانی

معماری سرمایه انسانی “انتخاب” با مقیاس های رشد همه جانبه

سالهاست که موضوع منابع انسانی به مقوله سرمایه انسانی تغییر یافته است؛ این تغییر عنوان که در متن خود، نوع نگاه و رویکرد متفاوت و جدید به کارکنان و پرسنل سازمان ها را نشان می دهد، حکایت از آن دارد که دیگر انسان ها فقط منابع سازمان تلقی نمی شوند بلکه سرمایه های سازمان هستند. […]

سالهاست که موضوع منابع انسانی به مقوله سرمایه انسانی تغییر یافته است؛ این تغییر عنوان که در متن خود، نوع نگاه و رویکرد متفاوت و جدید به کارکنان و پرسنل سازمان ها را نشان می دهد، حکایت از آن دارد که دیگر انسان ها فقط منابع سازمان تلقی نمی شوند بلکه سرمایه های سازمان هستند. منابع انسانی اصطلاحی منسوخ شده است که در محیط های شغلی جدید که خلاقیت، رشد و پیشرفت کارکنان، انگیزه و میزان تخصص و مهارت آنان حرف اول را می زند دیگر کاربردی ندارد.

موضوع سرمایه انسانی، از مولفه هایی چون توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تاثیر گرفته و تاثیر می گذارد و با شاخصه هایی چون روند جذب افراد بر اساس مهارت و شایستگی های شغلی، ایجاد محیط کار جذاب و دوستانه برای پرسنل، امکانات حوزه رفاهی و پرسنلی، امکان ارتقا شغلی، دریافت آموزش های متناسب با جایگاه شغلی، فرهنگ سازمانی و …. تعریف می شود.

بر مبنای اهمیت این موضوع، امسال و برای پنجمین دوره، نمایشگاه کار ایران با حضور شرکت های بزرگ در عرصه های مختلف برای ارتباط حوزه سرمایه انسانی با نیروی کار برگزار شد که در این دوره هم مانند دوره های گذشته، گروه صنعتی انتخاب الکترونیک توانست حضور پررنگی داشته باشد.

ثبت بیش از 2 هزار رزومه در غرفه گروه انتخاب

گروه صنعتی انتخاب با استقرار در نمایشگاه کار ایران و با حضور همکاران خود در بخش های مختلف به ویژه معاونت منابع انسانی، راهکارهای مختلفی را برای ارتباط با بازدیدکنندگان و جویندگان کار و حرفه اجرایی کرد تا زمینه به کارگیری نیروهای مستعد و مورد نیاز خود در بخش های مختلف را فراهم کند. جویندگان کار با راهنمایی نیروهای متخصص حاضر در غرفه انتخاب، اقدام به ثبت آنلاین رزومه خود کردند؛ به طوریکه طی سه روز برگزاری نمایشگاه 2374 رزومه در غرفه این گروه به صورت آنلاین ثبت شد.

ثبت بیش از 2 هزار رزومه در غرفه گروه انتخاب

سید حسین میرباقری، معاون سرمایه انسانی گروه صنعتی انتخاب الکترونیک در این باره گفت: این گروه در این دوره از نمایشگاه با عنوان و رویکرد “شهر دوستی” میزبان علاقمندان بود و سعی کرد بار دیگر حامی خلاقیت و فرصت های رشد و یادگیری برای تصدی پست های تخصصی باشد. وی افزود: این نمایشگاه با حضور شرکت های بزرگ حوزه صنعت و فناوری برگزار شد و خوشبختانه استقبال خوبی از غرفه انتخاب صورت گرفت.

در گروه صنعتی انتخاب الکترونیک، مصادیق عملی حوزه منابع انسانی پله به پله و گام به گام، شکل گرفته و نمود عملی نگاه به پرسنل به عنوان سرمایه های سازمان را مجسم کرده است؛ به طوریکه این مقوله از تعریف ساده نیروی کار به موضوع مهم و تاثیرگذار سرمایه انسانی تکامل یافته و ارتباط محیط کار با نیروها در چارچوب این تعریف تکمیلی، شکل می گیرد و به پیش می رود. اسنواتک، دانشگاه علمی-کاربردی انتخاب و موسسه کیفیت و بهره وری انتخاب( مکبا) از مصادیق اجرایی این خط مشی و تفکر در گروه صنعتی انتخاب است.

اسنوا تک کانون ارتباطی طبقه خلاق با صنعت

توجه به موضوع جذب نخبگان و نگاهداشت آنان و دقت نظر در حوزه ارتباط با نخبگان از طریق اقداماتی چون تاسیس مرکز اسنواتک با هدف ایجاد مرکزی برای فعالیت پژوهشگران و مهندسان در حوزه صنعت لوازم خانگی، اشتراک ایده های نوین برای حل چالش های صنعت و ارتقای تکنولوژی پیاده سازی شده است. همچنین این مرکز ماموریت رفع خلأ میان دانشگاه و صنعت و ارتباط عمیق و چند لایه با دانشگاه را با برگزاری رویدادهای مختلف، استقرار آزمایشگاه‌های پیشرفته و حمایت‌های دوره‌ای متنوع از ایده‌ها و استارتاپ‌ها پیگیری می کند.

ارتباط با جامعه استارتاپی و جامعه دانش بنیان نیز از دیگر لایه های اتصال صنعت و طبقه نخبگانی کشور بوده است که این مهم نیز از سوی مرکز اسنوا تک و واحد R&D نمود عملیاتی پیدا کرده و با برگزاری رویداد و ارسال فراخوان های ارسال ایده و …، توانسته است به مشارکت جامعه علمی ایران با این گروه صنعتی، بینجامد.

همچنین در حوزه آموزش و رویکرد علمی گروه، می توان به تاسیس و بنیانگذاری دانشگاه انتخاب اشاره کرد؛ موسسه ای که با تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران در زمینه آموزش عالی و کاهش فاصله علم با صنعت فعالیت می‌کند. این دانشگاه مانند دیگر مراکز پژوهشی این گروه صنعتی، توجه ویژه‌ای به آموزش‌های کاربردی و آمیخته با تجربه دارد.

"مکبا" بسترساز حضور متخصصان در کمیته های تخصصی

مکبا بسترساز حضور متخصصان در کمیته های تخصصی

در مرکز مکبا (موسسه کیفیت و بهره وری انتخاب) هم با هدف تدوین و به روزآوری استانداردهای ملی و بین المللی نسبت به راه اندازی به روزترین آزمایشگاه های آکرودیته تست و آزمون، آزمایشگاه های کالیبراسیون، تجهیزات اندازه گیری و بستر سازی برای حضور اثر بخش متخصصین گروه صنعتی انتخاب در کمیته های تخصصی (TC) اقدام شده است.

این مرکز ماموریت همکاری با سازمان های داخل و خارج کشور، بسترسازی آموزش، پژوهش و ترویج کیفیت و بهره وری با الگوبرداری از شرکت های پیشرو در صنایع کشور را با هدف تامین بهترین سطح نیروی انسانی آموزش دیده و پیشرفته ترین سطح فناوری برای محصولات و خدمات مرغوب اجرایی می کند.

همکاری 3 هزار متخصص خانم با گروه صنعتی انتخاب

توجه به تنوع نگرش ها و توانمندی های ذاتی در نیروی انسانی هم از طریق اشتغال خانم ها در این مجموعه، محقق شده است به طوریکه هم اکنون حدود سه هزار نفر از نیروهای این گروه صنعتی را خانم ها در بخش های مختلف تشکیل می دهند.

به گفته میرباقری، معاون سرمایه انسانی گروه صنعتی انتخاب الکترونیک، بانوان فرهیخته از نقاط مختلف کشور در عرصه صنعت مشغول به کار شده اند و در پست های مدیریتی، کارشناسی و تولید فعالیت دارند؛ علاوه بر این تعداد زیادی از زنان در واحدهای تولیدی، تحقیق و توسعه و ستادی مسئولیت مدیریتی به عهده دارند.

رشد 6 برابری اشتغال در سطح هلدینگ انتخاب که محصول توسعه این گروه صنعتی در سال های اخیر بوده است، توانسته به حفظ سرمایه انسانی در داخل کشور و جلوگیری از مهاجرت بخشی از نخبگان کمک کرده و با ایجاد فرصت ها و جایگاه های شغلی گسترده تر، زمینه جذب نخبگان و نگهداشت آنان را فراهم آورد چراکه بخش عمده ای از سرمایه انسانی به کار گرفته شده در این گروه صنعتی پیش از ملحق شدن به مجموعه در جست و جوی محیط شغلی متناسب با حرفه و انتظارات خود از یک جایگاه شغلی بودند.

میرباقری، در همین رابطه با اشاره به روند توسعه گروه انتخاب در قسمت های مختلف و ارتباط آن با موضوع جذب نیروی انسانی، اظهار کرد: در سالی که گذشت، گروه موفق به جذب 5 هزار نیروی انسانی در بخش های مختلف شد.

وی ادامه داد: برنامه ریزی های گروه صنعتی انتخاب برای بهبود فضای کارگاهی با ارتقای خدمات رفاهی کارکنان و تامین امکاناتی نظیر فضاهای ورزشی، توجه به سلامت کارکنان و خانواده آنها، توجه ویژه به معیشت افراد و امکان مشاوره شغلی و فردی دنبال می شود.

تکمیل پازل آموزش طی تفاهم با سازمان فنی و حرفه ای

از سوی دیگر گروه صنعتی انتخاب، زنجیره مهارت آموزی و اشتغال زایی خود را به کل کشور کشانده و تعمیم داده است. تفاهم نامه با مرکز فنی حرفه ای کشور که به تازگی با حضور معاون وزیر کار و رییس سازمان فنی حرفه ای کشور با گروه صنعتی انتخاب منعقد شد، گام بزرگی در این راستا است. این تفاهم نامه با هدف توسعه مهارت نیروی انسانی در بخش های لوازم خانگی و تاسیسات ساختمانی با توجه به نقش و اهمیت این صنعت در آسایش خانواده ها اجرایی خواهد شد.

توسعه اشتغال مهارت‌محور و رفع نیاز گروه صنعتی انتخاب و بنگاه‌های اقتصادی به نیروی انسانی متخصص و توانمند، ارتقای بهره‌وری و بهبود کیفیت در محصولات و فرآیندها، هدفمندی آموزش‌های مهارتی و کاهش زمان انتظار برای دسترسی به شغل پایدار با مشارکت گروه صنعتی انتخاب، توانمندسازی مهارت‌آموختگان جهت ورود به بازار کار، تسهیل فرآیند کارآفرینی و ایجاد اشتغال و افزایش رضایتمندی ذی‌نفعان آموزش اعم از کارفرمایان و کار‌آموختگان از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مشارکتی و ارتقاء بهره‌وری ظرفیت‌های شبکه آموزشی، آزمایشگاهی و کارگاه‌های مهارت‌آموزی کشور از اهداف این تفاهم نامه است.

ساختارهای مرتبط با نیروی انسانی و ارزش افزوده ای که بخش منابع انسانی برای سایر قسمت های یک مجموعه به دنبال می آورد، نشان می دهد در یک نگاه کلان سهم سرمایه انسانی در GDP غیرقابل انکار و دارای اثر مستقیم است؛ از همین رو است که می توان سرمایه انسانی را از دارایی های مولد سازمان ها قلمداد کرد.

مشاهده این مقاله در اینستاگرام ||||| مشاهده این مقاله در تلگرام